Държавата започна концесията на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата започна концесията на летище София

Капитал

Държавата започна концесията на летище София

Заради високото плащане от 1.2 млрд. лв. Ryanair вижда риск от вдигане на таксите, а оттам и на билетите

Калина Горанова
28546 прочитания

Капитал

© Капитал


Държавата се разделя с най-скъпия си и атрактивен актив, ако не броим тези в сферата на енергетиката - столичното летище. Тя по сметките на транспортния министър Ивайло Московски очаква да получи от него рекордно голяма сума - 1.2 млрд. лв. за 35 години, от които половината като първоначална вноска. Във вторник на заседание на Министерския съвет беше решено да започне процедурата по отдаването на летище София на концесия, като оферти ще се подават до края на септември.

Целта на транспортното министерство е половината от сумата, или около 550 - 600 млн. лв., да дойде накуп в началото, останалите средства да са от концесионно плащане (минимум 5% от годишните приходи) и третият източник ще е от инвестиции в летището, които ще останат после за държавата. Голямата сума в началото е предвидена за погасяване на задълженията на БДЖ. За прехвърляне на средствата към железниците ще е необходимо съгласието от страна на Брюксел, като Московски бил уверен, че съгласието ще бъде получено до септември.

В концесионната процедура има поне два спорни момента. Първо - не е ясно как ще излязат сметките на кандидатите, при положение че държавната компания от години е на скромна печалба от малко над 5 млн. лв. Каквито и мултипликатори да се използват, няма как с печалба от този размер да се покрие плащане от 1.2 млрд. лв. Другото обяснение за огромната сума е, че сега държавното дружество не се управлява добре и се източва, и всъщност постижимата възвращаемост е много по-висока.

Второ - изливане на пари в нереформираната железница с раздут щат ще доведе само до временно решаване на проблемите й, но не и до дългосрочното им стабилизиране на пазара, на който от години има и частни жп компании.

Трето - факт е и първата критика от страна на авиокомпания, че залагането на твърде висока първоначална цена ще доведе до вдигане на летищните такси впоследствие, което от своя страна ще свие авиопазара. Това заяви пред журналисти търговският директор на нискотарифния авиопревозвач Ryanair Дейвид О'Брайън, който наскоро обяви мащабната си авиопрограма от и до летище София.

Но има и плюс - при избор на подходящ концесионер обаче пътниците, които в момента са около 4 млн. годишно, ще могат да разчитат на много по-качествена услуга.

Сметки за 1.2 млрд. лв.

От кандидатите се иска да предложат минимум 550 млн. лв. еднократно плащане в началото и годишно концесионно плащане от минимум 5% от приходите, като при класирането плащането ще е с тежест 55% - разпределена 90 към 10 между еднократното в началото и ежегодното, обясни източник на "Капитал Daily". Инвестиционната програма ще е с тежест 15%, бизнес планът за развитие ще е с 25% (според друг източник двата показателя ще са с по 20% тежест), а останалите 5% ще са за концепцията за мерките за сигурност на столичната аерогара.

Тук стои въпросът как концесионерът ще успее да спечели от инвестицията си и каква ще е нормата му на възвращаемост, определена с финансово-икономическия модел. Това, което се знае за "Летище София", е, че приходите му за 2014 г. са 107.2 млн. лв., а за 2015 г. - 118.2 млн. лв. Вместо да прави по 30 млн. лв. печалба на година при постоянен ръст на пътниците, то в последните години отчита доста скромни финансови резултати. За 2014 г. печалбата е 5.3 млн. лв., а за 2015 г. - 5.6 млн. лв. Така излича, че нормата на възвращаемост е около 5%, докато маржът на частния оператор на двете морски летища за миналата година е 24%. Освен това в последните месеци държавната компания е много активна в обществените поръчки за строителство, покупка на активи и отдаване на дейности, които ще поставят един бъдещ концесионер пред свършен факт да работи с подизпълнители, които може и да не отговарят на критериите му.

Според Дейвид О'Брайън от Ryanair много по-правилен подход от страна на държавата би бил концесията да бъде дадена на компанията, която би се ангажирала с това да се увеличи броят на пътниците, като според него летище София може да има 13.5 млн. пътници през 2026 г., а развитието на пътникопотока би имало по-голяма икономическа стойност за региона. Обратното - взимането накуп на голяма сума пари би довело до повишаване на таксите, отказване на някои от превозвачите, повишаване на цените на билетите и в крайна сметка всичко ще бъде платено от крайния потребител, като може да се стигне и до субсидиране от страна на държавата - т.е. държавата прибира висока такса от концесията и в същото време плаща на превозвачите, за да ползват летището. Той даде примери с летищата в Атина, Тбилиси и Ларнака. В Атина Ryanair се е отказала да увеличава полетите си, в Тбилиси ирландската авиокомпания не оперира, а от Ларнака лети само до една линия.

Потенциалните кандидати

От известно време в публичното пространство се въртят и имена на потенциални кандидати.

Сред тях е концесионерът на летищата във Варна и Бургас - Fraport. Последната активност на германския оператор в региона е концесията на 14 гръцки летища в консорциум с гръцката Slentel, част от холдинга Copelouzos, на Димитрис Копелузос, който има и енергиен бизнес.

Сред по-сигурните кандидати били и Ferrovial Airports, която оперира 4 летища в Обединеното кралство, сред които и летище Heathrow. Траен интерес имало проявен и от турската Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Първоначален интерес бил проявил и операторът на сегашното летище Ataturk - TAV, но той не бил потвърден. След обявяването на летище Пловдив на концесия обаче се заговори, че интересът на компанията е изместен по-скоро натам.

С голяма вероятност можело да участва и операторът на летището в Дъблин.

С по-малък шанс за участие били летище Мюнхен и френската Vinci Airports, която оперира 34 летища в света. Интересът от страна на Цюрих е непостоянен, а по думите на министър Московски пред медиите интерес имат още от летището в Лион, катарци, китайци, турци.

И държавна помощ към "България ер"

Търговският директор Дейвид О'Брайън е поискал среща с представители на транспортното министерство и по друг важен въпрос, засягащ летище София и авиобизнеса там - парите, които националният авиопревозвач "България ер" дължи на "Летище София" за летищни такси от години. "За две години и девет месеца "България ер" дължи на летището 30 млн. евро", заяви той, като това по думите му е непозволена държавна помощ, която поставя останалите авиокомпании в неконкурентна позиция. Проблемът със забавените плащания на "България ер" към аерогарата е доста стар, но това е първият случай, в който за него говорят конкурентите на "България ер". Жестовете към авиокомпанията впрочем започват доста назад във времето. Според бивши служители на летището превозвачът още в първите месеци е нарушил предишното си споразумение за разсрочване на задълженията от 2008 г. В него две от важните задължителни условия са били да не се пропускат вноски и да не се трупат нови дългове - ангажименти, които явно не са изпълнени.

О'Брайън се пошегува, че ще попита "Летище София" дали те самите може да започнат да си плащат през 2019 г. "България ер" е част от групата на "Химимпорт", като варненският холдинг индиректно има миноритарно участие в концесията на летищата във Варна и Бургас. Според О'Брайън интересен въпрос е дали "България ер" има същата политика с бавене на плащания и на черноморските летища. Той зададе и въпроса защо вместо изплащането на дивидент на акционерите на "Химимпорт" не се покриват задълженията към софийската аерогара.

Ryanair каца по-рано

От ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair съобщиха, че ще открият базата си в София по-рано от предвиденото. Първоначалният план беше това да стане в края на октомври, като новата дата е 6 септември. Превозвачът ще лети до 21 дестинации от Терминал 1 на летище София, като около половината от линиите са нови за българската столица. Авиокомпанията ще базира 3 самолета в София, като очакванията й са да превози 1.5 млн. пътници през 2017 г. Остава и линията й от летище Пловдив до Лондон.

Държавата се разделя с най-скъпия си и атрактивен актив, ако не броим тези в сферата на енергетиката - столичното летище. Тя по сметките на транспортния министър Ивайло Московски очаква да получи от него рекордно голяма сума - 1.2 млрд. лв. за 35 години, от които половината като първоначална вноска. Във вторник на заседание на Министерския съвет беше решено да започне процедурата по отдаването на летище София на концесия, като оферти ще се подават до края на септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    Абе Икономедия, вие интерес към концесията на летището ли имате, или е спусната задача по десебарска линия? Че от месец насам по две статии на ден има в Дневник и тук на тема концесията, генералчето и то се изходи по въпроса и т.н. В смисъл, в интерес на обективността, казвайте открито първо какво искате да стане, да не се окаже продуктово позициониране като с Уникредит ;)
    Иначе сериозно - имам вземане-даване с летището - тотална помия е държавното управление! Дано се намери кой да го вземе, че там времето е спряло в края на 80-те!

  • 2
    baudolino avatar :-|
    baudolino

    Единственият интерес, който прозира от статиите е този на българския данъкоплатец, а именно адекватно и внимателно структуриран конкурентен процес за формиране на най-изгодното за България концесионно споразумение - нито една от тези стъпки не е по силите на който и да е от екипа на неграмотния мошеник Московски. Поредна явна и нагла кражба се готви пред очите на всички (справка меко казано неизгодната сделка на ГЕРБ за Булгартабак).

    Казаното от представителя на Райънеър е вярно до последната буква. Само ще добавя, че която и да е частна компания се финансира при по-неизгодни условия от България като държава, откъдето и мотивацията за начинът на структуриране на концесията с голямо предплащане и минимален ъпсайд в името на наливане на нови пари в БДЖ (да се запълнят дупките предизвикани от новия коалиционен партньор Ковачки) е смехотворна и крайно неизгодна за България.

  • 3
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    Сметки за 1.2 млрд. лв.....така някои си смятаха и лихвите, които трябваше да вземат от КТБ, пък то какво стана...мани мани. Така, че сметките без кръчмаря надали са правилни и този път.
    Апропо, детето чудо няма ли да е сред участниците в концесията? Нали му останаха пари като разпродаде туй онуй.

  • 4
    dgerald avatar :-|
    dgerald

    Мен ме интересува, какво ще стане с чистачките? Досега беше лесно - звънкат на Бойко и проблема е решен!

  • 5
    vestonosec avatar :-?
    vestonosec

    Връщайки лентата назад във времето се сещам, че точно Капитал пишеха за това колко са лоши Райън еър и как едва ли не се държали нехуманно с пътниците си. Сега изведнъж станаха герои на новото време и на въздухоплаването. Не разбрах само какво се промени, но определено не е отношението на Райън към пътниците.

  • 7
    dosetliv avatar :-|
    dosetliv

    [quote#0:"др Горанова"]скромна печалба от малко над 5 млн. лв[/quote]

    Ми едното е че се раздуват разходи, и другото е, че сигурно има да се изплащат и кредити.

    Иначе според както пишат в интернета, нема никаква грижа да се докара брутна печалба от 28% ( 67 : 236 ) . Хем и не вервам разходите за персонал да са ни 56 млн евро на година

    http://www.flughafen-stuttgart.de/media/601417/gb_2014.pdf

    Един вид за да спестиме 2,4% лихва от 600 = 14 млн годишно , даваме бизнес , къде може да изкарва поне двойно

  • 8
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    Първо, въздържай се от квалификации - аз съм застанал с името си, а ти си някаква анонимка, нито съм ти другар, нито никакъв.
    Второ, друсаш ли нещо или това си ти е нивото? Обясни ми каква е връзката между цената на полетите София-Варна, КТБ и Булгартабак, но с някакви факти, без да намесваш илюминатите и Путин и може и да поговорим.
    Трето, как не те е срам, точно теб, като болносин десебист, костовист, къневист, дълбокист и т.н. изобщо да споменаваш авиокомпании, Булгартабак и прочее :)
    Четвърто, коя точно компания на ТИМ ти прилича на модела, който си описал? Щото според мен са си много добре всички, по някой лев изкарвам и на БФБ от тях, та кажи, ако имаш някакво друго инфо, ама не от бг-мама почерпено:)

  • 9
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    До коментар [#8] от "Максим Александров":

    Айде тогава, щом си толкова навътре, ни осветли за размера на дълга към Летище София. Кажи ни колко е към миналия месец. Нали печелиш на борсата от тях. Кажи ни колко е. Официално. Колко над 30 млн. Кажи ни колко самолета са преотдадени направо с екипажите , да летят по разни безумни дестинации по света. Кажи ни, защо летим с Уиз до Германия и Белгия за 30 евро , което е над 1100 километра, а до Варна е над 50 евро, което е три пъти по- малко километра. Обясни ни го това. Защо не е 20 евро. Кажи ни защо нискотарифните компании ми предлагат да летя с Еърбъс, а парка на България еър е от някакви измислени бразилски самолети. Защо великата компания няма Боинг или Еърбъс. И пак- колко дължите на нас данъкоплатците, че ползвате нашето летище. Колко над 30 млн и защо само вие не плащате, и то въпреки, че получавате бонусните полети на властта до Брюксел.

  • 10
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Просто ме е страх да си помисля как съдбите на такива стратегически обекти като Летище София например, лежат в ръцете на тотална КАЛИНКА като Московски, който има вид (и не само вид) на същество появило се напълно случайно в Министерски Съвет. Явно точно такива се търсят за министри, за да може далаверата да върви без проблем.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK