И, разбира се, Пеевски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И, разбира се, Пеевски

И, разбира се, Пеевски

Консорциумите на "Водстрой 98" са лидер при поръчките за строителство на НКЖИ с пари от бюджета

Калина Горанова
26475 прочитания

© Капитал


Най-големият получател на обществени поръчки, финансирани с държавни пари, безспорно е свързаната с Делян Пеевски строителна компания "Водстрой 98", която напоследък е основна цел на "катарзиса от Лондон" на премиера Бойко Борисов. Естествено, голямо дружество като НКЖИ, с милиарди бюджет за раздаване, не е останало извън полезрението на "Водстрой 98" и неговите притежатели. При поръчките на НКЖИ компанията е печелила основно чрез консорциумите, в които участва в рамковото споразумение за строителни дейности, подписано през 2012 г.

Проста сметка, направена в Агенцията за обществени поръчки, показва, че те са спечелили конкурси през годините за 183.6 млн. лв., като държат челните три места на компаниите и обединенията, предпочитани от НКЖИ.

Най-любимите

"Водстрой 98" участва в рамковото споразумение директно в два консорциума. Първото е "Консорциум Железен път 2012 - 2016", където има участие от 56%, а останалите две компании са държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" и "Хидрострой". Въпросното обединение участва по проекти за "ремонт на железния път и съоръженията към него", като се състезава с "Трейс груп холд" АД при обявяването на текущите задачи от НКЖИ. Видно от числата, обединението на "Водстрой 98" е три пъти по-успешно от конкурента си, като до момента то е спечелило конкурси за 92.5 млн. лв., а "Трейс груп холд" - за 32 млн. лв.

С обединението "ЕТС Технолоджи" "Водстрой 98" кандидатства по проекти за "рехабилитация и модернизация на високо-, средно- и нисковолтови съоръжения, слаботокови, осигурителни и телекомуникационни съоръжения". В обединението "Водстрой" има 40% участие, а там са още "Бонети", "Хидрострой" и "Балкантел". По тази позиция от рамковото споразумение тя се състезава с "Консорциум ТБС 2012-2016", в който участват "ГБС - Инфрастрктурно строителство", ТСВ и "Инфраструктурно строителство" ЕАД, а третият претендент е "ЕМИС 2012". Тук нещата отново натежават в полза на дружеството, приближено до Пеевски - двата му конкурента общо са спечелили поръчки за 11.5 млн. лв., а консорциумът на "Водстрой 98" - за 60.4 млн. лв.

Има и трето обединение, в което "Водстрой 98" е оставил следа. Това е "Консорциум тип 2012 - 2016", в което участват ТСВ, "Инфраструктурно строителство" и "Промишлено строителство - холдинг", която е свързано с "Водстрой 98". Обединението се състезава по проект за "ремонти, укрепване и възстановяване на обекти от железопътната инфраструктура" и е спечелило поръчки за 40.6 млн. лв., което го нарежда под номер 3 в класацията на НКЖИ по рамковия договор.

На въпроса защо толкова много поръчки на НКЖИ са дадени на "Водстрой 98" генералният директор на инфраструктурната компания Милчо Ламбрев заяви, че трябва да се говори за консорциуми. Кандидатствали са и са спечелили, обясни просто и ясно той.

В очакване на гарата

Макар и по-скромно в сравнение с поръчките, финансирани с пари от бюджета, все пак "Водстрой 98" има участие и по проекти на НКЖИ по оперативна програма "Транспорт". Един от тях компанията печели чрез обединението "ТДВ Инфраструктура". Той е за 14.7 млн. лв. и е за възстановяване, ремонт и модернизация на тягови подстанции между Стара Загора и Нова Загора и изграждане на система за телеуправление.

Най-показателно за начина, по който работят нещата, е участието на "Водстрой" в строителството на "перлата" на НКЖИ - Централната жп гара в София. Конкурсът започна през 2012 г. при небивал интерес с 50 купени документации, продължи с шест оферти, от които НКЖИ отвори (без покана към медиите) само две ценови предложения, като липсваше информация защо четири от кандидатите са отстранени. Гръцката "Терна", турската "Доуш" в съдружие с местната "СК–13 холдинг", "Трейс груп" заедно със "Станилов" и "Джи Пи груп" и австрийската "Щрабаг" с архитектурно студио "Архитектоника" не бяха допуснати до отварянето на ценовите оферти, а масовото отпадане беше странно, тъй като всички тези фирми са участвали и печелили десетки процедури и се предполага, че са наясно как се изготвят оферти.

Конкурсът беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство - холдинг" при цена от близо 56 млн. лв. без ДДС и прогнозна стойност на проекта от 52 млн. лв. По-големите проблеми обаче започват впоследствие. Първоначално работата е разделена поравно между ГБС и компаниите, свързани с Пеевски. В даден момент обаче забавянето на проекта е факт заради финансови затруднения на "Водстрой 98", която изостава със задачите си. Това налага по-сериозната намеса на ГБС, като подизпълнители на "Водстрой 98" се прехвърлиха към ГБС и преподписаха с тях.

НКЖИ на практика хвана последния влак, тъй като имаше срок до 22 март тази година гарата да се сдобие с Акт 15. През изминалата седмица там е минала и комисията за издаването му. Но възлагането на дейности, които после се забавят, е традиция за НКЖИ и фактът, че тази седмица МС извади над 200 млн. лв, за да покрие недостига по поръчки на компанията, е показателен.

Най-големият получател на обществени поръчки, финансирани с държавни пари, безспорно е свързаната с Делян Пеевски строителна компания "Водстрой 98", която напоследък е основна цел на "катарзиса от Лондон" на премиера Бойко Борисов. Естествено, голямо дружество като НКЖИ, с милиарди бюджет за раздаване, не е останало извън полезрението на "Водстрой 98" и неговите притежатели. При поръчките на НКЖИ компанията е печелила основно чрез консорциумите, в които участва в рамковото споразумение за строителни дейности, подписано през 2012 г.

Проста сметка, направена в Агенцията за обществени поръчки, показва, че те са спечелили конкурси през годините за 183.6 млн. лв., като държат челните три места на компаниите и обединенията, предпочитани от НКЖИ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • Amper Lyusya

    Имам ГОРЧИВ опит със тия съоръжения,доста спомени от паднали подпорни стени и не стандартно свършена работа...и въпреки всичко обектите са одобрени и в есплоатация.Не се чудете че падат влакове!!!Гарите и междугаровите пространства са изпълнени с позор за тези ,които одобряват устройствата а за тези изпълнители дай Бог да бъдат осъдени,защото обричат животът на пътниците всеки ден!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK