Заместник-кметът по транспорта на София Любомир Христов подаде оставка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заместник-кметът по транспорта на София Любомир Христов подаде оставка

Заместник-кметът по транспорта на София Любомир Христов подаде оставка

Заради конфликт на интереси, по-рано днес Бойко Борисов поиска оттеглянето му, заедно с това на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева

Мария Манолова
24022 прочитания

© Юлия Лазарова


Кой е Любомир Христов

Любомир Христов е завършил Университета за национално и световно стопанство. Работи в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" по едно и също време с настоящия изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов.

През 2006г. Любомир Христов става изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", а през 2009г. става заместник-кмет на София по транспорта.

Няколко месеца по-късно Симеон Арнаудов поема управлението на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". В средата на 2011г. той напуска агенцията заради тежка катастрофа на магистрала "Тракия" и малко по-късно става изпълнителен директор на ЦГМ.

Заместник-кметът на столицата по транспорта Любомир Христов се оттегля от поста, след като сутринта премиерът е поискал оставката му, заедно с тази на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.

Двамата са свързани с обществена поръчка за доставка на спирки на градския транспорт в София на стойност около 200 хил.лв. Търгът е обявен от Центъра за градска мобилност и е спечелен от фирма на съпруга на Коцева. Вчера "Нова тв" излъчи кадри, в които колата на Христов се вижда пред имот на семейството на депутатката в Самоков.

Първоначално заместник-кметът не отрече познанството си със семейството, но обясни, че ЦГМ е самостоятелно дружество и той няма общо с действията му. Преди минути обаче Любомир Христов подаде оставка.

"Сутринта разговарях с кмета на София г-жа Фандъкова по повод материала, излъчен от Нова телевизия. Заради създалото се напрежение и внушения сред гражданите на София, съм депозирал своята оставка пред кмета," е коментирал преди минути Любомир Христов пред агенция "Фокус".

Засега Ирена Коцева не е подала оставка. "Ще подам оставка само и единствено, ако парламентарната група я поиска от мен," коментира тя в кулоарите на парламента днес, цитирана от "Фокус". "Почти цялата парламентарна група стои твърдо зад нея," малко преди това обясни Цветан Цветанов.

Защо сега

Официалният повод за напрежението е обществена поръчка, която е възложена от ЦГМ на самоковската фирма "Сити-4" на съпруга на Ирена Коцева - Сотир Коцев. Поръчката струва общо 236 хил.лв. без ДДС, срещу които трябва да бъдат доставени 60 спирконавеса за спирки на градския транспорт в София. Изработването на всеки от тях струва по 2945 лв., а поставянето му - допълнително около 1000 лв. на спирка.

Според цитирани в репортажа на "Нова тв" експерти обаче платената цена за спирките е двойно по-висока от пазарната им стойност. По задание навесите трябва да са поцинковани и да имат прахово покритие, но според експертите нито едно от двете изисквания не е спазено. Днес кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че възлага техническа експертиза на материалите, от които са изградени спирките.

Преди година "Сити-04" е предложила най-висока цена сред всички осем кандидати в обществената поръчка, но печели, докато останалите са отстранени заради неточности в документите (типичен начин за отстраняване на неудобни в нагласени поръчки).

Договорът между Центъра за градска мобилност и "Сити-4" ООД е сключен преди точно една година. Срокът за доставка на спирконавесите е бил 90 дни, т.е. транзакцията между самоковската фирма и общинското дружество е приключила в края на лятото на 2015г.

"Както обясних и пред Нова телевизия, "Центъра за градска мобилност" е самостоятелно търговско дружество със собствено ръководство и изпълнителен директор. Твърденията, че съм могъл да окажа влияние при избора на изпълнител са внушения и манипулации, които не отговарят по никакъв начин на истината," коментира Христов пред "Фокус".

Мъглата около ЦГМ

Обществената поръчка за 236 хил.лв. обаче далеч не е единственото действие на Центъра за градска мобилност, което предизвиква съмнения. Преди година разследване на "Капитал" показа, че огромната част от търговете на общинското дружество се печелят от едни и същи фирми с офшорна собственост. Това включва поръчки за софтуер за отчитане на паркиралите в синя зона, софтуер за управление на превозните средства от градския транспорт, маркировка, антипаркинг колчета и други.

Тогава Христов, както и изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов отказаха да отговорят на въпросите на "Капитал".

От началото на 2016г. в транспорта на София се готвят и няколко други огромни промени, за които Христов и Центъра за градска мобилност дължат много по-задълбочени аргументи, отколкото са дали до момента. Първата е осемгодишна концесия за няколко автобусни линии за над 140 млн.лв., която е в разрез с всички обещания на Столична община, че ще поеме автобусния транспорт след изтичането на договорите на частните превозвачи. Втората е подготвяната 15-годишна концесия на всички 2000 спирки на градския транспорт в столицата.

Преди едва няколко дни пък Столичният общински съвет вдигна цената на билетчето в градския транспорт до 1.60лв. само няколко месеца преди ЦГМ да пусне обществена поръчка за 20 млн.лв. за изцяло нова електронна билетна система във всички превозни средства.

Кой е Любомир Христов

Любомир Христов е завършил Университета за национално и световно стопанство. Работи в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" по едно и също време с настоящия изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов.

През 2006г. Любомир Христов става изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", а през 2009г. става заместник-кмет на София по транспорта.

Няколко месеца по-късно Симеон Арнаудов поема управлението на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". В средата на 2011г. той напуска агенцията заради тежка катастрофа на магистрала "Тракия" и малко по-късно става изпълнителен директор на ЦГМ.

Заместник-кметът на столицата по транспорта Любомир Христов се оттегля от поста, след като сутринта премиерът е поискал оставката му, заедно с тази на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    elk1428486918397354 avatar :-|
    Борис Цветков

    ДКСМП настоява Фандъкова и СОС да освободят Любомир Христов и ръководството на ЦГМ ЕАД

    https://www.facebook.com/boris.tsvetkov.37/media_set?set=a.10153607997442406.1073741989.696027405&type=3&pnref=story

  • 2
    nage avatar :-|
    nage

    Оставка добре, а затвор и сто тояги на голо КОГА!!

  • 3
    rafaello avatar :-|
    rafaello

    Този кокошкарски пропуск от страна на г-н Христов е най-малкото за което да се измита. Толкова технически неграмотни и тъпи решения в транспортната инфраструктура никой друг не можеше да направи. Мърляви обекти , грубо лобиране , загуба на средства по програми. Отдавна беше омръзнал на всички що-годе работещи в общината. Но Фандъкова си го пазеше и защо- тя си знае.
    Г-н БОрисов ПОГЛЕДНЕТЕ НКЖИ - ВРЕМЕ И ТАМ ЗАЩОТО СА МИЛИОНИ В "РАМКОВИ ДОГОВОРИ " И НАСКОРО ОТМЕНЕНА ПОРЪЧКА ЗА НАДЛЕЗ ВЪЗРОДИЛА СЕ В ТАКАВА ЗА 4 БР.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK