С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 6 апр 2016, 17:33, 21130 прочитания

Поредна огромна китайска фантазия дойде в България

Компания от Шенжен иска да строи футуристичен пазарен град до Пловдив за 2 млрд. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Два млрд. евро инвестиция, милиони квадратни метри застроена площ, 100 хил. компании. Звучат ли ви познато тези грандиозни планове? Да, това е поредната новина за китайски инвеститори, а този път мястото е село Калековец, близо до Пловдив.

Shenzhen City Porter Business Management Co. Ltd. e името на компанията, с която пловдивската група "Сиенит" подписа вчера споразумение за съвместно изграждане и управление на българо-китайски проект в "Тракия икономическа зона". Китайската компания иска да строи нещо, подобно на град от бъдещето, на огромна разгърната площ близо до Калековец, където в момента "Сиенит" е планирала терен за развитие на високотехнологичен парк.


На презентация в Пловдив, ръководителят на компанията Чен Дзонгджиен представи проекта, но така и не влезе в детайли как точно ще се възвърне тази огромна инвестиция. Според думите му, става въпрос за "платформа за търговия" - нещо като изложбено градче, където китайски и европейски инвеститори да се срещат и да правят бизнес, да представят стоки и да търгуват. На въпроса защо Пловдив и зоната край него, Чен посочи, че България е първата европейска стъпка по "Пътя на коприната", който в момента Китай активно възстановява. Като част от този огромен логистичен проект, който има за цел да прокарва по суша китайски стоки от Азия до Европа, Пекин инвестира огромни средства в транзитните държави - в момента китайското карго вече стига железопътно за 6 дни до Баку, а плановете са да мине през Турция и евентуално - България.

Китайските инвеститори посочиха многократно, че проектът има подкрепа от високо политическо ниво в Китай и идва като резултат от срещата 16+1, на която преди месеци България участва заедно с останалите държави от Източна и Централна Европа и на която предложи много проекти за съвместно участие.

Съгласно презентацията, проектът ще печели от финансови транзакции и от това, че всички сделки между китайски и европейски компании ще минават през финансовата му инфраструктура. Предвид, че финансирането би могло да дойде единствено от китайски банки, е очевидно, че те ще са и онези, които ще осъществяват транзакциите. Според Чен, разликата с онлайн-платформа като Alibaba е, че до Пловдив фирмите ще могат реално да виждат стоките, които търгуват и ще могат да преговарят с партньорите си лице в лице.




"Върху идеята за такъв проект работим от известно време с нашия китайски партньор г-н Джанг Чангцинг, президент на департамент "Китай" в Българо-китайската асоциация за бизнес развитие. Дано сега да го осъществим", каза инж. Пламен Панчев от "Сиенит". От компанията многократно са представяли тази зона пред инвеститорите в Китай като вариант за партньорство, но досега никой не е проявявал конкретен интерес, затова внезапната поява на този грандиозен проект е изненадваща.

Преди да се впускаме в еуфория обаче, е добре да припомним досегашната история на мащабни китайски инвестиции в България. Подобни огромни проекти, като градчето до Мусачево или дори навлизането в земеделието, бяха първоначално оповестени като огромни и в последствие или не са започнали или се свиха до доста по-реалистични за българския пазар размери. Дори един поглед на настоящия проект стига, за да е ясно, че подобно нещо няма как да се реализира в рамките на 3 години, каквито са плановете на китайците. Още по-показателно е, че досега Porter city (каквото е името на проекта) няма завършен функциониращ модел на идеята си. Има седем подобни проекта, но всичките са в етап на изграждане, обясниха представителите на компанията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво означава за България новият зелен курс Какво означава за България новият зелен курс

Краят на въглищните централи ще дойде много по-рано от очакваното

12 дек 2019, 473 прочитания

Зеленият вятър на промяната Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

12 дек 2019, 396 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
"Булгартрансгаз" подписа с Habau за изграждането на румънската връзка

Подводната част трябва да бъде готова за 119 дни

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10