Строители в безпътица

Заради замръзналите инфраструктурни поръчки 2016 г. се очертава като най-тежката за сектора от седем години насам

Последните години държавните поръчки осигуряват около 80% от строителния бизнес
Последните години държавните поръчки осигуряват около 80% от строителния бизнес
Последните години държавните поръчки осигуряват около 80% от строителния бизнес    ©  Капитал
Последните години държавните поръчки осигуряват около 80% от строителния бизнес    ©  Капитал

Темата накратко

*Тази година ще е рекордно слаба за строителния сектор заради спирането на големи поръчки от премиера и бавещите се нови европрограми* Липсата на работа вече принуди големи компании да съкратят 30 - 40% от служителите си.* Милиардите за инфраструктура няма да са в същия обем, затова предстои оцеляване на едни и отпадане от пазара на други.* Кризата може да оздрави сектора, като разбие картела, който дори управляващите признават.

Златният дъжд от държавни поръчки в строителството рязко спря тази година. Милиардите за магистрали, пречиствателни станции, жп линии и др. - поне 11 млрд. лева за 2015 г. и близо 30 млрд. за периода 2011 - 2014 г., се разпределяха основно между български компании, тъй като чуждите постепенно бяха изтласкани от пазара от признатия дори от управляващите строителен картел. Заради комбинация от два фактора - спиране на големи поръчки от премиера след огледалото в Лондон и заради мудност в администрацията тази година ще е рекордно слаба. Няма ги европейските фондове и бюджетния проект "Хемус". Така строителните компании вече са в позиция на съкращаване на хора, а някои дори подлагат на съмнение оцеляването си.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ktulhu avatar :-|
    228
    • - 1
    • + 16

    Къде работят добре българските компании в Близкия изток? Защо ГБС провалиха договорените си проекти в Иракски Кюрдистан и никога не започнаха дейност чрез създадената си компания в Залива? Иван Бойков говори абсолютни глупости, докато за Пешов ще е интересно да разкаже какво подаръци прави на министър Павлова и нейния кабинет. Българският строителен бизнес е еманация на т.нар. опит за държавен капитализъм, захранен с пари от бюджета и неспособен да прекрачи границите на корупционната териротия, която сам отглежда в България. Нека бъде ясно как Павлова пътува насам натам с големите собственици и как прекарват времето си в сплотена дружеска атмосфера.

    Нередност?
  • 2
    judjuk avatar :-|
    Judjuk
    • - 4
    • + 4

    Държава която не строи е осъдена на застой и гниене. Ако Боко не подаде скоро оставка може да се стигне до катаклизъм.

    Нередност?
  • 3
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук
    • - 1
    • + 16

    Някак не ми жал за строителната мафия, която оглозга България, октоподизира политиката и остави некачествени строителства навсякъде. Като са много кадърни, нека се конкурират в отворения европейски пазар. А на работниците така или иначе на доста места не плащаха навреме мизерните заплати, та може би е по-добре да потърсят друг път в живота.

    Нередност?
  • 4
    joanikij avatar :-P
    Йоаникий
    • + 11

    Хайде, хайде, стига смешен плач... В последните 10-15 години куцо и сакато се писа "строител", резултатите са налице... Около 2010г. обаче спряха крановете откъм Подмосковието, тия дни ще пресъхнат и брюкселските потоци. Работата в сектора ще се нормализира, нищо повече. Населението ще си почине от постоянни разкопки, калища, прахоляци, денонощни шумове от къртачи и булдозери.
    По-добрите, истинските строители ще продължат някак си, те знаят 2 и 200, виж, за назначените "строителни предприемачи" трябва да се мисли.. :-)))

    Нередност?
  • 5
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • + 5

    [quote#0:"автора"]пък беше принудена да се оттегли от Сърбия, след като не успя да завърши в срок новия път между сръбския Димитровград и българската граница. [/quote]
    То да не е в България. Дават неразумни срокове, не успяват да се включат, строят некачествено и си мислят, че ще е завинаги. Няма такава история. Сърбите изгониха и пишман приватизаторите ни, така както сега гонят строителите ни. Едва ли друг строител от България ще може да вземе нещо в Сърбия.

    Нередност?
  • 6
    historama avatar :-|
    historama
    • - 2
    • + 1

    Преди няколко дена с адски шум падна един кран върху една бензиностанция, в оживен район в София.
    И туй то, повече никакъв шум, кой прав, кой крив, кой виновен.
    Български строители.

    Нередност?
  • 7
    vascoo avatar :-|
    Vassco

    Ама тези от ГБС какво се оплакват?! Нали подписаха договор да строят Струма от Кресна до Сандански. Достатъчно им е.

    Нередност?
  • 8
    victoria.ivanova avatar :-|
    victoria.ivanova

    Този опит за анализ дали не е видимо диктуван от Строителната камара. Въпросните класации са други и трябва да са други - на фирмите, получили най-много от обществени средства. Ето тук може да ги видите:
    http://clubz.bg/28470-top_20___naj_golemite_stroitelni_firmi_s_obshtestveni_sredstva
    Там класацията е друга и тя много добре се знае.

    Нередност?
  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Още 2-3 такива кризи и може да имаме 2-3 качествени строителни компании. Как не ги е срам да плачат за държавното финансиране при всичките бонуси, които получиха!

    Нередност?
  • 10
    dika14 avatar :-|
    dika14
    • - 1

    До коментар [#3] от "Дундурук":

    делиш на корумпирани собственици и прости работници, в средата забравяш инженерите, които нямат никаква вина за калпавата ситуация, а просто искат да си вършат работата.Доста ограничено изказване.

    Нередност?
Нов коментар