Тол системата за 200 млн. лв. ще е готова през 2018 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тол системата за 200 млн. лв. ще е готова през 2018 г.

Тол системата за 200 млн. лв. ще е готова през 2018 г.

Пътната агенция обяви търг за изпълнител на механизма, който ще замени винетките

Десислава Лещарска
24600 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви търга за изграждане на тол система по пътищата, която ще струва 200 млн. лева без ДДС и трябва да замени сегашните винетки за събиране на пътни такси.

Механизмът предвижда тол такси за камионите над 3.5 тона да се засичат чрез бордово устройство и ще се начисляват на база реално изминати километри. За леките автомобили остават винетки, но сегашните лепящи се стикери ще бъдат заменени с електронни. Това би трябвало да намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, както и да свие възможността за злоупотреби, например от фалшиви или откраднати лепенки.

След въвеждане на новата система платените пътища в страната ще бъдат малко над 16 хиляди километра. Това значи, че над 80% от цялата пътна мрежа, която е приблизително 20 хиляди километра, ще подлежат на таксуване. От всички пътища 737 км са автомагистрали, 2582 км са пътища първи клас, 4067 км втори и 8931 км трети, уточняват от АПИ.

Моделът за смесената тол система беше предложен от Световната банка и предвиждаше тя да се изгради на принципа на публично-частното партньорство - от инвеститор, който да получава процент от приходите, докато си избие инвестицията. Според изчисленията на банката системата трябваше да струва над 400 млн. лева. Държавата обаче реши да инвестира сама, тъй като ще й излезе по-евтино. Експертите на Световната банка бяха разгледали няколко сценария със ставки на тол-таксата на километър - 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето преди началото на 2018 г. Годишните приходи биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък.

Поръчката

Избраният изпълнител трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

На всички гранични пунктове ще се изградят мобилни офиси за проверка и плащане на такси и глоби. Освен стационарни постове за проверка ще има и мобилни, затова изпълнителят трябва да достави не по-малко от 50 превозни средства (мобилни контролни единици), които да са подготвени, оборудвани, в режим на готовност за проверка на таксите. Те ще се ползват от АПИ. Други 50 служебни автомобила ще се ползват от МВР като мобилни глобяващи единици. Те ще имат право да отклоняват и да глобяват на място нарушители за неплатена тол-такса или е-винетка.

Целият проект ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и др. ще обхванат поне 12 от тях. Изискванията на АПИ към кандидатите са високи - те трябва да разполагат с финансов ресурс от поне 100 млн. Те трябва да имат опит със следните дейности: доставката, внедряване и въвеждане в експлоатация на информационна транспортна система за управление на пътния трафик, съдържаща център за управление, комуникационна среда, специализирани крайни устройства, с възможност за класифициране на превозни средства; на система за електронно събиране на такси от ползвателите на пътища; на уеб базирана информационна система в областта на транспорта с възможност за предоставяне на данни в реално време. Търгът е на европейско ниво. Оферти се приемат до 30 май.

Пътната агенция обяви скъпия търг за пътя Ахелой - Поморие

Над 4 млн. лева на километър ще плати държавата за изграждане на второ платно на отсечката Ахелой - Поморие, дълга 4,8 км. Това става ясно от обявление на пътната агенция. Тя е част от първокласния път І-9 Слънчев бряг – Бургас и ще свързва двата нови обхода - на Поморие и Ахелой. Така ще се облекчи трафика по първокласния път, който е тежко натоварен целогодишно, а ремонтът се бави от години.

Това е втори търг за участъка Ахелой - Поморие като първия беше с прогнозна цена 7 млн. лева. При отваряне на офертите обаче се оказа, че най-ниската е над 16 млн. лв. "За съжаление се наложи да прекратим процедурата, но всяко зло за добро, защото междувременно излезе докладът по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), тъй като тук зоната е много чувствителна", каза тогава министър Павлова. "В този доклад са заложени много сериозни допълнителни мерки по отношение изграждането на пътя и в крайна сметка се радваме, че прекратихме търга. Сега се допроектира този участък, тъй като пътят трябва да бъде вдигнат с около 1 метър и трябва да се включат допълнителни съоръжения с цел опазване на околната среда", каза министърът. Новата прогнозна цена е 20 млн. лв. без ДДС, срокът за изпълнение е 405 дни, а оферти се приемат до 26 май.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви търга за изграждане на тол система по пътищата, която ще струва 200 млн. лева без ДДС и трябва да замени сегашните винетки за събиране на пътни такси.

Механизмът предвижда тол такси за камионите над 3.5 тона да се засичат чрез бордово устройство и ще се начисляват на база реално изминати километри. За леките автомобили остават винетки, но сегашните лепящи се стикери ще бъдат заменени с електронни. Това би трябвало да намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, както и да свие възможността за злоупотреби, например от фалшиви или откраднати лепенки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    200 милиона са много пари. Възможно ли е цената да е реална?

  • 2
    undostres avatar :-|
    undostres

    Нека сегашните винетки останат за транзитния трафик на леки автомобили. Ако таксуваме сръбските и румънски туристи (пътуващи за Гърция или родните курорти) на изминато разстояние, в държавата няма да влезе почти нищо. Нека се запазят седмичната и месечната винетка, но цената им да се вдигне още.

  • 3
    nikolayv avatar :-|
    Nikolay

    Аз ли нещо бъркам, но за да стигна от София до Варна веднъж (!) ще трябва да платя 60 лв?!! От къде на къде? Луди ли си сте?

  • 4
    undostres avatar :-|
    undostres

    До коментар [#3] от "Nikolay":

    Това е за камиони над 3.5 тона.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK