Поредна огромна китайска фантазия дойде в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поредна огромна китайска фантазия дойде в България

Китайският проект ще печели от финансови транзакции и от това, че всички сделки между китайски и европейски компании ще минават през финансовата му инфраструктура, съобщи Чен Дзонгджиен от Shenzhen City Porter Business Management

Поредна огромна китайска фантазия дойде в България

Компания от Шенжен иска да строи футуристичен пазарен град до Пловдив за 2 млрд. евро

Огнян Георгиев
21517 прочитания

Китайският проект ще печели от финансови транзакции и от това, че всички сделки между китайски и европейски компании ще минават през финансовата му инфраструктура, съобщи Чен Дзонгджиен от Shenzhen City Porter Business Management

© Надежда Чипева


Два млрд. евро инвестиция, милиони квадратни метри застроена площ, 100 хил. компании. Звучат ли ви познато тези грандиозни планове? Да, това е поредната новина за китайски инвеститори, а този път мястото е село Калековец, близо до Пловдив.

Shenzhen City Porter Business Management Co. Ltd. e името на компанията, с която пловдивската група "Сиенит" подписа вчера споразумение за съвместно изграждане и управление на българо-китайски проект в "Тракия икономическа зона". Китайската компания иска да строи нещо, подобно на град от бъдещето, на огромна разгърната площ близо до Калековец, където в момента "Сиенит" е планирала терен за развитие на високотехнологичен парк.

На презентация в Пловдив, ръководителят на компанията Чен Дзонгджиен представи проекта, но така и не влезе в детайли как точно ще се възвърне тази огромна инвестиция. Според думите му, става въпрос за "платформа за търговия" - нещо като изложбено градче, където китайски и европейски инвеститори да се срещат и да правят бизнес, да представят стоки и да търгуват. На въпроса защо Пловдив и зоната край него, Чен посочи, че България е първата европейска стъпка по "Пътя на коприната", който в момента Китай активно възстановява. Като част от този огромен логистичен проект, който има за цел да прокарва по суша китайски стоки от Азия до Европа, Пекин инвестира огромни средства в транзитните държави - в момента китайското карго вече стига железопътно за 6 дни до Баку, а плановете са да мине през Турция и евентуално - България.

Китайските инвеститори посочиха многократно, че проектът има подкрепа от високо политическо ниво в Китай и идва като резултат от срещата 16+1, на която преди месеци България участва заедно с останалите държави от Източна и Централна Европа и на която предложи много проекти за съвместно участие.

Съгласно презентацията, проектът ще печели от финансови транзакции и от това, че всички сделки между китайски и европейски компании ще минават през финансовата му инфраструктура. Предвид, че финансирането би могло да дойде единствено от китайски банки, е очевидно, че те ще са и онези, които ще осъществяват транзакциите. Според Чен, разликата с онлайн-платформа като Alibaba е, че до Пловдив фирмите ще могат реално да виждат стоките, които търгуват и ще могат да преговарят с партньорите си лице в лице.

"Върху идеята за такъв проект работим от известно време с нашия китайски партньор г-н Джанг Чангцинг, президент на департамент "Китай" в Българо-китайската асоциация за бизнес развитие. Дано сега да го осъществим", каза инж. Пламен Панчев от "Сиенит". От компанията многократно са представяли тази зона пред инвеститорите в Китай като вариант за партньорство, но досега никой не е проявявал конкретен интерес, затова внезапната поява на този грандиозен проект е изненадваща.

Преди да се впускаме в еуфория обаче, е добре да припомним досегашната история на мащабни китайски инвестиции в България. Подобни огромни проекти, като градчето до Мусачево или дори навлизането в земеделието, бяха първоначално оповестени като огромни и в последствие или не са започнали или се свиха до доста по-реалистични за българския пазар размери. Дори един поглед на настоящия проект стига, за да е ясно, че подобно нещо няма как да се реализира в рамките на 3 години, каквито са плановете на китайците. Още по-показателно е, че досега Porter city (каквото е името на проекта) няма завършен функциониращ модел на идеята си. Има седем подобни проекта, но всичките са в етап на изграждане, обясниха представителите на компанията.

Два млрд. евро инвестиция, милиони квадратни метри застроена площ, 100 хил. компании. Звучат ли ви познато тези грандиозни планове? Да, това е поредната новина за китайски инвеститори, а този път мястото е село Калековец, близо до Пловдив.

Shenzhen City Porter Business Management Co. Ltd. e името на компанията, с която пловдивската група "Сиенит" подписа вчера споразумение за съвместно изграждане и управление на българо-китайски проект в "Тракия икономическа зона". Китайската компания иска да строи нещо, подобно на град от бъдещето, на огромна разгърната площ близо до Калековец, където в момента "Сиенит" е планирала терен за развитие на високотехнологичен парк.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    the_core avatar :-P
    The Core

    На това му се вика "На гол гъз - бъз", "От пръдня - боя" и др. подобни!

  • 2
    chichi01 avatar :-P
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#1] от "The Core":
    На гол гъз - бъз / на гол тумбак - чифте пищови, да.
    Но "от пръдня - боя" определено - НЕ! Това си е за съвсем други случаи.
    Китайците определено си имат достатъчно боя, че да им се налага да я правят чрез газоотделителният метод.
    Въпросът е дали ние имаме какво да боядисаме с нея, така да се каже...

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ега ти вица.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    След няколко месеца ще се появи новина в два реда, забутани някъде на междинните страници, че инвеститорът е поискал държавни гаранции за проекта, но не ги е получил и си е заминал Ще останат само шепа брокерчета и консултанти да се жалват из пресата как китаецО им е подготивил подготвил проекти с хиляди работни места, които да ни направят "център на Балканите", а те една гаранция да не вземат да му издадат.

  • 5
    undostres avatar :-|
    undostres

    Дори да не се реализира и да си остане само на хартия, сам по себе си такъв проект е реклама за Пловдив и България, нека се шуми и говори, нищо не ни коства. Не е нужно веднага да се почва с "фантазии", "вицове" и пр. клишета - глупаво е.

  • 6
    k7 avatar :-|
    k7

    До коментар [#5] от "undostres":

    Глупавото е да се говори за нереалистични проекти, вместо тази енергия и ресурс да бъдат използвани за по-рационални и нужни дейности като реални маркетинг стратегии, по-ясно позициониране на региона на европейската инвестиционна карта и контакт с инвеститори ,които имат ясни планове за възвръщаемост и дългосрочна визия. Иначе само шум в ушите и клишета за местната власт...

  • 7
    undostres avatar :-|
    undostres

    До коментар [#6] от "k7":

    Глупости, едното няма нищо общо с другото. Каква енергия? Пуска се веднъж като идея и проект от китайците и медиите го подхващат, едва ли се изисква денонощен труд по маркетинга на проекта, който да заема от ценното време и енергия на местната власт. Ролята им започва и свършва с обща снимка. И като няма какво да напишете пак намирате да философствате...

  • 8
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    До коментар [#7] от "undostres":

    От коментар 6 ти си прочел само първия ред.

    Маркетинг на проект, който има много малък, да не кажа никакъв шанс да се реализира на тая територия, няма да отнеме никакво време - точно както казваш. Защото няма да има на какво да се прави маркетинг.

    Нужни са реални проекти. Да си чувал за четирите най-важни показатели на един проект - вътрешна норма на възвращаемост, срок на откупуване, нетна настояща стойност и индекс на рентабилност? Явно и те не са.

  • 9
    undostres avatar :-|
    undostres

    До коментар [#8] от "tily_lily":

    Неадекватно. Аз съм прочел всичко, но отговарям само на това, което е свързано конкретно с моя предишен коментар. Другото са общи приказки, които нямат никаква връзка в случая.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK