София ще плати 20 млн. лв. за нова билетна система за градския транспорт

Системата ще включва и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети

София ще плати 20 млн. лв. за нова билетна система за градския транспорт

Четири нови паркинга планира да има общинското дружество ЦГМ срещу 2 млн. лв.

Мария Манолова
22056 прочитания

Системата ще включва и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


След като бъде избран победител в поръчката, той ще има една година да направи системата.

Столичната община планира да въведе нова система за продажба и таксуване на билети във всички видове транспорт в столицата, като за целта ще плати 20.5 млн. лв., става ясно от инвестиционния план на общинското дружество Център за градска мобилност (ЦГМ). Документът ще бъде разгледан от транспортната комисия в понеделник.

Една система с много изисквания

Новата система трябва да включва валидатори и устройства за продажба на електронни билети във всяко превозно средство, както и автомати за издаване и зареждане на билетите в пунктовете на ЦГМ. Ще бъдат поставени видеокамери във всички автобуси, тролейбуси и трамваи, както и на местата за продажба на билети.

Ще трябва да бъде създадено и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети. Преди година Центърът за градска мобилност пусна приложението SofiaTraffic със същата цел. Чрез него обаче не могат да се купуват електронни билети.

Тикет системата ще показва подробна статистика за продадените превозни документи и за натовареността на всяка от линиите на градския транспорт. Проектът ще бъде усложнен допълнително и от изискването софтуерът да предсказва колко нередовни пътници може да има във всяко превозно средство.

По изчисленията на общината всичко това трябва да струва 20.5 млн. лв., които Центърът за градска мобилност ще изплаща разсрочено на бъдещия изпълнител в продължение на 36 месеца от сключване на договора. За 2016 г. е предвидена сума от 2.5 млн. лв., а останалите средства ще трябва да бъдат платени през 2017-2018 г.

След като бъде избран победител в поръчката, той ще има една година да направи системата, ще трябва и да я поддържа две години. Т.е. електронни билети ще има най-рано следващата есен, а по-вероятно - 2018 г.

По-скромни инвестиции

В плановете за тази година на ЦГМ влиза и дострояването на паркингите край стадион "Васил Левски" и до Централна гара София. Първият от тях е построен преди повече от шест години заедно с метростанцията в съседство, но и до момента 200-те места за паркиране в центъра на София не се използват, защото общината не е намерила средства за довършителните работи по ВиК, осветление и вентилация. ЦГМ планира да даде общо 2 млн. лв. за двата недовършени паркинга и за строителството на два нови надземни паркинга с по 200 места всеки, за които местата още не са обявени.

Още половин милион лева са планираните разходи на общинското дружество за "мерки за повишаване на приходите". С парите трябва да се оптимизира процедурата по вдигане на неправилно паркиралите автомобили, да се построи нов специализиран паркинг, както и ЦГМ да поеме контрола над буферните паркинги при метростанциите в периферията на София.

От ЦГМ ще обновят леко и спирките по всички линии на градския транспорт, като за целта са заделени 400 хил. лв. С тази сума трябва да бъдат пребоядисани всички спиркови навеси и да бъдат сменени старите електронни табла. Това е рязка промяна в плановете на Столичната община, която само допреди година искаше да отдаде всички спирки - разпределени в четири района с по 600 спирки всеки, на концесия за следващите 15 години. Подобно предложение беше разработено в детайли и дори се обсъждаше в общинските комисии в началото на 2015 г.

Договор за автобусни линии или неустойка за 15 млн. лв.

В понеделник Комисията по транспорт в Столичната община ще разгледа и извънредна точка за частните линии на градския транспорт в столицата. В нея Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (Реформаторски блок) предлагат общината да сключи договор за отдаването на 16 автобусни линии на частния оператор "МТК груп".

Фирмата е победител в конкурс от 2008 г. Тогава обаче излязоха записи, в които стана ясно, че тогавашният заместник-кмет по транспорта Велизар Стоилов нерегламентирано се е договарял с участниците в обществената поръчка - "МТК груп", "Карат-С" и "Юнион трейд". Бойко Борисов, който по това време беше кмет на София, отстрани Стоилов от поста и отказа да подпише договор със спечелилите конкурса фирми, сред които и "МТК груп".

Частната компания оспорва решението в съда, който отсъжда в нейна полза още през 2012 г. Въпреки това Столичната община, вече под ръководството на Йорданка Фандъкова, отказва да подпише договора с "МТК груп". Според решение на съда от 23 март 2016 г. фирмата трябва незабавно да започне да обслужва спечелените линии - 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86, 117, 118, 119. В противен случай компанията иска обезщетение от близо 15 млн. лв.

В случай, че общинските съветници решат да сключат договор с частния превозвач, фирмата ще трябва да осигури 60 автобуса. За обслужване на линиите обаче "МТК груп" ще получава по около 17 млн. лв. годишно, или почти 140 млн. лв. за целия срок на договора от осем години.

Междувременно през 2016-2017 г. изтичат договорите на общината с останалите частни оператори, които бяха сключени през 2007 г. В последните месеци управата на града активно говореше как тези автобусни линии ще бъдат поети обратно от "Столичен автотранспорт". В заседанието на транспортна комисия в понеделник ще бъде гледано и предложение общинската фирма да започне процедури за купуването на нови 200 автобуса за целта.
След като бъде избран победител в поръчката, той ще има една година да направи системата.

Столичната община планира да въведе нова система за продажба и таксуване на билети във всички видове транспорт в столицата, като за целта ще плати 20.5 млн. лв., става ясно от инвестиционния план на общинското дружество Център за градска мобилност (ЦГМ). Документът ще бъде разгледан от транспортната комисия в понеделник.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


56 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Ааа какво ще стане с досегашната билетна система?

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Тъкмо старата билетна система заработи без проблеми и хоп - нова само за 20 милиона. Защо нещо което работи трябва да се сменя? Комисионни?

  • 3
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Трагедия. Всеки от нас има " устройства за продажба на електронни билети във всяко превозно средство" и то се нарича мобилен телефон.

    Вместо безсмислени и остарели морално устройва, просто направете купуването на билети през SMS - като Прага.

  • 4
    arnautsky avatar :-?
    arnautsky

    Що да е лесно,като може да е скъпо?
    Нали изборите минаха...

  • 5
    axd14700100 avatar :-|
    axd14700100

    ЮБЕР... юбер алес... (ясен ли съм... или да започвам "по точки"?)

  • 6
    bojko84 avatar :-P
    Компетентен

    До коментар [#2] от "mickmick":

    Кое е заработило? Поне 30 процента пътуват гратис, контрол няма, пътува се с един лев и за 500 метра и за 15 километра.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "Компетентен":

    А каква ти е идеята, 15 километра да се пътуват с 15 лева ли?

  • 8
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    До коментар [#7] от "cinik":

    С 3 лв примерно, за сметка на намаляване на цената за 1-2 спирки. Само така ще има някаква справедливост за хората, които пътуват.

  • 9
    buran avatar :-|
    buran

    Ще трябва да бъде създадено и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети.

    Има НЯКОЛКО много добри безплатни приложения, разработвани от ентусиасти. Вместо да харчат грешни пари, да привлекат/да платят на създателя на едно от тях и да го доразработят съвместно. Освен това, вместо да затрудняват достъпа до данните от сайта на градска мобилност с капча, да пуснат API и данните за движението на превозните средства в реално време да е свободно и лесно достъпна...

  • 10
    dmitip avatar :-|
    dmitip

    Крайно време беше за подобна новина. Особено полезна ще е възможността за закупуване на електронен билет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход