С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 27 мар 2016, 16:23, 18072 прочитания

Ще започнат ли да плащат данъци такситата

Най-вероятно депутатите ще приемат облагане с нисък патент. Това ще носи повече приходи от символичните в момента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За разлика от много други сектори от години този на таксиметровите услуги е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли. При шофьорите пък масовата практика е да си регистрират фирми, да работят за около година с тези компании и после да ги прехвърлят на името на неграмотни хора от малцинствата. Така НАП няма как да събере дължимите средства. Впоследствие се регистрира друга фирма и се работи по същата схема.

От няколко месеца държавата опитва да промени системата. Първият опит беше дейността да се концентрира в компаниите майки, а сега се опитва вид патент за шофьорите. Какво точно се променя вижте във въпросите и отговорите.



1. Защо протестират таксиметровите шофьори?
Причината таксиметровите шофьори да протестират е изтеглянето от парламента на законопроекта за изменение на Закона за местните данъци и такси. С него се предлагаше въвеждането на еднократен данък върху таксиметровите услуги, подобен на патентния данък, между 400 (300 лв. според последните заявки на депутати) и 1000 лв. за година, като точното число трябваше да се определя от общинския съвет на дадената община, а приходите от него да влизат в бюджета на местната власт. Другата голяма промяна е отпадането на приетото през есента на миналата година задължение или големите фирми да наемат при тях шофьорите, или самите шофьори да се регистрират като превозвачи от 1 април.

2. Колко данъци (не) плащат такситата?
По данни на НАП за цялата 2014 г. в бюджета са влезли едва 5.8 млн. лв. от данъци и осигуровки от дружества, осъществяващи таксиметрови превози. Към края на октомври 2015 г. бяха платени 5.05 млн. лв., което означава, че за цялата минала година няма как да са внесени повече от 6 млн. лв. По данни на "Автомобилна администрация" само в София разрешение за извършване на таксиметрови превози имат 7714 коли, които най-често се използват поне от двама водачи. По данни на Сава Комитов, председател на Асоциацията на таксиметровите синдикати, в цялата страна има регистрирани 22 хил. коли. Простата сметка на база минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се показва, че само от социални вноски в бюджета през 2015 г. е трябвало да влязат 1.5 млн. лв. Задължително е и здравното осигуряване, от което в бюджета трябва да влязат около 700 хил. лв. Ако отчетем факта, че колите масово се карат поне от двама шофьори, тогава трябва да умножим числата по две.

При протестите в четвъртък участници заявиха, че едно от най-големите им притеснения в момента е, че на тях ще им се наложи да плащат данъци. "Това означава всеки месец да плащам допълнителни 300-400 лева. Трябва да започнем да се самоосигуряваме и да плащаме този патентен данък", каза пред камерата на bTV участник в блокирането на Орлов мост.



Въвеждането на патентен данък при минимален праг от 400 лв. годишно ще вкара в бюджета на общините поне 9 млн. лв., което е двойно повече, отколкото в момента плащат шофьорите заедно с осигуровките. "Промените предоставят допълнителен източник на приходи за общините и са в посока децентрализация", смята Диана Йорданова, зам.-председател на бюджетната комисия и един от вносителите на промените.

3. Какво не искат големите такси компании?
Искането за отмяна на вече гласуваното е от полза за големите таксиметрови фирми. Според текстове в сегашния закон, приети през миналия октомври, които трябва да влязат в сила от 1 април, големите фирми вече трябва да наемат служители на трудови договори и да поемат отговорността за плащането на данъците и осигуровките. В момента те изпълняват по-скоро функцията на лизингови дружества и предоставят радиочестота на таксиметровите шофьори и логото на компанията върху автомобила. Ако шофьорите са техни служители, дружествата ще носят отговорност и най-малко ще трябва да платят милиони ДДС. Което сега не се случва, а и според предложените промени няма да е факт.

"Четири са големите фирми в София, които организираха този протест - защото точно техните лобистки предложения бяха внесени от група народни представители сега. Бяха внесени и бяха изтеглени. Но за да се подготви бързо да влязат, се направи този театър на Орлов мост, при който с повикване по станциите събраха колеги", коментира в интервю за "Нова телевизия" Гроздан Караджов. Той беше председател на транспортната комисия, когато беше приет законът миналата година.

4. Какво ще приемат депутатите?
Най-вероятно приетото през миналата година ще отпадне, а патентът ще е с по-нисък праг от 300 лв. годишно по настояване на АБВ. Транспортният министър Ивайло Московски обеща на протестиращите поправките отново да бъдат вкарани в парламента. ГЕРБ подкрепя, "за" са и част от реформаторите. Против са от БСП, а ДПС не е изказвало позиция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Пазарите пак потънаха, Жирардели бил собственик на "Юлен" още от 2016 г. Вечерни новини: Пазарите пак потънаха, Жирардели бил собственик на "Юлен" още от 2016 г.

И още: ЕС и държавите членки договориха компромисни екоизисквания за новите коли; Властта бърза да даде репресивни правомощия на антикорупционната комисия

18 дек 2018, 974 прочитания

Закупена земеделска земя няма да може да бъде урбанизирана 7 години Закупена земеделска земя няма да може да бъде урбанизирана 7 години

Големите фермери няма да могат да участват в търгове за наем на държавни земи, се предвижда в подготвяния кодекс за земята

18 дек 2018, 1161 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Съдебната система и бюрокрацията притесняват инвеститорите

Проектът за газов хъб и интерконекторът с Гърция са приоритетни за правителството

Ще кипне ли Черно море

Колкото и да драматизира българският премиер, Западът по-скоро търси деескалация на конфликта в Керченския проток

Най-голямата слънчева сделка

Samsung продава седемте си соларни парка в България на германския фонд KGAL и чешката Micronix за около 80 млн. евро

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Коледна селекция - за всички от сърце

Ако все още не сте се справили с коледното пазаруване, разнообразни идеи за подаръци в последния момент.

20 въпроса: Калоян Илиев – Кокимото

Новата му изложба, (You Love Kokimoto), е в Gifted до 4 януари

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Пазарите пак потънаха, Жирардели бил собственик на "Юлен" още от 2016 г.

Емисия

DAILY @7PM // 18.12.2018 Прочетете