Задълженията на БДЖ са над 470 млн. лв., обяви Московски

Според министъра има вариант за разпродажба на активи и блокиране на сметки, ако не се осигурят средства за погасяване на задължениятa

Според министъра има вариант за разпродажба на активи и блокиране на сметки, ако не се осигурят средства за погасяване на задължениятa
Според министъра има вариант за разпродажба на активи и блокиране на сметки, ако не се осигурят средства за погасяване на задължениятa    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Според министъра има вариант за разпродажба на активи и блокиране на сметки, ако не се осигурят средства за погасяване на задължениятa
Според министъра има вариант за разпродажба на активи и блокиране на сметки, ако не се осигурят средства за погасяване на задължениятa    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Малко над 470 млн. лв. са задълженията на "Холдинг БДЖ" към края на март тази година. Това става ясно от писмен отговор на транспортния министър Ивайло Московски на въпрос на депутат, цитиран от БГНЕС във вторник.Задълженията на държавното дружество са намалели с 16.6% спрямо октомври 2014 г., когато са били 564 млн. лв. Ако летище София бъде отдадено на концесия, част от парите ще отидат за погасяване на задълженията на БДЖ, казва за пореден път Московски.

От отговора му става ясно, че през 2015 г. компанията е била осъдена да плаща наказателна лихва по втория облигационен заем в размер на 10.7 млн. лв. на година. Облигационерите засега възнамерявали само да разпродават ненужни на БДЖ товарни вагони, както и недвижими имоти, които не били нужни вече на холдинга. Транспортният министър обаче признава, че ако не се осигурят средствата за погасяване на задълженията, кредиторите имат "достатъчно принудителни инструменти на свое разположение", което включва и разпродажба на активи на холдинга, както и блокиране на сметки.

В писмения си отговор Ивайло Московски уточнява още, че в разговор с Главна дирекция "Конкуренция" на ЕК е посочено, че максималната "държавна помощ", която страната би искала да окаже на "Холдинг БДЖ", е в размер на максимум 320 млн. лв., включително погасяване на задълженията към държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура". (НКЖИ). "Въпросната сума е изчислена при възможно най-песимистичния вариант от плана на железницата, като в случай например на осъществяване на приватизационна сделка необходимостта от държавна подкрепа ще намалее със съответните постъпления от нея", пише в отговора на транспортния министър.