МиГ невнимание...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

МиГ невнимание...

В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29.

МиГ невнимание...

Трите търга за резервни части за МиГ-29 са косвено доказателство, че възстановяването на изтребителната авиация явно не върви по план

Момчил Милев
12922 прочитания

В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29.

© Надежда Чипева


Без много шум преди около седмица военното министерство обяви пакет от обществени поръчки "за закърпване" на авиационния парк от стари руски изтребители МиГ-29, които в момента се използват от Военно-въздушните сили (ВВС) на страната ни за отбрана на българското въздушно пространство. Без тях има реална перспектива небето ни да се окаже беззащитно и да се наложи да прибегнем до услугите на натовски Air Policing, тоест охрана от страна на съюзнически самолети. Обявяването на поръчките, както и някои детайли в заданията, са може би първото индиректно доказателство, че възстановяването на старите ни руски изтребители, които трябва да ни пазят до придобиването на ескадрила натовски тип многоцелеви самолети, явно не се случва особено гладко въпреки фанфарните декларации на държавното ръководство.

Общата стойност на настоящите три военни търга е приблизително 45 млн. лв. и съставлява малко повече от половината от средствата, които правителството отпусна целево за обновяване на бойната ни авиация през тази година. Това, което също прави неприятно впечатление, е, че процедурите бяха стартирани няколко дни преди влизането в сила на новия закон за обществените поръчки, който би трябвало да затегне правилата, да ограничи възможностите за субективен подбор и особени за нагласяване на параметрите за точно определени фирми-кандидати.

Ще има ли втори договор с Полша

Около настоящите търгове има няколко интересни момента. На първо място е странно защо военното ведомство обявява поръчките, след като допреди няколко месеца упорито твърдеше, че проблемите с поддръжката на самолетите МиГ-29 ще се решат на базата второ междудържавно споразумение с Полша, което е близо до подписване. То трябваше да гарантира цялостна интегрирана логистична поддръжка на руските ни изтребители в полските ремонтни заводи WZL-2 и WZL-4. По линия на първия междудържавен договор с Полша българските ВВС трябва да се сдобият с шест ремонтирани двигателя за МиГ-29 до средата на тази година. Нещата обаче явно не вървят така, както беше анонсирано в началото, иначе няма причина България сама да иска да купува резервни части за руските изтребители, и то за сума, която се доближава до неофициално спряганата цена на целия логистичен пакет - около 50 млн. лв.

Тук е мястото да се отбележи, че противниците на сделката с Полша още тогава намекваха, че поправката на моторите няма да е достатъчна за възстановяване летателната годност на изтребителите. Настоящите три обществени поръчки, които вече са не само за двигатели, но и за т.нар. кутии на самолетните агрегати или КСА-2, както и 31 вида други резервни части за жалост по-скоро са безмълвно доказателство, че скептиците може би са имали право. А също така и за неофициалната спекулация, че поляците не могат да осигурят сами цялата номенклатура от изделия, необходими за връщане на българските МиГ-29 с изтекъл ресурс в редовете на ВВС. Подобна теза почти в прав текст застъпи и командващия на бойната авиация ген. Румен Радев. По неофициална информация на "Капитал" хаосът около подписването на второто споразумение най-вероятно е резултат от системни пропуски на българския преговарящ екип, който не е уведомил навреме поляците точно какви ремонтни дейности ще поискаме и от какви резервни части ще се нуждаем.

Авиоморга за МиГ-29

В тръжната документация също така прави впечатление, че Министерството на отбраната вече иска да закупи не шест, а десет двигателя за МиГ-29. Това е доста странно от гледна точка на обстоятелството, че в правителственото решение по въпроса изрично се говори само за шест. От военното ведомство до момента не са намерили за необходимо да аргументират увеличаването на броя двигатели, които ВВС иска да придобие. Също така тръжната документация остава усещането, че военното ведомство като че ли "стреля в тъмното" и изобщо не е наясно какво да очаква като резултат от търга. "Допуска се доставката на различни количества неизползвани и/или ремонтирани двигатели РД-33, сер. 2, но в рамките на предвиденото за доставка общо количество от 10 броя двигатели и в рамките на предвидените за целта финансови средства", пише в заданието. Така формулирано ситуацията изглежда така, сякаш ще събираме стари, но запазени двигатели за МиГ-29 откъдето ни падне.

Също така в документацията никъде няма ограничително условие, което да спре руската компания производител РСК МиГ да участва в надпреварата. За това, че България няма да купува оръжие и резервни части от Москва, ангажимент пое лично военният министър Николай Ненчев. Според негови доскорошни изказвания шестте двигателя (които сега без обяснение са набъбнали на десет) ще бъдат доставени от държави, членки на ЕС. До момента обаче той не е дал повече подробности кои може да са тези страни. В тръжната документация единствено е записано, че участниците в надпреварата трябва да са изпълнили поне три договора за доставка на самолети, авиационни двигатели или резервни части през последните пет години. Така че настоящите обществени поръчки могат да се окажат идеална възможност за руснаците да натрият носа и ударят поредния хибриден шамар на военния министър.

Самолетната "кутия на Пандора"

Друг любопитен момент е обявяването на поръчката за седем "кутии на самолетните агрегати" или КСА-2 на стойност 10.8 млн. лв. Въпросните компоненти за МиГ-29 осигуряват синхронната работа на двата двигателя на изтребителя. Всъщност един от основните аргументи на противниците на сделката с Полша беше, че заводите WZL-2 и WZL-4 няма да могат да се справят именно с удължаването на ресурса им. Търгът за въпросните седем кутии вероятно може да се приеме за безмълвно потвърждение в тази посока. От мотивацията за избора на вид тръжна процедура (ускорена на договаряне) също така става ясно, че до края на 2016 г. ще изтече ресурсът на всички двигатели на МиГ-29 с изключение на шестте, които се ремонтират в Полша, както и на всички кутии КСА-2. При останалите резервни части този срок е средата на 2017 г.

Последната косвена индикация, че нещата с ремонта на МиГ-29 най-вероятно не се случват по план, е внезапната нова активизация на командващия на ВВС ген. Румен Радев на тема "Съвместен Air Policing". Тази седмица той обяви, че се е противопоставил на концепцията за съвместна охрана на въздушното пространство, но тя е одобрена от военното министерство през главата му. "Два пъти писмено отказах да съгласувам тази концепция, но тя стана факт и е вече при нашия представител е съюзното командване на НАТО и доста държави имат интерес за това", коментира ген. Радев пред Канал 3. Основната причина командващият на ВВС да се съпротивлява срещу съвместния Air Policing е опасението, че чрез него се цели перманентно приземяване на МиГ-29. При подобно развитие на ситуацията съюзническите самолети ще трябва да поемат защитата на въздушното ни пространство до придобиването на нов тип натовски бойни самолети. Което по оценки на различи авиационни експерти може да се случи за не по-малко от 3 години след сключване на договор. Последното пък според признанието на българските власти едва ли е реалистично да се случи до края на тази година.

Без много шум преди около седмица военното министерство обяви пакет от обществени поръчки "за закърпване" на авиационния парк от стари руски изтребители МиГ-29, които в момента се използват от Военно-въздушните сили (ВВС) на страната ни за отбрана на българското въздушно пространство. Без тях има реална перспектива небето ни да се окаже беззащитно и да се наложи да прибегнем до услугите на натовски Air Policing, тоест охрана от страна на съюзнически самолети. Обявяването на поръчките, както и някои детайли в заданията, са може би първото индиректно доказателство, че възстановяването на старите ни руски изтребители, които трябва да ни пазят до придобиването на ескадрила натовски тип многоцелеви самолети, явно не се случва особено гладко въпреки фанфарните декларации на държавното ръководство.

Общата стойност на настоящите три военни търга е приблизително 45 млн. лв. и съставлява малко повече от половината от средствата, които правителството отпусна целево за обновяване на бойната ни авиация през тази година. Това, което също прави неприятно впечатление, е, че процедурите бяха стартирани няколко дни преди влизането в сила на новия закон за обществените поръчки, който би трябвало да затегне правилата, да ограничи възможностите за субективен подбор и особени за нагласяване на параметрите за точно определени фирми-кандидати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов

    Повечето ремонтни работи могат да се извършат в Украина. Конкретно кутиите ги ремонтират в Одеса (http://bit.ly/24m4d1a). Заводът наскоро извърши капитален ремонт на 8 кутии КСА-3 за украинските ВВС. Цената е около 200 хиляди долара на кутия (http://bit.ly/1SMqQXp). Седем кутии излизат под 2.5 милиона лева. Интересното е, че за търга за 7 кутии КСА-2 нашето МО предвижда почти 11 милиона лева или над 4 пъти повече! Явно ще има папо.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Всъщност, МО явно иска да купи кутии, а не да прави капитален ремонт. Това може да обясни част от разликата в цената. Но, пак не става ясно дали това е икономически най-обоснованото решение.

  • 3
    barel avatar :-|
    пустиняк

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Украйна е голям потенциал да се коопериаме в много отрасли на военната индустрия. Ако нашите не се хвърлят на високото може да се сработиме за съвместни разработки на ПТУРС, ПЗРК и модернизация на съществуващия парк бронетанкова техника и БМП, въпреки, че аз лично предпочитам съвместно производство с поляците на БМП Росомаха пред БТР 4.

  • 4
    rldkfl avatar :-|
    Xumpomo name

    тия самолети трябваше да са сменени вече, но съветските възпитаници отлагат неизбежното до посиняване

  • 5
    rxb1418346119385170 avatar :-|
    Nikolai Tsekov

    До коментар [#1] от "Николай Николов":Идеята ти за Украйна щеше да е прекрасна, ако не беше едно голямо НО - в Украйна работи огромна и силна руска агентура и поръчка от Москва за компрометиране на ремонт и доставки е напълно изпълнима. Полша и Германия с нейните стари МиГове на ГДР са далеч по-нормалната опция. Защо ли никой не повдига въпроса за хиреактивността по въпроса на ген Радев, московски възпитаник и откровен руски лобист и пръв приятел на космонавта Александров, представител на руската оръжейна мафия в България?

  • 6
    k73 avatar :-|
    k73

    Според група НОЙ всичко върви по план.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#3] от "пустиняк": Съгласен съм. Полската Росомаха е на практика финландската Патрия произведена по лиценз в Полша. Цената е по-ниска, но качеството най-вероятно не отстъпва.

    И, наистина, сътрудничеството с Украина е много перспективно. Навремето в Украина беше половината от танковото производство на СССР. Те и сега изнасят танкове. Правят и ново поколение ПТУРС-ове. Имат и някои интересни леки бронирани машини (напр. Дозор).

    Хубавото на Украина е, че цената е сравнително ниска, а новите модели ги тестват в реални боеви условия.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#5] от "Nikolai Tsekov": В Украина наистина има руска агентура, но лека-полека я прочистват. Половината от генералитета беше пенсиониран. Повечето шефове на държавни фирми от отбранителния комплекс - също. Буквално ежедневно има обиски и арести на предполагаеми руски агенти. Путин постигна нещо, което нито Бандера, нито другите украински националисти успяха - да предизвика в Украина чистка дори само заради симпатии към Русия. Голяма част от руските филми са забранени, има ограничения за достъпа на руски медии. При този режим за 20-30г. в Украина ще израсне едно откровено русофобско население. След време руснаците ще им е по-лесно да се разберат с чехи, поляци и унгарци отколкото с украинци. То донякъде вече е така.

  • 9
    antipa avatar :-?
    D-r D

    До коментар [#8] от " Николай Николов ": Украйна няма 20-30 г. в перспектива. Тя вече дотежа и на ЕС, и на САЩ. Там нещата са много неясни, за да правите такива дългосрочни прогнози. Да, в момента националистическата вълна е силна, но Украйна е просто една олигархична република без развитие. А, и с 40 на сто руско говорящи, стагнираща икономика и безработица - съвсем лабилна. Въпрос на време е Западът да я върне на Русия.

  • 10
    barel avatar :-|
    пустиняк

    До коментар [#7] от "Николай Николов":

    Да, да... Росомаха е полската Патрия. Платформата е същата и модулите са същите.
    От съвсем достоверен източник знам, че когато беше в Полша за двигателите на МиГовете, е станало дума за сглобяване на Росомаха в България и съвместно излизане на нови пазари. Говори се, че 600 от тях щели да заменят БМП 1 и 2 във войската. Впечатляваща цифра, че чак малко вероятна... Но ако това стане ще се наакам от кеф.
    Имаме нужда и от нова 152 или 155 мм САУ.
    А с Украйна можем да правим бойни модули, системи за управление на огъня и защо не бойни кораби. Вече имаме опит в съвместно производство по проекта на флотата на Екваториална Гвинея.
    http://www.janes.com/article/39665/equatorial-guinea-inducts-new-frigate


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK