С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 20 апр 2016, 17:40, 10417 прочитания

Сивият сектор при таксиметровите превози е близо 90%

От корпоративен данък и осигуровки в бюджета влизат 6.5 млн. лв. при пазар на стойност 900 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От Министерството на транспорта зависи да се въведат апарати с връзка към НАП.

Общите приходи в бюджета от таксиметрова дейност през 2015 г. са 9.6 млн. лв. Това показват данните на Министерството на финансите (МФ), предоставени на депутати. В сметките освен корпоративен данък и осигуровки влизат приходите от ДДС, които са малко над 3 млн. лв. Основната част от тях са по линия на автомобилите, които лицензираните оператори дават на лизинг на шофьорите. От справката на МФ се вижда, че през последните пет години постъпленията почти не се променят.

От финансовото ведомство цитират анализ на Националната агенция за приходите (НАП), който показва, че само 11% от извършваните таксиметрови услуги се отчитат и съответно се облагат с данъци. НАП оценява пазара на таксиметрови услуги на близо 900 млн. лв.

Без контрол


В анализа си НАП посочват, че е почти невъзможно да се справят с укриването и невнасянето на данъци и осигуровки само с извършване на проверки и ревизии. Публична тайна е, че шофьорите регистрират множество кухи фирми, които в рамките на година се ликвидират, а данъци и осигуровки не се плащат. Практика е също така десетки фирми да се регистрират на един и същ адрес – обикновено на името на неграмотни хора от малцинствата, от които НАП не може да събере нищо.

С последните законодателни промени донякъде се решава проблемът с невнасянето на корпоративен данък. От началото на следващата година всяка фирма ще трябва да внася предварително между 300 и 1000 лв. годишен данък за всеки отделен автомобил, за да може да получи лиценз от агенция "Автомобилна администрация" и разрешително от общината. Очакванията са това да носи приход на общините, в чиито бюджети ще влиза, общо около 15 млн. лв. Справката показва, че в момента те получават годишно между 80 и 225 хил. лв. от този вид данък.

ДДС проблем



Остава обаче проблемът с невнасянето на ДДС. НАП изчислява годишната загуба на около 8 млн. лв. Според финансовото министерство решението е таксиметровите апарати да се свържат дистанционно с НАП, както е при почти всички други икономически сектори.

Причината това да не бъде направено според МФ е, че транспортното министерство не е променило Наредба №35 за функционалните и техническите изисквания към електронните таксиметрови апарати с фискална памет, така че тя да съответства на изискванията на Закона за автомобилните превози. В него изрично е посочено, че функционалните и техническите изисквания, на които трябва да отговаря фискалната памет на електронните таксиметрови апарати, зависи от министъра на транспорта. Едно от оправданията е, че подмяната на сегашните устройства е скъпо, а заради спецификата на дейността има проблеми с връзката към НАП.

Освен всичко обаче, преди да се въведат апаратите с връзка към НАП, трябва да се поиска нотификация от Брюксел. Според финансовото министерство няма как да се мине без това, тъй като в България има специфично изискване фискалните устройства да съхраняват оборотите от продажбите във вградена в апарата фискална памет и наличието на данъчен терминал.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 536 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
НЕК ще получи нов транш от 68 млн. лв. от енергийния фонд

Събраните средства за първите три месеца на годината са общо 83 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг