Новото трасе на "Хемус" – по-малко съоръжения и по-ниска скорост
Първите 60 км се разделят на 4 лота, като поръчката за първия ще тръгне до юни
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектната скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде намалена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов в петък.
Търгът за две отсечки от "Хемус" - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият и най-голям от серията поръчки, прекратени по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с обща дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ груп" и "Джи Пи груп", свързвани съответно с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", е в процес на закриване.
Нови поръчки
Въпреки критиките на Георги Кадиев (БСП), че историята с "Хемус" се превръща във фарс, министър Павлова реши отново да разкаже цялата хронология на конкурса, избора на изпълнители, както и да припомни аргумента за липса на европейски пари, използван като формално основание за прекратяване на търга.
След закриването на НКСИП и връщането на функциите й в Агенция "Пътна инфраструктура" (както беше преди разделянето на АПИ на две) ще могат да се обявят нови търгове за дострояването на "Хемус", каза още Павлова. Въпросните два лота с дължина 60 км ще бъдат разделени на 4.
Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, обясни Павлова. Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., каза още Павлова.
Обявеното спестяване не е ясно от коя сума ще е 1 милиард лева, колкото бяха офертите, или наполовина, колкото беше прогнозната цена в предния търг.
Останали съмнения
Tепърва ще се обсъжда на какъв принцип ще бъдат избрани изпълнители – най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта. На това изказване Кадиев и Велизар Енчев заявиха, че по никакъв начин не са били убедени, че следващите процедури ще бъдат проведени прозрачно и без корупция. "Съмненията в обществото остават", каза Енчев и посочи, че все още не са назовани виновниците за провала на строителството. При нови поръчки няма гаранция, че същите фирми няма да се явят и да спечелят, посочи депутатът.
Георги Кадиев предположи, че "или имате ужасно некадърни хора, които правят прогнозните стойности, или просто е калкулирана 50% комисиона" при първоначално обявените цени за двата лота от 168 и 266 млн. лв. След това цените скочиха почти двойно на 278 и 499 млн. лв., припомни депутатът от левицата. При тази реплика министър Лиляна Павлова призна, че грешката е на НКСИП, които са предоставили прогнозни стойности на проекта, без да включат в сметките сложните съоръжения като виадуктите и тунелите. Странно оправдание предвид, че в идейните проекти от 2013 – 2014 г. на магистралата мостовете и тунелите присъстват.
36 коментара
"....грешката е на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти"
Има грешка, няма прошка. Този път т. н. компания се закрива. Ех, ДАНС можеха да открият виновниците, ма карай.
и кво - нацепили един участък на 4 по-малки - за да изглежда и цената по-малка и белким хората се вържат
и как изведнъж изчезнаха тия виадукти и мостове - то трасето едва ли се е променило ??? как така вчера са били необходими, а днес не са ??? или после отделно ше правят мостове и пак ще се плати същото, ама без да се добавя към цената на Хемус
абе Хемус баси историческата магистрала
До коментар [#2] от "Sinite - завоят наляво забранен":
".....и как изведнъж изчезнаха тия виадукти и мостове....."
И 5 тунела имаше. Некадърно проектиране, какво друго? Освен ако е било една голяма далавера със замесени и на най-високо ниво. Закриха агенцията за да заличат следите. Имат и обективни оправдания, намаляват скоростта с 20 км и премахват зелената ивица. Неща които са известни и преди да проектират път 60 км за 1 млд лева. Е, все пак добре че се коригираха, очаквам поевтиняване 2-3 пъти.
ее баси олигофренията... То накрая ти казвам с магистрала, без магистрала - все тая ще е... Знаете ли какво означава по-малко виадукти и тунели? Не, не означава погрешно проектиран път, когато са го направили... означава големи заобиколки с няколко десетки километри радиус, означава завои с препинателни знаци и предупредителни стрелки по мантинелата, убиване на скоростта, баири и т.н...
Според мен е добре, че го разделят на 4, на 6 ако искат ама да го направят както трябва. Видяло се е, че ще се чака така или иначе.
До коментар [#4] от "flagstone":
" Не, не означава погрешно проектиран път...."
Не е така бе човек. В труден терен и тесни места е нормално да се стеснява пътя, да се съкращава зелената ивица и резервните платна, даже и се допуска излизане от норматива за радиуси и наклони. Което е съпроводено с намаляване на скоростта. Ами помисли, петте тунела сами по себе си намалявят скоростта и при скъпия вариант. И създават още куп неудобства и рискове.
Още по-евтино: намаляваме скоростта на 90 км/ч, оставяме същия път, тук-таме добавяме по още една лента и няма да има съмнения..
До коментар [#5] от "Judjuk":
Мисля, че трудния терен и тесните места на "Хемус" са изградени отдавна.
[quote#3:"Judjuk"]Е, все пак добре че се коригираха, очаквам поевтиняване 2-3 пъти.[/quote]Ако променят трасето - напр. вместо магистрала да разширят Е-83 до размерите на скоростен път, то тогава цената ще падне още повече.
[quote#5:"Judjuk"]
Не е така бе човек. В труден терен и тесни места е нормално да се стеснява пътя, да се съкращава зелената ивица и резервните платна, даже и се допуска излизане от норматива за радиуси и наклони.[/quote]
Сещам се, за строежа на Арена Армеец - като дойде Б.Б. на власт и каза - строителят ще работи без печалба и залата ще излезе с 10 милиона по-евтина. В резултат залата е с намалени габарити, без подземен паркинг и с 4 метра по-малък терен в центъра от нужното да се ползва, и за лекоатлетически състезания. При положение, че такава зала не се строи всеки ден по-добре беше да е с 10 милиона отгоре, но да отговаря на изискванията за такова съоръжение.
Имам чувството, че и с магистрала Хемус ще е подобна историята ...
[quote#9:"_dan_"]Имам чувството, че и с магистрала Хемус ще е подобна историята ...[/quote]
Тя няма да е ощетена по цялото трасе, а само в трудните участъци.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.