С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 20 апр 2016, 17:40, 10557 прочитания

Сивият сектор при таксиметровите превози е близо 90%

От корпоративен данък и осигуровки в бюджета влизат 6.5 млн. лв. при пазар на стойност 900 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От Министерството на транспорта зависи да се въведат апарати с връзка към НАП.

Общите приходи в бюджета от таксиметрова дейност през 2015 г. са 9.6 млн. лв. Това показват данните на Министерството на финансите (МФ), предоставени на депутати. В сметките освен корпоративен данък и осигуровки влизат приходите от ДДС, които са малко над 3 млн. лв. Основната част от тях са по линия на автомобилите, които лицензираните оператори дават на лизинг на шофьорите. От справката на МФ се вижда, че през последните пет години постъпленията почти не се променят.

От финансовото ведомство цитират анализ на Националната агенция за приходите (НАП), който показва, че само 11% от извършваните таксиметрови услуги се отчитат и съответно се облагат с данъци. НАП оценява пазара на таксиметрови услуги на близо 900 млн. лв.

Без контрол


В анализа си НАП посочват, че е почти невъзможно да се справят с укриването и невнасянето на данъци и осигуровки само с извършване на проверки и ревизии. Публична тайна е, че шофьорите регистрират множество кухи фирми, които в рамките на година се ликвидират, а данъци и осигуровки не се плащат. Практика е също така десетки фирми да се регистрират на един и същ адрес – обикновено на името на неграмотни хора от малцинствата, от които НАП не може да събере нищо.

С последните законодателни промени донякъде се решава проблемът с невнасянето на корпоративен данък. От началото на следващата година всяка фирма ще трябва да внася предварително между 300 и 1000 лв. годишен данък за всеки отделен автомобил, за да може да получи лиценз от агенция "Автомобилна администрация" и разрешително от общината. Очакванията са това да носи приход на общините, в чиито бюджети ще влиза, общо около 15 млн. лв. Справката показва, че в момента те получават годишно между 80 и 225 хил. лв. от този вид данък.

ДДС проблем



Остава обаче проблемът с невнасянето на ДДС. НАП изчислява годишната загуба на около 8 млн. лв. Според финансовото министерство решението е таксиметровите апарати да се свържат дистанционно с НАП, както е при почти всички други икономически сектори.

Причината това да не бъде направено според МФ е, че транспортното министерство не е променило Наредба №35 за функционалните и техническите изисквания към електронните таксиметрови апарати с фискална памет, така че тя да съответства на изискванията на Закона за автомобилните превози. В него изрично е посочено, че функционалните и техническите изисквания, на които трябва да отговаря фискалната памет на електронните таксиметрови апарати, зависи от министъра на транспорта. Едно от оправданията е, че подмяната на сегашните устройства е скъпо, а заради спецификата на дейността има проблеми с връзката към НАП.

Освен всичко обаче, преди да се въведат апаратите с връзка към НАП, трябва да се поиска нотификация от Брюксел. Според финансовото министерство няма как да се мине без това, тъй като в България има специфично изискване фискалните устройства да съхраняват оборотите от продажбите във вградена в апарата фискална памет и наличието на данъчен терминал.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи Български поток Руска фирма все пак може да строи Български поток

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 123 прочитания

Напрежението между ГЕРБ и "Патриотите" в екологията става видимо Напрежението между ГЕРБ и "Патриотите" в екологията става видимо

Емил Димитров-Ревизоро критикува публичния арест на шефката на басейнова дирекция и намекна, че министерството е блокирано

25 фев 2020, 196 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НЕК ще получи нов транш от 68 млн. лв. от енергийния фонд

Събраните средства за първите три месеца на годината са общо 83 млн. лв.

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10