Как 5 млн. лв = 140 млн. лв, според столичните общинари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как 5 млн. лв = 140 млн. лв, според столичните общинари

Именно с опасността да бъдат платени 15 млн. лв. общинските съветници Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (СДС) мотивираха предложението си за сключване на договор с МТК Груп на стойност 141 млн. лв. за осем години.

Как 5 млн. лв = 140 млн. лв, според столичните общинари

Общински съветници от БСП, ГЕРБ и СДС предлагат общината да сключи сделка за 141 млн.лв., защото я грози неустойка от 15 млн.лв. Сумата обаче е тройно по-малка, показва определение на Административния съд

24395 прочитания

Именно с опасността да бъдат платени 15 млн. лв. общинските съветници Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (СДС) мотивираха предложението си за сключване на договор с МТК Груп на стойност 141 млн. лв. за осем години.

© Георги Кожухаров


Кои са "МТК Груп"

В момента собственик на "МТК груп" е регистрираното на Сейшелите дружество "Панпар". Като едноличен негов собственик е посочена Анабел Жан-Луис, която в България се представлява от управителя Велизар Тодоров Илиев. Преди това до март 2012 г. съдружници в транспортната компания са Йордан Кирилов Илиев и Росен Тодоров Илиев. Йордан Илиев е бил управител на фирмите по чистотата "Волф" и ДИТЦ, когато те бяха собственост на Румен Гайтански-Вълка. Илиев е братовчед на бившите босове на ВИС-2 Васил и Георги Илиеви.

Идеята на Столична община да даде на концесия няколко автобусни линии в северната част на града стана още по-причудлива. Частната фирма "МТК Груп" съди местното управление, защото след спечелен конкурс от 2008г. не е встъпила в изпълнение на договора, с който трябва да обслужва линиите. Именно заплахата от неустойки беше официалната причина преди две седмици общински съветници от БСП, ГЕРБ и СДС да предложат Столична община все пак да подпише договор с "МТК Груп", която да оперира автобусните линии за следващите осем години срещу над 140 млн.лв.

Решение на административния съд от миналата седмица обаче показва, че обстоятелствата около делото не са съвсем такива, каквито се опитваха да ги представят Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (СДС).

Кривите сметки на общинарите

Във вторник Административен съд – София-град (АССГ) излезе с определение, с което спря делото за обезщетяване на пропуснати ползи в размер на 14,8 милиона лева по иск на МТК – Груп срещу Столична община и Министерството на транспорта.

Причината е, че не съществува трайна практика в административните съдилища по въпроса подлежат ли на обезщетяване вреди, причинени от законосъобразната отмяна на подзаконови нормативни актове, до периода преди те да бъдат отменени. Тъй като във Върховния административен съд вече има подобно висящо тълкувателно дело, което ще отговори на този въпрос, АССГ спира процеса срещу СО до решаването му.

Освен временното спиране на производството, определението на АССГ е важно, тъй като дава допълнителна яснота върху казуса, за който "Капитал" вече писа. В него е записан малък, но важен детайл. В началото на април общинските съветници Калоян Паргов, Борислав Борисов и Борислав Бориславов внесоха в общинския съвет проект на споразумение между Столична община и "МТК Груп". Според него дружеството се отказва от своите претенции по делото, а общината ще сключи договор за 141 млн. лв. за осем години. Общинските съветници обосновават действията си с факта, че Столична община почти сигурно ще загуби делото и ще трябва да плати близо 15 млн. лв. неустойка.

От определението на АССГ обаче става ясно, че точният размер на иска срещу Столична община всъщност е 5.1 млн. лв, а не 14,8 млн. лв. По-голямата сума всъщност включва и иск срещу Министерство на транспорта за още 5,1 млн. лв. (заради който е спряно и делото до произнасянето на ВАС), както и дължимите лихви до момента на изплащането на двете претендирани суми. Така дори Столична община категорично да загуби делото (което е по-скоро малко вероятно), то тя ще трябва да плати сума в далеч по-нисък размер.

Именно заплахата СО да плати 15 млн. лв. неустойки е основният аргумент на общинските съветници за предлагането на споразумението с МТК. В него е посочено, че превозът ще се извършва на цена от 3 лв. на километър, въпреки че други частни превозвачи и в момента оперират на цени от 2,60 лв.– 2,80 лв. на километър. Така дори общината да проведе нова обществена поръчка и да изплати компенсацията на МТК (в случай, че загуби делото), тя ще спести пари, тъй като при сума от 2,60 лв. на километър общият размер на договора за осем години ще бъде около 122 млн.лв. , а не 141 млн. лв.

Концесия от архива

До самото дело пък се стигна, след като през 2008 г. "МТК Груп" беше класиран на първо място в конкурс за избор на превозвач по няколко линии от градския транспорт в столицата. Междувременно обаче в списание "Тема" изтекоха записи от проведена среща между тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов и представители на транспортни компании, сред които и "МТК Груп". От тях стана ясно, че изборът за превозвачи по линиите, отдадени на концесия, е бил предварително предрешен на тази среща.

Поради продължителни съдебни спорове, заповедта, с която МТК е избран за изпълнител влиза в сила чак през 2010 г. Фирмата многократно изпраща писма до кмета на София Йорданка Фандъкова, с които настоява да започне да изпълнява своите задължения, но не получава ответна реакция. Така през 2012 г. МТК завежда иск за 5.1 млн. лв. пропуснати ползи срещу Столична община, който през 2015 г. набъбва до 14.8 млн. лв.

Кои са "МТК Груп"

В момента собственик на "МТК груп" е регистрираното на Сейшелите дружество "Панпар". Като едноличен негов собственик е посочена Анабел Жан-Луис, която в България се представлява от управителя Велизар Тодоров Илиев. Преди това до март 2012 г. съдружници в транспортната компания са Йордан Кирилов Илиев и Росен Тодоров Илиев. Йордан Илиев е бил управител на фирмите по чистотата "Волф" и ДИТЦ, когато те бяха собственост на Румен Гайтански-Вълка. Илиев е братовчед на бившите босове на ВИС-2 Васил и Георги Илиеви.

Идеята на Столична община да даде на концесия няколко автобусни линии в северната част на града стана още по-причудлива. Частната фирма "МТК Груп" съди местното управление, защото след спечелен конкурс от 2008г. не е встъпила в изпълнение на договора, с който трябва да обслужва линиите. Именно заплахата от неустойки беше официалната причина преди две седмици общински съветници от БСП, ГЕРБ и СДС да предложат Столична община все пак да подпише договор с "МТК Груп", която да оперира автобусните линии за следващите осем години срещу над 140 млн.лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    alieng avatar :-|
    alieng

    защо ли не съм изненадан.

  • 2
    gogo1212 avatar :-P
    gogo1212

    Идат избори, време е ГЕРБ да разкеши наляво-надясно

  • 3
    ivanvelov avatar :-|
  • 4
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    За тази куца корупционна схема няма наказани но Фандъкова побърза да уволни няколко човека заради едни 200 000 лева поръчка, щото били показани по приятелската на премиера Нова ТВ
    А иначе в общината далаверата си върви с пълна пара ...

  • 5
    orchis avatar :-|
    orchis

    Абе нещо много почна да мирише от към транспорта в София.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Истинската цена за поскъпването на билетчето. А начинът, по който блъфират вносителите е показателен, че имат личен интерес от сделката. За съжаление, от декември насам всички ключви гласувания в тази държава имат за резултат, че пред изумените погледи на електората път си пробива винаги най-малоумното решение, смятано дори като идея за невероятно поради своята арогантност и безсрамие.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK