С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 17 май 2016, 18:17, 28053 прочитания

Държавата започна концесията на летище София

Заради високото плащане от 1.2 млрд. лв. Ryanair вижда риск от вдигане на таксите, а оттам и на билетите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата се разделя с най-скъпия си и атрактивен актив, ако не броим тези в сферата на енергетиката - столичното летище. Тя по сметките на транспортния министър Ивайло Московски очаква да получи от него рекордно голяма сума - 1.2 млрд. лв. за 35 години, от които половината като първоначална вноска. Във вторник на заседание на Министерския съвет беше решено да започне процедурата по отдаването на летище София на концесия, като оферти ще се подават до края на септември.
Министър Московски обяви дълга редица от желаещи концесионери. Според представители на сектора интерес едва ли ще проявят повече от 4-5 оператора

Автор: Цветелина Белутова

Целта на транспортното министерство е половината от сумата, или около 550 - 600 млн. лв., да дойде накуп в началото, останалите средства да са от концесионно плащане (минимум 5% от годишните приходи) и третият източник ще е от инвестиции в летището, които ще останат после за държавата. Голямата сума в началото е предвидена за погасяване на задълженията на БДЖ. За прехвърляне на средствата към железниците ще е необходимо съгласието от страна на Брюксел, като Московски бил уверен, че съгласието ще бъде получено до септември.

В концесионната процедура има поне два спорни момента. Първо - не е ясно как ще излязат сметките на кандидатите, при положение че държавната компания от години е на скромна печалба от малко над 5 млн. лв. Каквито и мултипликатори да се използват, няма как с печалба от този размер да се покрие плащане от 1.2 млрд. лв. Другото обяснение за огромната сума е, че сега държавното дружество не се управлява добре и се източва, и всъщност постижимата възвращаемост е много по-висока.


Второ - изливане на пари в нереформираната железница с раздут щат ще доведе само до временно решаване на проблемите й, но не и до дългосрочното им стабилизиране на пазара, на който от години има и частни жп компании.

Трето - факт е и първата критика от страна на авиокомпания, че залагането на твърде висока първоначална цена ще доведе до вдигане на летищните такси впоследствие, което от своя страна ще свие авиопазара. Това заяви пред журналисти търговският директор на нискотарифния авиопревозвач Ryanair Дейвид О'Брайън, който наскоро обяви мащабната си авиопрограма от и до летище София.

Но има и плюс - при избор на подходящ концесионер обаче пътниците, които в момента са около 4 млн. годишно, ще могат да разчитат на много по-качествена услуга.



Сметки за 1.2 млрд. лв.
От кандидатите се иска да предложат минимум 550 млн. лв. еднократно плащане в началото и годишно концесионно плащане от минимум 5% от приходите, като при класирането плащането ще е с тежест 55% - разпределена 90 към 10 между еднократното в началото и ежегодното, обясни източник на "Капитал Daily". Инвестиционната програма ще е с тежест 15%, бизнес планът за развитие ще е с 25% (според друг източник двата показателя ще са с по 20% тежест), а останалите 5% ще са за концепцията за мерките за сигурност на столичната аерогара.

Тук стои въпросът как концесионерът ще успее да спечели от инвестицията си и каква ще е нормата му на възвращаемост, определена с финансово-икономическия модел. Това, което се знае за "Летище София", е, че приходите му за 2014 г. са 107.2 млн. лв., а за 2015 г. - 118.2 млн. лв. Вместо да прави по 30 млн. лв. печалба на година при постоянен ръст на пътниците, то в последните години отчита доста скромни финансови резултати. За 2014 г. печалбата е 5.3 млн. лв., а за 2015 г. - 5.6 млн. лв. Така излича, че нормата на възвращаемост е около 5%, докато маржът на частния оператор на двете морски летища за миналата година е 24%. Освен това в последните месеци държавната компания е много активна в обществените поръчки за строителство, покупка на активи и отдаване на дейности, които ще поставят един бъдещ концесионер пред свършен факт да работи с подизпълнители, които може и да не отговарят на критериите му.

Според Дейвид О'Брайън от Ryanair много по-правилен подход от страна на държавата би бил концесията да бъде дадена на компанията, която би се ангажирала с това да се увеличи броят на пътниците, като според него летище София може да има 13.5 млн. пътници през 2026 г., а развитието на пътникопотока би имало по-голяма икономическа стойност за региона. Обратното - взимането накуп на голяма сума пари би довело до повишаване на таксите, отказване на някои от превозвачите, повишаване на цените на билетите и в крайна сметка всичко ще бъде платено от крайния потребител, като може да се стигне и до субсидиране от страна на държавата - т.е. държавата прибира висока такса от концесията и в същото време плаща на превозвачите, за да ползват летището. Той даде примери с летищата в Атина, Тбилиси и Ларнака. В Атина Ryanair се е отказала да увеличава полетите си, в Тбилиси ирландската авиокомпания не оперира, а от Ларнака лети само до една линия.

Потенциалните кандидати

От известно време в публичното пространство се въртят и имена на потенциални кандидати.
Сред тях е концесионерът на летищата във Варна и Бургас - Fraport. Последната активност на германския оператор в региона е концесията на 14 гръцки летища в консорциум с гръцката Slentel, част от холдинга Copelouzos, на Димитрис Копелузос, който има и енергиен бизнес.

Сред по-сигурните кандидати били и Ferrovial Airports, която оперира 4 летища в Обединеното кралство, сред които и летище Heathrow. Траен интерес имало проявен и от турската Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Първоначален интерес бил проявил и операторът на сегашното летище Ataturk - TAV, но той не бил потвърден. След обявяването на летище Пловдив на концесия обаче се заговори, че интересът на компанията е изместен по-скоро натам.

С голяма вероятност можело да участва и операторът на летището в Дъблин.

С по-малък шанс за участие били летище Мюнхен и френската Vinci Airports, която оперира 34 летища в света. Интересът от страна на Цюрих е непостоянен, а по думите на министър Московски пред медиите интерес имат още от летището в Лион, катарци, китайци, турци.

И държавна помощ към "България ер"
Търговският директор Дейвид О'Брайън е поискал среща с представители на транспортното министерство и по друг важен въпрос, засягащ летище София и авиобизнеса там - парите, които националният авиопревозвач "България ер" дължи на "Летище София" за летищни такси от години. "За две години и девет месеца "България ер" дължи на летището 30 млн. евро", заяви той, като това по думите му е непозволена държавна помощ, която поставя останалите авиокомпании в неконкурентна позиция. Проблемът със забавените плащания на "България ер" към аерогарата е доста стар, но това е първият случай, в който за него говорят конкурентите на "България ер". Жестовете към авиокомпанията впрочем започват доста назад във времето. Според бивши служители на летището превозвачът още в първите месеци е нарушил предишното си споразумение за разсрочване на задълженията от 2008 г. В него две от важните задължителни условия са били да не се пропускат вноски и да не се трупат нови дългове - ангажименти, които явно не са изпълнени.

О'Брайън се пошегува, че ще попита "Летище София" дали те самите може да започнат да си плащат през 2019 г. "България ер" е част от групата на "Химимпорт", като варненският холдинг индиректно има миноритарно участие в концесията на летищата във Варна и Бургас. Според О'Брайън интересен въпрос е дали "България ер" има същата политика с бавене на плащания и на черноморските летища. Той зададе и въпроса защо вместо изплащането на дивидент на акционерите на "Химимпорт" не се покриват задълженията към софийската аерогара.
Ryanair каца по-рано
От ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair съобщиха, че ще открият базата си в София по-рано от предвиденото. Първоначалният план беше това да стане в края на октомври, като новата дата е 6 септември. Превозвачът ще лети до 21 дестинации от Терминал 1 на летище София, като около половината от линиите са нови за българската столица. Авиокомпанията ще базира 3 самолета в София, като очакванията й са да превози 1.5 млн. пътници през 2017 г. Остава и линията й от летище Пловдив до Лондон.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения Вечерни новини: ЕК извади България от групата страни с дисбаланси, НАП няма да затваря обекти за дребни нарушения

И още: Заразените с коронавирус се множат в Италия и Европа, първи заболял в Гърция

26 фев 2020, 2544 прочитания

Напрежението в управляващата коалиция продължава 5 Напрежението в управляващата коалиция продължава

Бойко Борисов и вицепремиерът Красимир Каракачанов почти се скараха пред журналисти, но стабилността на кабинета не изглежда заплашена

26 фев 2020, 2114 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Крачка по-близо до азерския газ

Строителството на газопровода TAP, от който България ще може да се снабдява, започна официално във вторник

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10