МиГ невнимание...

Трите търга за резервни части за МиГ-29 са косвено доказателство, че възстановяването на изтребителната авиация явно не върви по план

В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29.
В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29.
В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29.    ©  Надежда Чипева
В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29.    ©  Надежда Чипева

Без много шум преди около седмица военното министерство обяви пакет от обществени поръчки "за закърпване" на авиационния парк от стари руски изтребители МиГ-29, които в момента се използват от Военно-въздушните сили (ВВС) на страната ни за отбрана на българското въздушно пространство. Без тях има реална перспектива небето ни да се окаже беззащитно и да се наложи да прибегнем до услугите на натовски Air Policing, тоест охрана от страна на съюзнически самолети. Обявяването на поръчките, както и някои детайли в заданията, са може би първото индиректно доказателство, че възстановяването на старите ни руски изтребители, които трябва да ни пазят до придобиването на ескадрила натовски тип многоцелеви самолети, явно не се случва особено гладко въпреки фанфарните декларации на държавното ръководство.

Общата стойност на настоящите три военни търга е приблизително 45 млн. лв. и съставлява малко повече от половината от средствата, които правителството отпусна целево за обновяване на бойната ни авиация през тази година. Това, което също прави неприятно впечатление, е, че процедурите бяха стартирани няколко дни преди влизането в сила на новия закон за обществените поръчки, който би трябвало да затегне правилата, да ограничи възможностите за субективен подбор и особени за нагласяване на параметрите за точно определени фирми-кандидати.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов
    • - 2
    • + 19

    Повечето ремонтни работи могат да се извършат в Украина. Конкретно кутиите ги ремонтират в Одеса (http://bit.ly/24m4d1a). Заводът наскоро извърши капитален ремонт на 8 кутии КСА-3 за украинските ВВС. Цената е около 200 хиляди долара на кутия (http://bit.ly/1SMqQXp). Седем кутии излизат под 2.5 милиона лева. Интересното е, че за търга за 7 кутии КСА-2 нашето МО предвижда почти 11 милиона лева или над 4 пъти повече! Явно ще има папо.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 9

    Всъщност, МО явно иска да купи кутии, а не да прави капитален ремонт. Това може да обясни част от разликата в цената. Но, пак не става ясно дали това е икономически най-обоснованото решение.

    Нередност?
  • 3
    barel avatar :-|
    пустиняк
    • - 2
    • + 10

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Украйна е голям потенциал да се коопериаме в много отрасли на военната индустрия. Ако нашите не се хвърлят на високото може да се сработиме за съвместни разработки на ПТУРС, ПЗРК и модернизация на съществуващия парк бронетанкова техника и БМП, въпреки, че аз лично предпочитам съвместно производство с поляците на БМП Росомаха пред БТР 4.

    Нередност?
  • 4
    rldkfl avatar :-|
    Xumpomo name
    • - 5
    • + 13

    тия самолети трябваше да са сменени вече, но съветските възпитаници отлагат неизбежното до посиняване

    Нередност?
  • 5
    rxb1418346119385170 avatar :-|
    Nikolai Tsekov
    • - 7
    • + 8

    До коментар [#1] от "Николай Николов":Идеята ти за Украйна щеше да е прекрасна, ако не беше едно голямо НО - в Украйна работи огромна и силна руска агентура и поръчка от Москва за компрометиране на ремонт и доставки е напълно изпълнима. Полша и Германия с нейните стари МиГове на ГДР са далеч по-нормалната опция. Защо ли никой не повдига въпроса за хиреактивността по въпроса на ген Радев, московски възпитаник и откровен руски лобист и пръв приятел на космонавта Александров, представител на руската оръжейна мафия в България?

    Нередност?
  • 6
    k73 avatar :-|
    k73
    • - 1

    Според група НОЙ всичко върви по план.

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 6

    До коментар [#3] от "пустиняк": Съгласен съм. Полската Росомаха е на практика финландската Патрия произведена по лиценз в Полша. Цената е по-ниска, но качеството най-вероятно не отстъпва.

    И, наистина, сътрудничеството с Украина е много перспективно. Навремето в Украина беше половината от танковото производство на СССР. Те и сега изнасят танкове. Правят и ново поколение ПТУРС-ове. Имат и някои интересни леки бронирани машини (напр. Дозор).

    Хубавото на Украина е, че цената е сравнително ниска, а новите модели ги тестват в реални боеви условия.

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 5
    • + 8

    До коментар [#5] от "Nikolai Tsekov": В Украина наистина има руска агентура, но лека-полека я прочистват. Половината от генералитета беше пенсиониран. Повечето шефове на държавни фирми от отбранителния комплекс - също. Буквално ежедневно има обиски и арести на предполагаеми руски агенти. Путин постигна нещо, което нито Бандера, нито другите украински националисти успяха - да предизвика в Украина чистка дори само заради симпатии към Русия. Голяма част от руските филми са забранени, има ограничения за достъпа на руски медии. При този режим за 20-30г. в Украина ще израсне едно откровено русофобско население. След време руснаците ще им е по-лесно да се разберат с чехи, поляци и унгарци отколкото с украинци. То донякъде вече е така.

    Нередност?
  • 9
    antipa avatar :-?
    D-r D
    • - 6
    • + 8

    До коментар [#8] от " Николай Николов ": Украйна няма 20-30 г. в перспектива. Тя вече дотежа и на ЕС, и на САЩ. Там нещата са много неясни, за да правите такива дългосрочни прогнози. Да, в момента националистическата вълна е силна, но Украйна е просто една олигархична република без развитие. А, и с 40 на сто руско говорящи, стагнираща икономика и безработица - съвсем лабилна. Въпрос на време е Западът да я върне на Русия.

    Нередност?
  • 10
    barel avatar :-|
    пустиняк
    • + 5

    До коментар [#7] от "Николай Николов":

    Да, да... Росомаха е полската Патрия. Платформата е същата и модулите са същите.
    От съвсем достоверен източник знам, че когато беше в Полша за двигателите на МиГовете, е станало дума за сглобяване на Росомаха в България и съвместно излизане на нови пазари. Говори се, че 600 от тях щели да заменят БМП 1 и 2 във войската. Впечатляваща цифра, че чак малко вероятна... Но ако това стане ще се наакам от кеф.
    Имаме нужда и от нова 152 или 155 мм САУ.
    А с Украйна можем да правим бойни модули, системи за управление на огъня и защо не бойни кораби. Вече имаме опит в съвместно производство по проекта на флотата на Екваториална Гвинея.
    http://www.janes.com/article/39665/equatorial-guinea-inducts-new-frigate

    Нередност?
Нов коментар