Новият брой:
Първият опит за ротационен кабинет в България

Дневните винетки може да станат факт от 1 януари 2017

Регионалната комисия в парламента подкрепи на първо четене въвеждане и на дневни и тримесечни стикери

Промените са важни за хората, които ползват сезонно или рядко своите автомобили
Промените са важни за хората, които ползват сезонно или рядко своите автомобили
Промените са важни за хората, които ползват сезонно или рядко своите автомобили    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Промените са важни за хората, които ползват сезонно или рядко своите автомобили    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дневни и тримесечни винетки да се въведат от 1 януари 2017 г. - това реши на първо четене регионалната комисия в парламента. Предложението за промени в Закона за пътищата е внесено миналия месец от депутати на Реформаторския блок - Петър Славов, Мартин Димитров и Вили Лилков, в партньорство с депутати от Патриотичния фронт - Димитър Байрактаров и Христиан Митев.

"Днес Комисията по регионална политика подкрепи нашето предложение за въвеждане на дневна и тримесечна винетка. Това е важно за хората, които ползват сезонно своите автомобили", написа в социалните мрежи Мартин Димитров. "Също така предлагаме годишната винетка да важи 365 дни, тоест да е наистина годишна. В пленарната зала ще бъде много тежка битка. Това е пример за смислено и рационално решение, което всички би следвало да подкрепят!", гласи постът на Димитров. Пред "Капитал" той уточни, че предложението е минало с 8 на 6 гласа. Против и въздържали се са били отделни депутати от ГЕРБ и АБВ. Всички останали парламентарни групи подкрепиха дневната винетка, дали ще мине в зала - никой не може да каже, допълни той.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 9

    Единственият облекчен от тази мярка ще бъде турският и румънският транзит през страната, който досега поради липса на дневни караше на седмични винетки. Липсата от техните такси ще бъде покрита изцяло от местните резиденти и то няма от кои други, освен от тези с дългосрочните винетки.

    Разбира се, има вариант дневната да бъде с такава цена, че туристът да си купи направо дълга винетка, която да покрива връщането след ваканцията. Но не това имат предвид вносителите.

    Нередност?
  • 2
    boko34 avatar :-|
    boko34
    • - 9

    До коментар [#1] от "cinik": Има и други решения: Вариант1: Дневната винетка да бъде регионална - да речем областта на регистрация на колата + 2 съседни. Вариант2: Дневната винетка да не важи за магистралите Така на транзитния трафик няма да е удобна.

    Нередност?
  • 3
    glia avatar :-P
    shogun

    [quote#1:"cinik"]има вариант дневната да бъде с такава цена, че туристът да си купи направо дълга винетка[/quote]
    Очаквайте 9-10 лв. за дневна винетка.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#2] от "boko34":

    И районите по протежението на Е79 и Е80 да са рязко по-скъпи от другите, защото там ще цакаме гастарбайтерите, хе-хе!

    А може и друга идея - почасова винетка за петък от 16:00 до 20:00 ч. от София до точка, пък неделя по същото време - от точка към София. Двете да се комбинират като билет за отиване и връщане с възможност за презаверяване. В другото време - цени като за пиков час.

    Хайде да не давам още идеи, че ще вземе да ги прочете някой депутатин и да ги прегърне, заедно със събратимите си по сиво вещество в парламента.

    Нередност?
  • 5
    boko34 avatar :-|
    boko34
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#4] от "cinik": Ами няма друг начин. Все пак се търси справедлива цена. На фона на 100 лева за годишна, дневната трябва да бъде 1-2 лева и да се плаща навсякъде, така както се плаща ток и вода.

    Нередност?
  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 1

    "Във връзка с финансовата обосновка на законопроекта беше проведено онлайн допитване до над 2000 души"

    Не знаех, че така се прави финансова обосновка. Яко. Аз си мислех, че се смятат приходи/разходи. Ама явно вече е достатъчно да се направи онлайн допитване/което даже не е представително/.

    Нередност?
  • 7
    niakoi_si avatar :-|
    niakoi_si
    • + 3

    До коментар [#5] от "boko34":

    И като я направиш 1-2лв. дневната, рязко ще паднат приходите от годишните. Реципрочно рязко ще паднат общите приходи от винетки и се връщаш в началото.

    Сегашната винетна система е крос субсидирана - демек събира по-малко приходи от колкото е нужно. Което е явна форма на несправедливост, защото един пенсионер, който никога не излиза от региона който обитава, спонсорира пътищата да се движим всички ние...

    Истината е издръжката на пътищата да е през данък в горивото. Който кара - плаща. Какво по просто.... Винетки, минетки, толове... глупости на търкалета.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 5

    До коментар [#5] от "boko34":

    Не пречи и минутна винетка да сложим, въпросът е, че пътната мрежа така или иначе трябва да я има налична, независимо дали я ползваш 2 пъти или 20 пъти годишно. Като не я ползваш - да си я ползвал. Иначе другите ти плащат твоя дял 364 дена в годината, за да се появиш ти на 365-тия ден с 2-та лева и да очакваш оправени пътища.

    Нередност?
  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    До коментар [#7] от "niakoi_si":

    Плащането на пътни такси през акциз не работи в отворен пазар. Германците бяха на този принцип и резултатът беше, че акцизът скочи до небесата, а бизнесът и транзитът почнаха да зарежат в съседните държави. По 50 км навътре от всяка граница бензионостанциите бяха измрели. Накрая поне за тировете сложиха тол-система, а за колите предстои винетна система скоро време. И това е Германия с огромня си вътрешен пазар.

    Нередност?
  • 10
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 2

    [quote#7:"niakoi_si"]Истината е издръжката на пътищата да е през данък в горивото. Който кара - плаща. Какво по просто.... Винетки, минетки, толове... глупости на търкалета. [/quote]
    Ми като шофира в града и не излиза, ама го дерът в горивото и за магистралите, дали е по-справедливо? Трябва да се плаща през винетки или ТОЛ защото се плаща при ползването — колкото повече ползваш съответния път, толкова повече плащаш. Мда, няма идеален свят, но винаги може да го балансираме по-добре. Отделно, че един претоварен камион разбива пътя в пъти повече правилно натоварения, и нито винетка, нито таксата в бензина го санкционират, но на входа на определени пътища може да си плати грешката с лихвите — и за претоварването преди и след хубавия път...
    Просто в държавата имаме проблем с адекватното балансиране на вреда/полза, което се изкривява от лобита, корупция и откровена простотия.

    Нередност?
Нов коментар