Ще започнат ли да плащат данъци такситата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще започнат ли да плащат данъци такситата

Ще започнат ли да плащат данъци такситата

Най-вероятно депутатите ще приемат облагане с нисък патент. Това ще носи повече приходи от символичните в момента

19142 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


За разлика от много други сектори от години този на таксиметровите услуги е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли. При шофьорите пък масовата практика е да си регистрират фирми, да работят за около година с тези компании и после да ги прехвърлят на името на неграмотни хора от малцинствата. Така НАП няма как да събере дължимите средства. Впоследствие се регистрира друга фирма и се работи по същата схема.

От няколко месеца държавата опитва да промени системата. Първият опит беше дейността да се концентрира в компаниите майки, а сега се опитва вид патент за шофьорите. Какво точно се променя вижте във въпросите и отговорите.

1. Защо протестират таксиметровите шофьори?

Причината таксиметровите шофьори да протестират е изтеглянето от парламента на законопроекта за изменение на Закона за местните данъци и такси. С него се предлагаше въвеждането на еднократен данък върху таксиметровите услуги, подобен на патентния данък, между 400 (300 лв. според последните заявки на депутати) и 1000 лв. за година, като точното число трябваше да се определя от общинския съвет на дадената община, а приходите от него да влизат в бюджета на местната власт. Другата голяма промяна е отпадането на приетото през есента на миналата година задължение или големите фирми да наемат при тях шофьорите, или самите шофьори да се регистрират като превозвачи от 1 април.

2. Колко данъци (не) плащат такситата?

По данни на НАП за цялата 2014 г. в бюджета са влезли едва 5.8 млн. лв. от данъци и осигуровки от дружества, осъществяващи таксиметрови превози. Към края на октомври 2015 г. бяха платени 5.05 млн. лв., което означава, че за цялата минала година няма как да са внесени повече от 6 млн. лв. По данни на "Автомобилна администрация" само в София разрешение за извършване на таксиметрови превози имат 7714 коли, които най-често се използват поне от двама водачи. По данни на Сава Комитов, председател на Асоциацията на таксиметровите синдикати, в цялата страна има регистрирани 22 хил. коли. Простата сметка на база минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се показва, че само от социални вноски в бюджета през 2015 г. е трябвало да влязат 1.5 млн. лв. Задължително е и здравното осигуряване, от което в бюджета трябва да влязат около 700 хил. лв. Ако отчетем факта, че колите масово се карат поне от двама шофьори, тогава трябва да умножим числата по две.

При протестите в четвъртък участници заявиха, че едно от най-големите им притеснения в момента е, че на тях ще им се наложи да плащат данъци. "Това означава всеки месец да плащам допълнителни 300-400 лева. Трябва да започнем да се самоосигуряваме и да плащаме този патентен данък", каза пред камерата на bTV участник в блокирането на Орлов мост.

Въвеждането на патентен данък при минимален праг от 400 лв. годишно ще вкара в бюджета на общините поне 9 млн. лв., което е двойно повече, отколкото в момента плащат шофьорите заедно с осигуровките. "Промените предоставят допълнителен източник на приходи за общините и са в посока децентрализация", смята Диана Йорданова, зам.-председател на бюджетната комисия и един от вносителите на промените.

3. Какво не искат големите такси компании?

Искането за отмяна на вече гласуваното е от полза за големите таксиметрови фирми. Според текстове в сегашния закон, приети през миналия октомври, които трябва да влязат в сила от 1 април, големите фирми вече трябва да наемат служители на трудови договори и да поемат отговорността за плащането на данъците и осигуровките. В момента те изпълняват по-скоро функцията на лизингови дружества и предоставят радиочестота на таксиметровите шофьори и логото на компанията върху автомобила. Ако шофьорите са техни служители, дружествата ще носят отговорност и най-малко ще трябва да платят милиони ДДС. Което сега не се случва, а и според предложените промени няма да е факт.

"Четири са големите фирми в София, които организираха този протест - защото точно техните лобистки предложения бяха внесени от група народни представители сега. Бяха внесени и бяха изтеглени. Но за да се подготви бързо да влязат, се направи този театър на Орлов мост, при който с повикване по станциите събраха колеги", коментира в интервю за "Нова телевизия" Гроздан Караджов. Той беше председател на транспортната комисия, когато беше приет законът миналата година.

4. Какво ще приемат депутатите?

Най-вероятно приетото през миналата година ще отпадне, а патентът ще е с по-нисък праг от 300 лв. годишно по настояване на АБВ. Транспортният министър Ивайло Московски обеща на протестиращите поправките отново да бъдат вкарани в парламента. ГЕРБ подкрепя, "за" са и част от реформаторите. Против са от БСП, а ДПС не е изказвало позиция.

За разлика от много други сектори от години този на таксиметровите услуги е почти изцяло в сивия сектор по отношение на плащането на данъци. Повечето компании предпочитат да не наемат шофьорите и така да не плащат осигуровки и данък върху доходите им. Освен това така избягват и внасяне на ДДС и корпоративен данък върху постъпленията, а и не носят никаква отговорност при инциденти с техни коли. При шофьорите пък масовата практика е да си регистрират фирми, да работят за около година с тези компании и после да ги прехвърлят на името на неграмотни хора от малцинствата. Така НАП няма как да събере дължимите средства. Впоследствие се регистрира друга фирма и се работи по същата схема.

От няколко месеца държавата опитва да промени системата. Първият опит беше дейността да се концентрира в компаниите майки, а сега се опитва вид патент за шофьорите. Какво точно се променя вижте във въпросите и отговорите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Да, да, Георгиус Георгиу ли да започне да плаща данъци?

    Биволъ: "Изненада: Георгиус Георгиу е собственик на такситата "О’Кей Супертранс""
    https://bivol.bg/georgius-oksupertrans.html

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Биволъ:
    "Мажоритарен собственик на „О’Кей Супертранс“ е кипърската фирма О’KEY SUPERTRANS OVERSEAS LIMITED, която от своя страна е 99,9% собственост на DUC NOMINEES LIMITED. Това става ясно от кипърския търговски регистър.
    Мажоритарен собственик на DUC с 99,9% е известният вече Георгиус Георгиу, който по документи е най-големия чуждестранен инвеститор в България. Така излиза от актуалното състояние на фирмата, което Биволъ провери в кипърския регистър."

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Хайде сега и ПИБ.

  • 4
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Доколкото си спомням системата с патентен данък работеше в началото . После Дянков реши да въведе касови апарати за да стриже бълхите. Те пък престанаха да дават касови бележки и резултатът беше отрицателен.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "ahasver":

    Не, не. Проблемът не е в касовите апарати. По-дълбок е.
    Ситуацията с такси фирмите в момента е абсурдна.
    Фирмата взема лиценз за транспортна услуга, взема на лизинг нови автомобили, боядисва ги жълти и плаща на лизингодателя вноските за каско и ГО. Оттам насетне такси компанията сключва договори за ползване на тези коли с частни лица или фирми, като ползвателите й заплащат всеки месец лизинговите такси, застраховките, такса за ползване на информационната система, консумативите, гаранционното техническо обслужване и пр. разходи. Колата е снабдена с касов апарат на името на фирмата на ползвателя.
    Такси компанията не се интересува той плаща или не осигуровки, данъци. И всъщност шофьорите-ползватели практически са потопени до шията в сивия сектор и почти нищо такова не плащат.
    През есента трябваше да влезе в сила изменение на Закона за пътническите превози, според което такси компаниите трябваше да сключат трудови договори с шофьорите и респективно да ги осигуряват и да внасят удържания подоходен данък.
    Това беше вариантът този сектор да излезе на светло и да започне да работи, както работят всички български фирми. Но секторът излезе на протест и Борисов, който е известен с отстъпчивостта си на протести, даде заден.

    Сегашната поправка е безсмислена. Парите, които общините биха получили от минималния патентен данък, са пренебрежимо малки, а и няма да извадят на светло бакшишите.

  • 10
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    До коментар [#5] от "D-r D":Докторе , аз ползвам чат-пат. Но толкова ли няма хора в парламента и правителството да разбират нещо от проблема и да го организират ? Едва ли другаде по света е такава бъркотия !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK