Няма място за старите курорти

Бившите държавни комплекси постепенно губят блясъка си и отстъпват място на нови играчи - с бранд и формула на бизнес като в Испания и Турция

На първата линия на плажа на Обзор са хотелите на "Сигма кепитъл", Валентин Златев и Христо Асенов
На първата линия на плажа на Обзор са хотелите на "Сигма кепитъл", Валентин Златев и Христо Асенов
На първата линия на плажа на Обзор са хотелите на "Сигма кепитъл", Валентин Златев и Христо Асенов
На първата линия на плажа на Обзор са хотелите на "Сигма кепитъл", Валентин Златев и Христо Асенов
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Българската плажна ивица предлага синтезирана версия на българския преход. Криминалните истории - показни убийства и поръчкови побои, се случваха в разгара на приватизацията на бившите държавни курорти, която беше привилегия само за силните на деня. Представата, че в хотелиерството се печелят пари от въздуха, остана меродавна години наред. После дойдоха големите туроператори с техните клиенти и инвестиции в комплексите, което определи и посоката на развитие - масов туризъм, предназначен за масовия европейски потребител, търсещ all-inclusive продукт. Всичко това се случваше на фона на бясно строителство, в много от случаите без спазване както на екологичното законодателство, така и на някаква бледа градоустройствена идея.

Условията, при които се създаваше и развиваше морският бизнес, логично доведоха и до друга негова особеност - абсолютно отсъствие на големи чуждестранни инвеститори и пълна хегемония на местни собственици, много от тях без опит в сектора и със спорни капитали.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
27 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bat_dimo avatar :-|
    Бат Димо
    • - 1
    • + 35

    Като видя хотел върху пясъчната ивица, се сещам за лайно, изсрано на средата на тротоара - еднакво са грозни и неприемливи!

    Нередност?
  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 6
    • + 38

    Статията разкрива реалната картина на морския ни туризъм. ПЪРВИЯТ проблем е късият сезон. Този къс сезон не възвръща големи инвестиции. Да не говорим, че на всеки 5-6 години независимо от използваемостта, базата трябва да се обновява. ВТОРИЯТ проблем е това, че тези туристически обекти не израснаха естествено. Това означава, че инвеститорите трябваше да са трупали опит като малки фирми, които с труда си в пазарна среда са доказали правото си на съществуване и после да са се разширили, знаейки какво трябва да изградят и къде ще го продават. Вместо това почти всички инвестиции се случиха от криминални престъпници, перачи на пари, крадци и корумпирани държавни чиновници и магистрати. Те си мериха имането и изобщо не мислиха за възвращаемост. Докато има какво още да се краде, никой от тях не мислеше за печалби и възвращаемост. Затова все повече от тях ще събарят хотелите си и ще се отърват от инвестициите си под формата на продажба на апартаменти.

    Нередност?
  • 3
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 7
    • + 36

    ТРЕТИЯТ проблем е ролята на държавата. Тя си затваряше очите, когато крадците с измама и корупция си присвоиха всички държавни имоти край морето и застроиха даже дюните. Днес едни тъпи безхаберни властимащи слуги, дори си позволиха да забранят къмпингуването. Защо бе глупаци? Това е бизнесът на нашето море. Инвестираш дребни пари, които бързо се възвръщат и носят добри доходи. Създайте условия, предложете на хората различни съпътстващи услуги, продавайте българските стоки... Не се печели само от преспиване и all-inclusive на турски домати, а от съпътстващите продукти и услуги потребявани от туристите. Някога през лятото по българските пътища постоянно пътуваха коли с каравани на поляци, чехи, унгарци, германци ... Те ходеха не само на морето, но и по всичките ни красиви места и харчеха техни пари за нашата храна, бит и култура, история и природа... Вместо това нашият туризъм днес им продава китайски, турски и македонски плодове, зеленчуци, сувенири, дрехи... И днес по западните магистрали е пълно с каравани и кемпери. Но те не идват вече в България, защото няма къде. Вместо да им създадем подходящи условия сред природата, ние забраняваме и гоним дори българите в Гърция. Глупавите слуги Зеленогорски и Ангелкова бих ги обесил на Аспаруховия мост.

    Нередност?
  • 4
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • - 3
    • + 35

    За да ходим на почивка в Гърция и Турция явно не сме доволни от предлаганото от българските хотели. С оглед презастрояването освен ако не се появи някой дето да изравни със земята и вдигне наново поне един цял курорт нещата ще си останат същите. Това е пределно ясно на големите туроператори и за това чуждите имена се броят на пръсти

    Нередност?
  • 5
    idimitro avatar :-|
    idimitro
    • - 3
    • + 8

    "Рейтингите по сайтовете за пътувания и резервации вече говорят много повече от броя на звездите." За съжаление все още малко хотелиери работят професионално в тази насока... Ето инфо: https://drive.google.com/file/d/0B9kSKy7HOoyTMTVFSmFUbG9WdUU/view?usp=sharing

    Нередност?
  • 6
    dimodk avatar :-|
    Чинчила
    • + 35

    Като погледнем само кои са инвеститорите и от къде им са парите, може лесно да се прогнозира резултата. Забравихте и Брендо.
    Има известни истини в статията, но не се казва най-важното. Че всички негативи на морския ни туризъм произлизат от чудовищното презастрояване и оттам огромния дисбаланс между леглова база и наличие на плаж.
    България разполагаше с прекрасни условия за морски туризъм и трябваше да се поеме по гръцкия път - малки бутикови хотели, нискоетажно строителство, къмпинги и пр. Но народът ни го е казал - лаком г*з глава затрива

    Нередност?
  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz
    • - 1
    • + 13

    До коментар [#4] от "Боян Дуков":

    "ако не се появи някой дето да изравни със земята и вдигне наново поне един цял курорт нещата ще си останат същите."

    Изравняването със земята, извозването и почистването ще струват поне 50 процента от стойността на нов комплекс. Вдигането на самия комплекс - 100 процента. А освен това, този, който го прави, ще трябва да е откупил стария комплекс. Никак не излиза сметката.

    Нередност?
  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 3
    • + 12

    Проблемът е че не могат да се наемат служители целогодишно. Като дойде сезона.. взимат който им падне.. качеството пада.. да не говорим презастрояването.

    Не съм оптимист за туризма в България - особено по Черноморието.

    Нередност?
  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 16

    Моята теза е, че презастрояването не е проблем. Аз, а и други хора - убеден съм, обичам да отида на почивка на шумно, живо място с много хора и сгради като в града. Много по-сериозен проблем е допълнителната обстановка.

    Българското Черноморие е пословично с мръсните си плажове, непригодната за пиене вода и рекета с чадъри по цялата плажна ивица. Но най-големия проблем е цялостната липса на пътна инфраструктура, която предизвиква огромни задръствания навсякъде освен Варна и Бургас. Не може така. Ако трябва като в Париж да се бутне една ивица сгради, но да се направи път, така че да може да се поддържа добър приток на туристи. Това в момента е отвартително.

    Нередност?
  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 7

    До коментар [#8] от "mickmick":

    Огромна част от собствениците имат хотели и ресторанти на други места в България. С времето така са се развили нещата, че тези, които не могат да разчитат на това, губят рейтинг и клиенти. Освен това от местните областни центрове сравнително лесно се намира работна сила всяко лято, която често се използва многократно, поне 2-3 сезона.

    Нередност?
Нов коментар