52 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компаниите в сектора работят основно за износ

С малко газ, но стабилно

Множество машиностроителни компании, основно в автомобилния бранш, откриха или разшириха производствата си

7184 прочитания

Компаниите в сектора работят основно за износ


През последните години в машиностроителния бранш и основно в сектора за автомобилни компоненти продължаваха да навлизат нови компании. Отделно немалко от опериращите в България производители увеличаваха капацитета си. Компаниите в сектора работят основно за износ.

Германската BHTC отвори производство в Божурище през май 2015 г. Заводът доставя автомобилни климатични системи за много от големите автопроизводители, а инвестицията беше за 43.5 млн. лв. Плановете са служителите в предприятието да достигнат 500 в следващите пет години, като в момента работят над 170.

Друга компания, която неотдавна отвори завод, е германската Nexans. Тя произвежда автомобилни кабели в Плевен. В проекта бяха вложени около 4 млн. евро, а в предприятието вече работят над 200 служители. При пълен капацитет заетите може да достигнат 500, а компанията планира в бъдеще да разшири още производството. Компанията изнася основно за BMW, като след време може да работи и за други германски гиганти.

В началото на годината друга компания за автомобилни кабелни системи - "СЕ Борднетце - България" обяви, че инвестира над 10 млн. евро в оборудване. Така производителят ще разкрие и 1300 работни места в заводите си в Мездра и Карнобат. Те ще се присъединят към работещите 3300 души в японско-германската компания. Инвестицията се налага заради новите проекти на фирмата за Seat и за Skoda.

Турската "Аркомат" обяви през есента, че отваря втория си завод в България. Новото предприятие е в Карлово, а първото производство в Казанлък заработи преди 16 години. Компанията е един от петте производителя на кабели за коли в България. стиция за 4 млн. евро. Общите инвестиции в Карлово са за 4 млн. евро - половината в сградата и другите за оборудване. В завода ще работят 600 - 700 души, като този брой трябва да бъде достигнат до май. Така през тази година догодина персоналът трябва да надхвърли 1700 души - в първия завод работят 1000 служители.

В края на юли миналата година филипинската Integrated Micro-Electronics Inc. (IMI) купи нова сграда към действащото си производство в Ботевград и обяви, че ще инвестира в още машини. В средносрочен план предвижда да наеме още 400 служители при над 1500 в момента. Общата инвестиция е около 6 млн. евро. IMI произвежда електронни модули и изнася за гиганти като Valeo, Маgna, Magnetti Marreli и компании извън автомобилната индустрия като Schneider. Американската Sensata, чийто първи завод също е в Ботевград, вече завърши второто си производствено предприятие в Пловдив, което трябва да заработи през април. Инвестициите в разширяване са около 40 млн. евро. Идеята е след време служителите на компанията в България да надхвърлят 3500, като в момента те са около 2000. Компанията е световен лидер в производството на сензори за автомобилната индустрия и доставя за гиганти като Volkswagen Group, Daimler, Volvo, Fiat и GM.

Макар все още да не е потвърдила официално, японската "Язаки" строи третото си предприятие в България. Планираната инвестиция край Димитровград е в размер на 30 млн. евро. Другите два завода са в Сливен и Ямбол, където работят общо над 5000 души. Компанията изнася основно за Renault и Ford.

Южноафриканската ALC отвори преди повече от година втори завод за производство на тапицерии за автомобилни седалки. Той е в град Ихтиман, като произвежда основно за Mini Cooper във Великобритания. Първото предприятие заработи през 2012 г. и доставя на BMW. В момента в компанията работят над 1300 души.

Германската Kostal пък отвори през декември втората си производствена база в Смолян. Вложените в оборудване 6 млн. лв. са част от по-голям инвестиционен план, който предвижда още 15 млн. лв. инвестиция през 2016 г. В момента служителите на "Костал България" са почти 700, а в завода се произвеждат кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини за Volskwagen Group, Ford, FIAT, Bentley, Lamborghini, Porsche, BMW и Daimler. Турската "Теклас" вече има три завода в Кърджали, с обща разгъната площ над 46 000 кв.м. Компанията произвежда каучукови съединения и пластмасови тръби за Меrcedes, BMW, Аudi, Volkswagen, Volvo, Fiat, Оpel, Ford и Skoda. Вече е готов и проектът за четвърти завод. В "Теклас България" работят над 1600 души.

Шведско-швейцарската компания гигант ABB отвори преди две години четвъртия си завод в България. Той произвежда електрически компоненти в индустриална зона на град Раковски. Инвестицията беше в размер на 23 млн. долара. Другите производствени предприятия на групата са още един завод в Раковски, както и в Петрич и Севлиево. В компанията работят над 2200 души.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK