Държавните летища отчитат сравнително добри резултати
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавните летища отчитат сравнително добри резултати

"Летище София" отчита повече кацания и излитания и ръст на пътниците и товарите

Държавните летища отчитат сравнително добри резултати

Софийското дружество увеличава приходите и печалбата си, а пловдивското намалява загубата си през 2015 г.

15543 прочитания

"Летище София" отчита повече кацания и излитания и ръст на пътниците и товарите

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


В очакване да започне концесионирането на двете най-големи летища в страната, които все още се управляват от държавата, резултатите на дружествата за изминалата година се оказват сравнително добри. "Летище София" повишава приходите и печалбата си, а пловдивският аеропорт намалява загубата си с близо една трета. Крайният резултат на летището в Горна Оряховица, за което по-рано тази година беше избран концесионер, на практика не се променя. Като цяло тенденцията при всички се запазва и през първото тримесечие на тази година.

Повече клиенти

Зад по-добрите финансови резултати на "Летище София" (виж таблицата) стоят увеличени натурални показатели. Компанията отчита ръст на самолетодвиженията (кацания и излитания), броя на пътниците и товарите. Това се дължи както на новите дестинации в разписанието на полетите, така и на увеличената честота при по-голяма част от обслужваните маршрути, става ясно от отчета. С най-голям принос за броя на обслужените от летището самолети и пътници през периода са авиокомпаниите Wizz Air (която е открила пет нови директни линии), Turkish Airlines, British Airways, Qatar Airways, Aegean Airlines. Ръстът при обработените товари е резултат от развитието на карго дейността с обслужване на самолети за превоз на товари над 100 т. Това е довело до увеличение на приходите и печалбата на компанията, които са надвишили планираното за годината.

Доста под очакванията обаче са били капиталовите разходи на дружеството. От инвестициите, които се финансират със средства на компанията, са изпълнени малко над половината, а от тези, финансирани от летищни такси, са приключени под 20% от планираните. Така голяма част от поръчките са прехвърлени за тази година.

Спад след силни продажби

Пловдивското летище отново излиза на загуба през миналата година, но тя намалява с близо една трета в сравнение с 2014 г. Приходите от оперативна дейност (без получените суми за финансиране от ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация") са спаднали с 16%, главно заради свиването наполовина на приходите от продажба на стоки. Причината за понижението са големите продажби, отчетени предходната година, когато са били реализирани стоки, получени при вливането на "Летище Бургас" и "Летище Варна" в пловдивската компания (основно промишлени стоки и парфюми), става ясно от отчета. Дружеството не е публикувало данни за брой обслужени пътници и товари през 2015 г.

Малкото летище

Значително увеличение на обслужените полети, пътници и товари, но от ниска база, отчита "Летище Горна Оряховица". Полетите общо са нараснали с една трета, броят на пътниците се е удвоил, а обработените товари са скочили 10 пъти. На летището се извършват основно тренировъчни полети, малко карго и полети за пръскане на посеви, а заетите са малко над 40 души. Като цяло проблемите на аеропорта са старите оборудване и сгради, нуждата от основен ремонт на пистата и липсата на система за инструментално кацане. Икономическата криза се е отразила на дружеството, като на практика е ликвидирала износа с авиация на продукти от Северна България, става ясно от анализа на данните. От две години компанията отчита печалба от 1000 лв. За първото тримесечие на тази година дружеството отчита минимална печалба (126 лв.) на фона на 15 хил. лв. загуба за същия период през миналата година.

В началото на тази година консорциумът "Гражданско летище Горна Оряховица" беше избран за концесионер на аеропорта, но процедурата още не е финализирана. С 95% в него е "Кристална вода", свързано с Румен Гайтански–Вълка, а 5% държи самото държавно дружество "Летище Горна Оряховица".

Концесионирането на другите две летища е на по-начален етап, макар че очакванията са това да стане тази година. Откриването на процедурата за "Летище Пловдив" вече беше одобрено от Министерския съвет, предстои скоро това да се случи и за софийския аеропорт.

Финансови резултати (млн. лв.)
20142015Промяна
Летище София
Приходи107.2118.110.1%
Разходи101.6112.110.3%
Печалба5.35.66.3%
Летище Пловдив
Приходи3.93.5-10.1%
Разходи5.34.5-15.7%
Печалба-1.3-0.9-30.7%
Летище Горна Оряховица
Приходи0.70.915.9%
Разходи0.70.915.9%
Печалба0.00.00.0%

Източник: Отчети на дружествата

В очакване да започне концесионирането на двете най-големи летища в страната, които все още се управляват от държавата, резултатите на дружествата за изминалата година се оказват сравнително добри. "Летище София" повишава приходите и печалбата си, а пловдивският аеропорт намалява загубата си с близо една трета. Крайният резултат на летището в Горна Оряховица, за което по-рано тази година беше избран концесионер, на практика не се променя. Като цяло тенденцията при всички се запазва и през първото тримесечие на тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    "От инвестициите, които се финансират със средства на компанията, са изпълнени малко над половината, а от тези, финансирани от летищни такси, са приключени под 20% от планираните. Така голяма част от поръчките са прехвърлени за тази година."

    Вероятно тази година са купили по-малко снегорини заради късия сезон...

  • 2
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Добре са ни летищата, особено след построяването на новите терминали.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    5,3 милиона печалба за летище като софийското? Та то инвестициите в него на спестовен влог да ги бяха сложили, щяха да носят повече доходност.

  • 4
    m_style avatar :-P
    m_style

    Не разбрах това летище Г. Оряховица защо присъства в някаква справка.
    Дайте например сравнение - колко печелят летищата във Варна и Бургас на 1€/инвестиция и колко държавното в София. Изводите сами ще си направим... К,во ми сравнявате показатели на тренировъчен плацдарм с неработещото летище в Пловдив и главното летище на държавата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK