Защо си тръгва заместникът на Кунева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо си тръгва заместникът на Кунева

Като зам.-министър Николай Денков успяваше да поддържа добър диалог с всички страни и да е гарант, че нещата с оперативната програма се движат по правила.

Защо си тръгва заместникът на Кунева

Принудителното оттегляне на проф. Николай Денков като отговарящ за оперативната програма за наука и образование поставя под въпрос честното и ефективното й изпълнение

Люба Йорданова
18615 прочитания

Като зам.-министър Николай Денков успяваше да поддържа добър диалог с всички страни и да е гарант, че нещата с оперативната програма се движат по правила.

© Анелия Николова


Темата накратко

Изненадващо в началото на миналата седмица министърът на образованието и науката Меглена Кунева назначи нов заместник, който да отговаря за оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - първите еврофондове, които образователното министерство управлява, в размер на 1.3 млрд. лв. Досега тя беше в ресора на проф. Николай Денков - един от малкото останали принципни хора с опит и експертиза на по-високите нива в държавната администрация, който поддържаше добър контакт с Европейската комисия. В резултат той подаде оставка, а начинът, по който беше направена рокадата - без обективни причини и с изолиране на ключови хора от вземането на решения, остави съмнение върху бъдещото честно, прозрачно и ефективно управление на програмата. А тя беше може би най-чаканата от всички еврофондове заради силно необходимия ресурс за качествени научни изследвания и повечето възможности за развитие за активните училища.

РЕСУРС

1,3 млрд. лв. са средствата за образование и наука от европейските фондове

Вторият кабинет на Бойко Борисов има едно устойчиво свойство. Да изхвърля тези свои членове, които са влезли в него с идеята наистина да работят за качествена промяна в държавата. Които са честни, принципни и неподкупни. И които имат достатъчно опит и експертиза, за да подкарат нещата в правилната посока. Ако им позволят.

Така се случи с правосъдния министър Христо Иванов и неговия екип, а тази седмица си тръгна поредният такъв член на правителството - проф. Николай Денков, който от 2014 г. като зам.-министър на образованието и науката отговаряше за изпълнението на оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" (ОПНОИР). Преди това пък беше в работната група по подготовката й. Макар работата му да вървеше добре, в края на март новият министър на образованието и науката Меглена Кунева изненадващо преразпредели ресорите на заместниците си и прехвърли оперативната програма на новоназначения Красимир Киряков. Още отпреди това проф. Денков беше изолиран от взимането на решения по отношение на европейските фондове, а новият екип в министерството започна спорни действия по програмата. Накрая на проф. Денков не му остана нищо друго, освен да напусне с официалния мотив за "съществените различия с приоритетите и стила на работа на министъра и част от екипа й".

Липсата на обективна причина за смяна на ангажиментите на заместник-министрите, както и непрозрачният и съмнителен начин, по който това се случи, съвсем логично остават усещането, че целта на промяната не е по-ефективното усвояване на европейските фондове за образование и наука. Или поне що се отнася до интереса на учителите, учениците и качествените учени.

Как започна всичко

Източници на "Капитал" разкриват, че смяната на Николай Денков като отговарящ за оперативната програма се е подготвяла отдавна, а основната причина да остане на поста си досега е била подкрепата за него отстрана на Европейската комисия и други членове на Министерския съвет. В крайна сметка обаче вицепремиерът Меглена Кунева, която стана образователен министър в началото на февруари след измисления скандал с учебните програми, е наложила волята си да назначи друг човек за еврофондовете. Новият зам.-министър Красимир Киряков е бивш председател на УС на Българската асоциация на консултантите по европейски проекти и президент на фирма "ВОКА консулт", специализирана в подготовката и реализацията основно на земеделски европроекти. Основното притеснение на хора от академичните среди, с които "Капитал" разговаря, е, че той няма опит в научната сфера, където управлението на проекти е специфично, а перото за тях от оперативната програма е значително - близо 550 млн. лв. от общо 1.3 млрд. за цялата програма.

Министър Меглена Кунева аргументира пред "Капитал" смяната на ресорите на зам.-министрите с "необходимостта с оперативната програма да се занимава приоритетно специалист по оперативни програми" и даде пример с Министерството на труда и социалната политика, където също има отделен зам.-министър. Министърът допълни, че освен това има забавяния по програмата, които изискват бързи действия. На въпрос какви са тези забавяния новият зам.-министър Красимир Киряков коментира, че докато средно останалите оперативни програми в България имат договорени около 50% от средствата, при ОПНОИР този процент е едва 8%. По думите му най-голямо изоставане има по програмата "Твоят час" (по неофициална информация "Твоят час" се движи от главния секретар на МОН Красимир Вълчев - бел. ред.). "Говорим за средства в размер на 140 млн. лева. Тази учебна година е изгубена за тази мярка, дори и да стартираме до края на април, няма да се осъществят проекти до края на учебния срок", заяви Киряков. Той допълни обаче, че изоставането не е фатално и може да бъде наваксано. Като причини за забавянето той посочи административни пропуски в управлението и неспазване на поставени срокове. Отговорите му обаче звучат изненадващо на фона на това, че досега не е имало никакви публични знаци, включително от Европейската комисия, за подобни проблеми. Според информация на "Капитал" всички приети досега критерии, по които вече се подготвят проекти, са за около 56% от програмата.

Дяволът е в детайлите

Дори и Красимир Киряков да притежава необходимите качества да управлява оперативната програма, действията на министерството през последните седмици по-скоро говорят за неразбиране и непознаване на правилата на условията на европейските фондове.

"С влизането на екипа на новия министър се появиха идеи за предоговаряне на частта за наука от оперативната програмата с Европейската комисия и в Брюксел е била изпратена делегация по тази тема", разказа в интервю пред "Дневник" тази седмица проф. Николай Денков. И допълни, че не е бил включен в обсъжданията на тези идеи, въпреки че все още са попадали в неговия ресор.

Според добре информиран източник на "Капитал", пожелал да остане анонимен, новият екип в министерството е искал да промени три неща в оперативната програма, конкретно в частта за наука, която включва изграждане на центрове за компетентност и центрове за върхови постижения.

Първото е било съотношението на дейностите, свързани с развитие на научното оборудване и прилежащата му инфраструктура спрямо тези, свързани с използването на това оборудване за научни изследвания (включително заплати на учените и консумативи). В програмата е договорено съотношение 74%:26% в полза на първите, тъй като средствата идват от Европейския фонд за регионално развитие, който инвестира основно в научно оборудване и необходимата му инфраструктура. Това не означава, че всички 74% от средствата ще отидат за строителство, както намекна министър Кунева при публичните си изказвания около смяната на зам.-министъра. В началото на преговорите за оперативната програма Европейската комисия дори е искала всички средства от тази част да отидат за научно оборудване и инфраструктура заради характера на фонда за регионално развитие, но тогавашният екип от МОН начело с проф. Денков е успял да договори 26% да се отделят за реални научни изследвания.

Втората искана промяна е била в методиката за оценка на научни проекти, където е заложено 70% да бъде на базата на проектното предложение, а 30% - на съществуващия капацитет на научната организация. Причината е, че за ЕК това е инвестиционен проект и предложението трябва да се оцени по отношение на устойчивост и полза за развитието на региона и икономиката. Новият преговарящ екип на МОН е искал да се увеличи тежестта на съществуващия капацитет на научната организация. Последният им аргумент за предоговаряне - водещата организация по проектите да бъде публична организация, е бил заложен вече в насоките за кандидатстване и не е изисквал промяна на оперативната програма. По първите две точки МОН е получило отказ от Европейската комисия, както и подсещане да се фокусира върху изпълнението на програмата вместо върху промяната й.

Красимир Киряков коментира, че срещата с представители на Европейската комисия е била с цел "да стане пределно ясно, че така разписаните 75% за инфраструктура няма да са само за сграден фонд". Обсъдено е било и водещото звено по проектите в наука да са научните институти и ректорите, а не например бизнес партньорите (нещо, което всъщност вече е било записано в насоките за кандидатстване - бел. ред.).

Според източник на "Капитал" от държавната администрация крайна цел на исканите промени по оперативната програма е било да се определи където точно да са центровете за компетентност и центровете за върхови постижения. Запознати с правилата на европейските фондове пък коментират, че подобни желания за промени в такъв етап и при такъв дизайн на оперативната програма са нереалистични.

"От ситуацията в последните дни изглежда, че министър Кунева и екипът й нямат за цел да реализират подготвените и одобрени от ЕК процедури за двата типа центрове – за върхови постижения и за компетентност, а да разпределят проекти - нещо, което е неприемливо и за което ще има финансови санкции върху и без това изтънелия държавен бюджет във функциите му наука и образование", коментира източник от академичните среди, пожелал анонимност. И добавя, че няма никакви външни фактори, които да изискват каквото и да било предоговаряне на правила, изисквания и дизайн на оперативната програма.

"Когато става дума за 500 милиона и се смени ключов човек точно преди да бъдат обявени схемите, това определено не е добър знак нито за потенциалните бенефициенти, нито за ЕК", коментира и президентът на "Мусала софт" Елена Маринова и допълва, че се надява министърът да има план и скоро да се види реализация.

Екипът на проф. Денков освен това беше подготвил обществена поръчка за оценители на проекти с изключително високи критерии, които гарантират безпристрастност и експертиза и на практика правят така, че само много качествени научни организации от Европа биха могли да се включат в процеса на оценка. Условията за търга бяха съгласувани с дирекцията по регионално развитие в ЕК, но поръчката все още не е пусната.

...и в хората

Целият този опит на екипа на Меглена Кунева за предоговаряне в крайна сметка е струвал забавяне на програмата и риск от загуба на средства заради късно стартиране на поканите към кандидатите. "Можеше да спестим два месеца, ако бяхме обсъдили предлаганите промени вътре в министерството, вместо да занимаваме комисията с тях", коментира за "Дневник" проф. Денков. И допълва, че междувременно са били направени и кадрови промени в управляващия орган на програмата. Обсъжданията с ЕК през последните седмици са били водени от заместник-директора на главна дирекция "Структурни фондове и международни образователни програми" Цветана Герджикова и главния секретар на министерството Красимир Вълчев, потвърди още бившият зам.-министър. "Появяваха се и хора извън МОН, но предполагам, че те са били в неофициална позиция", допълни той.

Цветана Герджикова е била началник на дирекцията, отговаряща за европейските фондове в МОН, по време на мандата на тройната коалиция с министър Даниел Вълчев, както и в началото на първия мандат на ГЕРБ. По неофициална информация на "Капитал" е била принудена да напусне заради проблеми в звеното. Миналото лято тогавашният образователен министър проф. Тодор Танев я връща като зам.-директор на дирекцията. Друга кадрова промяна в същото звено е направена тази седмица - уволнен е началникът на отдел "Управление на риска и контрол", който проверява планирането на средствата. Напуснал е и специалистът, който е подготвил насоките за кандидатстване за центровете. Така почти всички експерти, подготвяли оста за наука от оперативната програма, вече не работят в министерството.

Оставка след оттеглянето на Николай Денков подаде и съветникът на Меглена Кунева по въпросите на висшето образование и науката доц. Олег Йорданов от Института по електроника на БАН. Пред "Капитал" той обясни, че в тази ситуация не е имало как да остане в министерството, въпреки че е бил назначен по лична покана на министър Кунева. Той допълни, че мнението му не е било потърсено при взимането на решението за смяната на ресорите на заместник-министрите. "Рисковете, които виждам за оперативната програма, са да се изкривят критериите за оценка на проектите и да се подберат неправилни оценители, които не отговарят на високи изисквания за научна компетентност", коментира доц. Йорданов. Той дава пример с досегашния опит по програма "Конкурентоспособност", където също е имало възможност за кандидатстване с научни проекти, но хора от научната общност на практика не са участвали в оценяването и контрола на проектите и ефектът за качествената наука е бил почти нулев. "В Европейския съюз няма програма, финансираща образование и наука, която да се администрира от човек без опит в научната сфера", категоричен е доц. Йорданов. Според него резултатът от тази "рокада" ще е задълбочаване на недоверието на учените към МОН, а това недоверие е определено в партньорската оценка през миналата година като основна слабост на политиката в областта на изследванията и иновациите в страната.

"От края на февруари, когато трябваше публично да бъдат стартирани първите схеми - за Центрове за компетентност и Центрове за върхови постижения, цялата академична общност е в "нисък старт". Забавянето вече води до, като минимум, объркване", коментира Елена Маринова.

Кадровите промени в министерството могат и да не свършат дотук. Министър Кунева все още не е утвърдила структурата на Главна дирекция "Структурни фондове и международни образователни програми", което е необходимо за акредитация на звеното като управляващ орган на оперативната програма. Документите са минали през проверка от акредитиращото звено в Министерството на финансите "Одит на средствата от ЕС" (ОСЕС) и ако структурата се утвърди, няма да могат да се уволняват или преместват на други позиции служителите на дирекцията. Ако пък новото ръководство на МОН реши да я променя, процесът по искане на акредитация ще трябва да започне отново и да се забави с няколко месеца. А ако УО няма акредитация, не може да се възстановяват средства от ЕС. "Има рискове за изпълнението на оперативната програма, най-вече заради съмненията, че нейната акредитация се забави по политически причини в края на мандата на професор Тодор Танев и в началото на мандата на Меглена Кунева", коментира източник от академичните среди. И допълва: "Защо в тази дейност има политически интереси остава загадка." Според източника забавянето на началото на проектите ще се отрази на междинната оценка на ЕК и може да доведе до рискове от загуба на средства.

Красимир Киряков коментира, че пускането на акредитацията в момента е в процедура и в понеделник има среща с Изпълнителна агенция "Одит на средствата от ЕС".

Когато България започна да преговаря за оперативната програма за наука и образование, успехът й беше по-скоро малко вероятен. Основно заради слабия си административен капацитет и проблемите с фонд "Научни изследвания" Министерството на образованието и науката не вдъхваше доверие на структура, която може ефективно да управлява средства. След като програмата стана факт, в разписването й се включиха качествени експерти, които успяха да вдъхнат някаква надежда, че тези над милиард лева могат наистина да променят картината на образованието и науката в България. Като зам.-министър Николай Денков успяваше да поддържа добър диалог с всички страни и да е гарант, че нещата се движат по правила. Невинаги всичко вървеше по първоначалния план - това е първа оперативна програма за образование и наука, а МОН не блести с високата си продуктивност. Но поне се виждаше воля и най-вече гаранция средствата да отидат там, където са нужни за българската икономика и общество. Сега отново сме почти на кота нула. С повече рискове, отколкото възможности.

Темата накратко

Изненадващо в началото на миналата седмица министърът на образованието и науката Меглена Кунева назначи нов заместник, който да отговаря за оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - първите еврофондове, които образователното министерство управлява, в размер на 1.3 млрд. лв. Досега тя беше в ресора на проф. Николай Денков - един от малкото останали принципни хора с опит и експертиза на по-високите нива в държавната администрация, който поддържаше добър контакт с Европейската комисия. В резултат той подаде оставка, а начинът, по който беше направена рокадата - без обективни причини и с изолиране на ключови хора от вземането на решения, остави съмнение върху бъдещото честно, прозрачно и ефективно управление на програмата. А тя беше може би най-чаканата от всички еврофондове заради силно необходимия ресурс за качествени научни изследвания и повечето възможности за развитие за активните училища.

РЕСУРС

1,3 млрд. лв. са средствата за образование и наука от европейските фондове

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Елементарен опит да се гепят едни 500 млн. лв.
    Ех, Кунева, Кунева... Никаква фантазия нямаш...

  • 2
    petrov9 avatar :-|
    Nyama Znachenie

    Ех, Даниеле Вълчев, никаква фантазия нямаш- явно се каниш зад гърба на евро-головодницата да го караш като през 2008-2009 с ФНИ, когато без конкурс (или фалшиви оценители) бяха профукани - подарени на приятели към 200 и кусур млн лева.

  • 3
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Сега като започнат едни чудо-библиотечни проекти.

  • 4
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    Ми то ясно защо. Заместникът на Кунева си тръгва заради Кунева. Не е ясно само как издържа толкоз време?

  • 5
    knmixov avatar :-|
    knmixov

    Защо забравяте оставката на Вуков ?

  • 6
    knmixov avatar :-|
    knmixov

    Защо забравяте оставката на Вучков ?

  • 7
    proza avatar :-|
    proza

    Как защо, ами той и пречи да се разпищоли както тя си знае. Тя е свикнала да командва и да дава само акъл.А сега и е паднало и да свие едни пари, за които отдавна се точи. Чудесна възможност както за нея, така и за верното и куче Даниел Вълчев. Третият е излишен.

  • 8
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    Сега тези, които са гласували за Кунева, трябва да си посипят главата с пепел! Ох, вече ми се иска да има предсрочни избори, защото някои хора ми станаха съвсем нетърпими.

  • 9
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Парите естествено пак ще бъдат усвоени от мафията, а честните фирми пак нищо няма да получат. Никакъв иновативен продукт няма да се появи в България. Чиновниците и обслужващите ги консултанти ще притичват всеки уикенд до Гърция да си наглеждат имотите. А аз вече няма да гласувам за каквото и да е нещо, в което е замесена кукувицата Кунева. Но какво от това - мафията ще ни спретне нова кукувица - Софиянски, Сакскобурготски, Бисеров, Янев, Борисов, Бареков, Сидеров ... Кучетата да си лаят колкото си искат, а керванът на мафията си върви ...

  • 10
    galapagas avatar :-|
    galapagas

    Тази жена е изключително вредна и трябва незабавно да бъде изритана.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK