С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 8 апр 2016, 14:09, 12300 прочитания

Сметка: 1.60 лв. на цяло

Защо поскъпването на билета с 60% няма да закърпи икономиката на градския транспорт в столицата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
Поскъпването на билетите доминира в общинските новини повече от седмица, но е димка на фона на по-важните процеси, които се случват около Центъра за градска мобилност. Увеличението вероятно ще се смали до 1.20лв или 1.40лв. за билет, а и до около година системата за тарифиране трябва да се смени изцяло с нови електронни билети. Междувременно обаче в общината гледат други важни решения, които не получават същото внимание. БСП, ГЕРБ и СДС готвят нова концесия за автобусни линии, която ще струва 140 млн. лв. за осем години. Това е тест за двата лагера на общинските съветници - на младите, които искат промяна в градския транспорт и на управляващите, които не искат резки промени на статуквото.


След като няколко месеца загадъчно тук-таме се допускаше, че е възможно билетът за градския транспорт в София да поскъпне, идеята най-накрая стана реална. Тази седмица ГЕРБ официално вкара идеята в общинската комисия по транспорт. Въпреки че повечето опозиционни партии не бяха съгласни на такава стъпка, преди да видят сериозни анализи защо, управляващите пропуснаха идеята напред с процедурни хватки.


Това естествено предизвика емоционално фиаско - оправдана ли е подобна стъпка, ще се увеличат гратисчиите в автобусите, как ще се плаща точната сума на шофьора... Линиите на недоволство се обединиха в две основни групи. Първата не иска да плаща повече за услуга, която не е удобно измислена там, където живеят или работят, и не е подвластна на магическото заклинание, че метрото оправя всички транспортни проблеми на града. Вторите пък не пътуват достатъчно често, за да им е на сметка абонаментната карта, и не виждат как при по-скъпите цени общината ще ги мотивира да пътуват повече с автобус, а не с личен автомобил.

Докато се разиграваше историята с цената на билета обаче, около Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и градския транспорт се трупат други въпроси. В същия ден в общината разгледаха още четири важни документа. Първо, съветниците обсъждаха да се измени изцяло начинът, по който се изчислява стойността на билетите, и вече направиха първата стъпка в тази посока. Цената им вече ще бъде обвързана с бюджета на ЦГМ за всяка година, вместо да се изчисляват по специална формула. В комисията тази седмица разгледаха още и бюджета за обществения транспорт през 2016г., предложения за огромни нови инвестиции в автобуси и изцяло нова билетна система. За капак БСП, СДС и ГЕРБ внесоха предложение за чисто нова 8-годишна концесия на стойност около 140 млн. лв. за няколко линии на градския транспорт (виж съседния текст).

За кое по-напред са тези лев и шейсет



Може би се чудите как всичко това е свързано с допълнителните 60 стотинки, които скоро може да ви искат на будката за билети? Това щеше да е добър момент общината да изясни докрай бизнес модела на ЦГМ, да покаже ясна стратегия как ще направи София по-чиста и по-удобна за живот и да обясни как ще финансира идеите си с нова тарифна схема. Към момента транспортното мегадружество не може да ви отговори съвсем ясно, дори и да преровите десетките страници с (понякога взаимно противоречащи) обяснения, които вкара за гласуване в общината. От тях става ясно единствено, че с по-скъпите билети общинската фирма се надява да спечели допълнителни 15 млн. лв. за 2016 г.

"Увеличението се налага, защото 15% от пътуванията се случват с еднократен билет, а европейската практика е под 10%. За това работим в посока редовният ползвател да е най-удовлетворен", енигматично обясни този ход директорът на ЦГМ Симеон Арнаудов. Както ще видим малко по-късно обаче, логиката на столичната транспортна управа така и не се изясни докрай. Всъщност сред съветниците вече се говори, че общинското дружество ще смали търговските си амбиции и вероятно ще бъде приета нова цена на билета от 1.20 или 1.40лв. С което аргументацията зад финансовите разчети на дружеството ще се разклатят още повече.

Но как все пак работи малката транспортна икономика на София? Накратко, системата е такава - ЦГМ е касичката, която разпределя сумите, които получава от билети, от държавните и от общинските субсидии, на транспортните оператори. Всичко е подчинено на транспортната задача - или сметката, според която през 2016 г. градският транспорт трябва да измине общо 58.6 милиона километра, за което трябва да получи около 215 млн. лв. Логиката е подчинена на това, че частните и общинските фирми получават между 2.50 и 5 лв. за всеки изминат километър (а метрото - около 11 лв). 94 млн. лв. от всички нужни пари ще дойдат от билети, а останалите - от държавна и общинска финансова помощ за всичките над 20 вида преференциални карти. Промените тук от година на година са козметични - през 2008 г. ЦГМ е разпределяла около 200 млн.лв., а два мандата по-късно сумата е горе-долу същата.

Ако билетите поскъпнат, разбира се, общинското дружество ще подобри доста небалансирания си бюджет. "Трябваше преди пет години да бъде вдигната цената, но явно чак сега се намери по-спокойна политическа обстановка", коментира източник на "Капитал" от ЦГМ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България" 1 Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България"

Бившият омбудсман обеща, че сдружението няма да прерасне в партия, а ще се бори за защита на гражданските права

6 дек 2019, 318 прочитания

Язовир "Черна дупка" Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

6 дек 2019, 645 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Трябват ви хора? Оправяйте се

Безпомощен да промени старата образователна система, бизнесът в Пловдив изгражда своя собствена

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10