Дневните винетки може да станат факт от 1 януари 2017
Регионалната комисия в парламента подкрепи на първо четене въвеждане и на дневни и тримесечни стикери


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Дневни и тримесечни винетки да се въведат от 1 януари 2017 г. - това реши на първо четене регионалната комисия в парламента. Предложението за промени в Закона за пътищата е внесено миналия месец от депутати на Реформаторския блок - Петър Славов, Мартин Димитров и Вили Лилков, в партньорство с депутати от Патриотичния фронт - Димитър Байрактаров и Христиан Митев.
"Днес Комисията по регионална политика подкрепи нашето предложение за въвеждане на дневна и тримесечна винетка. Това е важно за хората, които ползват сезонно своите автомобили", написа в социалните мрежи Мартин Димитров. "Също така предлагаме годишната винетка да важи 365 дни, тоест да е наистина годишна. В пленарната зала ще бъде много тежка битка. Това е пример за смислено и рационално решение, което всички би следвало да подкрепят!", гласи постът на Димитров. Пред "Капитал" той уточни, че предложението е минало с 8 на 6 гласа. Против и въздържали се са били отделни депутати от ГЕРБ и АБВ. Всички останали парламентарни групи подкрепиха дневната винетка, дали ще мине в зала - никой не може да каже, допълни той.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
15 коментара
Единственият облекчен от тази мярка ще бъде турският и румънският транзит през страната, който досега поради липса на дневни караше на седмични винетки. Липсата от техните такси ще бъде покрита изцяло от местните резиденти и то няма от кои други, освен от тези с дългосрочните винетки.
Разбира се, има вариант дневната да бъде с такава цена, че туристът да си купи направо дълга винетка, която да покрива връщането след ваканцията. Но не това имат предвид вносителите.
До коментар [#1] от "cinik": Има и други решения: Вариант1: Дневната винетка да бъде регионална - да речем областта на регистрация на колата + 2 съседни. Вариант2: Дневната винетка да не важи за магистралите Така на транзитния трафик няма да е удобна.
[quote#1:"cinik"]има вариант дневната да бъде с такава цена, че туристът да си купи направо дълга винетка[/quote]
Очаквайте 9-10 лв. за дневна винетка.
До коментар [#2] от "boko34":
И районите по протежението на Е79 и Е80 да са рязко по-скъпи от другите, защото там ще цакаме гастарбайтерите, хе-хе!
А може и друга идея - почасова винетка за петък от 16:00 до 20:00 ч. от София до точка, пък неделя по същото време - от точка към София. Двете да се комбинират като билет за отиване и връщане с възможност за презаверяване. В другото време - цени като за пиков час.
Хайде да не давам още идеи, че ще вземе да ги прочете някой депутатин и да ги прегърне, заедно със събратимите си по сиво вещество в парламента.
До коментар [#4] от "cinik": Ами няма друг начин. Все пак се търси справедлива цена. На фона на 100 лева за годишна, дневната трябва да бъде 1-2 лева и да се плаща навсякъде, така както се плаща ток и вода.
"Във връзка с финансовата обосновка на законопроекта беше проведено онлайн допитване до над 2000 души"
Не знаех, че така се прави финансова обосновка. Яко. Аз си мислех, че се смятат приходи/разходи. Ама явно вече е достатъчно да се направи онлайн допитване/което даже не е представително/.
До коментар [#5] от "boko34":
И като я направиш 1-2лв. дневната, рязко ще паднат приходите от годишните. Реципрочно рязко ще паднат общите приходи от винетки и се връщаш в началото.
Сегашната винетна система е крос субсидирана - демек събира по-малко приходи от колкото е нужно. Което е явна форма на несправедливост, защото един пенсионер, който никога не излиза от региона който обитава, спонсорира пътищата да се движим всички ние...
Истината е издръжката на пътищата да е през данък в горивото. Който кара - плаща. Какво по просто.... Винетки, минетки, толове... глупости на търкалета.
До коментар [#5] от "boko34":
Не пречи и минутна винетка да сложим, въпросът е, че пътната мрежа така или иначе трябва да я има налична, независимо дали я ползваш 2 пъти или 20 пъти годишно. Като не я ползваш - да си я ползвал. Иначе другите ти плащат твоя дял 364 дена в годината, за да се появиш ти на 365-тия ден с 2-та лева и да очакваш оправени пътища.
До коментар [#7] от "niakoi_si":
Плащането на пътни такси през акциз не работи в отворен пазар. Германците бяха на този принцип и резултатът беше, че акцизът скочи до небесата, а бизнесът и транзитът почнаха да зарежат в съседните държави. По 50 км навътре от всяка граница бензионостанциите бяха измрели. Накрая поне за тировете сложиха тол-система, а за колите предстои винетна система скоро време. И това е Германия с огромня си вътрешен пазар.
[quote#7:"niakoi_si"]Истината е издръжката на пътищата да е през данък в горивото. Който кара - плаща. Какво по просто.... Винетки, минетки, толове... глупости на търкалета. [/quote]
Ми като шофира в града и не излиза, ама го дерът в горивото и за магистралите, дали е по-справедливо? Трябва да се плаща през винетки или ТОЛ защото се плаща при ползването — колкото повече ползваш съответния път, толкова повече плащаш. Мда, няма идеален свят, но винаги може да го балансираме по-добре. Отделно, че един претоварен камион разбива пътя в пъти повече правилно натоварения, и нито винетка, нито таксата в бензина го санкционират, но на входа на определени пътища може да си плати грешката с лихвите — и за претоварването преди и след хубавия път...
Просто в държавата имаме проблем с адекватното балансиране на вреда/полза, което се изкривява от лобита, корупция и откровена простотия.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.