Тази улица е затворена за бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тази улица е затворена за бизнес

Търговците по затворения участък от бул. "Патриарх Евтимий" се оплакват от прекъснато улично осветление

Тази улица е затворена за бизнес

Как продължителните софийски ремонти и съпровождащите ги неуредици се отразяват на търговците

Десислава Лещарска
19094 прочитания

Търговците по затворения участък от бул. "Патриарх Евтимий" се оплакват от прекъснато улично осветление

© Надежда Чипева


Темата накратко

Продължителните ремонти в центъра на София и изграждането на третата линия на метрото поставят собствениците и наемателите на търговски обекти в засегнатите райони в сложна ситуация. Затрудненият достъп до магазините и заведенията неизбежно води до спад в приходите и дори фалити. Най-често ремонтите са съпроводени от организационен хаос, който още повече вгорчава живота на търговците.

Денят е вторник, първият работен след Великден. Вместо обичайното оживление на централната софийска улица "Цар Асен" има огромна кална локва, заела мястото на пътното платно, самотен багер, остатъци от изкъртен асфалт и висящи от колчетата жълти пластмасови ленти, сигнализиращи за ремонт. Придвижването е трудно, а единственият "минувач" е жена с гумени ботуши, която изгребва ръждивия дъжд от входа си, за да го върне обратно на "улицата". На фона на тази тъжна картинка някак логично стои залостената ролетна щора на плод-и-зеленчука, тъмната витрина на модния бутик и скучаещите продавачи в магазините, които все пак са решили да отворят тази сутрин. Продължителните ремонти в центъра на града и изграждането на третата линия на метрото са поставили тези търговци в незавидна ситуация за дълъг период от време. По данни на "Капитал" оборотите на търговските обекти в засегнатите части на столицата спадат с от 10 до 100%, а единственият шанс за оцеляване е предоговаряне на наемите, преместване или временно прекратяване на дейността.

Сами по себе си ремонтите и особено изграждането на метрото са нормална част от ежедневието на един милионен град и макар да са свързани с известен дискомфорт, в дългосрочен план имат за цел да направят града по-уреден и чист. Наличието на метроспирка до даден търговски обект често увеличава в пъти неговия оборот. Но това е обетованата земя, до която се стига през дълги разкопани улици и купища хаос.

Първият проблем е комуникационен. Търговците много често разбират за плановете на общината в деня, в който намират улицата затворена и разкопана и съответно нямат никакво време за реакция. Освен липса на адекватен диалог има и проблем със сигурността - прекъснато улично осветление, необезопасени изкопи, блокиран пешеходен достъп. Непрогледният мрак и прикритието на плътните огради на строежите създават предпоставки за вандалски прояви и вече има доста случаи на разбити витрини и опити за грабежи. Третият съществен проблем е качеството. След края на ремонта наематели и собственици на обекти се сблъскват с неприятни изненади като дефекти по новата тротоарна настилка, несъобразено ниво на паважа с входа на обекта, стърчащи или хлътнали капаци на шахти, което създава допълнителни неприятности освен вече натрупаните загуби.

Авариен фалит

В описаната по-горе ситуация са се озовали няколко наематели на търговски обекти по централната "Цар Асен", която е затворена от близо два месеца за планов ремонт, включващ подмяна на подземната инфраструктура, пътното платно и тротоарните настилки. По информация на Столичната община, предоставена на "Капитал", ремонтът ще продължи до края на юни. Полина Христова, съсобственичка на магазин за хартиени играчки и аксесоари, обаче не е имала същия успех с достъпа до информация. "Един ден просто заварихме улицата затворена и работници, които къртят асфалта. Оказа се, че е трябвало да се досетим за ремонта от съобщение за закриване на синята зона", казва младата жена.

По улицата с постапокалиптичен вид разбираемо няма никой. "За нас е много зле, магазинчето е почти пред фалит. За щастие хазяите се съгласиха да намалят наема за периода на ремонта с около 20%, но не знаем дали ще издържим до края, на мускули сме", казва Полина. Към разговора се присъединява Красимир Якимов, наемател на отсрещния обект - магазинче за плодове и зеленчуци, което не работи повече от месец: просто няма как да зареди стока.

"Знаем че е за добро, но поне да се прави качествено", казват двамата и посочват разкопаната улица, която веднъж е била изровена и зарита от "Софийска вода" и втори път от ЧЕЗ за подмяна на кабелите, защото "бригадите се разминали". Според Столичната община ремонтът на "Цар Асен" бил "синхронизиран" с експлоатационните дружества, но случката по-скоро говори за лоша комуникация и проблеми с контрола, който е ангажимент на общината. "Заради това загубихме няколко дни и още толкова заради лошото време и дъжда", казва Якимов. Полина пък показва "новия" тротоар - т.нар. унипаваж свършва рязко, доста преди прага на магазина й, а разстоянието е запълнено с неравен цимент. Нивото е вдигнато и всичката мръсотия от улицата просто се стича в магазина. Положението е трагикомично: има съобщение за провело се преди два дни пролетно почистване на съседните улици, което е напълно лишено от смисъл занимание, при положение че прахоляка от разбитата "Цар Асен" се носи из целия квартал, а по улиците ежедневно преминава строителна техника.

Търговците по затворения участък от бул. "Патриарх Евтимий" се оплакват от прекъснато улично осветление
Фотограф: Надежда Чипева

И докато обитателите на "Цар Асен" ще си отдъхнат след месец-два, тези на затворения заради метрото бул. "Патриарх Евтимий" ще са отцепени от живота на града за две години. "За нас най-големият проблем е осветлението. Срязаха кабелите заради изграждането на метрото и няма улично осветление. Пешеходният тротоар е един непрогледен тунел. Преди по-малко от седмица ни разбиха витрината", казва Борисова, която има магазин за бижута на булеварда. За щастие охранителите били наблизо и дошли пеша, защото няма как да стигнат с кола. "Няма къде да си изхвърлим боклука - добре, няма къде да паркираме - пак добре, но защо да няма улично осветление?!", чуди се тя. Жената отчита спад в оборота от 50%, но все пак е успяла да договори отстъпка в наема. Проблемът е, че разходите й са се увеличили, защото са инвестирали в нова по-здрава врата, охранителни камери, застраховка и др. "Ние като наематели няма как да получим обезщетение, но поне имаме право на информиран избор и време за реакция", казва Борисова и също разказва, че е разбрала за затварянето на "Патриарх Евтимий" от съобщение за закриване на синята зона. След като изпраща жалба в общината заради разбитата витрина, получава подробен отговор за различните етапи от изграждането на метрото и съответните срокове.

Расте, но не поумнява

"В Столична община битува абсолютно неадекватното схващане, че общественото обсъждане има за цел единствено да информира гражданите постфактум, вместо да събере информация за техните нужди", коментира темата Гергин Борисов от сдружение "Спаси София". "Често ремонтите не отчитат какво има на самата улица, какви са търговските обекти, как изглеждат, чертаят един тротоар и това е. Столичната община няма навика да планира действията си и да ги обсъжда със засегнатите страни", посочва той и припомня протестите на търговците по бул. "Ломско шосе" преди 5-6 години, който беше затворен за изграждането на втория метродиаметър. "Ако общината беше комуникирала с тези хора, че булеварда ще е отворен за пешеходно вместо за автомобилно движение, нямаше да се стигне дотам", посочва Борисов.

Той дава пример с по-напредналите западни държави, където много преди да се затвори предвидената за ремонт улица, се изгражда заместваща комуникация. "При нас в процеса на работа почват да се местят едни кабели. Временната организация на движението пък въобще не се обсъжда с гражданите, тя се решава от администрацията и дори не стига до общински съвет. Това е причината за тези проблеми - липса на обществени обсъждания, липса на разбиране какво е общественото обсъждане, на съобразителност и работа на парче. Бизнесът е на същото дередже като гражданите", казва Борисов и ни разказва, че с него също са се свързали наематели на търговски обекти в "Красно село". "Те виждат, че вече се копае за метрото, но никой не им казва нищо, не знаят в кой момент ще им съобщят, че трябва да затворят. А това са финансови загуби за тези хора - те трябва да се организират, да се преместят, да вадят нови разрешителни, да въртят на празни обороти няколко месеца."

На въпрос на "Капитал" до общината каква е практиката за предупреждение на собственици и наематели в засегнати от продължителни ремонти райони получихме следния отговор: "Столична община обявява създадената организация на движението чрез средствата за масово осведомяване за всеки ремонт, който се извършва на територията на столицата"... Общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков беше малко по-обстоятелствен и обясни, че всички столичани с талони за паркиране в синя и зелена зона, които са оставили мейла си, са получили подробна информация за затварянето на улиците със съответните срокове и алтернативни маршрути, а "Център за градска мобилност" е получил специални благодарности от някои от тях. На въпрос защо тази информация не е стигнала и до останалите засегнати страни, Зарков отговори, че "винаги има някой неразбрал" и че не можеш да обхванеш всички. "Не бих казал, че има хаос. Нещата се решават от експерти", казва Зарков, а на коментарът ни, че именно липсата на гражданско участие е в основата на проблема той отговори: "Не отхвърлям тази възможност, възможно е да се обсъждат тези неща със засегнатите страни, но понякога просто няма алтернатива."

Какво да се прави

Ако оставим настрани необятната тема за начина, по който се решават нещата в града, и за качеството на изпълнение, има няколко неща, които засегнатите страни могат да направят. Когато става въпрос за наематели на търговски обекти, те се изчерпват предимно с предоговаряне на условията по контракта. "Това няма нищо общо с общината, а е въпрос на търговски договорки между собственици и наематели", казва Михаела Паренкова, управител на книжарница "Хеликон" на ъгъла на бул. "Витоша" и затворения "Патриарх Евтимий". "Някои не успяват да се разберат за отстъпка по време на ремонта, а щетите са много големи, докато разходите остават същите. И ние в момента сме в процес на предоговаряне", казва Паренкова и посочва, че целта й е да овладее спада на приходите до 10%, въпреки че достига и до 20%. "При миналото затваряне на "Витошка" (заради изграждането на метрото до бул. "Джеймс Баучер") успяхме да задържим спада на 10%, но с цената на страхотни усилия", казва тя.

Универсално решение няма и всичко е въпрос на договорка между двете страни, потвърждава Христо Асенов, директор "Брокерски услуги" в консултантската компания за бизнес имоти MBL|CBRE. В практиката си той е имал случаи, в които е договорен и гратисен период, защото и "пиле не може да прехвръкне" пред магазина, както и случаи на предоговорени наеми в молове заради ремонти около търговския център. "Има случаи, в които собствениците отказват да дадат намаление, позовават се на клаузите в договора си и отказват да споделят "загубите" от спада в продажбите. При такава ситуация търговецът трябва да пресметне дали си струва да плаща наем, без да получава планираните приходи за периода на ремонтите, с надеждата за по-високи приходи в бъдеще. Ако заложи на този сценарий, то е разумно да си удължи договора със срока на ремонта, за да може да реализира очакваните приходи", казва Асенов. Младен Митов, анализатор в "Явлена", потвърждава, че няма установена практика за вкарване на клауза за "продължителен ремонт" в договорите и всичко е въпрос на добра воля. "Тук вариант е да влязат застрахователите и в застраховката да се предвиди такъв форсмажор", казва Митов. Източник от застрахователния пазар обаче посочи, че това противоречи на основна логика на застраховането - а именно, да подсигурява срещу непредвидими събития. Ремонтът на улици, обясни той, не попада в тези събития, колкото и недиалогична да е Столичната община. И на шега добави, че в България би могло да има застраховка "общинско управление", но тя би събирала по-малко пари, отколкото ще трябва да изплаща. Така че този риск засега бизнесът и гражданите носят сами.

Улица "Цар Асен" е разкопана на два пъти, защото бригадите на "Софийска вода" и ЧЕЗ се разминали
Фотограф: Надежда Чипева

Темата накратко

Продължителните ремонти в центъра на София и изграждането на третата линия на метрото поставят собствениците и наемателите на търговски обекти в засегнатите райони в сложна ситуация. Затрудненият достъп до магазините и заведенията неизбежно води до спад в приходите и дори фалити. Най-често ремонтите са съпроводени от организационен хаос, който още повече вгорчава живота на търговците.

Денят е вторник, първият работен след Великден. Вместо обичайното оживление на централната софийска улица "Цар Асен" има огромна кална локва, заела мястото на пътното платно, самотен багер, остатъци от изкъртен асфалт и висящи от колчетата жълти пластмасови ленти, сигнализиращи за ремонт. Придвижването е трудно, а единственият "минувач" е жена с гумени ботуши, която изгребва ръждивия дъжд от входа си, за да го върне обратно на "улицата". На фона на тази тъжна картинка някак логично стои залостената ролетна щора на плод-и-зеленчука, тъмната витрина на модния бутик и скучаещите продавачи в магазините, които все пак са решили да отворят тази сутрин. Продължителните ремонти в центъра на града и изграждането на третата линия на метрото са поставили тези търговци в незавидна ситуация за дълъг период от време. По данни на "Капитал" оборотите на търговските обекти в засегнатите части на столицата спадат с от 10 до 100%, а единственият шанс за оцеляване е предоговаряне на наемите, преместване или временно прекратяване на дейността.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    todorov_emil avatar :-|
    Emil Simeonov

    Преди години ,нямаше нищо страшно за два-три месеца,а дори и малко повече(обикновено ремонтните дейности продължават от юни до късна есен) малкия бизнес да понесе съответните загуби без последствия и силни сътресения.Тези времена,като че ли,безвъзвратно отминаха и сега всяка ремонтна дейност ограничаваща потока от клиенти към обектите ,оказва огромно влияние върху приходите и съответно върху разпределението на месечните разходи.Няма никакво разумно решение ,в случая единственото такова е вдигане на потреблението вътре в страната!

  • 2
    comandante avatar :-|

    До коментар [#1] от "Emil Simeonov":
    Според либертофонската доктрина няма нищо лошо в това търговците да понасят огромни загуби от инфраструктурните проекти. Даже това се използва като ефективен репресивен инструмент чрез промяна на градоустройството да се спира пътникопотока от една търговска зона и да се пренасочва към друга. С този метод за няма 10 години ремонти по бул.Витоша спряха колите и трамваите за да пренасочат умните и богатите към моловете! Когато това се оказа не достатъчно, премахнаха и велосипедите ,вероятно като крайна мярка ще забранят и пешеходците за да не правят оборот и просяците!


  • 3
    zcu00469861 avatar :-|
    zcu00469861

    Нищо, нищо така се учи човек да мисли, за съжаление, в България.
    Когато ни уврат главите и започнем да се интересуваме сами , а не да ни интересуват по телевизията, какво се случва и ще се случва около нас, тогава може и да ни дойде акъла.
    Попа е дълъг булевард, има магазинчета и също така, и много живущи. Къде им беше гражданското самосъзнание да се поинтересуват как бъдещото изграждане на метрото ще засегне тяхното ежедневие? Защо не са попитали кмета на община Сердика, колко и кога ще се вдига шум. Как ще стигат линейките до входовете, как ще се зареждат магазинчетата, кой ще обещети търговците за намалелия оборот... Ей такива въпроси за близкото бъдеще трябва да си задава българинът и да следи дали нещата се развиват така както са му казали. Чак тогава смяната на крушката на сълбището ще е елементарен проблем.

  • 4
    gringo_tm avatar :-|
    gringo_tm

    Без ремонтни дейности не може. Това е ясно на всички ни. Друг сериозен проблем е(в много голям процент) нежеланието на собствениците на засегнатите имоти аз предогоравяне на условията по наем през съответния период. От собствен опит го казвам. А забавянето и т.н. от страна на изпълнители е съвсем нормален процес... А и в крайна сметка винаги за всичко има риск, особено за малкия бизнес...

  • 5
    m_style avatar :-|
    m_style

    "И на шега добави, че в България би могло да има застраховка "общинско управление", но тя би събирала по-малко пари, отколкото ще трябва да изплаща."

    Това е истинската картина! Срам! София е пословична с безумната организация на основни ремонти, ниското качество на изпълнение и проекти за "ремонт на ремонта". С даскалица по руски + 2-3 клявки и няколко мафиота в СОС - ТОЛКОВА!

  • 6
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Хайде, стига глупости, бе... На Витошка е по-пълно с народ, откогато и да било и заведения и магазини процъфтяват. Снощи в 12 вечерта дори нямаше места по заведенията.
    Не че в статията няма истини - и за контрола на качеството и за неуредиците и разминаванията с фирмите и формалните обществени обсъждания, но е подплътена и явни манипулации. Като тая дето разбрала за затварянето на Патриарх Евтимий от съобщението за закриване на синята зона - това за да го кажеш, значи трябва абсолютно нарочен манипулатор, най-малкото защото по новини по всички телевизии и в интернет месеци преди това се тръбеше за това, показваха се алтернативните маршрути за минаване и т.н. и ти като собственик на бизнес в района, ако не си се поинтересувал от това, значи ще си фалираш така или иначе.
    И дайте да си го кажем - на общината не й работата на осигурява клиентела на кварталните плод зеленчуци, а да подобрява градската среда. Вярно, в хода на това ще има и неудобства за такива хора, но няма как - още не е измислено как да се строи по друг начин.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Я виж, да не е замръзнал ада, че левите са почнали да се интересуват от неволите на дяволския частен бизнес?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK