Концесиите ще са и за над 35 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесиите ще са и за над 35 години

За близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, няма да са нужни електронни винетки, обяви регионалният министър Лиляна Павлова

Концесиите ще са и за над 35 години

До дни започват процедурите за летищата в София и Пловив, които ще са по правилата на сегашния закон

13074 прочитания

За близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, няма да са нужни електронни винетки, обяви регионалният министър Лиляна Павлова

© МАРИЯ СЪБОТИНОВА


Сегашният закон и наредба имат един съществен недостатък - държавата си е забранила всякаква публичност по процедурата.

Максималният срок на договорите за концесиите в България, който сега е 35 г., ще се удължи и може и да е например 99 години. Това ще стане с новия закон, който скоро ще бъде внесен за разглеждане и гласуване в парламента, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски. Това стана ясно на конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции", организирана от "Градът медиа груп".

Новите правила няма как да засегнат предстоящите две процедури - за летищата в Пловдив и София. Документите са подготвени и до дни ще бъдат гласувани от правителството. Столичното летище ще е най-големият актив, който държавата ще отдава на концесия. Тя чака много световни компании с опит, които да са готови да направят първоначално плащане от 600 млн. лв. В плана на министерството е и отдаването на най-голямото останало държавно пристанище, но това едва ли ще стане тази година.

Нов закон с неясна гъвкавост

На 15 април влиза в сила новата директива за концесии в Европа, а заедно с това предстои и министерството да представи нов закон за концесиите да влезе за гласуване в парламента скоро. Според министъра на транспорта Ивайло Московски той ще е много по-гъвкав от настоящия, но ще гарантира максимално доброто обезпечение на държавата. Законовият максимален лимит за концесията вече ще бъде по-дълъг, а продължителността на всяка една ще зависи от вида и обхвата ѝ.

Всъщност дългият срок е само опция по изключение в евродирективата. Там е записано, че за да се предотвратят затварянето на пазара и ограничаването на конкуренцията, срокът на концесията трябва да бъде ограничен, като дългият може да се прилага, ако е крайно необходим, за да може инвеститорът да си върне вложението.

Министърът за първи път обявява, че ще има нов закон. Това е странно, тъй като повечето публично имущество до приемането му ще е вече отдадено на концесия. Притесненията от изказването за по-голяма гъвкавост е, че някои инвеститори с вече подписани договори ще опитат да променят условията си. В сегашния закон това е забранено.

Иначе сегашният закон и наредба имат един съществен недостатък, който засега никой не говори, че ще бъде отстранен - той забранява всякаква публичност по процедурата. Накратко - медиите официално научават само, че концесията е открита и виждат крайното решение за избор на победител от правителството.

Априлски старт за летища

До две седмици се очаква да бъде обсъдено от Министерския съвет предложението за концесия на летището в София, а още в сряда може да се разгледа и процедурата за пловдивското. Министърът обяви, че се надява оператори на европейско и световно ниво да проявят интерес и да кандидатстват за концесията на летище София. В бюджета за тази година е заложено да постъпят 600 млн. лв. еднократно плащане, а после и определени суми през годините.

След провала на опита да се намери частен стопанин на карго превозите на летище Пловдив сега новата процедура ще е за цялата дейност. Интерес към концесията са заявили "Пампорово" АД и инвеститори от Китай, Хонконг и Турция, каза Московски пред mediapool. От "Пампорово" коментираха пред "Капитал", че биха участвали само като част от голям консорциум, но не и самостоятелно.

През втората половина на годината ще започне подготовка за отдаване на концесия и на пристанище Варна. Това значи начало на сделка най-рано догодина. По-рано ще бъдат предложени и няколко по-малки обекта по Дунав - на пристанищата Видин-юг, Русе-изток и Русе-запад, обяви още министър Московски.

Без винетки между села след 2-3 години

Вече официално беше обявено, че в бъдеще винетки няма да се изискват за третокласни пътища. Това ще стане, когато винетките станат електронни, или след 2-3 години.

Те ще са необходими за около 17 хил. км от републиканската пътна мрежа, но няма да се изискват при използване на близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, обясни Павлова.

Обществената поръчка за изграждането на тол-системата ще бъде обявена в близките седмици. Единият вариант за заплащането на тол-таксите е превозните средства над 3.5 тона да са оборудвани с бордово устройство, а другият е да купуват предплатени маршрутни карти.

Министър Павлова изрази увереност, че приходите от по-скъпите винетки тази година ще са по-високи и ще достигнат 260 млн. лв., като ще бъдат използвани за рехабилитация на пътища предимно в Северозападна България. Поддържането на малките пътища в региона става един от приоритетите на правителството за тази година, както и промените в наредбите за пътно проектиране и строителство, за да се повиши сигурността по пътищата.

Сегашният закон и наредба имат един съществен недостатък - държавата си е забранила всякаква публичност по процедурата.

Максималният срок на договорите за концесиите в България, който сега е 35 г., ще се удължи и може и да е например 99 години. Това ще стане с новия закон, който скоро ще бъде внесен за разглеждане и гласуване в парламента, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски. Това стана ясно на конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции", организирана от "Градът медиа груп".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    20% по-скъпа винетка и почвайте още тази година търговете за мизерните участъци, където се изтрепа половин България. Ботевград-Мездра е типичен пример, Русе-Бяла също. Есента като си купим винетката (електронна, надявам се) точно ще отиде за първи плащания по строежите.

  • 2
    slan777 avatar :-|
    slan777

    "Максималният срок на договорите за концесиите в България, който сега е 35 г., ще се удължи и може и да е например 99 години."

    Толкова беше и концесията за Хонконг, до 1 юли 1997 г., сключен през 1898 г. между британците и китайците.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Концесия 99 години също не ми се струва разумно. Няма финансов план за повече от 30-тина години напред, говорим за най-безрискови проекти като ипотечни кредити и водни централ. Никй няма право да дава за 5 поколения след себе си.

  • 4
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Нека да позная...! Концесии ще намажат, социално слабите от някоя офшорна зона! Договорите ще са съставени и подписани така, че концесионера може да прави, каквото си иска, а ако държавата поиска да развали договора, ще трябва да плаща стотици милиони неустойки!
    Справка, едни лифтове и ски писти, из Пирин...!

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "cinik":

    Какво им дреме, взимат парите на ръка веднага като с Лафка и правят "социална" политика. Подозирам и че играят външни интереси. Ако след 5 години всички концесии за природни залежи скочат на 50-100 години, ще се изяснят нещата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK