"Автомобилна администрация" или организирана престъпна група
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Автомобилна администрация" или организирана престъпна група

Някои от разследванията срещу агенцията са за нагласени изпити за шофьорски книжки

"Автомобилна администрация" или организирана престъпна група

Прокуратурата ще обвини в корупция шефа на агенцията Цветелин Цветанов и още 8 служители

Калина Горанова, Александър Терзиев
19430 прочитания

Някои от разследванията срещу агенцията са за нагласени изпити за шофьорски книжки

© Асен Тонев


Събиране на "такса спокойствие", издаване на книжки без изпит или пък бързи разрешителни без проверка, назначения срещу подкупи... Това е краткият списък от незаконни действия на директора на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Цветелин Цветанов, посочени на пресконференция на специализираната прокуратура ден след като Цветанов бе задържан в акция, при която бяха арестувани общо 18 души. На него и на още осем бивши и настоящи служители на агенцията ще бъдат повдигнати обвинения за участие в организирана престъпна група.

Познатата като ДАИ структура твърде често се споменава в едно изречение с думата корупция. Предшественикът на сегашния директор също бе арестуван с почти идентични обвинения. Клипчето с турския шофьор на камион на границата само преди месеци показа нагледен пример за искан рушвет. А агенцията е повече от ключова - освен че може да притиска или да улеснява бизнеса на транспортни компании, слабият контрол носи риск за живота на всеки участник в пътното движение.

Неприятно е и оставащото чувство за протекция - Цветелин Цветанов вече е бил отстраняван през 2013 г. заради нерегламентирани дейности като директор на областна структура на агенцията, само за да бъде върнат - вече на най-високия пост, със смяната на политическата власт. Разследването сега все пак показва действие за борба с корупцията. Остава и да издържи в съда.

Какво твърди прокуратурата

Действието на групата се е разпростирало в различни насоки – от събиране на "такса спокойствие" от различни автопревозвачи до нерегламентирано издаване на разрешения за управление на МПС. По този начин са били издавани разрешения за всички категории, включително и такива за превоз на опасни товари, като цената на "услугата" е достигала 3 хил. лв. В агенцията са били назначавани и служители срещу подкуп. Определени превозвачи пък били изнудвани да плащат на инспектори на ведомството, за да не им бъдат извършвани проверки. Нарежданията идвали от служители на ръководни позиции.

За ръководител на схемата от прокуратурата посочват именно Цветелин Цветанов, а негови съучастници са шефовете на областните звена в Плевен и Габрово, бивши и настоящи служители на агенцията, както и собственик на автомобилна школа във Видин. Схемата е функционирала чрез добре изградена мрежа от посредници. В хода на разследването е установено, че от дейността Цветанов е получавал пари на ръка или чрез спедиторски фирми.

По време на претърсванията разследващите органи са открили равностойността на 175 хил. лв. в различна валута в дома на Цветанов, както и значителна сума пари в дома на неговия тъст край Плевен. Общият размер на откритите средства е около 400 хил. лв. Сред иззетите документи по време на акцията са попълнени бланки за предстоящ изпит за управление на МПС, както и тетрадка, в която са били записани имена на хора и различни суми срещу тях. Прокуратурата все още не е определила срещу кои арестувани лица ще поиска от съда мярка за неотклонение "задържане под стража".

Не за първи път

Това не е нито първият скандал, свързан с името на Цветелин Цветанов, нито първият път, в който шеф на агенцията е арестуван. Предшественикът му на поста Валентин Божков, който оглави ИААА през юли 2011 г. с назначение, съгласувано с премиера Борисов, беше арестуван по същия начин заради идентична корупционна схема през август 2013 г., заедно с още 12 служители. Бяха му повдигнати и обвинения за безстопанственост, но обвинителен акт все още не е стигал до съда. Досъдебното производство се води от Софийската градска прокуратура, но от шумната акция по задържането му досега прокуратурата не е оповестявала публично информация за хода на разследването.

Цветанов пък беше един от десетината областни директори на ДАИ, които бяха сменени по времето на предишния транспортен министър Данаил Папазов. Тогава той ръководеше структурата в Плевен, като причината за отстраняването му е била свързана с нерегламентирани дейности при даването на шофьорски книжки, припомни Папазов пред "Капитал Daily". Почти всички от отстранените тогава директори сега пак били на работа, казва още той.

Интересно е и че Цветанов е роден през 1972 г. в Плевен. В същия град и същата година е роден и министърът на транспорта Ивайло Московски, който го назначава в началото на 2015 г. за шеф на агенцията.

Дейността на агенцията

Основните задачи на "Автомобилна администрация" са да контролира превозвачите на пътници и товари, да следи за техническата изправност на превозните средства и да ръководи процеса по придобиване на правоспособност за управление на МПС и т.н. Т.е. все неща, които биха могли да имат директни, а понякога и фатални последствия върху живота и здравето на хората, на които би следвало да се гледа максимално отговорно. Вместо това агенцията постоянно е раздирана от скандали и това не е първата акция на службите в сградата на транспортното министерство на ул. "Гурко", но въпреки това сигналите за корупция в структурата на спират. Според запознати със системата част от проблема са не регламентите на работа, а силният политически натиск и лобиране по места за назначенията в тази структура.

Кой е Цветелин Цветанов

След като Димитър Ганев стана директор по времето на кабинета "Орешарски", той започва проверки из областните поделения на агенцията, в резултат на което са отстранени около десетина регионални директори. Един от тях е Цветелин Цветанов, заради нерегламентирани продажби на книжки, спомня си Папазов. С връщането на управлението на ГЕРБ обаче Ганев беше сменен от Цветелин Цветанов.

Новините за инспектори на агенцията, които искат подкупи, не спират и при Цветанов, като в началото на лятото на миналата година сега задържаният Цветелин Цветанов съобщи, че само за месец са били заловени и уволнени 58 инспектори на ДАИ заради искане на подкуп. Един от случаите, който по това време привлече най-много внимание, беше с участието на инспектор от областен отдел "Автомобилна администрация" – Хасково, който искал подкуп от турски шофьор на камион. Служителят нарушил и вътрешните правила за контролната дейност, според които всичките проверки на пътя трябва да се извършват в обхвата на камерите за видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на агенцията. Междувременно транспортното министерство съобщи, че "Автомобилна администрация" разработва план за превенция на корупцията.

Събиране на "такса спокойствие", издаване на книжки без изпит или пък бързи разрешителни без проверка, назначения срещу подкупи... Това е краткият списък от незаконни действия на директора на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Цветелин Цветанов, посочени на пресконференция на специализираната прокуратура ден след като Цветанов бе задържан в акция, при която бяха арестувани общо 18 души. На него и на още осем бивши и настоящи служители на агенцията ще бъдат повдигнати обвинения за участие в организирана престъпна група.

Познатата като ДАИ структура твърде често се споменава в едно изречение с думата корупция. Предшественикът на сегашния директор също бе арестуван с почти идентични обвинения. Клипчето с турския шофьор на камион на границата само преди месеци показа нагледен пример за искан рушвет. А агенцията е повече от ключова - освен че може да притиска или да улеснява бизнеса на транспортни компании, слабият контрол носи риск за живота на всеки участник в пътното движение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    damianrm1 avatar :-|
    damianrm1

    Тоя ще си отиде да си харчи на спокойствие, следващия пак така! И пак, и пак - докато НЕ СЕ РЕФОРМИРА СЪДЕБНАТА система, всичко това ще е новина за 1 ден. Кога от такова действие следва затвор и връщане на пари - тогава нещо ще мръдне напред ..

    А междувременно бизнеса, на който и аз съм представител си търси варианти извън БГ - такива - дал господ в съвременния глобален свят, и са законни. В Америка, Делауере - съдебно дело се води по емаил за 2-3 дни, таксите са нищожни - за какво говорим, тука дело дето по закон трябва за 3 месеца да приключи продължава 12 месеца и една фирма е пред фалит от това /не е моята/ ... Азия ни яде бизнеса с милиардно население, бачкащо незле, Африка също .. Европа в тоя си вид след 20 год. ще е треторазрядна сила, а БГ, с таков съд ще е някъде м/у Нигерия и Зимбвабве и Тамбукту ...

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Прокуратурата пак хвърля прах в очите на хората. И пак обвинението ще катастрофира в съда. Просто явно няКОЙ иска да овладее ДАИ.

  • 3
    alex85311 avatar :-|
    Alexandar Ivanov

    То бива наглеци, ама това е върха

  • 4
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    плевенското комуне московски бивш служител на мултигруп е в основата на всички далавери в бг. транспорта


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.