Адмиралите са ни скъпи

Бойният флот иска два кораба за лов на подводници, които ще струват минимум 820 млн. лв. И това е само началото.

Корветата "Решителни" (на снимката) е един от старите руски бойни кораби, които е планирано да заменим.
Корветата "Решителни" (на снимката) е един от старите руски бойни кораби, които е планирано да заменим.
Корветата "Решителни" (на снимката) е един от старите руски бойни кораби, които е планирано да заменим.    ©  Велко Ангелов
Корветата "Решителни" (на снимката) е един от старите руски бойни кораби, които е планирано да заменим.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко

- Осем корабостроителници са заявили принципен интерес да строят две модулни патрулни корвети за флота ни.

- Ориентировъчната цена е 820 млн. лв.

- Офертите на чуждите оръжейни компании всъщност варират в много по-широки граници, като най-скъпата достига 1.2 млрд. лв.

- Придобиването се аргументира с нарастващото напрежение в черноморския регион.

- Идеята е двата бойни кораба да бъдат оборудвани на три етапа, като в първата фаза ще бъдат предназначени основно за борба с подводници.

- През тази седмица проектната документация трябваше да бъде разглеждана в бюджетната комисия на парламента, но темата беше отложена.

Военноморските сили, които никога не се били любимият род войски на Българската армия, изведнъж се оказаха приоритет почти наравно с авиацията, която е заплашена от приземяване и пред сухопътните сили, които носят основната тежест на коалиционните военни операции. Изненадващият обрат в стратегията на военното ведомство тази седмица се материализира под формата на работна версия на мегапроекта за придобиване на два модулни патрулни кораба на стойност поне 820 млн. лв., който трябваше да бъде обсъден в бюджетната комисия на парламента. Цената се доближава до очакваната стойност на превъоръжаването на изтребителната авиация, въпреки че от документа изглежда така, сякаш България до голяма степен изпълнява съюзническите си задължения и със сега наличните две фрегати белгийско производство. Тогава защо строежът на нови кораби изведнъж става толкова важен?


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов
    • - 3
    • + 21

    Най-скъпият шведски кораб е корветата Висби (http://bit.ly/1MyCHJa). Струва 180 милиона долара и има освен всичко останало и противолодъчни функции. Разбира се, на МТГ "Делфин" корабите ще са много по-яки и, затова, и по-скъпи. Шведите не разбират от такива работи.

    Другото е, че Швеция фрегати няма. Въпреки, че руски кораби, подводници и самолети постоянно навлизат в териториалните им води. Просто са си направили сметката, че в затворено море (Балтийското и Черното са такива) е по-ефикасно (и по-евтино) да се охранява от брега. Та нямат фрегати, но затова имат къде по-евтини ракетни батареи на брега. Но ние понеже сме велика морска сила, по-богата и по-голяма страна от 10-милионна Швеция имаме цели 4 фрегати (3-те белгийски и руската клас "Кони"). Та сдуханите шведи бая ще трябва да се стараят докато достигнат мощта на славният ни флот.

    Нередност?
  • 2
    marshalov avatar :-|
    Маршалов
    • - 3
    • + 9

    Явно бюрократите на военното ведомство, ще разделят помежду си разликата от 400 милиона(ако не и повече) между реалната цена на корветите и надписаната. Ей така се краде на едро, няма да си играят хората, я.

    Нередност?
  • 3
    hautacuperche avatar :-|
    hautacuperche
    • - 9
    • + 2

    Щом ще се строят в България - няма да ни струват нищо. Парите остават в държавата. Айде сега убеждавайте ни колко по-добре е да ги насочим към авиацията за да вкараме някой друг милиард в братските натовски икономики...
    Такива кораби са крайно необходими за да ни пазят от подводниците на лудия диктатор Ердоган!

    Нередност?
  • 4
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#3] от "hautacuperche":

    Ало трола. Четеш ли-.......частната корабостроителница "Делфин"......Дали разбираш разликата между частна собственост и държавна. Парите излизат от държавата и отиват в частни ръце. И с огромната надценка на тая "далавера" ще се купуват предимно западни стоки- коли, яхти и имоти в чужбина, според модата на сегашните " бизнесмени".

    Сделката е ясна- бързо осребряване на мандата. Колкото по- голяма е сумата, толкова по добре. Вместо самолети или мотострелкова техника- две корабчета. Но пропадна Хемус, пропаднаха новите докумени за самоличности, стопиха се един милиард за безплатно/ платено от всички ни/ саниране/ и се появинова възможност за еднократна кражба, чрез напълно ненужна на всички "придобивка". Класическо източване на бюджета. Вместо субсидирано да върне работещите навън за ниски заплати 2 млн. души , правителството/Борисов/Златев/ Доган си подготвя огромните комисионни.

    Нередност?
  • 5
    hautacuperche avatar :-|
    hautacuperche
    • - 8
    • + 1

    До коментар [#4] от "grayeagle":

    Лудчо, дали компанията е частна или държавна е без значение, парите остават в държавата България под формата на заплати, данъци, реинвестиции и пр. Тия пари никой няма да ги натовари и да ги изнесе от страната. Те се вливат в икономиката и държавната хазна.

    Нередност?
  • 6
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#3] от " hautacuperche ": Ти колко подводници на Ердоган си виждал в наши води?

    Нередност?
  • 7
    hautacuperche avatar :-|
    hautacuperche
    • - 6
    • + 2

    До коментар [#6] от "dragozow":

    И как ще ги видиш като са под водата бе гений? Нали затова се наричат подводници, а не надводници.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов
    • - 1
    • + 5

    [quote#5:"hautacuperche"]Лудчо, дали компанията е частна или държавна е без значение, парите остават в държавата България под формата на заплати, данъци, реинвестиции и пр.[/quote]По тази логика направо да ги дадем на Шиши. Той е наше момче.

    Нередност?
  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 1
    • + 2

    Като стана дума за подводници - още от времето на Студената война крайбрежието ни е опасано с мрежа от подводни сонари, които засичат движение на всеки по-голям съд. Не знам доколко добре са били поддържани, но едно време нямаше как подводница да доближи 20-30 мили от брега без да бъде засечена. Сега уж има по-тихи подводници, но има и по-чувствителни сонари. Да се поднови сонарната мрежа няма да е кой знае колко скъпо - може би 50-60 милиона. Отделно, и сега имаме 2 противолодъчни кораба, да не говорим, че и четирите фрегати имат оборудване за борба с подводници.

    Друг е въпросът доколко борбата с подводници е на дневен ред. Русия е оставила подводния си флот в Черно Море на доизживяване (има 5 или 6 подводници, всичките на по над 30 години, и само 2 или 3 са в движение). Просто затворени морета като Черно Море не са подходящи за активна подводни действия.

    Нередност?
  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 3

    Това с корабите е много тъпо. За "обосновката" - да не говорим: 2 корабчета едва ли ще притеснят руския черноморски... Кръговете около герб след свиването на европарите и спирането на много обществени поръчки са изгладнели. Щели да пазят нефтени платформи. .. няколко ракетни дивизиона на брега вършат същата работа: много по евтино и веднага, а не след 5 г. Нещо ни взеват за мезе фуражките...

    Нередност?
Нов коментар