С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 6 апр 2016, 18:26, 7900 прочитания

МФ: Промените при такситата няма да решат проблема с невнасянето на ДДС

Невнасянето на косвения данък идва от изпозлването на стари апарати, които лесно се манипулират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
15
млн. лв. очаква финансовото министерство от данък "такси".

С почти пълно мнозинство депутатите в бюджетна комисия приеха на второ четене промените, засягащи таксиметровите превози. Единствено представителите на БСП гласуваха против, а въздържали се няма. Депутатите одобриха всички промени, които Менда Стоянова от ГЕРБ предложи между двете гласувания. Те оправят много от дефектите на законопроекта, които умишлено или не бяха допуснати в първия вариант, гласуван на първо четене в зала. Проблемите с неплащането на осигуровки и данък печалба се решават в някаква степен.

Остава обаче проблемът с неплащането на ДДС, който по данни на депутати от различни парламентарни групи е около 100 млн. лв., но по информация на "Капитал" НАП изчислява загубите на около 8 млн. лв. Причината е, че използваните в момента таксиметрови апарати са стари, лесно се манипулират, голяма част дори не са фискализирани, а към това може да се добави и практиката със създаването на кухи фирми, които се заличават, преди да се достигне прагът от 50 хил. лв., при който е задължителна регистрацията по ДДС.


Какво ново

Една от основните промени от финансова гледна точка е въвеждането на специален данък за таксиметровите услуги между 300 и 1000 лв. Тези пари ще се плащат на автомобил, независимо колко шофьори го ползват. Вместо в централния бюджет парите ще отиват в общините. Изчисленията на Министерството на финансите показват, че годишно ще се събират средно около 15 млн. лв. от този данък. Сметката е направена при допускане, че средният размер на този алтернативен данък ще е 500-600 лв. За сравнение - през последните години НАП успява да събере по-малко от 100 хил. лв. годишно от корпоративен данък, като в това число влизат всички 23 хил. автомобила в цялата страна.

С предложенията на Менда Стоянова донякъде се решава и проблемът с неплащането на осигуровки, които се явяват и най-голямата щета за бюджета. Според анализ на НАП, с който "Капитал" разполага, щетата за бюджета от невнасянето на осигуровки е между 60 и 75 млн. лв. годишно. Всички водачи на таксиметрови автомобили ще трябва да подписват договор с лицензирания превозвач, ако искат да карат за собствена сметка, но от негово име. Има и ново изискване, според което разрешения за извършване на превози ще се издават от общината и Агенция "Автомобилна администрация", като ще се вписват задължително и данните на водачите.



Издаваното от общината разрешително ще е поименно и няма да подлежи на преотстъпване. Всички данни за шофьорите и колите ще са в регистър, който задължително ще е публичен. Когато се издават разрешителните, задължително ще се прави проверка дали водачът има данъчни задължения. Преди получаването на разрешението трябва да се подаде данъчната декларация по образец за дължимия данък в общината, за територията на която е издадено разрешението за извършване на таксиметрови превози.

ДДС проблеми

Остава обаче проблемът с укриването на дължимия ДДС. Според Людмила Петкова, директор на дирекцията "Данъчна политика" в Министерството на финансите, този проблем може да се реши единствено чрез фискализация на всички касови апарати и свързването им дистанционно към НАП. "Трябва да се помисли за подмяна на касовите апарати и да се свържат с НАП", смята Петкова. Това според Менда Стоянова и Гроздан Караджов от Реформаторския блок е в правомощията на министъра на транспорта, който трябва да инициира промяна в съответната наредба, в която са описани изискванията към таксиметровите апарати.

Опит да се свържат касовите апарати с НАП имаше по времето на първия кабинет "Борисов" по настояване на Симеон Дянков. Тогава обаче беше изтъкнат доводът, че на някои места устройствата губят обхват и не могат да изпращат данни. Запознати коментираха пред "Капитал", че устройствата разполагат с такъв софтуер, който им позволява да запазят информацията до момента, в който имат обхват и тогава изпращат информацията. "Много е трудно да намериш място в София, където да няма обхват за продължително време", коментира таксиметров шофьор.

Свързването на апаратите с приходната агенция беше обещано от Менда Стоянова, като според нея това ще е следващата стъпка в посока изсветляване на сектора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци

Управляващата коалиция не изпрати представители на срещата за изборния процес при президента

17 яну 2020, 143 прочитания

Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете

Как информацията за това какви отпадъци и кой ги внася в България се оказа най-пазената тайна в държавата

17 яну 2020, 570 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Райфайзенбанк вече очаква 3% ръст на икономиката

Оптимизмът е заради политиката на ЕЦБ за количествени облекчения и ниската цена на петрола

Още от Капитал
Десетте акции на 2020 г.

След две години слабо представяне на българската борса, анализаторите предвиждат ръст заради подценеността на акциите

Газовите маневри на Борисов

В един ден България се озова в преса между Вашингтон и Москва, но засега изглежда, че никой няма интерес да блокира газовите проекти в страната

България по вълните на бизнес цикъла

Местната икономика продължава да се носи по течението на европейската, докато прозорецът за реформи бавно се затваря

Държавата срещу Перник

Жителите на Перник са на "скрит" воден режим още от лятото, а официалният такъв сега не се спазва

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10