С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 6 апр 2016, 18:26, 7490 прочитания

МФ: Промените при такситата няма да решат проблема с невнасянето на ДДС

Невнасянето на косвения данък идва от изпозлването на стари апарати, които лесно се манипулират

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
15
млн. лв. очаква финансовото министерство от данък "такси".

С почти пълно мнозинство депутатите в бюджетна комисия приеха на второ четене промените, засягащи таксиметровите превози. Единствено представителите на БСП гласуваха против, а въздържали се няма. Депутатите одобриха всички промени, които Менда Стоянова от ГЕРБ предложи между двете гласувания. Те оправят много от дефектите на законопроекта, които умишлено или не бяха допуснати в първия вариант, гласуван на първо четене в зала. Проблемите с неплащането на осигуровки и данък печалба се решават в някаква степен.

Остава обаче проблемът с неплащането на ДДС, който по данни на депутати от различни парламентарни групи е около 100 млн. лв., но по информация на "Капитал" НАП изчислява загубите на около 8 млн. лв. Причината е, че използваните в момента таксиметрови апарати са стари, лесно се манипулират, голяма част дори не са фискализирани, а към това може да се добави и практиката със създаването на кухи фирми, които се заличават, преди да се достигне прагът от 50 хил. лв., при който е задължителна регистрацията по ДДС.


Какво ново

Една от основните промени от финансова гледна точка е въвеждането на специален данък за таксиметровите услуги между 300 и 1000 лв. Тези пари ще се плащат на автомобил, независимо колко шофьори го ползват. Вместо в централния бюджет парите ще отиват в общините. Изчисленията на Министерството на финансите показват, че годишно ще се събират средно около 15 млн. лв. от този данък. Сметката е направена при допускане, че средният размер на този алтернативен данък ще е 500-600 лв. За сравнение - през последните години НАП успява да събере по-малко от 100 хил. лв. годишно от корпоративен данък, като в това число влизат всички 23 хил. автомобила в цялата страна.

С предложенията на Менда Стоянова донякъде се решава и проблемът с неплащането на осигуровки, които се явяват и най-голямата щета за бюджета. Според анализ на НАП, с който "Капитал" разполага, щетата за бюджета от невнасянето на осигуровки е между 60 и 75 млн. лв. годишно. Всички водачи на таксиметрови автомобили ще трябва да подписват договор с лицензирания превозвач, ако искат да карат за собствена сметка, но от негово име. Има и ново изискване, според което разрешения за извършване на превози ще се издават от общината и Агенция "Автомобилна администрация", като ще се вписват задължително и данните на водачите.



Издаваното от общината разрешително ще е поименно и няма да подлежи на преотстъпване. Всички данни за шофьорите и колите ще са в регистър, който задължително ще е публичен. Когато се издават разрешителните, задължително ще се прави проверка дали водачът има данъчни задължения. Преди получаването на разрешението трябва да се подаде данъчната декларация по образец за дължимия данък в общината, за територията на която е издадено разрешението за извършване на таксиметрови превози.

ДДС проблеми

Остава обаче проблемът с укриването на дължимия ДДС. Според Людмила Петкова, директор на дирекцията "Данъчна политика" в Министерството на финансите, този проблем може да се реши единствено чрез фискализация на всички касови апарати и свързването им дистанционно към НАП. "Трябва да се помисли за подмяна на касовите апарати и да се свържат с НАП", смята Петкова. Това според Менда Стоянова и Гроздан Караджов от Реформаторския блок е в правомощията на министъра на транспорта, който трябва да инициира промяна в съответната наредба, в която са описани изискванията към таксиметровите апарати.

Опит да се свържат касовите апарати с НАП имаше по времето на първия кабинет "Борисов" по настояване на Симеон Дянков. Тогава обаче беше изтъкнат доводът, че на някои места устройствата губят обхват и не могат да изпращат данни. Запознати коментираха пред "Капитал", че устройствата разполагат с такъв софтуер, който им позволява да запазят информацията до момента, в който имат обхват и тогава изпращат информацията. "Много е трудно да намериш място в София, където да няма обхват за продължително време", коментира таксиметров шофьор.

Свързването на апаратите с приходната агенция беше обещано от Менда Стоянова, като според нея това ще е следващата стъпка в посока изсветляване на сектора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Валери Симеонов критикува ГЕРБ; Борис Джонсън пак иска да предоговаря Брекзит Уикенд новини: Валери Симеонов критикува ГЕРБ; Борис Джонсън пак иска да предоговаря Брекзит

Притеснението за рецесия насочва вниманието към лихви, акции и облигации

18 авг 2019, 1018 прочитания

Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18 1 Министерството на финансите публикува нова доза предложения за промени в Н-18

Основните изменения са свързани със сроковете за фирмите, които използват софтуер за управление на продажбите

18 авг 2019, 1496 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Райфайзенбанк вече очаква 3% ръст на икономиката

Оптимизмът е заради политиката на ЕЦБ за количествени облекчения и ниската цена на петрола

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА