Новото трасе на "Хемус" – по-малко съоръжения и по-ниска скорост

Първите 60 км се разделят на 4 лота, като поръчката за първия ще тръгне до юни

Скоростта по магистралата ще бъде ограничена на 120 км/ч
Скоростта по магистралата ще бъде ограничена на 120 км/ч
Скоростта по магистралата ще бъде ограничена на 120 км/ч    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Скоростта по магистралата ще бъде ограничена на 120 км/ч    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектната скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде намалена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов в петък.

Търгът за две отсечки от "Хемус" - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият и най-голям от серията поръчки, прекратени по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с обща дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ груп" и "Джи Пи груп", свързвани съответно с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", е в процес на закриване.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
36 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • - 1
    • + 10

    "....грешката е на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти"

    Има грешка, няма прошка. Този път т. н. компания се закрива. Ех, ДАНС можеха да открият виновниците, ма карай.

    Нередност?
  • 2
    stabilnost avatar :-|

    и кво - нацепили един участък на 4 по-малки - за да изглежда и цената по-малка и белким хората се вържат

    и как изведнъж изчезнаха тия виадукти и мостове - то трасето едва ли се е променило ??? как така вчера са били необходими, а днес не са ??? или после отделно ше правят мостове и пак ще се плати същото, ама без да се добавя към цената на Хемус

    абе Хемус баси историческата магистрала

    Нередност?
  • 3
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • + 17

    До коментар [#2] от "Sinite - завоят наляво забранен":
    ".....и как изведнъж изчезнаха тия виадукти и мостове....."
    И 5 тунела имаше. Некадърно проектиране, какво друго? Освен ако е било една голяма далавера със замесени и на най-високо ниво. Закриха агенцията за да заличат следите. Имат и обективни оправдания, намаляват скоростта с 20 км и премахват зелената ивица. Неща които са известни и преди да проектират път 60 км за 1 млд лева. Е, все пак добре че се коригираха, очаквам поевтиняване 2-3 пъти.

    Нередност?
  • flagstone
    • - 6
    • + 15

    ее баси олигофренията... То накрая ти казвам с магистрала, без магистрала - все тая ще е... Знаете ли какво означава по-малко виадукти и тунели? Не, не означава погрешно проектиран път, когато са го направили... означава големи заобиколки с няколко десетки километри радиус, означава завои с препинателни знаци и предупредителни стрелки по мантинелата, убиване на скоростта, баири и т.н...
    Според мен е добре, че го разделят на 4, на 6 ако искат ама да го направят както трябва. Видяло се е, че ще се чака така или иначе.

    Нередност?
  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • - 7
    • + 13

    До коментар [#4] от "flagstone":
    " Не, не означава погрешно проектиран път...."

    Не е така бе човек. В труден терен и тесни места е нормално да се стеснява пътя, да се съкращава зелената ивица и резервните платна, даже и се допуска излизане от норматива за радиуси и наклони. Което е съпроводено с намаляване на скоростта. Ами помисли, петте тунела сами по себе си намалявят скоростта и при скъпия вариант. И създават още куп неудобства и рискове.

    Нередност?
  • 6
    millton avatar :-P
    millton
    • - 1
    • + 28

    Още по-евтино: намаляваме скоростта на 90 км/ч, оставяме същия път, тук-таме добавяме по още една лента и няма да има съмнения..

    Нередност?
  • 7
    syo avatar :-|
    syo
    • + 19

    До коментар [#5] от "Judjuk":

    Мисля, че трудния терен и тесните места на "Хемус" са изградени отдавна.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 16

    [quote#3:"Judjuk"]Е, все пак добре че се коригираха, очаквам поевтиняване 2-3 пъти.[/quote]Ако променят трасето - напр. вместо магистрала да разширят Е-83 до размерите на скоростен път, то тогава цената ще падне още повече.

    Нередност?
  • 9
    _dan_ avatar :-?
    _dan_
    • - 4
    • + 41

    [quote#5:"Judjuk"]
    Не е така бе човек. В труден терен и тесни места е нормално да се стеснява пътя, да се съкращава зелената ивица и резервните платна, даже и се допуска излизане от норматива за радиуси и наклони.[/quote]

    Сещам се, за строежа на Арена Армеец - като дойде Б.Б. на власт и каза - строителят ще работи без печалба и залата ще излезе с 10 милиона по-евтина. В резултат залата е с намалени габарити, без подземен паркинг и с 4 метра по-малък терен в центъра от нужното да се ползва, и за лекоатлетически състезания. При положение, че такава зала не се строи всеки ден по-добре беше да е с 10 милиона отгоре, но да отговаря на изискванията за такова съоръжение.
    Имам чувството, че и с магистрала Хемус ще е подобна историята ...

    Нередност?
  • 10
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • - 5
    • + 4

    [quote#9:"_dan_"]Имам чувството, че и с магистрала Хемус ще е подобна историята ...[/quote]

    Тя няма да е ощетена по цялото трасе, а само в трудните участъци.

    Нередност?
Нов коментар