С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 8 май 2016, 10:31, 34148 прочитания

Няма място за старите курорти

Бившите държавни комплекси постепенно губят блясъка си и отстъпват място на нови играчи - с бранд и формула на бизнес като в Испания и Турция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Кои са най-големите морски хотелиери

Най-големите на плажа

Топ 15 на хотелиерите на база брой стаи по морето

Кои са най-големите морски хотелиери

Ново поколение измества старите играчи в туристическия бизнес

Българската плажна ивица предлага синтезирана версия на българския преход. Криминалните истории - показни убийства и поръчкови побои, се случваха в разгара на приватизацията на бившите държавни курорти, която беше привилегия само за силните на деня. Представата, че в хотелиерството се печелят пари от въздуха, остана меродавна години наред. После дойдоха големите туроператори с техните клиенти и инвестиции в комплексите, което определи и посоката на развитие - масов туризъм, предназначен за масовия европейски потребител, търсещ all-inclusive продукт. Всичко това се случваше на фона на бясно строителство, в много от случаите без спазване както на екологичното законодателство, така и на някаква бледа градоустройствена идея.

Условията, при които се създаваше и развиваше морският бизнес, логично доведоха и до друга негова особеност - абсолютно отсъствие на големи чуждестранни инвеститори и пълна хегемония на местни собственици, много от тях без опит в сектора и със спорни капитали.


През последните години обаче настъпиха някои промени по Черноморието. Основната тенденция, която забелязват туроператори и хотелиери, е, че бившите държавни комплекси, приватизирани в годините на прехода, постепенно губят блясъка си (вижте втория текст "Топ 15 на големите хотелиери по морето"). Някои от тях заложиха на изграждането на апарт комплекси и в по-малка степен на хотелиерство, продадоха или продават част от хотелите, според туроператори не инвестират достатъчно в базата си и т.н. Рейтингите по сайтовете за пътувания и резервации вече говорят много повече от броя на звездите. А турооператори и агенти се оказва, че продават далеч по-успешно продукти на появили се на един по-късен етап играчи, строили или на зелено или станали собственици на хотели чрез покупка.

Настоящата ситуация обаче е трудна. Големите инвестиции на туроператорите останаха в миналото и сега подобни партньорства с хотелиерите са по-скоро изключение. Това означава, че реновирането на базата ще зависи основно от финансовите мускули на собствениците на активите. Въпреки че през годините имаше отделни опити за установяването на големи чужди хотелски брандове, този процес не успя да се развие. Българските марки пък все още прохождат.

Новите големи



"В момента се развива вторичният бизнес", смята Григор Фиданов. Наскоро той стана най-големият хотелиер по Северното Черноморие, ако не броим курорта "Албена", който обаче е и с много собственици. Фиданов сключи една от най-големите сделки в хотелиерството от доста време насам, след като тази година закупи два хотела, свързани с топла връзка помежду си - "Обзор" и "Изгрев" за 31 млн. лв. Продавачът е "Хермес тур", представлявано от Георги Щерев и Красимир Илиев. Хотелите се намират на първа линия в курорта Златни пясъци. Фиданов добави двата хотела към веригата си от още четири, всичките пак на Златни пясъци и до един под собствения му бранд Grifid, който развива от 15 години. "По време на приватизацията нямаше изявени туристически фирми и впоследствие хотелиерите започнахме да купуваме на вторичния пазар, на който е и доста по-скъпо", коментира Фиданов. Един от хотелите от веригата му е бил част именно от активите на "Златни пясъци" АД, обяснява той, като според него тази плавна смяна на собствеността и вторична приватизация ще продължи.

Фиданов изгради веригата си постепенно и без много шум извън хотелиерските среди. Макар и радвайки се на по-голямо внимание, същото направи и генералният директор на "Лукойл - България" Валентин Златев, който разполага с 4 хотела (два в Обзор и по един в Слънчев бряг и Свети Влас), всичките под чуждия бранд RIU. Последният RIU Helios Paradise, разположен на мястото на стария санаториум между Свети Влас и Слънчев бряг, беше открит миналия сезон след инвестиция за 100 млн. лв.

Друг подобен пример е управляваната от Веселин Данев "Сигма кепитъл". Инвестиционната компания има три хотела в Несебър и по един в Обзор, Златни пясъци и Слънчев бряг. Всички те са под чужди брандове Sol и Melia на компанията Melia Hotels International и бранда Iberostar. Най-тихо от всички сред големите хотелиери със силни продажби към западните туроператори се е наредил и Христо Асенов - Бацата, доста спорна фигура от годините на прехода, тръгнал от борбата и близък в миналото с Илия Павлов и Георги Илиев. Той сега има собствена верига HVD, а хотелът му HVD Hotel Miramar в Обзор дели първата линия на плажа в Обзор редом с обектите на Валентин Златев и Веселин Данев.


Бизнес моделът

Между новите големи играчи има няколко общи неща. Всичките работят по правилата на големите туроператори и предлагат продукта, който се търси от средния европеец или руснак. Tоест all-inclusive, който се стреми да се конкурира с този в Турция или Испания, а предимството е в по-ниската цена. Всички в лидерската редица или работят под чужд известен бранд, или се опитват да налагат свой собствен, развивайки вериги от хотели.

"Нищо уникално няма в България. Няма как да предлагаме луксозен продукт при тази инфраструктура, затова продаваме доста добър продукт на изгодна цена. Ние сме 50% назад спрямо Испания като цена", коментира Веселин Данев. Че големи обекти в най-високия категориен клас не може да има, смята и Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на "Тера тур сервиз", компанията, в която е концентриран хотелиерският бизнес на Валентин Златев. "България е място за масов туризъм. България е добра дестинация за средните европейци. Тук не може да има exclusive", коментира още той. Или иначе казано, пътят, по който се е развило родното Черноморие, отдавна е начертан (дори извървян) и връщане назад към нещо различно тип Гърция не може да има.

All-inclusive моделът определено обезличава дестинацията, но е ефективна система, коментираха мениджъри. Той дава възможности на хотелиерите да решат част от проблемите. От една страна, затварянето на туристите в комплексите отчасти ограничава контактите им с околната среда и условията и храната в курортите и хотелиерът може да контролира почти целия пакет. От друга - решава част от проблема с качеството на обслужването, тъй като при работата по стандарт в далеч по-малка степен зависиш от познанията и уменията на служителите. Или когато имаш блок маса, не е нужно сервитьорът да е наясно от коя част на животното е дошло месото. Целогодишно на работа остава само ключовият персонал - около десетина души шефове на отделите, отговарящи за рецепция, сервитьори, камериерки, главният готвач и т.н. А такива като Фиданов са си направили обучителен център за персонал.

Задължителен елемент от формулата е работа с европейски туроператори и силен бранд. Още на ниво проект хотелите са съобразени с техните изисквания - за големина и обзавеждане на стая, за размер на ресторантите и фоайето. Абсолютна необходимост е и голяма зона с басейни и водни съоръжения, като се оказва, че много от туристите не държат на пясъка и морето всеки ден. Анимацията на гостите и децата им е другата задължителна съставка. С тези условия сезонът се разгръща от началото на май до средата на октомври - или двойно на останалите.

Звездите не са рейтинг, брандовете са кът

Брандът също задава стандарт. Присъствието на големите вериги означава едно - че дестинацията може да привлича клиенти, които могат да си позволят да заплатят висок клас услуга. Плюсовете за хотелиера са, че при договора за франчайзинг или за менажиране собственикът на бранда предава своето ноу-хау и включва хотела към системата за резервации, през която се осигуряват туристи. Международната верига прави строги предписания за качеството на продукта и следи за неговото отстояване. Ангажиментът на собственика на хотела е свързан с плащания към веригата - една част са фиксирани предварително договорени такси, а другата - процент от приходите (от 2% до 5%) и/или от печалбите (11%-12%)

Въпреки масираното застрояване по Черноморието обаче известните световни брандове са по-скоро трудни за намиране. От големите вериги сега тук са само RIU, Sol и Melia, Iberostar и Barcelo. Всички хотели RIU са собственост на Валентин Златев, а всички Sol и Melia без един - на Веселин Данев от "Сигма Капитал". Брандът Iberostar краси само един хотел в Слънчев бряг, собственост отново на Данев. С марка Barcelo работи само един. Той е отново на Слънчев бряг, собственост на "Галакси пропърти груп", на основателите на "Винпром Пещера" Антон Щерев и Атанас Петров. Българските брандове също прохождат, като освен Фиданов с марката му Grifid и Христо Асенов с HVD, друга е DIT на Румен Чандъров, собственик на няколко хотела в Слънчев бряг, по-известен с интересите си във футбола, който си партнира с основателите на "Винпром Пещера".

Веригите дори намалиха присъствието си през годините. Испанската верига Barcelo имаше обект в Приморско. Преди години под бранда Iberostar бяха двата хотела с топла връзка помежду си Обзор и Изгрев, купени наскоро от Фиданов. Iberostar беше брандирал още и хотели на "Феста хотели", контролирано от Петя Славова. През 2008 г. обаче двете страни развалиха договора помежду си. Под марката RIU пък имаше хотели на Григор Фиданов и на Христо Асенов.

Мненията дали е по-добре брандът да е чужд или български се разминават. Лъчезар Тодоров и Данев вярват, че разпознаваемият бранд носи добавена стойност, като още от началото се насочват към този модел. Един от най-големите обекти в портфолиото на "Сигма кепитал" - хотелът на Златни пясъци Melia Grand Hermitage, през първите две години от съществуването си беше част от друга международна верига - Kempinski, като сега Данев казва, че Златни пясъци не е Кемпински дестинация и хотелът вече е под бранда Melia. "В България мислим, че знаем и можем всичко, и то най-добре от всички останали, или се опитваме да го напаснем към българските стандарти", коментира Данев. Според Фиданов обаче проблемът е, че при брандирането на хотела с чужда марка и сключването на договор за фрачайзинг или за менажиране, хотелът на практика пак се менажира от българи, а местните брандове се оценявали по-високо в сайтовете и в други държави. Той обаче смята, че, разбира се, трябват поне 20 години, за да се развие и утвърди една верига, като българските в момента прохождат.

Потъването на инвестициите

Редица хотелиери обаче смятат, че не е необходима каквато и да било марка, като тя изисква определени инвестиции в промяна и подобряването на качеството на базата. Това е сериозен проблем пред хотелиерите към днешна дата. "Дойде момент за реновация, бутане или продажба", коментира Христо Гълбачев, един от собствениците на "Астрал холидейз", представител за България на Thomas Cook. Според него не само западноевропейските туристи, но и руснаците, румънците и българите имат изисквания и бизнесът трябва да се обърне към специалисти по модела на Испания, Анталия и Португалия.

В началото туроператорите инвестираха активно в комплексите. Това означава туроператорът да даде авансово определена сума, която избива през следващите 3-5 години от посещенията на туристите в комплекса, като това го ангажира да осигури запълняемост на дадения комплекс. След 2005-2006 г. обаче техните инвестиции се свиват драматично. От последните години има единични примери за това. В списъка попада "Бялата лагуна" на "Албена", която е съвместен проект с Thomas Cook Scandinavia. Там е и хотелът на Валентин Златев в Свети Влас, който е съвместен проект с TUI. Проектът предвижда изграждане на още два хотела към комплекса. Той за момента обаче е на трупчета. Бъдещата инвестиция зависи от две неща - какво ще реши TUI и каква ще е политическата и икономическата ситуация в страната през следващите години, което е трудно да се предвиди. Не е напълно изключено да се търси партньорство и с другия голям - Thomas Cook. "Опитваме се да установим какво туроператорите биха искали да се случва в България", коментира Лъчезар Тодоров. А техният поглед обикновено е краткосрочен - гледат актуалните дестинации за конкретен сезон. По думи на хотелиерите самите те преживяват тежък период, а хотелите, които вече са се реновирали, ще се развиват по-силно, а другите ще западнат.

Остават и другите съществени проблеми за българския летен туризъм като цяло. Къс сезон и дефицит на кадри. Липса на редовни линии на нискотарифни авиокомпании до летищата във Варна и Бургас, което прави хотелиерите тотално зависими от туроператорите. И, разбира се, постигнатото отблъскване на българския турист.
Колко се печели

Разговорът с големите хотелиери показва, че това не е нито бизнес със свръхпечалби, нито с критично ниски. "Инвестицията в хотел по принцип трябва да се избие за 9-10 години, но при нашата реалност и сравнително къс сезон реално се възвръща за 12-13 години", казва Лъчезар Тодоров от веригата на Валентин Златев. Представител на западен туроператор е по-голям оптимист: с добър бранд и продажби на западния пазар от 55-80 евро на човек за ден all-inclusive във висок сезон инвестицията може да се възвърне за 6-8 години. При липса на тези условия - за 8-10 години. "Оперативният марж в сектора е около 40%", казва Веселин Данев, като уточнява, че естествено варира - по наблюденията му между 38% и 47%. Заради сивия сектор и хотелиерите, които не отчитат масово и разходи и приходи, според отчетите на тази група излиза, че имат марж от 60%, но това е непостижимо. Чистата норма на печалба варира - естествено зависи дали хотелът е нов и има големи разходи за амортизация, както и колко е размерът на ползвания заем.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага да падне мониторингът за България, арести в Несебър преди местния вот Вечерни новини: ЕК предлага да падне мониторингът за България, арести в Несебър преди местния вот

И още: Хърватия ще получи покана за Шенген; Увеличават се държавните разходи за здраве и пенсии

22 окт 2019, 978 прочитания

Дни преди изборите кметът на Несебър може да бъде арестуван Дни преди изборите кметът на Несебър може да бъде арестуван

Специализираната прокуратура иска още четири задържания на участници в местния вот в града. Акцията може да помогне на конкурентите от ГЕРБ и партията на Диневи

22 окт 2019, 1073 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Корнелия Нинова е новият лидер на БСП

Михаил Миков подава оставка и като председател на парламентарната група на партията, за да може новото ръководство да наложи политиката си в Народното събрание

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10