С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 28 апр 2016, 14:38, 12443 прочитания

МиГ невнимание...

Трите търга за резервни части за МиГ-29 са косвено доказателство, че възстановяването на изтребителната авиация явно не върви по план

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Без много шум преди около седмица военното министерство обяви пакет от обществени поръчки "за закърпване" на авиационния парк от стари руски изтребители МиГ-29, които в момента се използват от Военно-въздушните сили (ВВС) на страната ни за отбрана на българското въздушно пространство. Без тях има реална перспектива небето ни да се окаже беззащитно и да се наложи да прибегнем до услугите на натовски Air Policing, тоест охрана от страна на съюзнически самолети. Обявяването на поръчките, както и някои детайли в заданията, са може би първото индиректно доказателство, че възстановяването на старите ни руски изтребители, които трябва да ни пазят до придобиването на ескадрила натовски тип многоцелеви самолети, явно не се случва особено гладко въпреки фанфарните декларации на държавното ръководство.

Общата стойност на настоящите три военни търга е приблизително 45 млн. лв. и съставлява малко повече от половината от средствата, които правителството отпусна целево за обновяване на бойната ни авиация през тази година. Това, което също прави неприятно впечатление, е, че процедурите бяха стартирани няколко дни преди влизането в сила на новия закон за обществените поръчки, който би трябвало да затегне правилата, да ограничи възможностите за субективен подбор и особени за нагласяване на параметрите за точно определени фирми-кандидати.


Ще има ли втори договор с Полша

Около настоящите търгове има няколко интересни момента. На първо място е странно защо военното ведомство обявява поръчките, след като допреди няколко месеца упорито твърдеше, че проблемите с поддръжката на самолетите МиГ-29 ще се решат на базата второ междудържавно споразумение с Полша, което е близо до подписване. То трябваше да гарантира цялостна интегрирана логистична поддръжка на руските ни изтребители в полските ремонтни заводи WZL-2 и WZL-4. По линия на първия междудържавен договор с Полша българските ВВС трябва да се сдобият с шест ремонтирани двигателя за МиГ-29 до средата на тази година. Нещата обаче явно не вървят така, както беше анонсирано в началото, иначе няма причина България сама да иска да купува резервни части за руските изтребители, и то за сума, която се доближава до неофициално спряганата цена на целия логистичен пакет - около 50 млн. лв.

Тук е мястото да се отбележи, че противниците на сделката с Полша още тогава намекваха, че поправката на моторите няма да е достатъчна за възстановяване летателната годност на изтребителите. Настоящите три обществени поръчки, които вече са не само за двигатели, но и за т.нар. кутии на самолетните агрегати или КСА-2, както и 31 вида други резервни части за жалост по-скоро са безмълвно доказателство, че скептиците може би са имали право. А също така и за неофициалната спекулация, че поляците не могат да осигурят сами цялата номенклатура от изделия, необходими за връщане на българските МиГ-29 с изтекъл ресурс в редовете на ВВС. Подобна теза почти в прав текст застъпи и командващия на бойната авиация ген. Румен Радев. По неофициална информация на "Капитал" хаосът около подписването на второто споразумение най-вероятно е резултат от системни пропуски на българския преговарящ екип, който не е уведомил навреме поляците точно какви ремонтни дейности ще поискаме и от какви резервни части ще се нуждаем.



Авиоморга за МиГ-29

В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29. Това е доста странно от гледна точка на обстоятелството, че в правителственото решение по въпроса изрично се говори само за шест. От военното ведомство до момента не са намерили за необходимо да аргументират увеличаването на броя двигатели, които ВВС иска да придобие. Също така тръжната документация остава усещането, че военното ведомство като че ли "стреля в тъмното" и изобщо не е наясно какво да очаква като резултат от търга. "Допуска се доставката на различни количества неизползвани и/или ремонтирани двигатели РД-33, сер. 2, но в рамките на предвиденото за доставка общо количество от 10 броя двигатели и в рамките на предвидените за целта финансови средства", пише в заданието. Така формулирано ситуацията изглежда така, сякаш ще събираме стари, но запазени двигатели за МиГ-29 откъдето ни падне.

Също така в документацията никъде няма ограничително условие, което да спре руската компания производител РСК МиГ да участва в надпреварата. За това, че България няма да купува оръжие и резервни части от Москва, ангажимент пое лично военният министър Николай Ненчев. Според негови доскорошни изказвания шестте двигателя (които сега без обяснение са набъбнали на десет) ще бъдат доставени от държави, членки на ЕС. До момента обаче той не е дал повече подробности кои може да са тези страни. В тръжната документация единствено е записано, че участниците в надпреварата трябва да са изпълнили поне три договора за доставка на самолети, авиационни двигатели или резервни части през последните пет години. Така че настоящите обществени поръчки могат да се окажат идеална възможност за руснаците да натрият носа и ударят поредния хибриден шамар на военния министър.

Самолетната "кутия на Пандора"

Друг любопитен момент е обявяването на поръчката за седем "кутии на самолетните агрегати" или КСА-2 на стойност 10.8 млн. лв. Въпросните компоненти за МиГ-29 осигуряват синхронната работа на двата двигателя на изтребителя. Всъщност един от основните аргументи на противниците на сделката с Полша беше, че заводите WZL-2 и WZL-4 няма да могат да се справят именно с удължаването на ресурса им. Търгът за въпросните седем кутии вероятно може да се приеме за безмълвно потвърждение в тази посока. От мотивацията за избора на вид тръжна процедура (ускорена на договаряне) също така става ясно, че до края на 2016 г. ще изтече ресурсът на всички двигатели на МиГ-29 с изключение на шестте, които се ремонтират в Полша, както и на всички кутии КСА-2. При останалите резервни части този срок е средата на 2017 г.

Последната косвена индикация, че нещата с ремонта на МиГ-29 най-вероятно не се случват по план, е внезапната нова активизация на командващия на ВВС ген. Румен Радев на тема "Съвместен Air Policing". Тази седмица той обяви, че се е противопоставил на концепцията за съвместна охрана на въздушното пространство, но тя е одобрена от военното министерство през главата му. "Два пъти писмено отказах да съгласувам тази концепция, но тя стана факт и е вече при нашия представител е съюзното командване на НАТО и доста държави имат интерес за това", коментира ген. Радев пред Канал 3. Основната причина командващият на ВВС да се съпротивлява срещу съвместния Air Policing е опасението, че чрез него се цели перманентно приземяване на МиГ-29. При подобно развитие на ситуацията съюзническите самолети ще трябва да поемат защитата на въздушното ни пространство до придобиването на нов тип натовски бойни самолети. Което по оценки на различи авиационни експерти може да се случи за не по-малко от 3 години след сключване на договор. Последното пък според признанието на българските власти едва ли е реалистично да се случи до края на тази година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци

И още: Седмицата започва с вот на недоверие срещу кабинета, в сряда ще е ясен директорът на БНР, в Давос ще се обсъжда климатичната заплаха

19 яну 2020, 1268 прочитания

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 1627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дългоочакваното скъсване на свързаностите

Промените в частта за инвестициите на пенсионните фондове са по-скоро положителни и може да намалят някои лоши практики

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10