Ще започнат ли да плащат данъци такситата

Най-вероятно депутатите ще приемат облагане с нисък патент. Това ще носи повече приходи от символичните в момента

За разлика от много други сектори от години този на таксиметровите услуги е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли. При шофьорите пък масовата практика е да си регистрират фирми, да работят за около година с тези компании и после да ги прехвърлят на името на неграмотни хора от малцинствата. Така НАП няма как да събере дължимите средства. Впоследствие се регистрира друга фирма и се работи по същата схема.

От няколко месеца държавата опитва да промени системата. Първият опит беше дейността да се концентрира в компаниите майки, а сега се опитва вид патент за шофьорите. Какво точно се променя вижте във въпросите и отговорите.

1. Защо протестират таксиметровите шофьори?

Причината таксиметровите шофьори да протестират е изтеглянето от парламента на законопроекта за изменение на Закона за местните данъци и такси. С него се предлагаше въвеждането на еднократен данък върху таксиметровите услуги, подобен на патентния данък, между 400 (300 лв. според последните заявки на депутати) и 1000 лв. за година, като точното число трябваше да се определя от общинския съвет на дадената община, а приходите от него да влизат в бюджета на местната власт. Другата голяма промяна е отпадането на приетото през есента на миналата година задължение или големите фирми да наемат при тях шофьорите, или самите шофьори да се регистрират като превозвачи от 1 април.

2. Колко данъци (не) плащат такситата?

По данни на НАП за цялата 2014 г. в бюджета са влезли едва 5.8 млн. лв. от данъци и осигуровки от дружества, осъществяващи таксиметрови превози. Към края на октомври 2015 г. бяха платени 5.05 млн. лв., което означава, че за цялата минала година няма как да са внесени повече от 6 млн. лв. По данни на "Автомобилна администрация" само в София разрешение за извършване на таксиметрови превози имат 7714 коли, които най-често се използват поне от двама водачи. По данни на Сава Комитов, председател на Асоциацията на таксиметровите синдикати, в цялата страна има регистрирани 22 хил. коли. Простата сметка на база минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се показва, че само от социални вноски в бюджета през 2015 г. е трябвало да влязат 1.5 млн. лв. Задължително е и здравното осигуряване, от което в бюджета трябва да влязат около 700 хил. лв. Ако отчетем факта, че колите масово се карат поне от двама шофьори, тогава трябва да умножим числата по две.

При протестите в четвъртък участници заявиха, че едно от най-големите им притеснения в момента е, че на тях ще им се наложи да плащат данъци. "Това означава всеки месец да плащам допълнителни 300-400 лева. Трябва да започнем да се самоосигуряваме и да плащаме този патентен данък", каза пред камерата на bTV участник в блокирането на Орлов мост.

Въвеждането на патентен данък при минимален праг от 400 лв. годишно ще вкара в бюджета на общините поне 9 млн. лв., което е двойно повече, отколкото в момента плащат шофьорите заедно с осигуровките. "Промените предоставят допълнителен източник на приходи за общините и са в посока децентрализация", смята Диана Йорданова, зам.-председател на бюджетната комисия и един от вносителите на промените.

3. Какво не искат големите такси компании?

Искането за отмяна на вече гласуваното е от полза за големите таксиметрови фирми. Според текстове в сегашния закон, приети през миналия октомври, които трябва да влязат в сила от 1 април, големите фирми вече трябва да наемат служители на трудови договори и да поемат отговорността за плащането на данъците и осигуровките. В момента те изпълняват по-скоро функцията на лизингови дружества и предоставят радиочестота на таксиметровите шофьори и логото на компанията върху автомобила. Ако шофьорите са техни служители, дружествата ще носят отговорност и най-малко ще трябва да платят милиони ДДС. Което сега не се случва, а и според предложените промени няма да е факт.

"Четири са големите фирми в София, които организираха този протест - защото точно техните лобистки предложения бяха внесени от група народни представители сега. Бяха внесени и бяха изтеглени. Но за да се подготви бързо да влязат, се направи този театър на Орлов мост, при който с повикване по станциите събраха колеги", коментира в интервю за "Нова телевизия" Гроздан Караджов. Той беше председател на транспортната комисия, когато беше приет законът миналата година.

4. Какво ще приемат депутатите?

Най-вероятно приетото през миналата година ще отпадне, а патентът ще е с по-нисък праг от 300 лв. годишно по настояване на АБВ. Транспортният министър Ивайло Московски обеща на протестиращите поправките отново да бъдат вкарани в парламента. ГЕРБ подкрепя, "за" са и част от реформаторите. Против са от БСП, а ДПС не е изказвало позиция.