Фирмите ще могат да облагат колите с плосък данък "уикенд"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирмите ще могат да облагат колите с плосък данък "уикенд"

Схемата с половината ДДС ще е изгодна за компаниите, в които мениджърите и служителите много активно ползват колите в свободното си време. Добрата новина е, че компаниите няма да са длъжни да прилагат правилото

Фирмите ще могат да облагат колите с плосък данък "уикенд"

Държавата предлага на компаниите да не им върне половината ДДС, срещу което да не потънат в бюрокрация и да избягат от риска ревизионен акт

23764 прочитания

Схемата с половината ДДС ще е изгодна за компаниите, в които мениджърите и служителите много активно ползват колите в свободното си време. Добрата новина е, че компаниите няма да са длъжни да прилагат правилото

© Мария Съботинова


Успехът на данък "уикенд" е под съмнение. За месец събраното е 1.3 млн. лв., а за февруари числото е тайна.

Точно половината ДДС да се признава за данъчен кредит за наетите или купени фирмени автомобили, които се ползват и за лични цели. Кръгът на колите е същият, за който по принцип е разрешено да се ползва ДДС кредит - пътнически автомобили, които обаче по документи се водят товарни, като в групата влизат от класическите петместни до джиповете с много места. Министерството на финансите ще поиска разрешение от Европейската комисия да прилага това 50-процентно правило, като в сряда правителството одобри предложението. Обикновено процедурата отнема над година, така че опцията ще заработи от 2017 г.

Добрата новина е, че компаниите няма да са длъжни да прилагат правилото - то ще е по избор. Ако искат, може да си работят по собствена методология - този вариант ще предпочетат дружествата, които почти не ползват автомобилите за лични цели. Схемата с половината ДДС ще е изгодна за компаниите, в които мениджърите и служителите много активно ползват колите в свободното си време. Те няма да попаднат в бюрокрацията с изготвяне на методология и отчитане.

Иначе дотук успехът на данък "уикенд" е под съмнение. От Националната агенция за приходите (НАП) обявиха миниатюрното число от 1.3 млн. лв. постъпления за първия месец и отказват да съобщят данни за втория (виж карето). Наблюдението на данъчни консултанти е, че компаниите масово са приели стратегията "нищо за деклариране". От НАП коментираха за "Капитал", че фирмите много често прехвърлят фирмените автомобили на физически лица. Това беше очаквано, защото с продажбата компаниите избягват бумащината и риска от акт, макар и да се лишават от част от ДДС.

Данъкът дотук

При гласуването на данъка управляващите не внесоха никаква яснота сред фирмите как да го изчисляват. Отговорността и бюрокрацията бяха прехвърлени на компаниите, което пък отвори място за данъчен произвол при бъдещи ревизии. Публично финансовият министър и директорът на НАП заявиха, че компаниите могат да водят детайлна разбивка само за по-едрите активи като апартаменти и автомобили, но на хартия това не съществува никъде и така компаниите трябва да следят и двойната употреба на всеки кламер и молив.

После данъчни и работодателски организации започнаха срещи, на които се оказа, че законът не може да се промени и да се фиксира процент, защото първо трябва да се пита Брюксел. Компаниите настояваха съотношението да е 70:30. Но явно държавата е избрала масовата в Европа практика на 50:50.

В становище на Асоциацията на автомобилните производители се посочва, че залагането на праг от 50% е дискриминационен, тъй като фирмите нямат основание да се отказват от половината данъчен кредит, след като ползват фирмения автомобил за лични цели например в 10% от времето.

Какво иска България от Брюксел

Плоската ставка от 50% ще важи не само за автомобилите, но и за поддръжката, ремонта, подобренията, резервните части, горива и смазочни материали. Мотоциклетите и леките автомобили, за които и сега не се дава данъчен кредит, не се обхващат от дерогацията. Тя ще важи и за наетите и лизингованите коли.

Ако данъчно задължените лица все пак изберат да приспаднат половината от данъчния кредит, за тях ще отпадне изискването за водене на допълнителна счетоводна отчетност във връзка с личното потребление. Ако не се възползват, те ще трябва да водят отчетност всеки месец и ще приспадат данъчен кредит спрямо процента на лично ползване. Той ще зависи от времето или изминатите километри. За останалите активи ясен механизъм няма.

В мотивите към правителственото решение е записано, че фиксираният процент ще опрости процедурата по събирането на данъка във връзка с личната употреба. В този смисъл дерогацията ще окаже потенциално положително въздействие едновременно върху стопанските субекти и върху приходната администрация, е становището на Министерството на финансите.

За разлика от първите законодателни инициативи сега финансовото министерство е поискало правилото да важи само за автомобили. Преди фиксирана ставка се предлагаше и за яхти и самолети.

В официалното съобщение към решението на Министерския съвет не е дадено обяснение защо са фиксирани точно 50%. В интервю за "Капитал" министърът на финансите Владислав Горанов обясни, че решението е взето на база опита на други европейски държави. Проверка на "Капитал" показа, че такъв принцип действа във Великобритания, Естония, Латвия, Полша и Румъния, които също са договорили с ЕС изключение от общите правила.

НАП крие колко е събрало дотук

Три месеца и половина след влизането в сила на т.нар. данък "уикенд" Националната агенция за приходите (НАП) отказва да предостави данни за фискалния ефект от събираемостта на ДДС от личното ползване на фирмените активи. В интервю за "24 часа" от 3 април директорът на агенцията Бойко Атанасов заявява, че за януари числото е едва 1.3 млн. лв. В същия ден "Капитал" поиска от НАП числото за февруари, което трябва да е било ясно около средата на предходния месец. Директорът на дирекция "Комуникации и протокол" Росен Бъчваров тогава обясни, че данните все още не са обобщени и до седмица трябва да го имат.

В началото на тази седмица "Капитал" отново поиска числото, което НАП със сигурност вече имат. ДДС декларации за предходния месец се предават до 14-о число на всеки месец, т.е. данните, подадени по електронен път и на гише, трябва да са известни на НАП до този срок. Може да има забавяне единствено при декларациите, изпратени по пощата. Но със сигурност до 13 април тази информация е известна на приходната агенция. Бъчваров не обясни причината за непредоставянето на данните за февруари. Вероятна причина може да е, че числото отново е много малко.

"Дори това, че се събира някаква част, е добра новина. С времето събираемостта ще се увеличи и ще достигне добри нива", бе лаконичният отговор на Роен Бъчваров. По неговите думи в момента експертите на НАП анализират ефекта от новите разпоредби и до две седмици ще излязат с цялостен анализ за ефекта и ще предоставят "обективни данни".

Финансовото министерство отказа достъп до финансовите обосновки на данъчните закони

Министерството на финансите е отказало достъп до информация на в. "Сега" за разчетите, с които ведомството лансира важни за бизнеса и гражданите законови промени, засягащи ДДС, данък печалба, акцизите, вкл. и т.нар. данък "уикенд". Информацията засяга данъкоплатците и би трябвало да е публична. От ведомството на Владислав Горанов обаче са обявили, че изготвяните финансови обосновки за промени в данъчните закони са "служебна информация, която не следва да се обявява". Според МФ обосновките "нямат самостоятелно значение и са просто подготвителен документ", достъп до който следва да имат само чиновниците.

Отказът идва на фона на течащите дебати в Народното събрание за промяна на Закона за нормативните актове и поредни обещания за въвеждане на задължителни оценки за въздействието от промените в правилата, припомня изданието.

Според правилника на Министерския съвет не само данъчните закони, но всеки проект на акт, който оказва пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет, трябва да се внася за разглеждане с одобрена от МФ финансова обосновка, която да сдържа описание на проблема, мотиви за предложеното решение, описание на засегнатите от него групи, ефекта върху бюджета, очаквани резултати и индикатори за измерването им. Тези разчети обаче не се публикуват, затова и изданието е поискало да получи достъп до обосновките на внесените м.г. промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, за акцизите и Данъчноосигурителния процесуален кодекс. С тях бе прокаран така нареченият данък "уикенд" - облагането с ДДС на личното ползване на фирмени стоки и услуги, бе лансиран т.нар. "данък градинка", бе приет нов график за поскъпване на цигарите, коригираха се акцизи при горивата и т.н.
Успехът на данък "уикенд" е под съмнение. За месец събраното е 1.3 млн. лв., а за февруари числото е тайна.

Точно половината ДДС да се признава за данъчен кредит за наетите или купени фирмени автомобили, които се ползват и за лични цели. Кръгът на колите е същият, за който по принцип е разрешено да се ползва ДДС кредит - пътнически автомобили, които обаче по документи се водят товарни, като в групата влизат от класическите петместни до джиповете с много места. Министерството на финансите ще поиска разрешение от Европейската комисия да прилага това 50-процентно правило, като в сряда правителството одобри предложението. Обикновено процедурата отнема над година, така че опцията ще заработи от 2017 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    поредните простотии ,които усложняват живота на бизнеса , къде по ефективно за фиска щеше да бъде да се спрат всички служебни автомобили в страната и чиновниците да се качат на колело

  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid

    РЕКЕТ. Или им плащаме половината или идват с данъчните палки. Събрали 1.8мил. лв за месец. А колко разходи направиха.? А онези служебните коли по 50-60бона социалните дали ще ги обложат? НЕЩАСТНИЦИ!

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Автомобил, който има по-евтин аналог - трябва ДДСто да се връща само до ДДСто на по-евтиния аналог. Останалото е консумация на фирмата.

    Лукса няма нищо общо с фирмените разходи. Отнася се и за офиси и т.н. Искаш лукс ами ок, но защо трябва да си приспадаш ДДС? Защ трябва държавата/клиентите да ти го плащат?

    Ако фирма иска да разнася банички с джип за 200 хил, ок, но трябва да и се признава разход, само сумата за която може да се купи стандартна баничарка.. а не както е сега. Същото и при разходите направени по автомобила/актива - ремонти, бензин и т.н..

  • 4
    dj_tiesto avatar :-|
    dj_tiesto

    До коментар [#3] от "mickmick":

    Принципът е един, щом внасяш ДДС - приспадаш ДДС. Няма друг. Щом си плащам за хляб получавам хляб. Сега вече идва работата на НАП и те трябва /след обективно разглеждане на дейността на дружеството/ преценят има ли основание да ползвам ДДС или не. Затова те взимат заплати, аз не взимам заплата от бюджета нали? Ама ще кажете при толкова много фирми как да имат време да ги проверят всички. Не е нужно има си регистър на имоти, на коли и т.н. Купуваш джип за 200 000 и проверка - опа, купуваш офис за 300 000.00 и пак проверка, правиш оборот за година 1 000 000.00 лв и внасяш 10 000 за годината ДДС айде ревизия, елементарно. Не статистиката да спи, а на база на подадените отчети да дава информация на НАП /или тя НАП сама да си ги взима/ кои фирми фирми с големи обороти реализират малки печалби. Колко ДДС са внесли на база тези обороти нап може да си провери и с подходящ софтуер да си направи селекция ...........

  • 5
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Стъпка в правилна посока.

  • 6
    theanalyser avatar :-|
    theanalyser

    НАП да вземат да работят, а не да измислят безумни правила и закони.
    И досега беше ясно, че нямаш право на данъчен кредит, ако не ползваш актива за дейността на фирмата. Ако го установят ти искат обратно ДДС-то и това е. Проверки и нищо повече.

  • 7
    murry avatar :-|
    murry

    Тъй като ГЕРБ са напълно некадърни да управляват държавата, но в същото време неимоверно крадливи - затова нямат пари в бюджета, въпреки че изтеглиха толкова милиарди заеми. По тази причина панически се опитват да съберат средства откъдето могат. И отупват брашнения чувал.

  • 8
    knb avatar :-|
    knb

    Интересно Бойко може ли да реши колко ще изхарчи за обяд без да се разрешение от Брюксел? И е малко тъпичко, защото някои коли се използват много повече време за фирмена дейност.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Ето ви една идея - за автомобилите да има стикер на предното/задното стъкло коя е фирмата собственик и колко хил. лев ддс са си приспаднали ;) - и какъв е режима на лично ползване. Даже може - всяка една фирмена кола да е задължена да има стикер на предния капак и че и на вратите ;)

    А за имотите - на видно място до входната врата на имота - пак да има голяма табела с тази информация.

    Ако не друго ще буквално видим мащаба на проблема. :)

  • 10
    stevennn avatar :-|
    Stefan Nedelchev

    Много ми се иска някой от НАП да ми разреши следния казус:
    Имам малка фирма, и, естествено, както и стотици хиляди като мене, използвам личният си автомобил за фирмени цели. И то го използвам много повече, отколкото за лични цели. Да, но НАП изобщо не ми позволява да си приспадна и 1% от ДДС-то за този автомобил. С радост бих приел техните 50%, ама няма да ми ги дадат... А пък за признаването за фирмен разход на разходите за гориво, гуми, ремонти, винетка, застраховка и т.н. - е-е-е-е-е-х, мечтииииииии.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK