София пак ще раздава спирките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София пак ще раздава спирките

На концесия се предлагат над 2400 спирки, разделени в четири пакета. Там ще могат да се поставят 214 павилиона за вестници, цигари и дребни пакетирани стоки и почти 1100 рекламни касети.

София пак ще раздава спирките

Предложението на Йорданка Фандъкова е непроменено от преди година и пасва най-много на Красимир Гергов и Делян Пеевски

Десислава Николова
14476 прочитания

На концесия се предлагат над 2400 спирки, разделени в четири пакета. Там ще могат да се поставят 214 павилиона за вестници, цигари и дребни пакетирани стоки и почти 1100 рекламни касети.


Общината не е изчислила кое е по-изгодно - да сложи сама и да отдаде под наем обектите, или да ги концесионира.

За трета поредна година столичният кмет Йорданка Фандъкова се връща към една и съща идея - да даде на концесия спирките на градския транспорт. При предишните два опита публични мотиви за стопирането им нямаше, но най-вероятно причина беше бягането от скандал преди местните избори. Проблемът е, че и тогава, и сега профилът на кандидата плътно пасва на един тандем - Делян Пеевски, който контролира веригата Lafka, и рекламния бос Красимир Гергов, който и сега се свързва с повечето рекламни площи в София. А от общината нито преди, нито в момента показват сравнителен анализ колко би струвало да се поставят нови спирки и павилиони, за да се дадат под наем, и колко ще са приходите от концесията. Липсва и проучване кои спирки трябва да се подновят и къде вече има лавки и рекламни съоръжения в добро състояние, каквито видимо има.

Сега кметът внася на практика предишния доклад, като никой дори не си е направил труда да смени годините. И макар да сме 2016 г., от участващите се изискват обороти от 5 млн. лв. годишно и опит в рекламата, строежа на спирки и търговията към 2011, 2012 и 2013 г. Предложението ще бъде гледано от транспортната комисия на общинския съвет в понеделник.

Раздава се рекламен бизнес с награда павилиони

Договорът, който се предлага, е за 15 години с опция за още 5. Спирките са разделени в четири пула с по около 600 броя, като във всяка група има обекти както в крайните квартали на града, така и в централните. В тях спечелилите компании трябва да инвестират около 20 млн. лв. Общо в четирите пакета се предвижда да има 214 павилиона за вестници, цигари и дребни пакетирани стоки, разпределени приблизително поравно в тях, и почти 1100 рекламни касети.

Участниците са ограничени само в няколко сфери на бизнес - както и преди, те трябва да докажат опит в търговията с бързооборотни стоки, рекламния бизнес и строежа на спирки, като имат право да участват само за два от четирите пула. Както и през 2014 г., ще може да се участва максимум за два пула, но кандидатите трябва да имат опит. За три години (и тук са посочени старите години) участникът трябва да е имал дейности по изграждане на преместваеми обекти и/или изграждане и поддържане на рекламни съоръжения, и/или търговски обекти.

Изискването към тях е да сменят изцяло по типов проект на общината облика на спирките, като печелят от отдаването на рекламни площи под наем или от търговски обекти на мястото. Срокът за цялостна подмяна на спирките, който не може да бъде по-дълъг от 36 месеца, има тежест от 45% при избора на концесионера. Инвестиционното предложение има тежест от 35%, а плащането към общината има най-ниска тежест от 20%. София иска по едва 50 хил. лв. годишно за един пул от спирки.

При предишния опит в началото на 2015 г. най-смислени критики към проекта отправи Любка Качакова: "В момента не раздаваме спирки, а бизнес - място за реклама. Принципно навесите са работа на общината. Нелепо е да имаме толкова модерно метро, а да твърдим, че не можем да се справим с едни навеси. Говорим за 2500 спирки с над 1000 рекламни касети. Към 800 лв. е месечният наем за реклама на една пиза (стоящо рекламно пано) в София. Сега сметнете колко спирки са това, колко реклама и колко пари. Това е златна мина. Против съм някой да ми представя раздаването на бизнес като грижа да не ми се развали прическата на спирката. Това си мирише ачик-ачик на схема."

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Кой иска спирките

С липсата на промяна в условията на концесията, недопускането на участници с различен бизнес и същите условия видно общината продължава да има желание да предостави концесията на големи рекламни агенции и на вериги за продажба на цигари и вестници. Подозренията на общинските съветници при предишното разглеждане на документите бяха, че идеята е поне два пула да бъдат дадени на рекламни агенции от сферата на влияние на Красимир Гергов и на дружеството, в което "Булгартабак" има миноритарно участие – "Табак маркет", собственика на веригата Lafka. В момента веригата има около 900 павилиона в над 90 населени места.

През миналата година обаче тя ограничи експанзията си и намали инвестициите си. Пред "Капитал" изпълнителният й директор Борис Захариев тогава беше заявил, че не се интересуват от концесията на спирките, а биха сключили договор с избраните концесионери за разполагане на търговски обекти по определени спирки. Другият в сектора - Lagardere, неколкократно е заявявал пред "Капитал", че не се интересува от концесията.

Общината не е изчислила кое е по-изгодно - да сложи сама и да отдаде под наем обектите, или да ги концесионира.

За трета поредна година столичният кмет Йорданка Фандъкова се връща към една и съща идея - да даде на концесия спирките на градския транспорт. При предишните два опита публични мотиви за стопирането им нямаше, но най-вероятно причина беше бягането от скандал преди местните избори. Проблемът е, че и тогава, и сега профилът на кандидата плътно пасва на един тандем - Делян Пеевски, който контролира веригата Lafka, и рекламния бос Красимир Гергов, който и сега се свързва с повечето рекламни площи в София. А от общината нито преди, нито в момента показват сравнителен анализ колко би струвало да се поставят нови спирки и павилиони, за да се дадат под наем, и колко ще са приходите от концесията. Липсва и проучване кои спирки трябва да се подновят и къде вече има лавки и рекламни съоръжения в добро състояние, каквито видимо има.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    През 2016 и за следващите 15-20 години, когато вървим към борба с тютюнопушенето, не е ли нормално и морално но спирките да няма цитари, все пак една не малка част от пътуващите са под 18 години? Все пак както няма права в района на училищата да се продават, а в районете на детските площадки и да се пуши, мисля, че е логично и по спирките да няма цигари.

  • 2
    karatista avatar :-|
    karatista

    Задължително и безплатен Wi-Fi на всички спирки


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK