Дневните винетки може да станат факт от 1 януари 2017
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дневните винетки може да станат факт от 1 януари 2017

Промените са важни за хората, които ползват сезонно или рядко своите автомобили

Дневните винетки може да станат факт от 1 януари 2017

Регионалната комисия в парламента подкрепи на първо четене въвеждане и на дневни и тримесечни стикери

Десислава Лещарска
22475 прочитания

Промените са важни за хората, които ползват сезонно или рядко своите автомобили

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Дневни и тримесечни винетки да се въведат от 1 януари 2017 г. - това реши на първо четене регионалната комисия в парламента. Предложението за промени в Закона за пътищата е внесено миналия месец от депутати на Реформаторския блок - Петър Славов, Мартин Димитров и Вили Лилков, в партньорство с депутати от Патриотичния фронт - Димитър Байрактаров и Христиан Митев.

"Днес Комисията по регионална политика подкрепи нашето предложение за въвеждане на дневна и тримесечна винетка. Това е важно за хората, които ползват сезонно своите автомобили", написа в социалните мрежи Мартин Димитров. "Също така предлагаме годишната винетка да важи 365 дни, тоест да е наистина годишна. В пленарната зала ще бъде много тежка битка. Това е пример за смислено и рационално решение, което всички би следвало да подкрепят!", гласи постът на Димитров. Пред "Капитал" той уточни, че предложението е минало с 8 на 6 гласа. Против и въздържали се са били отделни депутати от ГЕРБ и АБВ. Всички останали парламентарни групи подкрепиха дневната винетка, дали ще мине в зала - никой не може да каже, допълни той.

Предложението

В мотивите си депутатите посочват, че предложението им ще отстрани някои сериозни недостатъци на сегашната уредба - ще запълни празнотата между едномесечната и годишната винетка - тримесечната ще изпълнява функцията на сезонна; ще въведе еднодневна винетка за леките автомобили, които сега са дискриминирани за сметка на тежкотоварните; ще направи едногодишните винетки наистина едногодишни. Сега винетките важат само до 31 януари на следващата календарна година, независимо кога са закупени.

"Във връзка с финансовата обосновка на законопроекта беше проведено онлайн допитване до над 2000 души, които категорично, с близо 90% мнозинство, посочиха необходимостта от 3- или 6-месечни (или дори и двата вида) винетни стикери. Това дава основание да се очаква сериозен интерес към предлаганата 3-месечна винетка, което ще оправдае напълно разходите по нейната изработка и отпечатване.

Още две години с винетки

Плановете на държавата са пластмасовите стикери да отпаднат като начин за таксуване и да се въведат тол-система за камионите и електронни винетки за леките коли. Това обаче няма да стане в близките поне две години. В момента тече избор на изпълнител на новата система, а поръчката вече се обжалва на ниво условия. Междувременно пътната агенция планира да обяви нова поръчка за доставчик на винетките, тъй като договорът със сегашния - обединение между "ВИП Секюрити" и Български пощи, изтича на 31 декември 2016 г. Поръчката може да тръгне следващия месец.

Дневни и тримесечни винетки да се въведат от 1 януари 2017 г. - това реши на първо четене регионалната комисия в парламента. Предложението за промени в Закона за пътищата е внесено миналия месец от депутати на Реформаторския блок - Петър Славов, Мартин Димитров и Вили Лилков, в партньорство с депутати от Патриотичния фронт - Димитър Байрактаров и Христиан Митев.

"Днес Комисията по регионална политика подкрепи нашето предложение за въвеждане на дневна и тримесечна винетка. Това е важно за хората, които ползват сезонно своите автомобили", написа в социалните мрежи Мартин Димитров. "Също така предлагаме годишната винетка да важи 365 дни, тоест да е наистина годишна. В пленарната зала ще бъде много тежка битка. Това е пример за смислено и рационално решение, което всички би следвало да подкрепят!", гласи постът на Димитров. Пред "Капитал" той уточни, че предложението е минало с 8 на 6 гласа. Против и въздържали се са били отделни депутати от ГЕРБ и АБВ. Всички останали парламентарни групи подкрепиха дневната винетка, дали ще мине в зала - никой не може да каже, допълни той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Единственият облекчен от тази мярка ще бъде турският и румънският транзит през страната, който досега поради липса на дневни караше на седмични винетки. Липсата от техните такси ще бъде покрита изцяло от местните резиденти и то няма от кои други, освен от тези с дългосрочните винетки.

    Разбира се, има вариант дневната да бъде с такава цена, че туристът да си купи направо дълга винетка, която да покрива връщането след ваканцията. Но не това имат предвид вносителите.

  • 2
    boko34 avatar :-|
    boko34

    До коментар [#1] от "cinik": Има и други решения: Вариант1: Дневната винетка да бъде регионална - да речем областта на регистрация на колата + 2 съседни. Вариант2: Дневната винетка да не важи за магистралите Така на транзитния трафик няма да е удобна.

  • 3
    glia avatar :-P
    shogun

    [quote#1:"cinik"]има вариант дневната да бъде с такава цена, че туристът да си купи направо дълга винетка[/quote]
    Очаквайте 9-10 лв. за дневна винетка.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "boko34":

    И районите по протежението на Е79 и Е80 да са рязко по-скъпи от другите, защото там ще цакаме гастарбайтерите, хе-хе!

    А може и друга идея - почасова винетка за петък от 16:00 до 20:00 ч. от София до точка, пък неделя по същото време - от точка към София. Двете да се комбинират като билет за отиване и връщане с възможност за презаверяване. В другото време - цени като за пиков час.

    Хайде да не давам още идеи, че ще вземе да ги прочете някой депутатин и да ги прегърне, заедно със събратимите си по сиво вещество в парламента.

  • 5
    boko34 avatar :-|
    boko34

    До коментар [#4] от "cinik": Ами няма друг начин. Все пак се търси справедлива цена. На фона на 100 лева за годишна, дневната трябва да бъде 1-2 лева и да се плаща навсякъде, така както се плаща ток и вода.

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    "Във връзка с финансовата обосновка на законопроекта беше проведено онлайн допитване до над 2000 души"

    Не знаех, че така се прави финансова обосновка. Яко. Аз си мислех, че се смятат приходи/разходи. Ама явно вече е достатъчно да се направи онлайн допитване/което даже не е представително/.

  • 7
    niakoi_si avatar :-|
    niakoi_si

    До коментар [#5] от "boko34":

    И като я направиш 1-2лв. дневната, рязко ще паднат приходите от годишните. Реципрочно рязко ще паднат общите приходи от винетки и се връщаш в началото.

    Сегашната винетна система е крос субсидирана - демек събира по-малко приходи от колкото е нужно. Което е явна форма на несправедливост, защото един пенсионер, който никога не излиза от региона който обитава, спонсорира пътищата да се движим всички ние...

    Истината е издръжката на пътищата да е през данък в горивото. Който кара - плаща. Какво по просто.... Винетки, минетки, толове... глупости на търкалета.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "boko34":

    Не пречи и минутна винетка да сложим, въпросът е, че пътната мрежа така или иначе трябва да я има налична, независимо дали я ползваш 2 пъти или 20 пъти годишно. Като не я ползваш - да си я ползвал. Иначе другите ти плащат твоя дял 364 дена в годината, за да се появиш ти на 365-тия ден с 2-та лева и да очакваш оправени пътища.

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "niakoi_si":

    Плащането на пътни такси през акциз не работи в отворен пазар. Германците бяха на този принцип и резултатът беше, че акцизът скочи до небесата, а бизнесът и транзитът почнаха да зарежат в съседните държави. По 50 км навътре от всяка граница бензионостанциите бяха измрели. Накрая поне за тировете сложиха тол-система, а за колите предстои винетна система скоро време. И това е Германия с огромня си вътрешен пазар.

  • 10
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#7:"niakoi_si"]Истината е издръжката на пътищата да е през данък в горивото. Който кара - плаща. Какво по просто.... Винетки, минетки, толове... глупости на търкалета. [/quote]
    Ми като шофира в града и не излиза, ама го дерът в горивото и за магистралите, дали е по-справедливо? Трябва да се плаща през винетки или ТОЛ защото се плаща при ползването — колкото повече ползваш съответния път, толкова повече плащаш. Мда, няма идеален свят, но винаги може да го балансираме по-добре. Отделно, че един претоварен камион разбива пътя в пъти повече правилно натоварения, и нито винетка, нито таксата в бензина го санкционират, но на входа на определени пътища може да си плати грешката с лихвите — и за претоварването преди и след хубавия път...
    Просто в държавата имаме проблем с адекватното балансиране на вреда/полза, което се изкривява от лобита, корупция и откровена простотия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK