Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 6 апр 2016, 18:26, 8144 прочитания

МФ: Промените при такситата няма да решат проблема с невнасянето на ДДС

Невнасянето на косвения данък идва от изпозлването на стари апарати, които лесно се манипулират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
15
млн. лв. очаква финансовото министерство от данък "такси".

С почти пълно мнозинство депутатите в бюджетна комисия приеха на второ четене промените, засягащи таксиметровите превози. Единствено представителите на БСП гласуваха против, а въздържали се няма. Депутатите одобриха всички промени, които Менда Стоянова от ГЕРБ предложи между двете гласувания. Те оправят много от дефектите на законопроекта, които умишлено или не бяха допуснати в първия вариант, гласуван на първо четене в зала. Проблемите с неплащането на осигуровки и данък печалба се решават в някаква степен.

Остава обаче проблемът с неплащането на ДДС, който по данни на депутати от различни парламентарни групи е около 100 млн. лв., но по информация на "Капитал" НАП изчислява загубите на около 8 млн. лв. Причината е, че използваните в момента таксиметрови апарати са стари, лесно се манипулират, голяма част дори не са фискализирани, а към това може да се добави и практиката със създаването на кухи фирми, които се заличават, преди да се достигне прагът от 50 хил. лв., при който е задължителна регистрацията по ДДС.


Какво ново

Една от основните промени от финансова гледна точка е въвеждането на специален данък за таксиметровите услуги между 300 и 1000 лв. Тези пари ще се плащат на автомобил, независимо колко шофьори го ползват. Вместо в централния бюджет парите ще отиват в общините. Изчисленията на Министерството на финансите показват, че годишно ще се събират средно около 15 млн. лв. от този данък. Сметката е направена при допускане, че средният размер на този алтернативен данък ще е 500-600 лв. За сравнение - през последните години НАП успява да събере по-малко от 100 хил. лв. годишно от корпоративен данък, като в това число влизат всички 23 хил. автомобила в цялата страна.

С предложенията на Менда Стоянова донякъде се решава и проблемът с неплащането на осигуровки, които се явяват и най-голямата щета за бюджета. Според анализ на НАП, с който "Капитал" разполага, щетата за бюджета от невнасянето на осигуровки е между 60 и 75 млн. лв. годишно. Всички водачи на таксиметрови автомобили ще трябва да подписват договор с лицензирания превозвач, ако искат да карат за собствена сметка, но от негово име. Има и ново изискване, според което разрешения за извършване на превози ще се издават от общината и Агенция "Автомобилна администрация", като ще се вписват задължително и данните на водачите.



Издаваното от общината разрешително ще е поименно и няма да подлежи на преотстъпване. Всички данни за шофьорите и колите ще са в регистър, който задължително ще е публичен. Когато се издават разрешителните, задължително ще се прави проверка дали водачът има данъчни задължения. Преди получаването на разрешението трябва да се подаде данъчната декларация по образец за дължимия данък в общината, за територията на която е издадено разрешението за извършване на таксиметрови превози.

ДДС проблеми

Остава обаче проблемът с укриването на дължимия ДДС. Според Людмила Петкова, директор на дирекцията "Данъчна политика" в Министерството на финансите, този проблем може да се реши единствено чрез фискализация на всички касови апарати и свързването им дистанционно към НАП. "Трябва да се помисли за подмяна на касовите апарати и да се свържат с НАП", смята Петкова. Това според Менда Стоянова и Гроздан Караджов от Реформаторския блок е в правомощията на министъра на транспорта, който трябва да инициира промяна в съответната наредба, в която са описани изискванията към таксиметровите апарати.

Опит да се свържат касовите апарати с НАП имаше по времето на първия кабинет "Борисов" по настояване на Симеон Дянков. Тогава обаче беше изтъкнат доводът, че на някои места устройствата губят обхват и не могат да изпращат данни. Запознати коментираха пред "Капитал", че устройствата разполагат с такъв софтуер, който им позволява да запазят информацията до момента, в който имат обхват и тогава изпращат информацията. "Много е трудно да намериш място в София, където да няма обхват за продължително време", коментира таксиметров шофьор.

Свързването на апаратите с приходната агенция беше обещано от Менда Стоянова, като според нея това ще е следващата стъпка в посока изсветляване на сектора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Правителството работи при сценарий 3% спад на БВП, задължителните маски отпаднаха 1 Вечерни новини: Правителството работи при сценарий 3% спад на БВП, задължителните маски отпаднаха

И още: Прогнозите за икономическите ефекти от пандемията се влошават, възстановява се производството в Китай

31 мар 2020, 2679 прочитания

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 1562 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Райфайзенбанк вече очаква 3% ръст на икономиката

Оптимизмът е заради политиката на ЕЦБ за количествени облекчения и ниската цена на петрола

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10