73% чиста печалба

Само от първата страница на един проект за 3.5 млн. лв. разликата между обявените и пазарните цени е близо 800 хил. лв.

Оценителят Иван Ничев определи стойностите по проекти, подавани към фонд "Земеделие", като скандални
Оценителят Иван Ничев определи стойностите по проекти, подавани към фонд "Земеделие", като скандални    ©  Надежда Чипева
Оценителят Иван Ничев определи стойностите по проекти, подавани към фонд "Земеделие", като скандални
Оценителят Иван Ничев определи стойностите по проекти, подавани към фонд "Земеделие", като скандални    ©  Надежда Чипева

За някои неща ти трябва специалист. Разчитането на количествено-стойностни сметки (КСС) определено е едно от тези неща. Ето защо, когато "Капитал" се сдоби със стотици такива КСС за многобройни общински проекти, одобрявани от фонд "Земеделие" в последните 6-7 години, прибягна до услугите на човек, който се занимава професионално със строителство и оценяване. Иван Ничев има дълъг опит в строителството и в оферирането на строителни дейности и прие предизвикателството да се опита да оцени със задна дата няколко проекта от всичките, с които разполагаме. Изводите, които си направи от тях, бяха достатъчни за доста смущаващи констатации. Един от проектите например е можело да бъде изпълнен със 72% по-малко пари. Всъщност това е мекият начин да се опише ситуацията. Директният е, че от дейности за 1.1 млн. лева, 800 хил. са чиста... да я наречем "печалба". И това е, без да подлагаме на проверка дали наистина е имало нужда от точно такъв обем дейности, или дали те са реално извършени.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    nuzzo avatar :-(

    В статията авторът е описал с примери една известна нам обществена тайна, че проектите се надписват като надписването не може да стане без участието на всички участващи и опосредстващи даден проект- от консултантите , през изпълнители и получатели на сумата до проверяващи и администратиращи процеса и като свързващо звено между тях е партийната номенклатура от най-висш порядък от състава на текущата партия на власт, вкл. и не без санкцията на нейният водач, за многомилиардните проекти.
    Та те така....
    Гарантирано от .....

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Прави бяха икономистите, които твърдяха, че парите от еврофондовете само ще "изкривят" икономиката. Това не е за нас. Затова не съм и никак одушевена от вестите за български находища на газ и петрол. Тук не е Норвегия и парите от тези богатства няма да се разпределят справедливо сред всички нас, а ще направят богатите още по-богати.

  • 3
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    То си има норми, анализи, .утки-майни и т.н. Из документите се пишат разни %, ама никой не ги гледа накрая с к'ви кинти си тръгват. И тия ДЗЗД-та треба да ги забранят при обществени поръчки...
    Факт е, че БГ е узурпирани от алчни простаци
    И Дневник, тази статия има огромен заряд, но е написана изключително елементарно

  • 4
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    основи на корумпирания проджект мениджмънт unleashed. много ниска бюрократична култура в българия.

  • 5
    jxj24394852 avatar :-|
    jxj24394852

    Знам къде отиват част от парите - не конкретно за това село,но за едно друго със сигурност.И така Ес клас Мерцедес - 2013г амг задължително,екскурзия до Монте Карло защото депутата от ДПС е там,
    Г63 джип,саниране на селската къща,тапети на Версаче от магазин Домко,часовник Хъблот за 60 000лв,лаптопи и телефони на всички около човека - защото само аппле е сигурна система (хахаха) , дадени пари на заем и тн.

  • 6
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Куче влачи, диря няма. Не стигали парите, бюджетът не стигал, нищо подобно. Само че ,много се краде в България.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Раздутото КСС е първата стъпка, която да прикрие избора на предварително избран изпълнител.

    Иначе гледайки този тип дейност, това е перфектен случай за електронен търг и всички търгове от подобен размер могат да минават на електронна аукционна платформа с пряко наддаване (или по-точно подбиване). Разбира се, помнете ми думата, скоро такъв търг няма да видим. Ще допреди 1 месец преди изборите "няма техническа готовност" и като наближат избори, за изпускане на вентила ще пуснат няколко електронни аукциона за химикалки, моливи и кламери, колкото да симулират смяна на курса. Но истината е, че мушмулово дърво няма как да роди праскови. Не го е направило 6 години, няма да го направи никога, освен ако не го притиснат от ЕС например.

  • 8
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    Не пишете цялата истина.А съм сигурен че я знаете по добре

    Минимум 10 % или 330К ще вземе консултанта по проекта.

    Поне 15 % печалба върху разходите за консорциума или 500К За тях това е сделка година храни

    А кмета и неговата администрация ???
    А фонд Земеделие ????

    Те гладни ли ще останат ???

    За фирмите които са наети също ще има 10 % но от остатъка и то ако си ги вземат,защото за много хора все още не е ясно как се изпълняват европроекти и кога общината ще получи помоща за да се разплати.

  • 9
    mapto avatar :-|
    mapto

    Едно трябва да е ясно: Институцията, която трябва да търси отговорност за престъпления срещу дръжавата е прокуратурата.

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Отдавна трябваше да има публична информация за начина на пресмятане на цените на отделните дейности.. както и текущите цени по райони на страната. Всеки един проект трябва да се съобразява с тези цени, както и всеки един проект който бъде приет за изпълнение цените му да бъдат вкарани в тази публична информация. Отделно и другите продажби също да се отразяват в този списък - например на сайта на икономическото министерство. Всички публични търгове да ползват за сравнение точно тази информация.

    Така всеки ще знае какви са текущите цени и начинът им на пресмятане, както за европроектите, така и за обществените поръчки, така и за частните даже.

    Освен това трябва да има не повече от 2 стандарта за поддръжка на обществена инфраструктура - стандартно и лукс. Като лукс трябва да има само за представителни фукции и за не повече от 5-10% от обществената инфраструктура. Щото в момента качеството се използва за избор на по-скъпата оферта, независимо, че няма нужда от лукс изпълнение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход