Как се раздават милиони без търгове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се раздават милиони без търгове

Пътищата в Северна България са в ужасно състояния, признават от пътната агенция и заявяват, че тази година ще преасфалтират близо 200 км в областта

Как се раздават милиони без търгове

Вълшебните думички са превантивен ремонт на пътища

Десислава Лещарска
17877 прочитания

Пътищата в Северна България са в ужасно състояния, признават от пътната агенция и заявяват, че тази година ще преасфалтират близо 200 км в областта

© Надежда Чипева


Темата накратко

Фирмите за зимно почистване ще получат без търг над 230 млн. лв. за ремонт на пътни отсечки. Според АПИ рехабилитацията им влиза в обхвата на сключените договори за поддържка. Според представители на бранша обаче често става въпрос за сложни ремонти, за които би трябвало да има конкурс.
182.3 млн. лв.

са платени на фирмите за зимно и текущо поддържане за 1 година

В приказката за Али Баба и вълшебната пещера заклинанието "Сезам, отвори се" отключва пътя към съкровищата. За пътните фирми в България вълшебните думички са по-различни: превантивен ремонт. Това словосъчетание позволява дългосрочен достъп до държавни милиони в областта на пътното строителство, при това - без търг.

Понятието се появява за първи път през 2009 г. в технически правила на пътната агенция, а през 2012 г. е включено в наредба на регионалното министерство. То включва, най-общо казано, изкърпване и преасфалтиране на участъци от републиканската пътна мрежа. От тогава досега под надслова "превантивен ремонт", на фирмите за зимна и текуща поддръжка се раздават стотици милиони за изпълнение на конкретни обекти, за които в противен случай би трябвало да се обяви открит търг по Закона за обществените поръчки (ЗОП). По този начин през 2015 г. бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус". Правителството отпусна още 100 млн. лв. през тази година за ремонт на пътища в Северна и Северозападна България, както и за рехабилитация на няколко тунела и виадукта на "Хемус", два участъка от аутобана до Бургас и Аспаруховия мост. Към тези 200 млн. лв. се добавят дадените близо 120 млн. лв. на същия кръг от фирми за зимно почистване (за две години), както още около 35 млн. лв. (за тази и миналата година) от капиталовата програма на Агенция "Пътна инфраструктура".

Самата агенция не вижда нищо нередно в това. Първо, всички фирми за пътна поддръжка са избрани след открит конкурс, посочват от АПИ в отговори до "Капитал". Второ, по думите на шефа на пътната агенция Лазар Лазаров от 2013 г. понятието "превантивен ремонт" съществува много отдавна във вътрешни правила на АПИ и още през 2000 г. министерството на Муравей Радев е отпуснало 100 млн. лв. именно за тази дейност. Трето - по този начин се пести време - поръчките биха отнели месеци за подготовка, класиране и евентуално - разглеждане на жалби. Четвърто - цените са фиксирани - чрез единичните цени в договорите и точно определен бюджет за всеки обект. Ако пътят се разиграе на търг, няма гаранция, че цената няма да скочи.

Всичко това е вярно на теория, но държавният абонамент за пътищата има няколко недостатъка. Ако всички тези над 20 отсечки бяха обявени на търг и имаше истинско състезание на пазара, цените можеше и да паднат и стоте милиона (само за тази година) да стигнат за рехабилитацията на много повече участъци. Както и премиерът, и финансовият министър признаха с половин уста обаче, в сектора за инфраструктурно строителство съществува негласен картел, който обрича това състезание. Фирмите за пътно поддържане се избират след търгове, но елементарна справка в списъка с печеливши показва, че 20 хиляди километра републиканска пътна мрежа, разделена на 28 областни пътни управления, включително над 700 км автомагистрали, се поддържат от 10-15 компании - нищожен процент от всички на пазара. Това са държавното "Автомагистрали", абонираните за пътни поръчки "ПСТ груп" (свързвана в сектора с депутата Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка), "Агромах", "Хидрострой", "Трейс груп холд", "Пи Ес Ай", "Автомагистрали Черно море", "Пътстройинженринг", "Понсстройинженеринг", "АБ" Хасково (виж инфографиката). Освен с гарантирани приходи от по 50-60 млн. лв. годишно за зимно почистване, това са компаниите, които всяка година вземат наготово и по още 100-200 млн. лв. за дейности, които често излизат извън рамките на изкърпване на дупки и би трябвало да са обвързани с проект, количествено-стойностни сметки и тръжна процедура.

Вместо да ограничи явлението, управлението на ГЕРБ го наложи като обичайна практика.

Лудият с баницата

"Не е работа на изпълнителите да коментират тези въпроси", посочи пред "Капитал" Цветан Цонев от директорския борд на "ПСТ груп" и подчерта, че те са от компетенцията на възложителя - пътната агенция, която определя правилата. Чрез сдружение "ПМВ 2014", включващо "ПСТ груп", "ПСТ Плевен", "Пътстрой - Ловеч", "ПСТ Видин", "Видапътстрой" и "Каро трейдинг", компанията участва в поддръжката на Областни пътни управления Видин, Плевен и Монтана, а чрез Консорциум "Пътно поддържане Бургас 2014" ("ПСТ груп", "Пътстрой Бургас", "Трейс Бургас") - на ОПУ Бургас. С обединението ДЗЗД "Магистрали 2014" фирмите "ПСТ груп", "Понсстройинженеринг", "Екоресурс-Р", "Зебра" печелят поръчките за поддръжка на 17.5 км от магистралите "Люлин" и "Струма" и 11.5 км от магистрала "Тракия". "ПСТ груп" има и 4-годишни договори за доставка на знаци, полагане на пътна маркировка и предпазни огради в Северозападен, Северноцентрален, Югозападен и Югоизточен район, по които дружеството е получило близо 1.5 млн. лева за година и половина от общо 8.84 млн. лв., платени от държавата, сочи справка на АПИ, предоставена на "Капитал". В поддържаните от компанията области Видин, Плевен и Монтана са предвидени ремонти на близо 43 км пътни участъци за 20.2 млн. лв. от заделените за тази година 100 млн. лв. ПСТ няма нито един обект от тези, за които се говори; дали ще имаме, не мога да кажа", коментира Цветан Цонев.

"Критериите за избор се определят от възложителя - може да са безумно високи или абсурдно ниски, да поискат кран за изграждане на тоалетна или две кофи и една мистрия за изграждане на небостъргач. Работа на журналистите е да следят за тези неща", каза още Цонев. По думите му търговете за избор на пътнопочистващи фирми са проведени преди две години и вече е късно да се връщаме на тях. "А текущите ремонти са нормална практика, дали е правилна или не е друга тема. Питайте възложителя... питайте го кой праг е нормален за провеждане на търг и под кой праг да зависи от него", посочва директорът на ПСТ. Компаниите за поддръжка веднъж вече са се явили на открита процедура, казва той и допълва, че от там нататък е въпрос на силен граждански контрол върху дейността им - как се чисти, кои фирми се справят добре, кои не.

Друг собственик на пътностроителна фирма с договор за текущо поддържане, пожелал анонимност, обаче е по-откровен. "Няма логично обяснение за тази практика", коментира той пред "Капитал". "Тези ремонти би трябвало да минават през търг, тъй като често излизат извън рамките на описаните в договорите дейности." А причината да има толкова малко фирми в пътното поддържане (на самите тръжни процедури рядко се явява повече от един кандидат за едно пътно управление) е, че "договорът е такъв, че ако не си техен човек, могат да те фалират", допълва той. В дългосрочните контракти (сключват се за период от 4 години, като най-новите са от 2014/2015) през 2012 г. пътната агенция заложи пределни цени за всяка дейност. Причината - оказа се, че фирмите в различни области в страната дават стойности за едно и също нещо, различаващи се до 20 пъти. В един картелиран пазар ефектът от тази иначе добронамерена мярка беше, че вече всички договори се сключват на максимално допустимите цени (разбираемо предвид липсата на конкуренция), а икономията за държавата при въвеждането им през 2012 г. беше от порядъка на 10%. "По този въпрос питайте Комисията за защита на конкуренцията", посочи собственикът на пътната компания.

Според него най-скандален е случаят с отпуснатите 100 млн. лв. миналата година за ремонт на магистралите "Тракия" и "Хемус". Решението дойде от премиера Бойко Борисов. "100 милиона лева са си 100 милиона, но ако падне някой мост с колите по него, тогава ще е още по-лошо. Затова – затваряме и правим", казва той на правителственото заседание, на което са гласувани парите. "Обществото не му потърси сметка на кой ги даде, как ги даде - без одобрен проект, без нито една количествено-стойностна сметка, без отчет". От данни, предоставени на "Капитал" от пътната агенция, става ясно, че 64.8 млн. лв. са изразходвани за ремонта на "Тракия", а малко над 33 млн. лв. - за ремонта на "Хемус".

Поддръжката на "Хемус" на територията на областите София и Ловеч е поверена на държавното "Автомагистрали", а на територията на Варна и Шумен - на "Автомагистали Черно море". Сумата за ремонта е поделена по равно между двете компании. Магистралата от София до Бургас - от км 0 до км 208, се поддържа отново от "Автомагистрали" (с принципал регионалното министерство). От публичното досие на договора става ясно, че от юни до ноември 2015 г. (периода на ремонта) държавната компания е ползвала за подизпълнители "ПСТ груп", "Трейс груп холд", "Пътища Пловдив", "Мегаинвест" и "ОРС Инфраструктура", а плащанията са за 35.5 млн. лв., без да става ясно коя фирма колко е взела. Не става ясно и на какъв принцип са избрани точно те. По думите на Цветан Цонев от "ПСТ груп" представляваната от него компания и държавната "Автомагистрали" имат правни отношения и официално са обявени като подизпълнители много преди решението на Борисов да осигури 100-те милиона. За останалите обаче не знае дали са имали договори преди това.

Публично. И все повече

"Няма нищо тайно. Миналогодишните ремонти излязоха по 1.1 млн. лева на километър", коментира темата шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров по време на отчет на АПИ миналата седмица. Новите 100 млн. се дават за преасфалтиране, а не за сложни строителни дейности и това влиза в обхвата на договорите с фирмите за поддръжка, каза той пред "Капитал" и повтори аргумента, че "тръгнем ли да правим търгове, отиваме в следващата година".

Така това кранче под различни предлози - бързане, държавно финансиране (което не се разпределя по сложни европейски правила и не се отчита на ЕК), дългосрочни ангажименти с определени фирми - не само не се затваря през годините, ами точно обратното. Когато за първи път повдигнахме темата през 2013 г., ставаше въпрос за няколко десетки милиона. За 2015 и 2016 г. те вече са над 230 млн. лв.

Темата накратко

Фирмите за зимно почистване ще получат без търг над 230 млн. лв. за ремонт на пътни отсечки. Според АПИ рехабилитацията им влиза в обхвата на сключените договори за поддържка. Според представители на бранша обаче често става въпрос за сложни ремонти, за които би трябвало да има конкурс.
182.3 млн. лв.

са платени на фирмите за зимно и текущо поддържане за 1 година

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-?
    krastitel

    Не кранче, а водопад към властимащите велможи на ГЕРБ и техните приятели от ДПС, с нашите пари естествено.

  • 2
    zun59432773 avatar :-|
    zun59432773

    Защо трябва да плащаме даньци бих попитал аз? В това ли се сьстой функцията на преразпределение? А я вижте космическото качество и на новите и на ремонтираните участьци! Бездьнна яма... пардон джобове.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Герб отгледаха Франкенщайн-ите на картелите и клиентелизма повсеместно: и в обичаните пътни строителства/ремонти, и в концесиите,и в горивата, и в каквото се сетите. Борисов показно гони от яслата магаретата, преяли с 200 хил от далавери със спирки на трамваи, но не пипа бизнесите на лъвовете Пеевски, Цеко Минев, Домусчиев, Пешов, Златев, където държавата на тъмно налива стотици милиони. Т.н.борба с корупцията се ограничава до кокошкарите, които- явно- искат да ползват системата без да отчисляват към капо ди тути капи. И после, ако в Сицилия и било достатъчно предупреждение и изгонване от семейството, защо в правова държава никога на никой от низвергнатите не е предявено обвинение, няма следствие, съд, присъда? Защо не е арестуван и обвинен зам.кмета Христов? Далаверите му в строителството и ремонтите, плащани от общината са емблематични. Защото в т.н. правова държава властва мафиотският закон за омертата - ако си мълчиш, нищо няма да ти се случи. Важното е да се запази системата за крадене на нашите пари. Това е герб - франчайз на сицилианско "семейство".

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Докторе, защо няма нито един осъден е много просто. Защото с навързани като свински черва. Системата е такава, че никой не може да бърка сам в кацата с меда. И дори имам неприятното чувство, че ако "изгърми" бушон, то е обмислено, договорено и донякъде с предупреждение и обещание към "бушона", за да няма неконтролирани процеси.

  • 5
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Явно с контрол на входа ( поръчките ) няма да стане - много е прогнила държавата. Да пробваме с контрол на изхода - благосъстоянието на няколко хиляди политици, държавни служители, експерти, местни велможи, служители на правоохранителни органи и съдилища? Ако цял живот трябва да си крие ( неговите и на родата му без съответни доходи) С-класата и скъпия имот като мишка, може да си помисли, че е безсмислено.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK