София ще плати 20 млн. лв. за нова билетна система за градския транспорт

Четири нови паркинга планира да има общинското дружество ЦГМ срещу 2 млн. лв.

Системата ще включва и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети
Системата ще включва и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Системата ще включва и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети
Системата ще включва и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
След като бъде избран победител в поръчката, той ще има една година да направи системата.

Столичната община планира да въведе нова система за продажба и таксуване на билети във всички видове транспорт в столицата, като за целта ще плати 20.5 млн. лв., става ясно от инвестиционния план на общинското дружество Център за градска мобилност (ЦГМ). Документът ще бъде разгледан от транспортната комисия в понеделник.

Една система с много изисквания

Новата система трябва да включва валидатори и устройства за продажба на електронни билети във всяко превозно средство, както и автомати за издаване и зареждане на билетите в пунктовете на ЦГМ. Ще бъдат поставени видеокамери във всички автобуси, тролейбуси и трамваи, както и на местата за продажба на билети.

Ще трябва да бъде създадено и мобилно приложение за маршрутите и разписанията на градския транспорт, чрез което също да могат да се купуват билети. Преди година Центърът за градска мобилност пусна приложението SofiaTraffic със същата цел. Чрез него обаче не могат да се купуват електронни билети.

Тикет системата ще показва подробна статистика за продадените превозни документи и за натовареността на всяка от линиите на градския транспорт. Проектът ще бъде усложнен допълнително и от изискването софтуерът да предсказва колко нередовни пътници може да има във всяко превозно средство.

По изчисленията на общината всичко това трябва да струва 20.5 млн. лв., които Центърът за градска мобилност ще изплаща разсрочено на бъдещия изпълнител в продължение на 36 месеца от сключване на договора. За 2016 г. е предвидена сума от 2.5 млн. лв., а останалите средства ще трябва да бъдат платени през 2017-2018 г.

След като бъде избран победител в поръчката, той ще има една година да направи системата, ще трябва и да я поддържа две години. Т.е. електронни билети ще има най-рано следващата есен, а по-вероятно - 2018 г.

По-скромни инвестиции

В плановете за тази година на ЦГМ влиза и дострояването на паркингите край стадион "Васил Левски" и до Централна гара София. Първият от тях е построен преди повече от шест години заедно с метростанцията в съседство, но и до момента 200-те места за паркиране в центъра на София не се използват, защото общината не е намерила средства за довършителните работи по ВиК, осветление и вентилация. ЦГМ планира да даде общо 2 млн. лв. за двата недовършени паркинга и за строителството на два нови надземни паркинга с по 200 места всеки, за които местата още не са обявени.

Още половин милион лева са планираните разходи на общинското дружество за "мерки за повишаване на приходите". С парите трябва да се оптимизира процедурата по вдигане на неправилно паркиралите автомобили, да се построи нов специализиран паркинг, както и ЦГМ да поеме контрола над буферните паркинги при метростанциите в периферията на София.

От ЦГМ ще обновят леко и спирките по всички линии на градския транспорт, като за целта са заделени 400 хил. лв. С тази сума трябва да бъдат пребоядисани всички спиркови навеси и да бъдат сменени старите електронни табла. Това е рязка промяна в плановете на Столичната община, която само допреди година искаше да отдаде всички спирки - разпределени в четири района с по 600 спирки всеки, на концесия за следващите 15 години. Подобно предложение беше разработено в детайли и дори се обсъждаше в общинските комисии в началото на 2015 г.

Договор за автобусни линии или неустойка за 15 млн. лв.

В понеделник Комисията по транспорт в Столичната община ще разгледа и извънредна точка за частните линии на градския транспорт в столицата. В нея Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (Реформаторски блок) предлагат общината да сключи договор за отдаването на 16 автобусни линии на частния оператор "МТК груп".

Фирмата е победител в конкурс от 2008 г. Тогава обаче излязоха записи, в които стана ясно, че тогавашният заместник-кмет по транспорта Велизар Стоилов нерегламентирано се е договарял с участниците в обществената поръчка - "МТК груп", "Карат-С" и "Юнион трейд". Бойко Борисов, който по това време беше кмет на София, отстрани Стоилов от поста и отказа да подпише договор със спечелилите конкурса фирми, сред които и "МТК груп".

Частната компания оспорва решението в съда, който отсъжда в нейна полза още през 2012 г. Въпреки това Столичната община, вече под ръководството на Йорданка Фандъкова, отказва да подпише договора с "МТК груп". Според решение на съда от 23 март 2016 г. фирмата трябва незабавно да започне да обслужва спечелените линии - 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86, 117, 118, 119. В противен случай компанията иска обезщетение от близо 15 млн. лв.

В случай, че общинските съветници решат да сключат договор с частния превозвач, фирмата ще трябва да осигури 60 автобуса. За обслужване на линиите обаче "МТК груп" ще получава по около 17 млн. лв. годишно, или почти 140 млн. лв. за целия срок на договора от осем години.

Междувременно през 2016-2017 г. изтичат договорите на общината с останалите частни оператори, които бяха сключени през 2007 г. В последните месеци управата на града активно говореше как тези автобусни линии ще бъдат поети обратно от "Столичен автотранспорт". В заседанието на транспортна комисия в понеделник ще бъде гледано и предложение общинската фирма да започне процедури за купуването на нови 200 автобуса за целта.