Социалното министерство спря поръчката за луксозни автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Социалното министерство спря поръчката за луксозни автомобили

От ведомството на Ивайло Калфин обявиха, че условията ще бъдат преработени и поръчката ще бъде обявена отново

Социалното министерство спря поръчката за луксозни автомобили

Условията на търга са като за мощна лимузина, задължително черна и високопроходима

15650 прочитания

От ведомството на Ивайло Калфин обявиха, че условията ще бъдат преработени и поръчката ще бъде обявена отново

© Цветелина Белутова


От ведомството не казват кой е подготвил поръчката, а аргументите за екстрите не звучат смислено.

Седмица след спрените от премиера поръчки за над 1.5 млрд. лв. социалното министерство е пуснало съвсем несоциален търг - за десет лимузини за 720 хил. лева, като на условията на поръчката отговаря със сигурност един производител, а при по-свободен прочит на критериите би се допуснал и втори. Във вторник министър Ивайло Калфин е спрял поръчката. Но не защото подчинените му са открили сами проблем в луксозните си желания, а защото "Нова телевизия" е забелязала нагласената покупка.

От министерството на труда и социалната политика (МТСП) потвърдиха за "Капитал", че в обявлението има недопустими условия, като например за цвят или за задвижване на колелата. От ведомството уточняват още, че по обществената поръчка, одобрена преди по-малко от месец и разписана лично от министър Калфин, все още няма подадени оферти. Най-малкото защото срокът е бил 6 април, а множественото число е за разкош. Проверка на "Нова телевизия" е показвала, че в поръчката са зададени такива критерии – технически и финансови, че на тях отговарят два модела автомобили, които се произвеждат от една автомобилна компания и се доставят в България само от един вносител. Един автоексперт заяви пред "Капитал", че условията точно пасват на два модела на група VW, а друг посочи, че възможно и модел на BMW да покрие изискванията по технически параметри. Но проверка на цените от сайтовете на марките показа, че само моделите на VW Group влизат в зададената цена.

От пресцентъра на министерството не отговориха на въпрос на вестника кой служител и защо е задал параметрите точно по този начин.

Нагласени параметри

От социалното министерство заявяват, че поръчката е спряна във връзка с излъчения в понеделник по "Нова телевизия" репортаж, който показва редица проблеми. "Условията ще бъдат преработени и поръчката ще бъде обявена отново. Министър-председателят е информиран за случая", добавят от ведомството на Ивайло Калфин.

Спряната поръчка е за 10 автомобила, всеки с цена от 60 хил. лв. без ДДС. На пръв поглед парите изглеждат много, особено предвид факта, че Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) също иска да закупи нови коли, но при близо два пъти по-ниска цена. От социалното министерство обаче са поставили толкова високи технически изисквания и толкова много екстри, че при посочената цена много от производителите автоматично отпадат от надпреварата. "Ако искат да бъдат наш доставчик, е редно да се съобразят с цената, която ние можем да платим", коментира пред "Нова телевизия" Момчил Масларов, началник на отдел "Правно обслужване" в МТСП. Той е посочен в обявлението като представител на възложителя.

По неговите думи подмяната на автопарка е наложителна. "От последното обновление са минали 7 години, автомобилите вече са амортизирани, изминали са над 200 хил. км", обяснява той.

Мощ и екстри

Най-силно впечатление прави изискването, че колите задължително трябва да са черен металик, което според специалисти е едно от най-скъпите изпълнения. "Желателно е колите да са в един цвят. Не искаме две зелени, една синя и четири лилави", каза Момчил Масларов. В момента автопаркът на министерството, който може да бъде видян пред сградата на ведомството, е съставен от коли с различни цветове.

В заданието е записано също така, че министерството изрично настоява за поне 6-степенна автоматична скоростна кутия, а задвижването на колелата задължително трябва да е 4x4, т.е. леките коли трябва да са високопроходими. Според Момчил Масларов тези изисквания са необходими за по-голяма сигурност и удобство. "Представете си хората, които са по 8 часа в тази кола, за шофьорите говоря", е коментарът на Масларов.

Друго интересно изискване е за мощността, която не бива да е по-малка от 140 kW (около 190 к.с.), а обемът на двигателя трябва да е най-малко 1.9 л. "Искаме да закупим лимузина с по-голяма мощност, защото това предполага по-надежден двигател с по-дълъг живот", обяснява Масларов.

Присъства и изискване автомобилът да бъде седан, като не се допуска модификацията да е комби или хечбек. "Това е служебен автомобил. Комби служебен автомобил аз лично не съм виждал", е обяснението на Масларов.

От поръчката на здравната каса за 25 автомобила се вижда обаче, че има 12, които задължително трябва да са комби. "Автомобилите комби сме ги предвидили, тъй като нашите контрольори обикновено пътуват по 4 човека и автомобилите, които в момента ползваме, понякога са доста неудобни. Това са жени контрольори, които пътуват с повече багаж и няма къде да го сложат", обяснява Огнян Кронев от касата.

От ведомството не казват кой е подготвил поръчката, а аргументите за екстрите не звучат смислено.

Седмица след спрените от премиера поръчки за над 1.5 млрд. лв. социалното министерство е пуснало съвсем несоциален търг - за десет лимузини за 720 хил. лева, като на условията на поръчката отговаря със сигурност един производител, а при по-свободен прочит на критериите би се допуснал и втори. Във вторник министър Ивайло Калфин е спрял поръчката. Но не защото подчинените му са открили сами проблем в луксозните си желания, а защото "Нова телевизия" е забелязала нагласената покупка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    m_style avatar :-P
    m_style

    К,ви удобства за тия задници бе?! Както по ЗОП искат от фирмите най-ниски цени, така и тук да пазаруват най-евтините коли! Има Дачии, Шкоди, Китайски сглобки и др. А ПГ "Атака" трябва да бъде задължена да ползва Лада Калина, най-много за Волен - "Нива". Ай, сиктир!

  • 2
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Цървули

  • 3
    tht avatar :-?
    ТНТ

    Моите предложения по посочените критерии /моля модераторите, това не е продуктово позициониране!/:

    "Шкода", модели "Йети" и "Скаут"...

  • 4
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    200 хл. км. били много

    "Искаме да закупим лимузина с по-голяма мощност, защото това предполага по-надежден двигател с по-дълъг живот"....
    Колко дълъг - 200 хил. дълъг живот ли е?

    "Не искаме две зелени, една синя и четири лилави" -
    Жена му един цвят гащи ли носи /ако носи/

    "Представете си хората, които са по 8 часа в тази кола, за шофьорите говоря" -
    Демек купуваме коли за шофьорите...

    "Комби служебен автомобил аз лично не съм виждал"...
    Сега да го уволнят и да го направят продавач билети на паркинг - може и да види

  • 5
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    Минаха едно 14 години от акцията "Жълти стотинки", където граждани събраха торби жълтици за министерски автомобили. Нищо не се е променило от тогава! Не ги ли е срам, се чудя аз?! Това е служебен автомобил в бедна държава. За сега даваме вид на бананова държава - властта харчи общи пари за себе си!

  • 6
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    "Представете си хората, които са по 8 часа в тази кола, за шофьорите говоря" - с какво тези шохьори заслужават повече безопастнот от всеки друг професионален шофьор в страната? А, забравих! В частните фирми автомобилите се купуват със собствен капитал, не с парите на другите!

  • 7
    Slick avatar :-|
    Slick

    Време е да спрем с това безумие "автопарк, плащан от данъкоплатците".
    Нека да се возят с личен бензин, да видим тогава колко ще са отворени.

  • 8
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    "Представете си хората, които са по 8 часа в тази кола, за шофьорите говоря"

    Някои шофьори си купиха телеком оператори. При това без да са седели по 8 часа на ден в луксозна кола.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK