Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 27 мар 2016, 0:28, 13719 прочитания

Билетът в София може да стане 1.60 лв. по предложение на Центъра за градска мобилност

Идеята е поскъпването да влезе в сила от 1 юни, въпреки че от 2017 г. общината планира изцяло нова схема на таксуване на пътниците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага цената на билета в София да скочи с 60% и от 1 юни да струва 1.60 лв. Мотивът за драстичното поскъпване са изчисления на общинското дружество, че стойността на едно пътуване в градския транспорт в София в момента е 1.64 лв. Същевременно според общинските експерти талоните за 10 пътувания трябва да поскъпнат от 8 лв. на 12 лв. Това стана ясно на представянето на икономическата рамка на обществения транспорт в петък.

Причините


Увеличението се налага, защото 15% от всички пътувания в София се извършват с еднократен билет. По думите на изпълнителния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов е значително над европейската практика от около 10%. За това от ЦГМ са преценили, че увеличаването на цените на билетите ще стимулира пътниците да закупуват карти за многократно пътуване. Цените на тези превозни документи няма да бъдат увеличавани.

Oт ЦГМ предлагат да се въведат и три нови карти - месечна карта за метро и една наземна линия (на цена от 43 лв.), тридневна карта за всички линии (на цена от 10 лв.) и "Карта София", която включва неограничено пътуване с градския транспорт в рамките на три дни и посещение на културни обекти.

Билет или система



Същевременно обаче от ЦГМ планират изцяло нова система за таксуване на пътниците, която да включва всички видове транспорт. Обществената поръчка трябва да тръгне в следващите няколко месеца, а срокът за работа ще е не повече от година, така че системата трябва да заработи до септември 2017г. По думите на Симеон Арнаудов тя трябва да може "да генерира електронни документи, да може да тарифира всичко, да определя брой гратисчии." На практика обаче от ЦГМ все още нямат отговор как точно ще се определят цените на билетите тогава - на пропътувано разстояние, на време, или по друг начин. "Изграждането на системата трябва да продължи не повече от 12 месеца, а през това време трябва да поръчаме създаването на изцяло нова тарифна политика," коментира Арнаудов.

Изпълнителният директор на ЦГМ обаче отговори уклончиво на възможността с новата система пътниците да влизат само през първата врата на превозните средства и да бъдат таксувани там.

На въпрос защо се налага покачването на цените на билетите сега, след като след най-много година и половина трябва да заработи новата система, Симеон Арнаудов отговори, "Защото живеем сега, това е икономическата рамка за 2016г., а за тикет системата още нямаме обявена поръчка." Това обаче не изглежда особено далновидно. Ако идеите на дружеството бъдат приети от общината, гражданите първо ще трябва да свикнат с цената от 1.60лв., а няколко месеца по-късно да възприемат и изцяло различен начин на таксуване.

Представеният днес документ обаче тепърва трябва да бъде одобрен от различните комисии в общината, както и от общинския съвет. Това не е първият път, в който от транспортното дружество са предлагали увеличение на цените на билета. През 2015 г. мнението на ЦГМ беше, че той трябва да поскъпне до 1.20 лв., но идеята не беше приета от общината. Цената на билета в София не е променяна в последните седем години.

Колко струва транспортът

Разчетите на ЦГМ показват, че през тази година разходите за всички видове транспорт на дружеството са общо 283.3 млн. лв. От тях бюджетът за автотранспорт е 90.6 млн. лв., за тролейбуси и трамваи - 79.3 млн. лв., а за метрото - 62.3 млн. лв. Отделно близо 51млн.лв. ще отидат за частните оператори, които оперират линии на градския транспорт в София - "Карат С", "МТК Транс", "Юнион Ивкони" и "Еридатранс".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 1 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 866 прочитания

Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса

Това е една от целите на зам.-кмета по дигитализация Владимир Данаилов

24 май 2020, 2286 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
По следите на златните релси

НКЖИ е важна държавна компания, която разпределя милиарди по съмнителен начин и остава в сянка

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10