С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 14 апр 2016, 18:14, 19898 прочитания

Билетът за градски транспорт все пак става 1.60 лв. от 1 юни

ГЕРБ, СДС и Прошко Прошков приеха промяната, с която общината се надява да събере допълнителни 15 млн. лв. за транспортната система

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От 1 юни билетите за градския транспорт в София ще струват 1.60 лв., а талоните за десет пътувания - 12 лв. Столичният общински съвет (СОС) взе това решение след най-напрегнатото заседание след изборите от октомври 2015 г. Въпреки очакванията, че увеличението няма да мине, тъй като изначално бе подкрепяно само от ГЕРБ, а само техните гласове не са достатъчни, поскъпването на билетите получи изненадваща подкрепа от съветниците на СДС и Прошко Прошков (ДБГ). Останалите представители от Реформаторския блок, както и всички опозиционни партии гласуваха "против" или "въздържал се".

Смислен дебат така и не се получи. По-малките и критично настроени партии искаха повече данни и по-детайлна обосновка защо цената на билетите трябва да се вдигне точно с 60 ст. и точно сега. ГЕРБ пък ги атакуваха за това, че не са предложили други решения за финансовите проблеми на Центъра за градска мобилност.


Защо се налага поскъпването

Официалният аргумент за поскъпването на билета е, че твърде много хора използват еднократни превозни документи вместо абонаменти карти. На практика обаче от общината се надяват чрез тази мярка транспортната система да събере допълнителни 15 млн. лв. през 2016 г. "Дебатът за промяната на цената на билета започна 2012 г. Още тогава казахме, че 1 лв. не е реалната цена. Но тогава имахме нужда от още от време, за да се изчисти системата и да се реформира и след това да увеличим цената. Всички тези години имахме дефицит от 15 млн. лв., знаели сме го и сме го гласували", коментира Валя Чилова от ГЕРБ.

Според доклада на партията реалната стойност на едно пътуване с градския транспорт е 1.64 лв. Общинските съветници и Центърът за градска мобилност обаче така и не представиха каквито и да е данни за броя пътници и натовареността на превозните средства, на база на които са стигнали до това изчисление. На практика от ЦГМ имат само спорадична информация за пътникопотока от преброявания на ръка, последното от които е правено през 2014 г. Всички разчети на дружеството се правят на база изминатите от транспортните оператори километри, а не на броя пътници. За това и не става ясно как са стигнали до тази стойност.

А ефектите?



От управляващата партия не отговориха и на въпроса какви ще са ефектите от поскъпването върху броя на хората, които използват обществения транспорт. "Какво целим - преструктурираме използваните превозни документи от една категория в друга и да запазим броя на потребителите на тази услуга или да привлечем повече потребители?", попита Тодор Цанев от АБВ и коалиция "Сердика", без да получи отговор от вносителите на проекта. "В момент, когато София е разкопана заради метрото, а ниските цени на горивата подтикват хората да използват личните си автомобили, ние трябва да мислим за политики, които да привлекат повече граждани към използване на градския транспорт", довърши той.

Според гласувалите със "за" общинари новите цени няма да се отразят на важните според тях групи хора, които използват транспорта ежедневно. "Билетът се използва от гости на София, които плащат данъци на други места, и спорадично от гражданите на София", твърди вносителят на предложението Екатерина Йорданова.
Според Прошко Прошков от ДБГ, който също подкрепи доклада, увеличението ще се отрази само на "тези, които си плащат по 2 лв. на бензиностанцията, за да им измият стъклата на колата", което няма да е фатално за тях.

Съображенията, които останаха нечути

Въпреки че си осигуриха нужните гласове, от ГЕРБ за първи път изглеждаха напрегнати по време на заседанието. Цялата група видимо бе мобилизирана да говори по темата, като в края на дебатите се стига и до атаки към опозицията. Въпреки това от партията не успяха да отговорят на много от критиките. "В момента правим ревизия на бюджета, който гласувахме само преди два месеца. Какво се промени през това време и какво налага това решение? След като има назначени одитни проверки, защо не изчакахме информацията за финансовото състояние и управлението на транспортните оператори", попита Милка Христова от БСП. От ГЕРБ заявиха само, че увеличението е "адекватно и не е подмяна на бюджета".
Как се финансира градският транспорт

Въпреки увеличението на цената на билета с гласуваните в четвъртък разчети и планове няма да се промени нищо в начина на финансиране на общинските транспортни дружества. Общинските съветници приеха да платят общо 240 млн. лв. за градския транспорт тази година, а планираните приходи от продажба на билети и карти са едва 92 млн. лв. Всички останали средства, от които се нуждае системата, идват от местните и държавните данъци - като субсидии за над 20 вида преференциални карти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България се движи назад относно правата на ЛГБТИ общността 13 България се движи назад относно правата на ЛГБТИ общността

За пръв път от 10 години правната среда за ЛГБТИ в Европа се влошава, показва проучването на Ilga Eurоpe, представено в навечерието на Международния ден за борба с хомофобията - 17 май

17 май 2019, 4644 прочитания

Зам. главният прокурор Иван Гешев се оказа свързан с изнудвания Ваклин 3 Зам. главният прокурор Иван Гешев се оказа свързан с изнудвания Ваклин

Жената, с която живее, има обща фирма със съдружник на строителния предприемач, който обаче отрече да я познава

17 май 2019, 11211 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
След второ четене в комисия: Вотът ще е задължителен, томболи ще стимулират гласувалите

ДПС обявиха, че ако текстовете минат и в пленарна зала, ще сезират Конституционния съд

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София