НА ЖИВО от 10:00 ч.: Банките и бизнесът

Помните ли БОРКОР

Преди шест години всички говореха за Центъра за борба с корупцията. Днес никой не иска да го чуе

Шестетажната сграда, намираща се на площад "Света Неделя" номер 6 в София, е като история на корупционното и антикорупционното движение в България. През 90-те там е била централата на държавното предприятие "Промишлено строителство - холдинг", което след приватизацията му неведнъж спечели обществени поръчки като онези, които премиерът напоследък спира.

При кабинета "Станишев" в нея се помещава създаденото за нуждите на коалиционния мир и по изричното настояване на ДПС Министерство на държавната политика при бедствия и аварии. Тук са били кабинетите на министър Етем и нейният заместник Пеевски.

По-късно - някъде около първия кабинет "Борисов", когато България се опита да покаже политическа воля с т.нар. специализирани звена за борба с корупцията, за борба с организираната престъпност и измамите с еврофондове, в които влизаха прокурори, полицаи, данъчни и т.н.

Най-накрая там се настани и Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност - институция, създадена от Министерския съвет през 2010 г. и по-известна с прякора си БОРКОР.

През годините от нейното създаване институцията не успя да отговори на обществените очаквания за орган, който ще посочи с пръст къде е корупцията и какви са нейните причини и ще се бори за тяхното решаване. Вместо това БОРКОР предизвикваше по-скоро горчиви усмивки - около 10 милиона лева изхарчени от държавния бюджет и резултат, който приличаше повече на алхимия на корупцията, отколкото на нещо смислено и вършещо работа. Не случайно в един от своите доклади Европейската комисия нарече организацията "енигматичен орган". Причината за това беше, че вместо конкретен резултат от работата си институцията и нейният духовен баща - германският експерт Ролф Шлотерер, бяха изцяло фокусирани в това да обясняват уникалността на modus operandi на институцията - "високотехнологичен инструмент от ноу-хау, хардуер и софтуер".

И ако по времето на първия кабинет на Бойко Борисов БОРКОР и Шлотерер течаха от всички медии, днес институцията е забравена - именно в момента, в който е започнала да произвежда продукт, който може да е от полза за превенцията на корупцията, никой не иска да я чуе.

Какъв точно е случаят с БОРКОР

През 2010 г. Министерският съвет приема създаването на центъра, а през следващата година е отпуснат и бюджет, правят се законови промени, които позволяват първоначалната идея на проекта - в БОРКОР да бъдат командировани служители от различни държавни институции, които да допринесат с експертизата си в изграждането на модела за анализ на корупционните практики. В институцията идват десетки държавни служители - от МВР, НАП, митниците, различни министерства и т.н. "Работодател" на БОРКОР е консултативният съвет, който възлага различни задачи на институцията, а след това получава изготвения анализ и се грижи за неговото изпълнение. Първият такъв проект е възложен през 2012 г. от консултативния съвет и носи енигматичното заглавие "Модел на решение в областта на обществените поръчки". Той е готов след около година и е приет от консултативния съвет, който изслушва различните препоръки на БОРКОР, изградени на базата на 80 хил. анализирани обществени поръчки и открити 600 слаби места. От БОРКОР правят две основни предложения - въвеждането на т.нар. предварителна квалификация (предквалификация) на потенциалните участници в процедурите по възлагане. Логиката е фирмите, които участват в обществените поръчки, да получават предварително сертификат (който да важи примерно около година) и по този начин да бъдат елиминирани субективните преценки на комисиите за допустимост на кандидатите или въвеждането на различни критерии, които в крайна сметка да доведат до един-единствен възможен кандидат на вселената. Другата идея на БОРКОР е създаването на централни служби за възлагане на обществени поръчки.

Нито една от тези препоръки не е взета предвид от консултативния съвет, който не е заседавал от 2013 г. нито веднъж. И по този начин БОРКОР е оставен на самоуправление. В края на 2013 г. институцията е натоварена с това да изготвя предварителен контрол на законопроектите, които идват от изпълнителната власт.

След идването на второто правителство "Борисов" в крайна сметка идеята за централизирано възлагане на обществени поръчки е реализирана от Министерството на здравеопазването по отношение на поръчките на лекарства. "Постигнаха се 20% по-ниски цени. Ако това беше станало преди три години, можете да сметнете колко средства можеха да бъдат спестени", коментира Елеонора Николова, която има дълга кариера като съдия, прокурор, адвокат и народен представител и е председател на БОРКОР от четири години.

Друг документ, изготвен от институцията, показва нецелесъобразността на проектите по "Региони в растеж", който установява тъждественост между изпълнители и възложители, цени над пазарната, както и нецелесъобразност на проектите - така например в населени места с под 5000 жители, от които повечето са възрастни хора, няма училище или детска градина, се финансира изграждането на стадион.

Последният анализ, който центърът е изготвил, е "ТЕЛК и инвалидни пенсии", който установява серия пропуски в процедурата и липсата на механизъм за ефективен контрол и санкции на нарушенията. И този доклад, изготвен в края на миналата година, не впечатлява изпълнителната власт. Не по-различна е съдбата и на становищата, които БОРКОР изготвя от две години по законопроектите, идващи от изпълнителната власт (134 проекта). Идеята е центърът да хваща корупционните вратички в законодателството. Такива предложения е имало например по Закона за устройството на черноморското крайбрежие (липсата на разграничаване на компетенциите между министрите на регионалното развитие и на туризма по отношение концесиите на плажове) или на Закона за автомобилните превози (където експертите на БОРКОР предложили не кметът, а общинският съвет да избира - в случая на наличието на две гари в населеното място коя да е "официалната").
Близо половината от предложенията са възприети от Министерския съвет, но другите не. "Не получаваме каквато и да било обратна връзка защо едно предложение се приема, а друго не", коментира пред "Капитал" експерт от комисията, пожелал анонимност.

През тази година БОРКОР ще прави анализ на лицензионните и разрешителните режими в общините и ще изследва темата за бежанците. Ако институцията въобще продължи да съществува.

И сега?

Точно преди една година вицепремиерът по борба с корупцията Меглена Кунева и правосъдният министър Христо Иванов и екипите им акостираха заедно с група журналисти в БОРКОР, за да чуят презентация за работата на институцията. "Щом системата БОРКОР вече е напълно готова и работи, сега е време за постигане на реални резултати. БОРКОР има своя капацитет от хора и система, които трябва да използваме. Дали този анализаторски капацитет ще се влее в единния орган, който се подготвя за борба с корупцията, е въпрос на законодателно решение", каза тогава Мелена Кунева.

Една година по-късно екипът на Кунева предлага закриването на центъра и вливането му в Национално бюро заедно с още няколко институции като Комисията за конфликт на интереси и отдела на Сметната палата, който се занимава с проверката на декларациите за имущество на висши държавни постове.

Смесването в един орган на аналитична, контролна и репресивна дейност е проблем, който намира централно място в общественото обсъждане на законопроекта "Кунева" тази седмица. Другият акцент в дебатите е липсата на анализ на причините, поради които институциите, които ще бъдат закрити и влети в новото бюро, не са били ефективни до този момент. Защото ще е жалко работата на БОРКОР да отиде в кофата за боклук. Дори и най-малкото защото е струвала на българските граждани близо 10 млн. лв.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    razlichen123 avatar :-(
    razlichen123

    Ами БОРКОР, първо трябва да се занимае с ръководителя си.
    Елеонора Николова, докато бе кмет на Русе създаде много золуми. Даде Халите на един мошеник и бандит, който в последствие избяга в Испания. Даде и бившата резиденция на Т. Живков, също на тези мошеници, които я досъсипаха и сега я продава съдия изпълнител. Изобщо да се започне първо от нея и обществените и поръчки, а не да и се търси топло място, до пенсия да изкара!

  • 2
    the_axel avatar :-|
    the_axel

    Е . Николова беше най- успешният и прогресивен кмет на Русе след 1989г ! Русенци гласуваха за нея , защото не разчиташе на партийна подкрепа и съответно не дължеше нищо на партиите. Ако не беше се отказала от кметското поприще , можеше да направи още много добри неща за Русе.

  • 3
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    До коментар [#2] от "the_axel":

    Прав сте. Не дължеше нищо на партиите, само на синята такава и на някоЙ мафиоти. И ядеше само по три порции агнешко, заедно с оня в Испания в резиденцията на Тато. За Халите, дадени без пари, на този същият, да не говорим!

  • 4
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Родена е през 1950 година. Интересно защо всичките и биографии започват от 1992 година. Какво е правила при социализма ? Губят и се 42 години в живота. Спомням се нещо за секретарство в БКП...

  • 5
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Не ги е срам тези дето искат да се борят с корупцията - с БОРКОР ли, против него ли, заедно с него ли не знам, но това си е подкопаване на националната сигурност! И на националната стабилност, както и да го кажем, все тая! Това са толкова сложно преплетени връзки и контакти, безкрайни зависимости и планирани очаквания, че всяко едно разбутване ще е като до събориш няколко кошера и да останеш в центъра на този пчелин без да си даваш сметка какво ще ти се случи. Нашите политици ще да са много умни щом досега са изграждали този пчелин от корупционни зависимости и сега някакви си "реформатори" говорят как искат да спре този градеж. Не виждат ли и не разбират ли, че собствениците на този пчелин няма да допуснат той да се разруши, защото търтеите в него са се превърнали в робовладелци на работните пчелички и няма да допуснат те да се превърнат в хапещи насекоми?

  • 6
    t3stizz avatar :-|
    ХЪ ХЪ ХЪ

    [quote#3:"razlichen123"]След идването на второто правителство "Борисов" в крайна сметка идеята за централизирано възлагане на обществени поръчки е реализирана от Министерството на здравеопазването по отношение на поръчките на лекарства.[/quote]

    Всъщност още през 2010 г. е създаден такъв централен орган, в рамките на Министерство на финансите.

    Но иначе да - БОРКОР грам работа не върши.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Като гледам полза има. Това, което липсва, е желанието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход