Концесиите ще са и за над 35 години

До дни започват процедурите за летищата в София и Пловив, които ще са по правилата на сегашния закон

За близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, няма да са нужни електронни винетки, обяви регионалният министър Лиляна Павлова
За близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, няма да са нужни електронни винетки, обяви регионалният министър Лиляна Павлова    ©  МАРИЯ СЪБОТИНОВА
За близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, няма да са нужни електронни винетки, обяви регионалният министър Лиляна Павлова
За близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, няма да са нужни електронни винетки, обяви регионалният министър Лиляна Павлова    ©  МАРИЯ СЪБОТИНОВА
Сегашният закон и наредба имат един съществен недостатък - държавата си е забранила всякаква публичност по процедурата.

Максималният срок на договорите за концесиите в България, който сега е 35 г., ще се удължи и може и да е например 99 години. Това ще стане с новия закон, който скоро ще бъде внесен за разглеждане и гласуване в парламента, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски. Това стана ясно на конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции", организирана от "Градът медиа груп".

Новите правила няма как да засегнат предстоящите две процедури - за летищата в Пловдив и София. Документите са подготвени и до дни ще бъдат гласувани от правителството. Столичното летище ще е най-големият актив, който държавата ще отдава на концесия. Тя чака много световни компании с опит, които да са готови да направят първоначално плащане от 600 млн. лв. В плана на министерството е и отдаването на най-голямото останало държавно пристанище, но това едва ли ще стане тази година.

Нов закон с неясна гъвкавост

На 15 април влиза в сила новата директива за концесии в Европа, а заедно с това предстои и министерството да представи нов закон за концесиите да влезе за гласуване в парламента скоро. Според министъра на транспорта Ивайло Московски той ще е много по-гъвкав от настоящия, но ще гарантира максимално доброто обезпечение на държавата. Законовият максимален лимит за концесията вече ще бъде по-дълъг, а продължителността на всяка една ще зависи от вида и обхвата ѝ.

Всъщност дългият срок е само опция по изключение в евродирективата. Там е записано, че за да се предотвратят затварянето на пазара и ограничаването на конкуренцията, срокът на концесията трябва да бъде ограничен, като дългият може да се прилага, ако е крайно необходим, за да може инвеститорът да си върне вложението.

Министърът за първи път обявява, че ще има нов закон. Това е странно, тъй като повечето публично имущество до приемането му ще е вече отдадено на концесия. Притесненията от изказването за по-голяма гъвкавост е, че някои инвеститори с вече подписани договори ще опитат да променят условията си. В сегашния закон това е забранено.

Иначе сегашният закон и наредба имат един съществен недостатък, който засега никой не говори, че ще бъде отстранен - той забранява всякаква публичност по процедурата. Накратко - медиите официално научават само, че концесията е открита и виждат крайното решение за избор на победител от правителството.

Априлски старт за летища

До две седмици се очаква да бъде обсъдено от Министерския съвет предложението за концесия на летището в София, а още в сряда може да се разгледа и процедурата за пловдивското. Министърът обяви, че се надява оператори на европейско и световно ниво да проявят интерес и да кандидатстват за концесията на летище София. В бюджета за тази година е заложено да постъпят 600 млн. лв. еднократно плащане, а после и определени суми през годините.

След провала на опита да се намери частен стопанин на карго превозите на летище Пловдив сега новата процедура ще е за цялата дейност. Интерес към концесията са заявили "Пампорово" АД и инвеститори от Китай, Хонконг и Турция, каза Московски пред mediapool. От "Пампорово" коментираха пред "Капитал", че биха участвали само като част от голям консорциум, но не и самостоятелно.

През втората половина на годината ще започне подготовка за отдаване на концесия и на пристанище Варна. Това значи начало на сделка най-рано догодина. По-рано ще бъдат предложени и няколко по-малки обекта по Дунав - на пристанищата Видин-юг, Русе-изток и Русе-запад, обяви още министър Московски.

Без винетки между села след 2-3 години

Вече официално беше обявено, че в бъдеще винетки няма да се изискват за третокласни пътища. Това ще стане, когато винетките станат електронни, или след 2-3 години.

Те ще са необходими за около 17 хил. км от републиканската пътна мрежа, но няма да се изискват при използване на близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, обясни Павлова.

Обществената поръчка за изграждането на тол-системата ще бъде обявена в близките седмици. Единият вариант за заплащането на тол-таксите е превозните средства над 3.5 тона да са оборудвани с бордово устройство, а другият е да купуват предплатени маршрутни карти.

Министър Павлова изрази увереност, че приходите от по-скъпите винетки тази година ще са по-високи и ще достигнат 260 млн. лв., като ще бъдат използвани за рехабилитация на пътища предимно в Северозападна България. Поддържането на малките пътища в региона става един от приоритетите на правителството за тази година, както и промените в наредбите за пътно проектиране и строителство, за да се повиши сигурността по пътищата.