С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
36 27 мар 2016, 16:02, 34312 прочитания

Новото трасе на "Хемус" – по-малко съоръжения и по-ниска скорост

Първите 60 км се разделят на 4 лота, като поръчката за първия ще тръгне до юни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектната скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде намалена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов в петък.

Търгът за две отсечки от "Хемус" - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият и най-голям от серията поръчки, прекратени по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с обща дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ груп" и "Джи Пи груп", свързвани съответно с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", е в процес на закриване.


Нови поръчки

Въпреки критиките на Георги Кадиев (БСП), че историята с "Хемус" се превръща във фарс, министър Павлова реши отново да разкаже цялата хронология на конкурса, избора на изпълнители, както и да припомни аргумента за липса на европейски пари, използван като формално основание за прекратяване на търга.

След закриването на НКСИП и връщането на функциите й в Агенция "Пътна инфраструктура" (както беше преди разделянето на АПИ на две) ще могат да се обявят нови търгове за дострояването на "Хемус", каза още Павлова. Въпросните два лота с дължина 60 км ще бъдат разделени на 4.



Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, обясни Павлова. Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., каза още Павлова.

Обявеното спестяване не е ясно от коя сума ще е 1 милиард лева, колкото бяха офертите, или наполовина, колкото беше прогнозната цена в предния търг.

Останали съмнения

Tепърва ще се обсъжда на какъв принцип ще бъдат избрани изпълнители – най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта. На това изказване Кадиев и Велизар Енчев заявиха, че по никакъв начин не са били убедени, че следващите процедури ще бъдат проведени прозрачно и без корупция. "Съмненията в обществото остават", каза Енчев и посочи, че все още не са назовани виновниците за провала на строителството. При нови поръчки няма гаранция, че същите фирми няма да се явят и да спечелят, посочи депутатът.

Георги Кадиев предположи, че "или имате ужасно некадърни хора, които правят прогнозните стойности, или просто е калкулирана 50% комисиона" при първоначално обявените цени за двата лота от 168 и 266 млн. лв. След това цените скочиха почти двойно на 278 и 499 млн. лв., припомни депутатът от левицата. При тази реплика министър Лиляна Павлова призна, че грешката е на НКСИП, които са предоставили прогнозни стойности на проекта, без да включат в сметките сложните съоръжения като виадуктите и тунелите. Странно оправдание предвид, че в идейните проекти от 2013 – 2014 г. на магистралата мостовете и тунелите присъстват.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобите за дивото къмпингуване ще влязат в сила от 2021 г. Глобите за дивото къмпингуване ще влязат в сила от 2021 г.

ГЕРБ, патриотите и ДПС отхвърлиха в комисия ветото на президента върху промени в закона за черноморското крайбрежие

26 юни 2019, 407 прочитания

Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите Управляващите обсъждат три варианта за финансирането на партиите

Като най-вероятен се сочи размерът на държавната субсидия да е 1% от минималната работна заплата

26 юни 2019, 509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Ще започнат ли да плащат данъци такситата

Най-вероятно депутатите ще приемат облагане с нисък патент. Това ще носи повече приходи от символичните в момента

Поизтънелите възглавници на банките

Показателите за капиталова адекватност се понижават заради ръста в кредитирането, раздаваните дивиденти и нови регулации

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Човекът и мракът

Palacio de Velazquez в Мадрид показва първата голяма ретроспектива на японския художник Тецуя Ишида извън родината му

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица