Столичната община отново задвижи концесията за спирките

Ресорният чиновник отхвърли почти всички предложения за промяна в условията

Много вероятно е концесията за спирките на градския транспорт в столицата да бъде направена почти без промени и подобрения спрямо варианта, който се обсъждаше преди повече от година. Това стана ясно от заседанието на комисията по транспорт в общината в понеделник.

Промените не са добре дошли

Общинските съветници вече са гледали документа в предишния мандат на ГЕРБ. Тогава имаше различни предложения за промяна - да се съкрати срокът на концесията до 10 години, да се раздели на повече и по-малки зони, да бъде забранена продажбата на лотарийни продукти в прилежащите търговски обекти, да бъдат поставени химически тоалетни на крайните спирки на градския транспорт. Директорът на звеното "Обществени поръчки и концесии" Цветан Стоевски обаче отхвърли всеки от тези коментари с различен аргумент.

Вносителите на концесията все пак са направили един голям компромис - сега броят на спирките с павилион във всяка зона е фиксиран, докато според предишните условия участниците, които обещаят да поставят по-голям брой павилиони, щяха да бъдат оценени с по-голям брой точки.

При последното разглеждане на документа най-много съветници се обединиха около идеята спирките от т.нар. Категория 1, които включват само знак и кошче, да отпаднат. Вместо това най-базовия вариант на спирка трябва да включва навес, предложи Борислав Бориславов от СДС. Друго предложение беше концесията да предвижда промяна в до 10% от местата на спирките при промяна на автобусните маршрути вместо досегашните 5%.

"Всички тези коментари са смислени, въпросът е дали концесията няма да стане неизгодна", коментира Цветан Стоевски. Предстои неговата дирекция да представи нов финансов анализ на концесията, преди тя да бъде гласувана от комисии и вкарана в дневния ред на общинския съвет.

Какво следва

Сега транспортната комисия само се запозна с доклада, предложен от кмета Йорданка Фандъкова. Планът е да се направи и нов финансов анализ, без да се фиксира срок кога ще е готов. После комисията трябва отново да разгледа въпроса и да предложи концесията на заседание на общинския съвет.

Oфертата

Сегашният вариант на концесията включва четири зони с по около 600 спирки във всяка да бъдат дадени за стопанисване на частни фирми за срок от 15 до 20 години. Концесионерите ще трябва да инвестират общо около 20 млн. лв. в обновяване на спирките. Част от тях ще са само с кошче и знак, други с навес, кошче и знак, а трети ще включват и павилиони за продажба на дребни стоки.