Хайде да си купим ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хайде да си купим ток

Хайде да си купим ток

Вече всички потребители могат да сменят доставчика си на електроенергия, но не за всички това е изгодно

24264 прочитания

© Надежда Чипева


Спомняте ли се времето, когато потребителите можеха да избират между телефон с жица и мобифон, обхватът на последния се простираше горе-долу по протежението на бул. "Витоша" в София, а дуплексът прекъсваше интернета.

Вероятно вече сте забравили, че на пазара на телефонията нямаше много избор, точно както досега такъв нямаше на пазара на ток. Това вече не е така и на практика от началото на май всеки потребител може да смени доставчика си на електроенергия (но не и мрежовото си дружество, т.е. това, което отчита електромерите, както доста хора си мислят). В скоро време фирмите, за които тази стъпка ще е по-изгодна, ще трябва да се заровят в общите условия на една дузина търговци, всеки със своята оферта, трик за привличане на клиенти и малки уловки в дребния шрифт на договорите.

За да отговори на въпроса доколко изгодно е излизането на свободния пазар за различните видове потребители, т.е. намирането на доставчик, чиято цена на електроенергията не е регулирана от държавата (или по-скоро по-малко регулирана) и за това за какво трябва да се внимава, когато подписвате договор с нов доставчик, "Капитал" отправи запитвания до седем търговци на електроенергия. На въпросните фирми бяха изпратени поотделно две месечни фактури на битов потребител и две месечни фактури за електропотреблението на малък бизнес абонат с молба да получим оферта за смяна на доставчика.

За бита свобода е още неизгодна

Както очаквахме, обратната връзка не закъсня. Почти веднага търговците започнаха да отговарят, като първото, което доста от тях искаха да разберат, е дали става въпрос за битов или стопански потребител, макар че това би трябвало да става ясно и от самите фактури.

Чак след като беше уточнено, че става въпрос за битов потребител (очевидно още малцина са тези, които питат), търговците започнаха да отговарят по същество на проявеното желание за смяна на доставчика. Почти всички обаче ("Енерджи съплай" изпратиха само оферта) обясняват, че към момента за битовите потребители не е изгодно да излязат на свободния пазар, прилагайки изчисления колко на практика ще загубим, ако все пак решим да сменим доставчика си.

"Законът ви дава право да се регистрирате на свободен пазар, но все още цените на регулиран пазар са по­-изгодни за битовите потребители от това, което може да ви предложи свободният пазар. Ние като търговец на електроенергия ви препоръчваме да изчакате още известно време, преди да се прехвърлите. Поемам ангажимент да ви информираме, щом цената стане изгодна", беше отговорът на "Енерджи МТ".

Подобно беше обяснението и на "Фючър енерджи", от която допълват, че цените на регулиран пазар са по­-ниски от реалните, а разликата се покрива чрез крос­субсидиране. "Бизнесът плаща по­-скъп ток за сметка на битовите абонати", коментираха от там.

От компанията казват, че очакванията са в средата на годината цените на регулирания пазар да се повишат. "Може би, когато станат ясни точните параметри, битовите абонати ще могат да реализират икономия от около 5%. В момента битов абонат на свободен пазар губи между 5 и 8 лв. на всеки 100 лв. сметка", пишеше в отговора на "Фючър енерджи". "Енерго-про Енергийни услуги ЕООД" и "ЧЕЗ Трейд" също предвиждат от средата на лятото, когато би трябвало да влезе в сила новото ценово решение на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), за битовите абонати да стане по-изгодно да излязат на свободния пазар.

"ЕВН ­ Трейдинг Саут Ийст Юръп" ЕАД пък изчислява загубата на клиента (в случая журналист от "Капитал"), ако реши да излезе на свободен пазар на 170 лева на годишна база. "Този резултат важи за почти всички битови потребители и се дължи основно на цената на нощната енергия, която е по­-висока на свободен пазар", коментират от компанията.

Цената на нощната енергия, определяна от КЕВР, е изкуствено ниска, тъй като в момента в България реално няма предложения на електропроизводители за отделни цени за през нощта. Поради тази причина търговците на свободния пазар предлагат единна тарифа, което означава, че потребителите трябва да плащат през цялото денонощие на една и съща цена. Това е и основната причина специално за битовите потребители все още да е неизгодно да излязат на свободния пазар. На практика дори при най-ниското ценово предложение от 75 лв. за мегаватчас битовият потребител ще спести около 4.5%, ако остане на регулирания пазар (виж таблицата).

За фирмите - пълен напред

При бизнес клиентите обаче сметката е коренно различна. Ако те излязат на пазар, разходите им за електроенергия падат между много и драматично. За разлика от битовите потребители стопанските действително могат да спестят от смяната на доставчика, тъй като тяхната цена определена от КЕВР, е значително по-­висока от тази на битовите (виж таблиците). "ЕВН трейдинг" оферира едногодишен пакет за доставка на електроенергия, който води до спестяване на 17% от сметката на конкретния бизнес абонат. "Енерго-про Енергийни услуги ЕООД" пък пресмята спестяването на 19.5%.

Разликата идва от малко по-изгодната цена на енергията, която "Енерго-про" оферира, въпреки че разликата е незначителна - 84 срещу 85 лв. за мегават час. На пазара има и по-ниски оферти, въпреки че понякога е трудно да се сравняват цени - всичко зависи от консумацията и профила на потребителя. Например при висока нощна консумация търговците предлагат по-ниски цени за този период, които се компенсират от по-високи дневни, но средната цена може да се окаже по-изгодна за потребителя. Важното е да се помни, че излизането на свободен пазар предполага сключването на нормален търговски договор, по който може да се преговаря, и търговците са готови на отстъпки, стига контрапредложението да е достатъчно атрактивно.

Цената обаче често не е водещият фактор за избор на един или друг търговец, а условията, които той предлага.

Внимавай в дребния шрифт

Когато става въпрос за подписването на договор, дяволът винаги се крие в детайлите. Едно от нещата, които направиха впечатление от прегледаните общи условия на три проектодоговора, е, че и в трите срокът на действие е фиксиран за една година. В един от тях се даваше възможност и за две.

По-важното е, че търговците на електроенергия са приложили позната схема от телекомите. В края на срока, за който е сключен договорът, потребителят може да получи запитване дали иска да го продължи. Ако до 10 дни той не изпрати отговор, контрактът автоматично се подновява за още една година при новите условия, поставени от съответната фирма.

От една страна, тази клауза може да се разглежда като защита на потребителя, тъй като все пак е важно той да не остане без електрозахранване заради изтекъл договор. От друга страна обаче, това е удобен начин за търговците да удължават договорите си, и то при по-изгодни за тях условия. След изтичане на срока по договора те имат право да променят цената или други условия. В един от договорите е записано, че клиентът трябва да бъде уведомен за влизането в сила на новите цени до 45 дни преди това. Самият клиент пък трябва писмено да потвърди дали ги приема или не. Ако това не бъде направено, новата цена влиза автоматично.

Отделно в договорите е посочен и срокът на плащане на фактурите, който е по-­кратък, отколкото на регулирания пазар. Така в различните договори е предвидено плащането да става в 15-, 7- и 5-дневен срок от издаването на фактурата. В един от проекто­договорите изрично беше посочено, че сметките ще се получават само по електронната поща. Един от търговците все пак беше предвидил това да става и чрез факс и куриер.

Най-спорни вероятно ще се окажат условията за предсрочно прекратяване на договорите. "Енерго-про" е включил клауза, според която при поискано предсрочно прекратяване на договора и от двете страни, другата дължи 50% от стойността на фактурите до края на периода. Ако прекратяването пък е поискано, преди още доставката да е започнала, клиентът дължи неустойка в размер на 350 лв. "Това е класика, има го и при телекомите, коментира въпросните клаузи Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители". Подобни наказателни клаузи трябва да са в размер на максимум 3 фактури." Според него вече подписал веднъж договор с подобни клаузи, потребителят няма как да избегне плащането.

От "Енерго-про" обръщат внимание на факта, че и двете страни дължат компенсация. Тоест, ако ненадейно цената на електроенергията поскъпне, търговецът няма да може да се откаже от клиента си. В същото време обаче и потребителят трудно би предприел подобен ход, ако междувременно намери по-изгодна оферта, за да не реализира загуба. Стабилност е необходима на доставчика на електроенергия да сключи дългосрочен договор с производителите и така да си гарантира по-изгодни цени, посочват от "Енерго-про".

Друг търговец посочва в договора си, че цената може да се променя вследствие на решения на КЕВР или законодателни промени. Ако новата цена надвишава с 5% старата, всяка от страните има право да прекрати договора, ако не се постигне съгласие за новата цена.

Въпреки всички уловки, от потребителска гледна точка, възможността за смяна на доставчика е положителна промяна. След няколко години тя вероятно ще ни позволи да забравим, че в България някога е имало само четири крайни снабдителя на електроенергия. 

Спомняте ли се времето, когато потребителите можеха да избират между телефон с жица и мобифон, обхватът на последния се простираше горе-долу по протежението на бул. "Витоша" в София, а дуплексът прекъсваше интернета.

Вероятно вече сте забравили, че на пазара на телефонията нямаше много избор, точно както досега такъв нямаше на пазара на ток. Това вече не е така и на практика от началото на май всеки потребител може да смени доставчика си на електроенергия (но не и мрежовото си дружество, т.е. това, което отчита електромерите, както доста хора си мислят). В скоро време фирмите, за които тази стъпка ще е по-изгодна, ще трябва да се заровят в общите условия на една дузина търговци, всеки със своята оферта, трик за привличане на клиенти и малки уловки в дребния шрифт на договорите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.