МФ: Промените при такситата няма да решат проблема с невнасянето на ДДС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

МФ: Промените при такситата няма да решат проблема с невнасянето на ДДС

Свързването на таксиметровите апарати с НАП ще реши още проблеми

МФ: Промените при такситата няма да решат проблема с невнасянето на ДДС

Невнасянето на косвения данък идва от изпозлването на стари апарати, които лесно се манипулират

8693 прочитания

Свързването на таксиметровите апарати с НАП ще реши още проблеми

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


15

млн. лв. очаква финансовото министерство от данък "такси".

С почти пълно мнозинство депутатите в бюджетна комисия приеха на второ четене промените, засягащи таксиметровите превози. Единствено представителите на БСП гласуваха против, а въздържали се няма. Депутатите одобриха всички промени, които Менда Стоянова от ГЕРБ предложи между двете гласувания. Те оправят много от дефектите на законопроекта, които умишлено или не бяха допуснати в първия вариант, гласуван на първо четене в зала. Проблемите с неплащането на осигуровки и данък печалба се решават в някаква степен.

Остава обаче проблемът с неплащането на ДДС, който по данни на депутати от различни парламентарни групи е около 100 млн. лв., но по информация на "Капитал" НАП изчислява загубите на около 8 млн. лв. Причината е, че използваните в момента таксиметрови апарати са стари, лесно се манипулират, голяма част дори не са фискализирани, а към това може да се добави и практиката със създаването на кухи фирми, които се заличават, преди да се достигне прагът от 50 хил. лв., при който е задължителна регистрацията по ДДС.

Какво ново

Една от основните промени от финансова гледна точка е въвеждането на специален данък за таксиметровите услуги между 300 и 1000 лв. Тези пари ще се плащат на автомобил, независимо колко шофьори го ползват. Вместо в централния бюджет парите ще отиват в общините. Изчисленията на Министерството на финансите показват, че годишно ще се събират средно около 15 млн. лв. от този данък. Сметката е направена при допускане, че средният размер на този алтернативен данък ще е 500-600 лв. За сравнение - през последните години НАП успява да събере по-малко от 100 хил. лв. годишно от корпоративен данък, като в това число влизат всички 23 хил. автомобила в цялата страна.

С предложенията на Менда Стоянова донякъде се решава и проблемът с неплащането на осигуровки, които се явяват и най-голямата щета за бюджета. Според анализ на НАП, с който "Капитал" разполага, щетата за бюджета от невнасянето на осигуровки е между 60 и 75 млн. лв. годишно. Всички водачи на таксиметрови автомобили ще трябва да подписват договор с лицензирания превозвач, ако искат да карат за собствена сметка, но от негово име. Има и ново изискване, според което разрешения за извършване на превози ще се издават от общината и Агенция "Автомобилна администрация", като ще се вписват задължително и данните на водачите.

Издаваното от общината разрешително ще е поименно и няма да подлежи на преотстъпване. Всички данни за шофьорите и колите ще са в регистър, който задължително ще е публичен. Когато се издават разрешителните, задължително ще се прави проверка дали водачът има данъчни задължения. Преди получаването на разрешението трябва да се подаде данъчната декларация по образец за дължимия данък в общината, за територията на която е издадено разрешението за извършване на таксиметрови превози.

ДДС проблеми

Остава обаче проблемът с укриването на дължимия ДДС. Според Людмила Петкова, директор на дирекцията "Данъчна политика" в Министерството на финансите, този проблем може да се реши единствено чрез фискализация на всички касови апарати и свързването им дистанционно към НАП. "Трябва да се помисли за подмяна на касовите апарати и да се свържат с НАП", смята Петкова. Това според Менда Стоянова и Гроздан Караджов от Реформаторския блок е в правомощията на министъра на транспорта, който трябва да инициира промяна в съответната наредба, в която са описани изискванията към таксиметровите апарати.

Опит да се свържат касовите апарати с НАП имаше по времето на първия кабинет "Борисов" по настояване на Симеон Дянков. Тогава обаче беше изтъкнат доводът, че на някои места устройствата губят обхват и не могат да изпращат данни. Запознати коментираха пред "Капитал", че устройствата разполагат с такъв софтуер, който им позволява да запазят информацията до момента, в който имат обхват и тогава изпращат информацията. "Много е трудно да намериш място в София, където да няма обхват за продължително време", коментира таксиметров шофьор.

Свързването на апаратите с приходната агенция беше обещано от Менда Стоянова, като според нея това ще е следващата стъпка в посока изсветляване на сектора.

15

млн. лв. очаква финансовото министерство от данък "такси".

С почти пълно мнозинство депутатите в бюджетна комисия приеха на второ четене промените, засягащи таксиметровите превози. Единствено представителите на БСП гласуваха против, а въздържали се няма. Депутатите одобриха всички промени, които Менда Стоянова от ГЕРБ предложи между двете гласувания. Те оправят много от дефектите на законопроекта, които умишлено или не бяха допуснати в първия вариант, гласуван на първо четене в зала. Проблемите с неплащането на осигуровки и данък печалба се решават в някаква степен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    lxr1460103238494075 avatar :-|
    Георги Стаматов

    Този текст е чиста лъжа.
    Непрофесионалното отношение е показателно за тази тема и изобщо не в сегашно време.Много ли е трудно да отвори,написалия това,сайта на ИААА където има качени няколко документа регламентиращи таксиметровия превоз, но явно интелектуалната дейност приключва с обяда.
    Общественият превоз на пътници е без ДДС,а Людмила Петкова откъде да знае ,че таксиметровите услуги са именно такъв превоз.Ние сме и купили служебен автомобил оттам не се вижда какво пише най долу на бележката издавана след всеки превозен пътник в такси.Малко ще помогна - ФИСКАЛЕН БОН !
    Защо вместо да публикувате откровени глупости не попитате М.Стоянова - кога най после ще мога законно да извършвам междуградски превози?Поради "усиленото" законотворчество ТРИ години две наредби не могат да спрат противоречиво да си "съдействат".
    Не бих искал да продължавам с този обидно некадърен текст,не аз мога да ви науча на каквото и да е,вие сте които можете ако имате желание,но обикновено първо четеш после пишеш.

    За мен " Капитал" е бг "Файненшъл Таймс" вестник с лице - дръжте се сериозно не прахосвайте мястото на листа

    "Невнасянето на косвения данък идва от изпозлването на стари апарати, които лесно се манипулират"-а защо не опитате?

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ще
    плачете
    за
    Дянков
    .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK