Пловдив търси екологични транспортни алтернативи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдив търси екологични транспортни алтернативи

В Пловдив има стара тролейбусна мрежа, собственост на частна компания, но тролейбуси няма от минимум 4-5 години

Пловдив търси екологични транспортни алтернативи

"Хеброс бус" иска да закупи електробуси с еврофинансиране, а създателят на устройствения план на града предлага градска железница тип S-Bahn

19588 прочитания

В Пловдив има стара тролейбусна мрежа, собственост на частна компания, но тролейбуси няма от минимум 4-5 години

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Електробуси, железница тип S-Bahn, система от "умни светофари" - така изглежда решението на транспортната задача на Пловдив за следващите 5-7 години. Част от него вече е факт - умното ръководство на градския трафик, което трябва да решава проблемите със задръстванията на 42 стратегически кръстовища в града, стартира от началото на април, макар че стана ясно, че ще са необходими още около 6 месеца, за да влезе системата в ритъм. Инвестицията в нея е около 7 млн. лв.

Въвеждането на електробуси пък е част от инвестиционния проект на най-голямата транспортна компания в града - "Хеброс бус", а в по-мащабен план перспективно решение може да бъде и градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на компанията "Сити план Пловдив", която е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г.

Екологичен градски транспорт

Собственикът на "Хеброс бус" Веселин Дошков съобщи, че в края на февруари фирмата му е заявила инвестиционни намерения и търси европейско финансиране за проект за закупуване на 10 електробуса. От компанията искат да закупят и станция за акумулиране на евтина енергия от ненатоварените часове от денонощието, която да се ползва за зареждане на електрическите автобуси по всяко време. "Очакваме в рамките на година да знаем дали ще успеем да реализираме този проект с еврофинансиране, но ако не осигурим такова, губим интерес към него. Защото цената на един електробус в момента е между 400 000 и 450 000 евро и е 2.5 пъти по-висока от цената на автобус с дизелов двигател клас Евро 6", обясни Дошков. По думите му разходите за енергия на електробусите са многократно по-ниски от разходите за други горива, но все пак при висока първоначална инвестиция не е изгодно решение.

Собственикът на "Хеброс бус" счита, че община Пловдив трябва да бъде по-взискателна към компаниите, които осъществяват градския транспорт. "Около 30 на сто от возилата в Пловдив са "щъркели" - това е шаси на автомобил и рама на автобус. В резултат качеството на транспортната услуга е ниско, защото те са много високи, нестабилни, неудобни за качване и слизане. И макар че имат екологични двигатели, не са решение за следващите 5-7 години", казва Веселин Дошков.

Градска железница?

Перспективно и нестандартно решение на транспортната задача на Пловдив може да бъде градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на "Сити план Пловдив". Неговата фирма е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г. Транспортната система S-Bahn според идеята на инж. Попов може да работи както в Пловдив, така и по направленията Пещера, Панагюрище, Карлово, Хисаря, Асеновград.

"Нашите изчисления показват, че S-Bahn системата би била добре натоварена с голям пътникопоток и следователно ще бъде икономически изгодна. Тя трябва да се състои от композиции с по 3 вагона. Идеята е отсечката гара Филипово - Централна гара Пловдив (посока север - юг) да се освободи от тежкотоварен жп трафик и да остане единствено за пътници. Ако това се случи, по автономните релсови трасета може да се развива максимална скорост в града около 60 километра в час или средна скорост 32-38 километра в час", разказва инж. Попов. Екологичните и икономическите предимства на S-Bahn са вън от всяко съмнение, обяснява предимствата той.

Бъдещият S-Bahn би ползвал около 47 км жп пътища. Инфраструктурата е собственост на НКЖИ, но ако товарният трафик бъде спрян и трасета се включат в автоматизираното управление на жп трафика, те могат да станат съставна част от мрежата на градския транспорт на Пловдив и да следват неговите правила - светофари и спирки, както е нормално за един град.

В бъдеще време

Инженер Попов обаче засега не може да прогнозира приблизителната стойност на пловдивския S-Bahn, защото още няма изготвен идеен проект. Но е оптимист, защото в предвижданията на Концепцията за пространствено развитие на община Пловдив, която в момента се одобрява от общинския съвет в Пловдив, е препоръчано паралелно с актуализацията на общия устройствен план на града да се разработи и идеен проект за S-Bahn.

Според Димитър Попов проектът има добър инвестиционен потенциал за НКЖИ, защото тя има изградена инфраструктура, с която ще се намеси в градските превози. Инвестиционни усилия ще трябват и за електрическите мотриси и вагони, за местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай), която би съпътствала въвеждането на S-Bahn.

КАРЕ

Транспортът в Пловдив в числа

В градския транспорт на Пловдив се осъществяват около 160 000 пътувания дневно, автобусните линии са 29, а броят на автобусите е 210. Техният месечен месечен пробег е 1 350 000 километра при средна скорост 15-18 километра в час. Всеки ден в Пловдив влизат и излизат 83 000 моторни превозни средства, а 38 000 души ползват обществен транспорт към и от Пловдив, за да отидат на работните си места. Градът има стара тролейбусна мрежа, собственост на частна компания. Тролейбуси няма от минимум 4-5 години.

Източник:

Електробуси, железница тип S-Bahn, система от "умни светофари" - така изглежда решението на транспортната задача на Пловдив за следващите 5-7 години. Част от него вече е факт - умното ръководство на градския трафик, което трябва да решава проблемите със задръстванията на 42 стратегически кръстовища в града, стартира от началото на април, макар че стана ясно, че ще са необходими още около 6 месеца, за да влезе системата в ритъм. Инвестицията в нея е около 7 млн. лв.

Въвеждането на електробуси пък е част от инвестиционния проект на най-голямата транспортна компания в града - "Хеброс бус", а в по-мащабен план перспективно решение може да бъде и градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на компанията "Сити план Пловдив", която е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Хубави идеи, които биха били още по-хубави, ако се осъществят. Въпросът е да има градоначалници с поглед, вперен в бъдещето (на всички хора в прилежащия му град), а не такива, които мислят само за собствения си джоб...

  • 2
    boko34 avatar :-?
    boko34

    Уф, стига с тези играчки на батерии. Още е твърде рано за тях, затова са толкова скъпи. Хората са измислили тролейбусите за целта. Защо няма следната сметка: 1. Цена на контактна мрежа + X броя тролейбуса + поддръжка на контактната мрежа 2. Цена на Х броя електробуса + цена на батериите Всички разходи да бъдат сметнати за период от 20 години. Убеден съм че тролейбуса ще е по на сметка!

  • 3
    realismisthename avatar :-P
    realismisthename

    Пловдив няма нужното население + покупателна способност, за да подържа S-bahn. Автобусите са идеално решение за случая, понеже са консенсус между цена и качество. Единственото е, че иам липса на нужнотo IQ, за да работи системата с автобусите. Защо, питам аз, в цялата държава не се направи - хората се качват ОТПРЕД - плащат или показват карти на шофьора и слизат отзад. Така гратисчии не е възможно да същестуват. Събираемостта ще е поне 98%+.... Що не се направи - ми щото е окей да хрантулим един дебили, който единствената им задача е да обикалят като гламари и да разглеждат билетчета, следователно да глобяват най-безпомощно изглеждащите бабички и баламурници. Естествено дебелите батковци и мангустите ги оставят аванта, понеже иначе ще има тупа-лупа. Бахти държавата, пик*я на това общество.

  • 4
    realismisthename avatar :-P
    realismisthename

    Пловдив няма нужното население + покупателна способност, за да подържа S-bahn. Автобусите са идеално решение за случая, понеже са консенсус между цена и качество. Единственото е, че иам липса на нужнотo IQ, за да работи системата с автобусите. Защо, питам аз, в цялата държава не се направи - хората се качват ОТПРЕД - плащат или показват карти на шофьора и слизат отзад. Така гратисчии не е възможно да същестуват. Събираемостта ще е поне 98%+.... Що не се направи - ми щото е окей да хрантулим един дебили, който единствената им задача е да обикалят като гламари и да разглеждат билетчета, следователно да глобяват най-безпомощно изглеждащите бабички и баламурници. Естествено дебелите батковци и мангустите ги оставят аванта, понеже иначе ще има тупа-лупа. Бахти държавата, пик*я на това общество.

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Пловдив няма нужното население + покупателна способност, за да подържа S-bahn. Автобусите са идеално решение за случая, понеже са консенсус между цена и качество. Единственото е, че иам липса на нужнотo IQ, за да работи системата с автобусите. Защо, питам аз, в цялата държава не се направи - хората се качват ОТПРЕД - плащат или показват карти на шофьора и слизат отзад. Така гратисчии не е възможно да същестуват. Събираемостта ще е поне 98%+.... Що не се направи - ми щото е окей да хрантулим един дебили, който единствената им задача е да обикалят като гламари и да разглеждат билетчета, следователно да глобяват най-безпомощно изглеждащите бабички и баламурници. Естествено дебелите батковци и мангустите ги оставят аванта, понеже иначе ще има тупа-лупа. Бахти държавата, пик*я на това общество.

  • 6
    qko54509159 avatar :-|
    асдр

    Пловдив е сред малкото градове в Европа с население над 300 хил. без електротранспорт. Вместо да развиват евтиния, супер лесен за субидиране от ЕС,тролейбусен транспорт, те пуснаха турски автобусчета, тип щъркели, характерни за Африка и Близкия Изток. Тролеите в Пловдив трябваше да се махнат само при едно условие - замяна с модерни, независими от тафика трамваи. Приватизацията на ГТ в Пловдив беше гигантска, стратегическа грешка.

  • 7
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Градският транспорт в Пловдив е отврат! Автобусите са като големи маршрутки, стари и раздрънкани! Затова и не го ползвам!

  • 8
    kykyyy avatar :-|
    kykyyy

    Аз не мога да си представя как така автобус на батерии ще е по-изгоден от тролейбус. И как така частна компания е купила мрежата и не я използва? Това ако не е висша форма на измама па на! Няма ли приватизационен договор със задължения и т.н.?

    И както се вижда, автобусите се движат с 15-18 км/ч. Като добавим и пътя от и до спирките и чакането, смисълът от този транспорт остава само за много дълги разстояния. Вместо да се купуват нови автобуси, нека да вложат още във велосипедната мрежа. Велосипедите се движат със същата скорост, но от врата до врата, а не от спирка до спирка.

  • 9
    fkh1413745773379629 avatar :-P
    Peter Iliev

    Време ни е за метро. В София метрото също се финансира с евросредства, както и от националния бюджет, така че пари ще се намерят. И, не, не е малък града. Има и по-малки градове с метро.

  • 10
    fkh1413745773379629 avatar :-|
    Peter Iliev

    Също, чакаме с нетърпение обществени велосипеди.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK