Граници за частно ползване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Граници за частно ползване

БТА

Граници за частно ползване

Намерението на българските превозвачи да затворят границата с Гърция по празниците е произвол, не по-различен от този на гръцките фермери

Калина Горанова
9984 прочитания

БТА

© БТА


"Вие третата власт ли бяхте?", пита един таксиметров шофьор, оставяйки ме пред редакцията. "Водят ни четвъртата", поправям го аз. "Ние пък сме петата. Блокираме София", усмихва се той и задава последен въпрос: "А кои бяха първите три?"

Седем минути по-късно думите му за властта, която имат хората с подвижна техника, за пореден път се потвърждават на практика. Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) съобщиха, че ще блокират граничните пунктове по българо-гръцката граница от 29 април в 10 часа до 2 май, като ще се пускат само болни хора и живи животни. Причината не е недоволство от някакъв законопроект, или протест за някакви права: те просто трябва да си върнат на гръцките фермери за техните продължителни блокади на границата от началото на тази година. Логиката е, че понеже за поредна година българските превозвачи търпяха финансови загуби от действията на гръцките фермери, сега е ред и на гръцкия бизнес да пострада. "Показваме, че сме сериозни. Ще си изкараме и ние барбекютата, да видят гърците, които десет години ги чакаме да станат коректни", коментира пред Mediapool Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.

Из форумите някои читатели проявиха разбиране към намеренията на българските превозвачи. Други, разбира се, се вбесиха от факта, че отново ще им пречат на почивката.

Отвъд частния интерес, има нещо важно, което остава недоизказано. Никой, нито гръцки фермер, нито български шофьор, има правото да затваря държавна граница когато сметне за добре, потъпквайки правото на свободно придвижване на всички останали граждани на Европейския съюз. Цената ще се плати от български туристи и гръцки хотелиери, нямащи нищо общо с гръцките фермери. Те впрочем, платиха цената и при предишните протести. Ще го направят и при следващите.

Това е акт на отмъщение, който трудно може да бъде изведен до каквато и да е икономическа или социална логика. Трудно може да бъде доказано, че ако пострада гръцки хотелиер, след време това ще доведе до промяна на поведението на гръцки фермер. С подобна инициатива, българските превозвачи поставят знак за равенство между себе си и гръцките фермери в нарушаването на регламентите на Европейския съюз.

На този фон, посланието на Йордан Арабаджиев от съюза на превозвачите към българите "нека почиват в България", е отвъд границата на цинизма. Нито Арабаджиев, нито Столарски (притежаващ автобусна фирма и хотел във Велинград) могат да си позволяват да командват хората къде да карат почивките си, или да решават за колко време ще преминават границата.

Не на последно място, намерението на превозвачите за контра-блокада по Великден беше съобщено в края на февруари по време на пресконференция в Mинистерството на транспорта. Тогава те съобщиха още нещо – че освен по Великден, ще блокират граничните пунктове и от 15 юли до 20 август. Т.е. ако блокадата на тези празници се състои, българските граждани нямат никаква гаранция, че това няма да се повтори и в разгара на лятото, като засегнатите туристи ще бъдат дори повече.

Още по-важно е, че съобщението беше направено в присъствието на транспортния министър Ивайло Московски и министъра на външните работи Даниел Митов, които заявиха, че подкрепят намеренията на превозвачите, демонстрирайки съпричастност (и безсилие). Така българската държава, която не реагира по темата, се приравнява към гръцката в нейната безпомощност или нежелание да приложи закона, предвиден за подобни ситуации.

Редно е да припомним, че тази година българското Народно събрание прие единодушно декларация срещу блокирането на границата и призова Европейската комисия, в ролята си на пазител на европейските договори, да вземе незабавно отношение по случая, включително и да започне наказателна процедура срещу правителството на Гърция.

Вместо да си играят на блокади и контраблокади, превозвачите и членовете на българската изпълнителна власт трябва да настояват за промяна на европейските механизми и налагането на сериозни и реални санкции на този, който реши да постига собствените цели, ограничавайки избора и правата на останалите граждани. Струпването на трактори, камиони или автобуси по границите не е такъв механизъм и не може да бъде.

Отговорност на държавите е да осигурят свободното движение на хора, стоки, капитали и услуги, съгласно Договора за ЕС, а не да го възпрепятстват. Анализите на експертите по европейско право ясно гласяха, че договорът за функциониране на Европейския съюз съдържа разпоредби, в които изчерпателно са изброени случаите, при които държавите членки могат да ограничат достъпа на граждани на други държави-членки до своите пазари и територия и те са по съображения за поддържане на обществения ред, защита на националната сигурност и общественото здраве.

Всичко останало е произвол. Дали е гръцки или български, няма значение.

"Вие третата власт ли бяхте?", пита един таксиметров шофьор, оставяйки ме пред редакцията. "Водят ни четвъртата", поправям го аз. "Ние пък сме петата. Блокираме София", усмихва се той и задава последен въпрос: "А кои бяха първите три?"

Седем минути по-късно думите му за властта, която имат хората с подвижна техника, за пореден път се потвърждават на практика. Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) съобщиха, че ще блокират граничните пунктове по българо-гръцката граница от 29 април в 10 часа до 2 май, като ще се пускат само болни хора и живи животни. Причината не е недоволство от някакъв законопроект, или протест за някакви права: те просто трябва да си върнат на гръцките фермери за техните продължителни блокади на границата от началото на тази година. Логиката е, че понеже за поредна година българските превозвачи търпяха финансови загуби от действията на гръцките фермери, сега е ред и на гръцкия бизнес да пострада. "Показваме, че сме сериозни. Ще си изкараме и ние барбекютата, да видят гърците, които десет години ги чакаме да станат коректни", коментира пред Mediapool Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Малоумници. Това е единственото което мога да кажа.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Това е ДЪРЖАВНА граница, а не портала на ДАП-а! Липсата на реакция от държавните институции е показателна за степента на разпад на държавността. Пак гласувайте за мутрите...

  • 3
    jordani avatar :-(
    jordani

    На прежде писалите мога да препоръчам да обясняват на гърците, че това е държавна граница. През последните 10-12 години нямаше празно и всяка зима се блокираше за месец или два същата тази държавна граница. Бивайки граница, тя има свойстото като я блокираш от коя да е страна да е непроходима двупосочно !

    ЕК препоръча на България да се водят частни искове срещу гръцките фермери за компенсации, защото нямало механизъм заради незаконната стачка. Да напомня, че по време на последната блокада ресорната комисарка бе на всякакви симпозиуми и срещи по цял свят, но за 40 дни не намери време да дойде до Гърция или България.

    На недоволните от блокадата (ако я има,де) ще препоръчам същото като ЕК - да водят частни дела.

  • jordani

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Не виждам какво общо имат "мутрите" тук. Ако визирате Борисов, то по Вашата логика последните 7 (седем) гръцки правителства също са оглавявани от мутри. По мои спомени (не претендирам за 100% коректност) толкова гръцки кабинета са се сменили, откакто всяка година границите са блокирани - незаконно и нарочно.
    На зло куче - зъл прът. Или бий - за да те уважават.
    Не споделям нито един от горните два принципа, но в случая, след като правителството на Гърция казва "нищо не можем да направим за да освободим границата" - явно е ред на редовите гръцки граждани да обяснят на фермерите си, че това, което правят не е редно.

  • 5
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Око за око и скоро целият свят ще бъде сляп. Махатма Ганди
    Тъпото е, че българските шофьори са решили да накажат българските граждани, като не им разрешат да почиват където им е по-приятно.

  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "jordani":

    Ако съм ви засегнал на "мутри" - извинявам се.

    Нямате никаква основа да сравнявате това българско с това гръцко правителство. Гръцкото е стиснато за гушата, българското - тъне в безвремие и финансов разкош (на кредит).
    Казвам го, защото имам впечатления от Гърция от 15 г. не като турист.

    Правителството на Ципрас се огъна на натиска на ЕК и ЕЦБ и драстично увеличи данъчно-осигурителната тежест към населението. Освен подоходният данък от 26% за годишна данъчна основа от 10 хил Е и осигуровки 27%, през тази година гърците ще трябва да платят и авансов подоходен данък за 2016 г на база предходната, т.е. още 26%. И без калкулатор може да си сметнете каква част от доходите се гласи да прибере държавата Гърция. Това е една от причините за януарските протести, които съвсем не се съсредоточиха на българската граница. Цяла Гърция беше блокирана, а Атина - за пореден път поломена.
    Колкото и да са ми неприемливи ограниченията на чуждата свобода, гърците имаха причина да притискат правителството си. Да, погазвайки правата на други. И аз тогава трябваше да обикалям из Македония и да вися по магистралата Егеон.

    Каква е причината български тираджии да блокират границата?
    Да научели гърците на нещо си? Не вярвам да мислите толкова елементарно. 20 шофьори ще наказват един народ?! Много е малоумно.

    И тук опирам до реакцията на българското правителство. На пресконференцията през февруари пред министрите Московски и Митов стопаните на превозвачите заявиха намеренията си да блокират границата когато счетат за нужно. От министрите - никаква реакция!
    И без да сте министър ви е ясно, че това е противозаконно действие.
    Не може представител на властта да толерира беззаконие. Още повече непредизвикано с нищо.

    Ако като общество позволим мутренски башибозук да замени граничната полиция, а шофьори на камиони - дипломацията, утре ще трябва да приемем отново задължителното "застраховане" и "гражданските" проверки, и "гражданските " арести...

    Все още сме държава, все още има закони.


  • 7
    tzm41313897 avatar :-?
    Mark Twain

    Когато едно нещо не е правилно в твоята култура, но е правилно в съседната, то правилно ли е по същество? Трудно е да бъдеш Бог, а? И поради това, биячът се наказва с бой, а блокиращият - с блокада. Иначе винаги отстъпчивата култура просто ще изчезне.

  • 8
    jordani avatar :-P
    jordani

    До коментар [#6] от "D-r D":

    Ама спорите като социалист. Малко критика, малко самокритика, после теза нямаща нищо общо с предмета на спора и така - "Разсъждения" на парче, който си противоречат с предният абзац и тук таме някоя лъжа.

    Цитирам : " Гръцкото е стиснато за гушата, българското - тъне в безвремие и финансов разкош" - ами, след като от 15 г. сте по Гърция, значи помните и когато гръцкото правителство тънеше в разкош - но пак имаше блокади. Освен това, финансовите проблеми на гърците не са ми на сърце за да ги приема за оправдателна причина за блокада.

    "които съвсем не се съсредоточиха на българската граница. Цяла Гърция беше блокирана, а Атина - за пореден път поломена. " - това е лъжа, четете медии, има си и история в гугъл.

    "Не вярвам да мислите толкова елементарно. 20 шофьори ще наказват един народ?! Много е малоумно. " - Ами точно така мисля. Явно съм малоумен и елементарен. Българските шофьори си имат причина за блокадата и Вие имате пълното право да не я споделяте.
    Гръцките фермери и те си имаха своя причина за блокадата и Вие имате пълното право да я приемате.
    Въпрос на свобода, интелект и личен избор ! Моя интелект явно е малко според Вас, а Вашият е достатъчен.
    Приемете, че нашите тираджии притискат нашето или гръцкото правителство, или ЕК за да не им пречат да си правят бизнеса следващите зими. Достатъчно ли е ? И да, погазвайки правата на другите.

    Реакцията на българското правителство е адекватен отговор на реакцията на последните осем (вече проверих колко са) гръцки правителства - никаква реакция.
    Стачката била незаконна - Вие не ги мислете за толкова прости тираджиите, ще се узаконят те. Например стачка против новите пътни такси, с блокиране на границата с Гърция.

    Другата плява за башибозуците, мутрите, закоността и държавността няма да я коментирам - тя явно е пълнеж за структура на писанието.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Значи българските граждани с изключително желание за обогатяването на гръцките рентиери са по-важни от бизнеса, който почти ежегодно търпи загуби поради произвол?! Значи никой в тази държава няма право да предприема никакви мерки, когато се гаврят с него?! Правилно се е изразил таксиджията. Като не работят първите власти, работи последната - Закона на джунглата. Това е естествения ход на нещата. Време е да се направи нещо по този, както и по много други въпроси.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "Valdes":

    Почивката на българските граждани е в пъти по-маловажна от българската икономика поради обективни причини.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK