Правителството даде още 208 млн. лв. за спасяване на жп проектите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството даде още 208 млн. лв. за спасяване на жп проектите

Сред големите закъсняващи проекти са тези за обновяването на трите основни жп направления: Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград

Правителството даде още 208 млн. лв. за спасяване на жп проектите

С парите Националната компания "Железопътна инфраструктура" трябва да довърши приоритетни отсечки, за които е получила отсрочка от Брюксел

19009 прочитания

Сред големите закъсняващи проекти са тези за обновяването на трите основни жп направления: Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград

© Мария Съботинова


НКЖИ ще получи общо 450 млн. лв. от централния бюджет през 2016 г.

Правителството отпусна безлихвен заем на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на стойност 208 млн. лв. Средствата са предвидени за приключването на 10 железопътни проекта, които се изпълняват по старата оперативна програма "Транспорт". Сред проектите са отсечките по трите основни жп направления: Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград. Предвидено е парите да бъдат върнати на централния бюджет, като се приспадат от държавната субсидия за компанията, която се определя всяка година със закона за бюджета.

Проектите по старата програма трябваше да бъдат завършени до края на 2015 г., за да не се загуби европейското финансиране. От НКЖИ обясняват, цитирани от "Медиапул", че са получили отсрочка от Брюксел до края на 2016 г., а отчетите пред Европейската комисия за възстановяване на плащанията трябва да се предоставят от страната ни до края на март 2017 г.

С одобрените от Министерския съвет в сряда средства общата държавна субсидия за предприятието ще достигне 450 млн. лв. за 2016 г. Със закона за бюджета вече са заложени субсидии за 135 млн. лв. и още 105 млн. лв. под формата на капиталови трансфери за компанията.

Проектите

Справка в сайта на НКЖИ показва, че общата стойност на трите проекта е близо 1.8 млрд. лв. Дейностите по тях включват реконструкция на трасетата, така че в някои участъци влаковете да могат да развиват до 160 км/ч, електрификация на линии, монтиране на сигнализация, ремонт на жп гарите и др.

Участъкът между Септември и Пловдив е част от Трансевропейската железопътна мрежа и е на обща стойност над 630 млн. лв. Безвъзмездната финансова помощ е на стойност 200 млн. лв., от които 160 млн. лв. от Кохезионния фонд. Стойността на трасето между Първомай и Свиленград е оценено на 663 млн. лв., като безвъзмездното финансиране е 281.3 млн. лв., от които 225 млн. лв. от Кохезионния фонд.

Рехабилитацията на линията между Пловдив и Бургас струва общо 480 млн. лв. Безвъзмездната финансова помощ за него е на стойност 343 млн. лв., от които 275 млн. лв. от Кохезионния фонд. Целта на проекта е осъществяването на напълно рехабилитирана електрифицирана железопътна линия между основните градски центрове Пловдив и Бургас. След завършването на проекта линията трябва да позволи развиването на максимална скорост от 160 км/ч, което ще доведе до увеличение на капацитета и значително намаление на времетраенето на товарните и пътническите превози.

Едногодишно закъснение

Още през 2014 г. стана ясно, че тези проекти изостават от сроковете, като сред основните причини за забавянето транспортният министър Ивайло Московски изтъкваше климатичните проблеми, най-вече наводненията. От информацията на НКЖИ става ясно, че закъснението ще е едногодишно. По данни на управляващия орган към края на 2015 г. изпълнението на жп проектите по старата оперативна програма е средно около 80%, като жп проектът Първомай – Свиленград е бил изпълнен на 90%, Пловдив – Бургас на 90%, а Септември – Пловдив на 70%.

С по-малко закъснение — от около три месеца, приключи ремонтът на трите жп гари, които се ремонтираха със средства по оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 – в Бургас, Пазарджик и София.

НКЖИ ще получи общо 450 млн. лв. от централния бюджет през 2016 г.

Правителството отпусна безлихвен заем на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на стойност 208 млн. лв. Средствата са предвидени за приключването на 10 железопътни проекта, които се изпълняват по старата оперативна програма "Транспорт". Сред проектите са отсечките по трите основни жп направления: Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград. Предвидено е парите да бъдат върнати на централния бюджет, като се приспадат от държавната субсидия за компанията, която се определя всяка година със закона за бюджета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    miho55 avatar :-|
    miho45

    Тук нещо да се говори за Северна България?Пак са я изпуснали горкичката.....

  • 2
    stoni avatar :-|
    Stoyan Georgiev

    Казват, че се краде от магистралите.
    Представете си колко се краде при ЖП линии.... 6 млн/км......релси, кабели, стълбове, чакъл .

  • 3
    ffy1418132316384897 avatar :-|
    Amper Lyusya

    не да дават пари ами да осъдят онези които окрадоха БДЖ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK