112 причини да се притесняваме
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

112 причини да се притесняваме

112 причини да се притесняваме

Защо Националната система за спешни повиквания работи "на магия" през последната близо година

Александра Козбунарова, Момчил Милев
8787 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко

От миналата пролет в системата на спешния телефон 112 често има сривове и забавяне при прдаването на сигнали към бърза помощ, полицията и пожарната. Оказа се, че Министерство на вътрешните работи, което отговаря за 112, не е преподписало договора с фирма "Ентърпрайз комюникейшънс", поддържаша системата от създаването ѝ. Проверка на "Капитал" установи, че бъговете от части се дължат на твърде остарял хардуер, грижата за който е много скъпа, и софтуер, който производителите не развиват и не обновяват. За момента МВР е закрепило положението с вътрешен ресурс и системата някак работи.

"Име? - Жана Петрова Стайкова. Пол? - Е, не виждате ли? Системата не вижда. - Добре де момиченце. И идваме да се запишем на детска градина. - Опс, системата казва не. - Е как, така? Обадих се вчера да ни запишете. - Е, да, но не ви записах. Системата казва не!", отегчено отговаря секретарката, впила изцъклен поглед в монитора.

Въпросната хипотетична ситуация провокира предимно смях у зрителите на телевизионното шоу "Комиците" и сериозна доза раздразнение, ако се случи в реалността. Но има случаи, в които отказът на компютърната система може да бъде животозастрашаващ. Например ако викате линейка, пожарна или полиция, афектирани сте и точно в момента не можете да кажете на диспечера правилния адрес. Или ако случайно уцелите един от онези моменти, в които някой от компонентите на Национална система 112 е отказал. Например когато автоматичното локализиране на обаждането е казало "не". Или пък е блокирала функцията, с която операторите въвеждат вашия случай в специална електронна форма, която веднага се появява на някой от компютрите в близо 250-те отдалечени работни места, разположени в центровете на Спешна помощ, РПУ-та и пожарни. За жалост точно това се случва през последната близо една година и причината е, че много проблеми, изглежда, систематично са замитани под килима. И това определено звучи притеснително, особено в контекста на все по-ескалиращата параноя на тема тероризъм.

Проблемът със сривовете в работата на подопечния на МВР "кризисен" телефон 112 се оказва системен. Краткият отговор на въпроса защо софтуерът на Националната система за спешни повиквания се чупи от миналата пролет насам, а операторите от време на време трябва да записват сигналите в тефтери, е сравнително прост: тогава изтича третият пореден договор на фирмата, която извършва поддръжката. В края на април 2015 г. контрактът не е подновен от МВР с неофициалния аргумент, че бюджетът не достига. Причините за настоящата криза обаче са по-комплексни и най-вероятно се коренят в далечната 2007 г., когато тогавашното Министерство на извънредните ситуации, оглавявано от Емел Етем, Министерството на здравеопазването (МЗ) и Министерството на транспорта изхарчват по проекта над 54 млн. лв. Стойността на обществената поръчка в частта, контролирана от ведомството на Етем, е 21.6 млн. лв. без ДДС. След разформироването на въпросното министерство системата 112 е превърната в дирекция към МВР.

През цялото това време МВР и МЗ водят своеобразна студена война помежду си кой да има водеща роля при развитието на проекта. Резултатът е, че в момента 112 е сведен до своеобразна пощенска кутия и операторите нямат директна компютърна връзка с електронната система на Спешна помощ. "Това е наследена бомба, през последните години всичко явно е вървяло на самотек", коментира за "Капитал" източник от МВР, пожелал да остане неназован. До редакционното приключване на броя от вътрешното министерство не отговориха официално на въпросите, поставени по темата.

Хронология на разпада

Всичко лека-полека започва да става публично достояние някъде от края на юни миналата година, когато системата на 112 реално остава без поддръжка. След като шест години "Ентърпрайз комюникейшънс груп", местен правоприемник на Siemens Enterprise Communications по проекта, се грижат за функционирането на спешните повиквания, миналата година МВР не преподписва договор с компанията, въпреки че тя печели търга. Причини могат да се търсят както в липсата на финансиране, така и във високата цена, която единствената фирма кандидат дава - 3.9 млн. лв. с ДДС за две години.

Някъде в началото на лятото и два месеца след изтичането на предишния договор компанията изпраща писмо, че спира да работи "на добра воля". Оттогава софтуерът на 112, който е комплексна и многокомпонентна система, започва да дава различни грешки. Някои са свързани с невъзможност да се подаде сигнал чрез електронна бланка до службите за реакция, което принуждава операторите да звънят на колегите си по телефона. Други са свързани с трудности да се локализира местоположението на обаждащия се. Трети с невъзможност да се архивира базата данни със сигналите. По информация на "Капитал" именно последният тип проблеми е предизвиквал системното "забиване" на системата.

И в трите случая обаче ситуацията до голяма степен е провокирана от остарялата компютърна и сървърна техника, която не се поддържа от производителите от около три години. Най-честата причина за сривовете в системата през миналото лято е, че на диска на основния сървър няма достатъчно пространство за съхранение на данните от сигналите, всичко се трупа на едно място и пренатоварва и без това амортизираната техника. Вероятно затова на сайта на МВР в момента има предварително обявена поръчка за закупуване на хардуер за координационния център и системата с прогнозна стойност от 572 хил. лв. Според източници от МВР още тогава е имало предупреждение, че при този режим на работа системата ще се чупи на около 9-10 дни.

Спасителният План Б

През последните два месеца ситуацията частично е овладяна "с вътрешни ресурси" и процесът по архивирането на базата данни с повикванията е автоматизиран (преди това се е правил ръчно). Проверка на вътрешното ведомство е установила също така, че основната база данни не се е архивирала на закупената лентова библиотека практически от стартирането на пилотния проект през 2007 г. до момента. Също така неизвестно защо тя е била настроена да се архивира на... същия дисков масив, на който се намира. Освен че е концептуално сбъркано и високорисково в случай на сериозна авария, с времето точно това е довело до системното препълване, водещо до сривовете. И след като договорът с поддържащата фирма е изтекъл, на практика не е имало кой да чисти дисковото пространство "на ръка". Също така по наша информация през последните две години е имало сериозни проблеми с репликация на информацията от системата 112 в резервния център, който се намира в Русе и трябва да поеме работата на системата в случай на мащабен проблем в София. За да решат кардинално проблема с препълването и забиването, от вътрешното ведомство обмислят вариант да мигрират системата в информационния център на МВР. За целта обаче от 112 до въпросната сървърна ферма ще трябва да се прокара поне гигабитова линия за пренос на данни.

В допълнение, според източници на "Капитал" голяма част от софтуерните лицензи са изтекли, а основният използван софтуер вече не се развива от производителите Siemens. Последното не би било непреодолим проблем, ако има фирма за поддръжка, която своевременно да отстранява неизправностите - според специалисти от технологичния бранш, с които разговаряхме, в съответните служби в Германия и Австрия също още работят със същата система. И все пак сериозно смущение буди фактът, че през годините звеното на Siemens, изработило софтуера, неколкократно преминава през ръцете на различни собственици и всъщност не е ясно кой как поддържа ELS (Еmergency Leading System) системата, с която оперира българският 112. Според нашите източници става дума за софтуера ELS/GeoFIS, изработен от финландската фирма Novotec. Тя е погълната от Siemens Enterprise Communications, които обаче по-късно биват продадени от Siemens на Gore Group и се трансформират в компанията Unify. Последната актуализирана версия на софтуера е от 2008 г. Също така не е ясно кой и дали поддържа ELS/GeoFIS - в момента фирмата Unify продава подобен продукт, наречен OpenScape, който обаче е по-скоро за цивилна употреба. Актуалният подобен софтуер на Siemens пък се нарича HiPath Command Control Centers. Според нашите източници също така картите, с които се локализират обажданията, са в нестандартен формат, не се обновяват достатъчно често и дават отклонения. За да са адекватни, те трябва да се доработват в България. Въпросните карти се доставят като абонамент от TeleAtlas – подразделение на TomTom, базирано в Холандия.

И още хаос

За потенциалния риск за работата на 112 всъщност се чува отдавна. През 2012 г. в одитен доклад на МВР изрично се казва, че има огромен брой технически неизправности заради остаряла техника. Още по онова време по-голямата част от хардуера и софтуера е в края на експлоатационния си цикъл и 80% от проблемите се дължат на амортизиран хардуер. Принципно по договор задължение на "Ентърпрайз комюникейшънс" е било да държат на склад достатъчно резервна техника, за да могат да реагират при срив в рамките на около час. От компанията твърдят, че през цялото време на договорните отношения до пролетта на 2015 г. такъв резерв е бил налице. По-големият въпрос е, че МВР е трябвало навреме да се замисли за генерална подмяна на хардуера с по-нов, а поддържащата фирма е можела поне неформално да препоръча това да се случи, въпреки че няма договорни задължения да го прави или да оценява степента на риск от срив на системата.

Според одита освен набързо изработена, системата не е точно единна, тъй като Спешна помощ така и не свързва хардуера си със 112. В спешните центрове има изнесени работни места на 112 и диспечерите са в постоянна връзка с тези на болниците, но до интегрирането на цялостно и единно решение така и не се стига. В края на 2008 г. на хартия около 12 млн. лв. са раздадени на различни фирми, за да свържат двете системи. "Ентърпрайз комюникейшънс" също разработват подобно решение, което обаче никога не вижда бял свят. Та на въпроса защо линейките невинаги са навреме и на правилното място, един от отговорите е скрит някъде в тази софтуерно-хардуерно-бюрократична главоблъсканица и борбата за контрол над системата 112 между МВР и здравното министерство. Проблемът е, че решението на вътрешното ведомство вече закъснява с година и е цяло чудо, че през това време системата за спешни повиквания някак продължава да работи "на магия".

Темата накратко

От миналата пролет в системата на спешния телефон 112 често има сривове и забавяне при прдаването на сигнали към бърза помощ, полицията и пожарната. Оказа се, че Министерство на вътрешните работи, което отговаря за 112, не е преподписало договора с фирма "Ентърпрайз комюникейшънс", поддържаша системата от създаването ѝ. Проверка на "Капитал" установи, че бъговете от части се дължат на твърде остарял хардуер, грижата за който е много скъпа, и софтуер, който производителите не развиват и не обновяват. За момента МВР е закрепило положението с вътрешен ресурс и системата някак работи.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Ужас. Само това мога да кажа. Като чета не знам да се плаша или смея. Отчайващи грешки и некомпетентност на ръководно ниво.

  • 2
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    Е, това вече е истинска заплаха за националната сигурност! Имаш един телефон за помощ и той не работи - към кого да се обърнеш тогава? И най-подлото в случая е, че хората продължават да разчитат на помощ именно в спешни ситуации! А аз бях спокойна, че ако някой започне да разбива вратата ми, има на кого да се обадя ... Наистина нямаме държава!

  • Jessika

    Направо ми става зле, като чета всичко това. Излиза, че спасителната система на България е оставена на самотек и никой на никаква спасяваша институция не може да разчита. Абсолютна безотговорност, некомпетентност и престъпен непукизъм.

  • 4
    domakinq avatar :-|
    Bramasole

    До коментар [#1] от "kiro1234":

    Както е написал Лермонтов - Всичко това би било смешно, ако не беше толкова тъжно...
    А средностатистическият българин ще продължава да внася данъците, вноските и осигуровките си в бюджета, без да може да разчита на помощ от държавни институции, дори в рискови и животоспасяващи ситуации. За което е виновен същият този средностат. гражданин, защото гласува, без да мисли.

  • 5
    eoz35356083 avatar :-|
    Gligani

    Не се накрадоха, ей!

  • 6
    sylvi1217 avatar :-|
    sylvi1217

    Да -липса на държава,гарантираща на гражданите си полагащите им се права на всички нива.Страхотна стабилност!

  • 7
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Проблема е един и той е ръководен + престъпна нехайност! Кога ще видин осъдени да лежат в затвора за това?

  • 8
    kony avatar :-?
    kony

    Защо изнасяте този проблем сега, а не когато имаше няколко поредни скандала със закъснели линейки? Кой е гушнал комисионите?
    И какво, пак ли ще трябва да плащаме, както при поръчките за втория договор за софтуер на НЗОК? И виновни няма....

  • 9
    korc avatar :-|
    Корки

    Само не разбрах има ли служба подръжка в системата на 112? Какъв е проблема да подменя повреденият хардуер и да освобождава дисково пространство?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK