Новото трасе на "Хемус" – по-малко съоръжения и по-ниска скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новото трасе на "Хемус" – по-малко съоръжения и по-ниска скорост

Скоростта по магистралата ще бъде ограничена на 120 км/ч

Новото трасе на "Хемус" – по-малко съоръжения и по-ниска скорост

Първите 60 км се разделят на 4 лота, като поръчката за първия ще тръгне до юни

Десислава Лещарска
34851 прочитания

Скоростта по магистралата ще бъде ограничена на 120 км/ч

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектната скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде намалена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов в петък.

Търгът за две отсечки от "Хемус" - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият и най-голям от серията поръчки, прекратени по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с обща дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ груп" и "Джи Пи груп", свързвани съответно с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", е в процес на закриване.

Нови поръчки

Въпреки критиките на Георги Кадиев (БСП), че историята с "Хемус" се превръща във фарс, министър Павлова реши отново да разкаже цялата хронология на конкурса, избора на изпълнители, както и да припомни аргумента за липса на европейски пари, използван като формално основание за прекратяване на търга.

След закриването на НКСИП и връщането на функциите й в Агенция "Пътна инфраструктура" (както беше преди разделянето на АПИ на две) ще могат да се обявят нови търгове за дострояването на "Хемус", каза още Павлова. Въпросните два лота с дължина 60 км ще бъдат разделени на 4.

Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, обясни Павлова. Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., каза още Павлова.

Обявеното спестяване не е ясно от коя сума ще е 1 милиард лева, колкото бяха офертите, или наполовина, колкото беше прогнозната цена в предния търг.

Останали съмнения

Tепърва ще се обсъжда на какъв принцип ще бъдат избрани изпълнители – най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта. На това изказване Кадиев и Велизар Енчев заявиха, че по никакъв начин не са били убедени, че следващите процедури ще бъдат проведени прозрачно и без корупция. "Съмненията в обществото остават", каза Енчев и посочи, че все още не са назовани виновниците за провала на строителството. При нови поръчки няма гаранция, че същите фирми няма да се явят и да спечелят, посочи депутатът.

Георги Кадиев предположи, че "или имате ужасно некадърни хора, които правят прогнозните стойности, или просто е калкулирана 50% комисиона" при първоначално обявените цени за двата лота от 168 и 266 млн. лв. След това цените скочиха почти двойно на 278 и 499 млн. лв., припомни депутатът от левицата. При тази реплика министър Лиляна Павлова призна, че грешката е на НКСИП, които са предоставили прогнозни стойности на проекта, без да включат в сметките сложните съоръжения като виадуктите и тунелите. Странно оправдание предвид, че в идейните проекти от 2013 – 2014 г. на магистралата мостовете и тунелите присъстват.

Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектната скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде намалена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов в петък.

Търгът за две отсечки от "Хемус" - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият и най-голям от серията поръчки, прекратени по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с обща дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ груп" и "Джи Пи груп", свързвани съответно с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", е в процес на закриване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    "....грешката е на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти"

    Има грешка, няма прошка. Този път т. н. компания се закрива. Ех, ДАНС можеха да открият виновниците, ма карай.

  • 2
    Stabilnost avatar :-|
    БСП създаде Пеевски ГЕРБ го нахрани

    и кво - нацепили един участък на 4 по-малки - за да изглежда и цената по-малка и белким хората се вържат

    и как изведнъж изчезнаха тия виадукти и мостове - то трасето едва ли се е променило ??? как така вчера са били необходими, а днес не са ??? или после отделно ше правят мостове и пак ще се плати същото, ама без да се добавя към цената на Хемус

    абе Хемус баси историческата магистрала

  • 3
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    До коментар [#2] от "Sinite - завоят наляво забранен":
    ".....и как изведнъж изчезнаха тия виадукти и мостове....."
    И 5 тунела имаше. Некадърно проектиране, какво друго? Освен ако е било една голяма далавера със замесени и на най-високо ниво. Закриха агенцията за да заличат следите. Имат и обективни оправдания, намаляват скоростта с 20 км и премахват зелената ивица. Неща които са известни и преди да проектират път 60 км за 1 млд лева. Е, все пак добре че се коригираха, очаквам поевтиняване 2-3 пъти.

  • flagstone

    ее баси олигофренията... То накрая ти казвам с магистрала, без магистрала - все тая ще е... Знаете ли какво означава по-малко виадукти и тунели? Не, не означава погрешно проектиран път, когато са го направили... означава големи заобиколки с няколко десетки километри радиус, означава завои с препинателни знаци и предупредителни стрелки по мантинелата, убиване на скоростта, баири и т.н...
    Според мен е добре, че го разделят на 4, на 6 ако искат ама да го направят както трябва. Видяло се е, че ще се чака така или иначе.

  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    До коментар [#4] от "flagstone":
    " Не, не означава погрешно проектиран път...."

    Не е така бе човек. В труден терен и тесни места е нормално да се стеснява пътя, да се съкращава зелената ивица и резервните платна, даже и се допуска излизане от норматива за радиуси и наклони. Което е съпроводено с намаляване на скоростта. Ами помисли, петте тунела сами по себе си намалявят скоростта и при скъпия вариант. И създават още куп неудобства и рискове.

  • 6
    millton avatar :-P
    millton

    Още по-евтино: намаляваме скоростта на 90 км/ч, оставяме същия път, тук-таме добавяме по още една лента и няма да има съмнения..

  • 7
    syo avatar :-|
    syo

    До коментар [#5] от "Judjuk":

    Мисля, че трудния терен и тесните места на "Хемус" са изградени отдавна.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"Judjuk"]Е, все пак добре че се коригираха, очаквам поевтиняване 2-3 пъти.[/quote]Ако променят трасето - напр. вместо магистрала да разширят Е-83 до размерите на скоростен път, то тогава цената ще падне още повече.

  • 9
    _dan_ avatar :-?
    _dan_

    [quote#5:"Judjuk"]
    Не е така бе човек. В труден терен и тесни места е нормално да се стеснява пътя, да се съкращава зелената ивица и резервните платна, даже и се допуска излизане от норматива за радиуси и наклони.[/quote]

    Сещам се, за строежа на Арена Армеец - като дойде Б.Б. на власт и каза - строителят ще работи без печалба и залата ще излезе с 10 милиона по-евтина. В резултат залата е с намалени габарити, без подземен паркинг и с 4 метра по-малък терен в центъра от нужното да се ползва, и за лекоатлетически състезания. При положение, че такава зала не се строи всеки ден по-добре беше да е с 10 милиона отгоре, но да отговаря на изискванията за такова съоръжение.
    Имам чувството, че и с магистрала Хемус ще е подобна историята ...

  • 10
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    [quote#9:"_dan_"]Имам чувството, че и с магистрала Хемус ще е подобна историята ...[/quote]

    Тя няма да е ощетена по цялото трасе, а само в трудните участъци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK