Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 23 мар 2016, 18:05, 18771 прочитания

Правителството даде още 208 млн. лв. за спасяване на жп проектите

С парите Националната компания "Железопътна инфраструктура" трябва да довърши приоритетни отсечки, за които е получила отсрочка от Брюксел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
НКЖИ ще получи общо 450 млн. лв. от централния бюджет през 2016 г.
Правителството отпусна безлихвен заем на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на стойност 208 млн. лв. Средствата са предвидени за приключването на 10 железопътни проекта, които се изпълняват по старата оперативна програма "Транспорт". Сред проектите са отсечките по трите основни жп направления: Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград. Предвидено е парите да бъдат върнати на централния бюджет, като се приспадат от държавната субсидия за компанията, която се определя всяка година със закона за бюджета.

Проектите по старата програма трябваше да бъдат завършени до края на 2015 г., за да не се загуби европейското финансиране. От НКЖИ обясняват, цитирани от "Медиапул", че са получили отсрочка от Брюксел до края на 2016 г., а отчетите пред Европейската комисия за възстановяване на плащанията трябва да се предоставят от страната ни до края на март 2017 г.


С одобрените от Министерския съвет в сряда средства общата държавна субсидия за предприятието ще достигне 450 млн. лв. за 2016 г. Със закона за бюджета вече са заложени субсидии за 135 млн. лв. и още 105 млн. лв. под формата на капиталови трансфери за компанията.

Проектите

Справка в сайта на НКЖИ показва, че общата стойност на трите проекта е близо 1.8 млрд. лв. Дейностите по тях включват реконструкция на трасетата, така че в някои участъци влаковете да могат да развиват до 160 км/ч, електрификация на линии, монтиране на сигнализация, ремонт на жп гарите и др.



Участъкът между Септември и Пловдив е част от Трансевропейската железопътна мрежа и е на обща стойност над 630 млн. лв. Безвъзмездната финансова помощ е на стойност 200 млн. лв., от които 160 млн. лв. от Кохезионния фонд. Стойността на трасето между Първомай и Свиленград е оценено на 663 млн. лв., като безвъзмездното финансиране е 281.3 млн. лв., от които 225 млн. лв. от Кохезионния фонд.

Рехабилитацията на линията между Пловдив и Бургас струва общо 480 млн. лв. Безвъзмездната финансова помощ за него е на стойност 343 млн. лв., от които 275 млн. лв. от Кохезионния фонд. Целта на проекта е осъществяването на напълно рехабилитирана електрифицирана железопътна линия между основните градски центрове Пловдив и Бургас. След завършването на проекта линията трябва да позволи развиването на максимална скорост от 160 км/ч, което ще доведе до увеличение на капацитета и значително намаление на времетраенето на товарните и пътническите превози.

Едногодишно закъснение

Още през 2014 г. стана ясно, че тези проекти изостават от сроковете, като сред основните причини за забавянето транспортният министър Ивайло Московски изтъкваше климатичните проблеми, най-вече наводненията. От информацията на НКЖИ става ясно, че закъснението ще е едногодишно. По данни на управляващия орган към края на 2015 г. изпълнението на жп проектите по старата оперативна програма е средно около 80%, като жп проектът Първомай – Свиленград е бил изпълнен на 90%, Пловдив – Бургас на 90%, а Септември – Пловдив на 70%.
С по-малко закъснение — от около три месеца, приключи ремонтът на трите жп гари, които се ремонтираха със средства по оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 – в Бургас, Пазарджик и София.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Банковата ваканция ще е ясна до седмица, мерките ще се разхлабят при спад на заразените три дни Вечерни новини: Банковата ваканция ще е ясна до седмица, мерките ще се разхлабят при спад на заразените три дни

И още: Съществени редакции в закона за извънредното положение предлагат депутати от ГЕРБ, една четвърт от всички над 1 млн. заразени в света са в САЩ

3 апр 2020, 821 прочитания

Президентът призова за ефективни мерки за връщане към нормален живот Президентът призова за ефективни мерки за връщане към нормален живот

Настоящата криза е повод да преосмислим приоритетите и ценностите си като общество, каза Румен Радев

3 апр 2020, 1415 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Лични лекари може да приемат само срещу заплащане от 1 април

Причината са новите условия за работа, наложени от управляващите. Медиците замислят и протест

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10