Сметка: 1.60 лв. на цяло
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сметка: 1.60 лв. на цяло

Сметка: 1.60 лв. на цяло

Защо поскъпването на билета с 60% няма да закърпи икономиката на градския транспорт в столицата

Мария Манолова
12711 прочитания

© Георги Кожухаров


Темата накратко

Поскъпването на билетите доминира в общинските новини повече от седмица, но е димка на фона на по-важните процеси, които се случват около Центъра за градска мобилност. Увеличението вероятно ще се смали до 1.20лв или 1.40лв. за билет, а и до около година системата за тарифиране трябва да се смени изцяло с нови електронни билети. Междувременно обаче в общината гледат други важни решения, които не получават същото внимание. БСП, ГЕРБ и СДС готвят нова концесия за автобусни линии, която ще струва 140 млн. лв. за осем години. Това е тест за двата лагера на общинските съветници - на младите, които искат промяна в градския транспорт и на управляващите, които не искат резки промени на статуквото.

След като няколко месеца загадъчно тук-таме се допускаше, че е възможно билетът за градския транспорт в София да поскъпне, идеята най-накрая стана реална. Тази седмица ГЕРБ официално вкара идеята в общинската комисия по транспорт. Въпреки че повечето опозиционни партии не бяха съгласни на такава стъпка, преди да видят сериозни анализи защо, управляващите пропуснаха идеята напред с процедурни хватки.

Това естествено предизвика емоционално фиаско - оправдана ли е подобна стъпка, ще се увеличат гратисчиите в автобусите, как ще се плаща точната сума на шофьора... Линиите на недоволство се обединиха в две основни групи. Първата не иска да плаща повече за услуга, която не е удобно измислена там, където живеят или работят, и не е подвластна на магическото заклинание, че метрото оправя всички транспортни проблеми на града. Вторите пък не пътуват достатъчно често, за да им е на сметка абонаментната карта, и не виждат как при по-скъпите цени общината ще ги мотивира да пътуват повече с автобус, а не с личен автомобил.

Докато се разиграваше историята с цената на билета обаче, около Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и градския транспорт се трупат други въпроси. В същия ден в общината разгледаха още четири важни документа. Първо, съветниците обсъждаха да се измени изцяло начинът, по който се изчислява стойността на билетите, и вече направиха първата стъпка в тази посока. Цената им вече ще бъде обвързана с бюджета на ЦГМ за всяка година, вместо да се изчисляват по специална формула. В комисията тази седмица разгледаха още и бюджета за обществения транспорт през 2016г., предложения за огромни нови инвестиции в автобуси и изцяло нова билетна система. За капак БСП, СДС и ГЕРБ внесоха предложение за чисто нова 8-годишна концесия на стойност около 140 млн. лв. за няколко линии на градския транспорт (виж съседния текст).

За кое по-напред са тези лев и шейсет

Може би се чудите как всичко това е свързано с допълнителните 60 стотинки, които скоро може да ви искат на будката за билети? Това щеше да е добър момент общината да изясни докрай бизнес модела на ЦГМ, да покаже ясна стратегия как ще направи София по-чиста и по-удобна за живот и да обясни как ще финансира идеите си с нова тарифна схема. Към момента транспортното мегадружество не може да ви отговори съвсем ясно, дори и да преровите десетките страници с (понякога взаимно противоречащи) обяснения, които вкара за гласуване в общината. От тях става ясно единствено, че с по-скъпите билети общинската фирма се надява да спечели допълнителни 15 млн. лв. за 2016 г.

"Увеличението се налага, защото 15% от пътуванията се случват с еднократен билет, а европейската практика е под 10%. За това работим в посока редовният ползвател да е най-удовлетворен", енигматично обясни този ход директорът на ЦГМ Симеон Арнаудов. Както ще видим малко по-късно обаче, логиката на столичната транспортна управа така и не се изясни докрай. Всъщност сред съветниците вече се говори, че общинското дружество ще смали търговските си амбиции и вероятно ще бъде приета нова цена на билета от 1.20 или 1.40лв. С което аргументацията зад финансовите разчети на дружеството ще се разклатят още повече.

Но как все пак работи малката транспортна икономика на София? Накратко, системата е такава - ЦГМ е касичката, която разпределя сумите, които получава от билети, от държавните и от общинските субсидии, на транспортните оператори. Всичко е подчинено на транспортната задача - или сметката, според която през 2016 г. градският транспорт трябва да измине общо 58.6 милиона километра, за което трябва да получи около 215 млн. лв. Логиката е подчинена на това, че частните и общинските фирми получават между 2.50 и 5 лв. за всеки изминат километър (а метрото - около 11 лв). 94 млн. лв. от всички нужни пари ще дойдат от билети, а останалите - от държавна и общинска финансова помощ за всичките над 20 вида преференциални карти. Промените тук от година на година са козметични - през 2008 г. ЦГМ е разпределяла около 200 млн.лв., а два мандата по-късно сумата е горе-долу същата.

Ако билетите поскъпнат, разбира се, общинското дружество ще подобри доста небалансирания си бюджет. "Трябваше преди пет години да бъде вдигната цената, но явно чак сега се намери по-спокойна политическа обстановка", коментира източник на "Капитал" от ЦГМ.

На думи е добре, на практика - не

Колкото и допълнителни приходи да успее да докара на ЦГМ обаче, новият билет няма да реши вродения дефект на транспортната система в София. А той е, че политиките и стратегиите се свеждат до два икономически въпроса - колко европейски средства и заеми има на разположение за тази година и как ЦГМ да се разплати с частните и общинските оператори. Зад организацията на градския транспорт няма иновативна идея. Даже напротив - схемата на транспортните линии е създадена през 1991 г. и оттогава е променяна само козметично, въпреки че градът всеки ден расте с нови сгради и нови жители. Истината е, че общината няма и много полезни ходове, защото няма адекватна информация кой, кога, как и колко използва услугите на обществения транспорт. В бюджета си за 2016 г. ЦГМ стъпва на преброяване на пътниците отпреди две години, без да дава детайли. Според източници на "Капитал" пък основният анализ, с който СО аргументира транспортните си решения, е социологическо проучване по телефона, проведено през 2009 г.

Всичко това се усети, когато стана време общинарите да гласуват новата икономическа рамка на транспортното дружество. От разчетите няма да разберете например колко точно хора са използвали градския транспорт или защо всеки изминат километър на Столичния автотранспорт струва по-скъпо от този на частните фирми. "Този доклад задава повече въпроси, отколкото дава отговори", коментира Симеон Славчев от "Движение 21". "Може и да има смисъл да увеличим цената на единичния билет, само че действаме като розов слон в стъкларски магазин", обобщи и Прошко Прошков от ДСБ. "Никой не казва основните неща и ние не можем да изчислим за себе си. Но аз знам, че и [ЦГМ] нямат данните, защото правят само косвени преброявания" довърши той.

Затова и някои от целите, които ЦГМ си поставя, са само изхабено мастило върху бял лист. За 2016 г. например е записано, че дружеството ще работи за "развитие на ефективен градски транспорт, стимулиране на използването му, модернизация и насърчаване на използването на абонаментни карти". По последните две точки, разбира се, има напредък и желание да се направи нещо, които не могат да бъдат оспорени. Все пак в София се движат автобуси и тролеи с климатик, а метрото постоянно се разраства. С увеличението на билета пък общината твърди, че ще бори четвъртата цел, като "абонира" еднократните пътници за своите услуги. Но кой и как ще изпълни първите две обещания? От всички документи, които разглеждат в общината в момента, не става явно как придвижването в града ще стане по-ефективно или защо някой би изоставил личния си автомобил в полза на автобуса или трамвая.

Една напред, две назад

Вакуумът в големите идеи обаче не пречи на ЦГМ и общината да движат скъпи нови проекти. Вече тече доставката на 110 нови китайски дизелови автобуса, при които общината успя да спести 8 млн. лв. от заплануваните средства, но така и не отговори на критиките за качеството и екологичните им параметри. Със спестените средства тепърва ще поръчва още 30 автобуса - вероятно на още по-ниска от сегашната цена. Общите й планове за следващите 2-3 години включват да се купят още над 200 автобуса - за да обнови автопарка и да може да поеме 20-ината линии, които в момента се обслужват от частни фирми, но чиито договори скоро ще изтекат.

Добрата новина е, че освен с новите автобуси хаосът в транспорта трябва да започне да се подрежда и с новата електронна билетна система, която трябва да влезе във всички превозни средства. С това въпросът за цената от 1.60 лв. трябва да отпадне напълно, защото по план тарифната политика ще се промени изцяло и отчитането ще става според разстоянието или прекараното време. С това трябва да се изясни колко добре си върши работата градският транспорт, защото за пръв път ще има достоверни данни за това кой, къде и колко използва градския транспорт. "В момента, в който ЦГМ започне да се плаща на превозвачите на пътник, ще имаме истинска икономика на транспорта", коментира източник от общинското дружество.

Пред това има само един проблем. Заедно с проекта за тикет система Столичната община се готви да направи огромен скок в обратната посока, като даде на частната "МТК груп" да оперира други 20-ина маршрута за следващите осем години. Освен че договорът е свързан със скандална поръчка от управлението на кмета Бойко Борисов и заместника му Велизар Стоилов, тази концесия би била и спънка за каквито и да било промени в организацията на автобусите, които ЦГМ ще може да си позволи, след като има данните от новата система.

С това струпване на тежки транспортни казуси идва и първото голямо изпитание за новия състав на общинския съвет. Съветниците за пръв път започнаха да чертаят разделителни линии в пясъка. От едната страна застанаха изпечените общинари - от ГЕРБ, БСП, СДС, с предишни мандати зад гърба си, които видимо искат милионите за транспорта да продължат да се разпределят без много въпроси. От другата - току-що пристигналите по-млади съветници, въоръжени с въпроси и с амбиции за промяна.

Темата накратко

Поскъпването на билетите доминира в общинските новини повече от седмица, но е димка на фона на по-важните процеси, които се случват около Центъра за градска мобилност. Увеличението вероятно ще се смали до 1.20лв или 1.40лв. за билет, а и до около година системата за тарифиране трябва да се смени изцяло с нови електронни билети. Междувременно обаче в общината гледат други важни решения, които не получават същото внимание. БСП, ГЕРБ и СДС готвят нова концесия за автобусни линии, която ще струва 140 млн. лв. за осем години. Това е тест за двата лагера на общинските съветници - на младите, които искат промяна в градския транспорт и на управляващите, които не искат резки промени на статуквото.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    radio. avatar :-(
    radio.

    Скоро пътувах в автобус 69 в посока Бистрица. Поисках да купя два билета от шофьора - оказа се, че нямал билети. Попитах какво да правя, но той си мълчеше и се возихме гратис. Още няколко човека искаха да си купят билет, но безуспешно. След разговор с пътник разбрах, че редовно нямало билети, но нямало проблем, защото и никой не проверявал... Комунизъм. Сигнализирах на ЦГМ - в крайна сметка дори да увеличат цената на билета до 100 лв., ако няма как да го купиш, пак няма да съберат достатъчно.

  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Не знам колко е обоснована цената, но доводите за това, че нямало 1,60 на цяло, за да се плаща билет са смешни, защото предразполагат към идеята за цена от 2 лева. Така, де - за да има "на цяло".

  • 3
    tht avatar :-P
    ТНТ

    [quote#2:"kratun.ko"] 1,60 на цяло[/quote]

    Двама мутри правили фалшиви пари, ама излезли по 15 лв на цяло. Решили да ги пробват реално и като обмислили вариантите се спрели на следното: единият ще поиска да си купи кибрит с тази банкнота, а другият ще го чака в резерв. Речено-стрено. Отива първият до един павилион, а другият го чака наблизо с кола на полуамбриаж. По едно време първият до павилиона се хваща за главата и паникьосан се мята в колата. Другият го пита:
    - Кво станА, бе брато?
    - Мани, мани! Искам аз един кибрит и подавам 15-те лева. Оная ми подава кибрита и ми връща ресто две по седем и 95 стотинки на цяло!!! :-D

  • 4
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    Синята зона да стане 3лв, зелената 2лв. Само в събота и неделя да е 2/1лв. Няма къде да се спира, явно сега е евтино.

  • 5
    tanas2 avatar :-|
    Танас

    Тия са слънчасали нещо и май въобще не използват ГратИс транспорта.
    Я да ми обяснят с какъв транспорт човек може да отиде нормално на работа ако е първа смяна от 06:00 часа ?
    А ако се прибира от втора смяна до 22:00 ч. последния автобус е в 22:40 ч. !
    Лично от поне две - три години пътувам с първият автобус 05:35 ч. и не само аз за да отида на работа в 07:00 ч. при разстояние 12 км. автобуса е винаги пълен, маршрута е от северните села вътре в Околовръстното до НДК. Сменят се автобус - трамвай - метро.
    Увеличите ли и картите ще загубите много а в центъра ще цъфнат още таралясници с които ще се придвижват хората и понеже ще ги глобявате а и няма паркоместа на следващите местни избори ще бъдете изметени.

  • 6
    yaga avatar :-P
    yaga

    Велизарчо Стоилов къде е? Където е Христоско Вретенаров? Затова ще се возя гратис, колкото и когато мога.

  • 7
    mila1235 avatar :-P
    mila1235

    винаги съм си мислила, че ценообразуването е формиране на цена на база калкулация на разходите, и залагане на печалба за дружеството....... в момента вече си говорим за психологическа граница на цени... за определяне на поносима цена... всички тези неща дразнят хората... защото за всеки е ясно, че цената от 1 лев, е достатъчна за повечето маршрути в София.... а гратисчиите са си проблем на СКГТ, не на редовните платци...... стимулирането на използване на карти, трябва да стане с конкретна политика на компанията и гъвкави продукти... а не с вдигане на билетчето за еднократно пътуване /за което дори не издават фискален бон, щот са го кръстили карта/

  • 8
    spindi avatar :-|
    spindi

    Билетчето ли ви е проблема? Оплачетесе на Левски и Ботев, те ще ви разберат.

  • 9
    tht avatar :-(
    ТНТ

    До коментар [#7] от "mila1235":

    Ми то Данчето си го каза в прав текст /цитирам/:
    "Повишаването на цената на билета е политическо решение."
    Сиреч, няма никакви икономически основания!

  • 10
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#9] от "ТНТ":

    Напълно съм съгласен с Вас. ГЕРБ (а и не само те, за да не ме обвинявате че съм фен на червени зелени, жълти или кафяви) явно нямат капацитета да ръководят икономическите процеси, а решават чисто политически, според конюктурата и "на око". Така е с цената на тока, а най-ярък пример бяха доводите на Лилето за повишаване на цената на винетката: "Ами цената не е променяна от 5 години" и "необходими са ни още 200 милиона годишно" .... и какво от това? И на мен са ми необходими едни 200 милиона.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK