Билетът в София може да стане 1.60 лв. по предложение на Центъра за градска мобилност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Билетът в София може да стане 1.60 лв. по предложение на Центъра за градска мобилност

Билетът в София може да стане 1.60 лв. по предложение на Центъра за градска мобилност

Идеята е поскъпването да влезе в сила от 1 юни, въпреки че от 2017 г. общината планира изцяло нова схема на таксуване на пътниците

Мария Манолова
13907 прочитания

© Юлия Лазарова


Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага цената на билета в София да скочи с 60% и от 1 юни да струва 1.60 лв. Мотивът за драстичното поскъпване са изчисления на общинското дружество, че стойността на едно пътуване в градския транспорт в София в момента е 1.64 лв. Същевременно според общинските експерти талоните за 10 пътувания трябва да поскъпнат от 8 лв. на 12 лв. Това стана ясно на представянето на икономическата рамка на обществения транспорт в петък.

Причините

Увеличението се налага, защото 15% от всички пътувания в София се извършват с еднократен билет. По думите на изпълнителния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов е значително над европейската практика от около 10%. За това от ЦГМ са преценили, че увеличаването на цените на билетите ще стимулира пътниците да закупуват карти за многократно пътуване. Цените на тези превозни документи няма да бъдат увеличавани.

Oт ЦГМ предлагат да се въведат и три нови карти - месечна карта за метро и една наземна линия (на цена от 43 лв.), тридневна карта за всички линии (на цена от 10 лв.) и "Карта София", която включва неограничено пътуване с градския транспорт в рамките на три дни и посещение на културни обекти.

Билет или система

Същевременно обаче от ЦГМ планират изцяло нова система за таксуване на пътниците, която да включва всички видове транспорт. Обществената поръчка трябва да тръгне в следващите няколко месеца, а срокът за работа ще е не повече от година, така че системата трябва да заработи до септември 2017г. По думите на Симеон Арнаудов тя трябва да може "да генерира електронни документи, да може да тарифира всичко, да определя брой гратисчии." На практика обаче от ЦГМ все още нямат отговор как точно ще се определят цените на билетите тогава - на пропътувано разстояние, на време, или по друг начин. "Изграждането на системата трябва да продължи не повече от 12 месеца, а през това време трябва да поръчаме създаването на изцяло нова тарифна политика," коментира Арнаудов.

Изпълнителният директор на ЦГМ обаче отговори уклончиво на възможността с новата система пътниците да влизат само през първата врата на превозните средства и да бъдат таксувани там.

На въпрос защо се налага покачването на цените на билетите сега, след като след най-много година и половина трябва да заработи новата система, Симеон Арнаудов отговори, "Защото живеем сега, това е икономическата рамка за 2016г., а за тикет системата още нямаме обявена поръчка." Това обаче не изглежда особено далновидно. Ако идеите на дружеството бъдат приети от общината, гражданите първо ще трябва да свикнат с цената от 1.60лв., а няколко месеца по-късно да възприемат и изцяло различен начин на таксуване.

Представеният днес документ обаче тепърва трябва да бъде одобрен от различните комисии в общината, както и от общинския съвет. Това не е първият път, в който от транспортното дружество са предлагали увеличение на цените на билета. През 2015 г. мнението на ЦГМ беше, че той трябва да поскъпне до 1.20 лв., но идеята не беше приета от общината. Цената на билета в София не е променяна в последните седем години.

Колко струва транспортът

Разчетите на ЦГМ показват, че през тази година разходите за всички видове транспорт на дружеството са общо 283.3 млн. лв. От тях бюджетът за автотранспорт е 90.6 млн. лв., за тролейбуси и трамваи - 79.3 млн. лв., а за метрото - 62.3 млн. лв. Отделно близо 51млн.лв. ще отидат за частните оператори, които оперират линии на градския транспорт в София - "Карат С", "МТК Транс", "Юнион Ивкони" и "Еридатранс".

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага цената на билета в София да скочи с 60% и от 1 юни да струва 1.60 лв. Мотивът за драстичното поскъпване са изчисления на общинското дружество, че стойността на едно пътуване в градския транспорт в София в момента е 1.64 лв. Същевременно според общинските експерти талоните за 10 пътувания трябва да поскъпнат от 8 лв. на 12 лв. Това стана ясно на представянето на икономическата рамка на обществения транспорт в петък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • Павел

    Има само една истинска причина зад това увеличение - дълговете на столични транспорт - Реално те искат на накарат хората да си купуват дългосрочни карти от месец до година. Годишната карта персонализирана е 500 лв - ок, купувате си я -да, ама ЦГМ прибира парите веднага, а вие евентуално ще ползвате пътуванията в следващите 12 месеца. Тоест пътникът вече няма да има гъвкавост каквато имаше досега, при положение и че не можем да зареждаме картите онлайн, ами трябва да висим на опашки като в Куба за захар. Съжалявам, ама освен отлив друго няма да се постигне. Ако искат да привлекат хората да пускат онлайн зареждане, пускат и повече видове карти , които да включват целия транспорт ( талоните от 10 са само за наземен или подземен, но не и за 2-те) и тогава може би хората ще преценят , че си заслужава. С бензин/дизел и газ с 50% по-евтини от преди 3 години няма друга икономическа логика над това увеличение освен, че властта отново иска гражданите да им плащат кредитите/

  • 2
    rez avatar :-|
    Хадилев

    В Лондон таксуването е безконтактно в банкова карта при качване в автобуса. Дано новата "схема" на таксуване да е поне толкова удобна.

  • 3
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    оставка не искам да плащам за кражбите на фандъкова

  • red.mary

    Ами, както се казва: Ти си я избра ;)

    Надявам се скоро да се спука кметският балон в София...

  • 5
    wno1458915239492969 avatar :-|
    Rumen Nikolov

    Аз защо него направят като във белите Държави. С карта чекиране и само качване от първа врата ,да видим тогава дали ще е на загуба . А не само да се жалват

  • 6
    gun avatar :-|
    gun

    Много интересно - след като миналата година общината НЕ Е одобрила цена 1.20 лв, с какви очи сега се предлага 1.60? А, пардон - миналата година предстояха кметски избори!...

  • 7
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    До коментар [#5] от " Rumen Nikolov ": Хммм... Чекиране на първа врата на карта? Примери- Братислава и Виена. Няма никакво чекиране на карти. Има само на билети, които важат по 40-60 минути за всички нужни автобуси с уточнение, че при закъснял автобус нямат право да те гонят и на плюс във времето. Братислава от край до край се минава за около 20-30мин. Картите са хартиени без грам защита. Но... Всички треперят от контрольори. При влизане на такъв(един при 100 човека в автобус) автоматите спират да работят. Нечекиран навреме билет и заради забавила се преди теб бабичка значи протоколи, отиване в полицията и т.н., за да те освободят от 50 евро глоба. Никой не смее да гъкне на контрольора. Виена- няма чекиране, в метрото влизаш съвсем свободно. Но има хайки контрольори на изходите. Правят редица и всеки показва карта или билет. Да не говорим за разликите в цените на единичен билет и карта... 0.7 евро е 40мин в Братислава, но всички са с много по-евтини карти. Във Виена на летището 3 дни са 24 евро. От пункт в метрото седмична е 18 евро, месечна е примерно 25. Единичен билет е 2 евра, но пък е за много по-големи разстояния от софийските. Картата важи за всичко- влакове, метро, автобуси, трамваи. Та как точно определяш, че навсякъде в цивилизования свят има чекиране на първа врата или кондуктор? Има контрольори и полиция да не оставя безнаказан пътник, който ще се опита да не плати глоба с бой или псувни. И там няма "дискриминация", ако поискаш на някой билета. Бели, черни, сиросинкави все са едно- глоба при пътуване без билет или карта. А глобата ти е за едно нарушение 2 карти и по-добре да си купиш карта.

  • 8
    moon744 avatar :-|
    moon744

    Аха, значи трябват пари за общинска полиция.

  • 9
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Кметските избори минаха и вече Фъндъкова реши, че може да си прави каквото си поиска.

  • 10
    comandante avatar :-|

    Мога да докажа ,че ако се краде по-малко билета може да е 0,50лв и градски транспорт ще е на печалби !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK