Здравко Здравков срещу Звездата на смъртта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здравко Здравков срещу Звездата на смъртта

Здравко Здравков срещу Звездата на смъртта

Новият главен архитект обещава реформа в устройственото планиране на София, но амбициозните му планове ще са сериозно изпитание

Мария Манолова
25802 прочитания

© Надежда Чипева


Ако има едно безспорно нещо около смяната на главния архитект на София, то е, че новият градостроител ще трябва да поеме горящ пожар в голи ръце. Дирекцията, която движи всички строителни, архитектурни и пространствени проблеми в столицата, е добре смазана и непокътната от години чиновническа машина, но в тежка репутационна криза. От една страна, непрекъснатите провали с обществените пространства в София (едва ли ви трябва повече от една разходка край НДК в дъждовно време, за да си изградите мнение) правят Направление "Архитектура и градоустройство" фокус на недоволството на гражданите. От друга, бизнесът също не може да работи добре с общината заради тежката, бавна и често безсмислена бюрокрация и съмненията за корупция.

Оставката на доскорошния главен архитект Петър Диков беше плах опит за потушаване на недоволството от управлението на строителството и градските пространства в София. Този ход, разбира се, не постигна нищо, освен да осигури сравнително спокойствие на Диков, след като месеци наред беше под постоянния критичен обстрел на неправителствени организации и граждани.

От началото на седмицата всички нерешени проблеми на градоустройството са на бюрото на новия главен архитект на София Здравко Здравков. В кампанията си по време на конкурса той обещаваше да изчисти репутацията на НАГ с добро мениджърство, разпределяне на задълженията между повече експерти и електронизиране на процесите и услугите в общината. Извън административните мерки той издигна още по-висока цел - да превърне София от град на неограничените инвестиционни намерения и тежкия автомобилен трафик в град на хората. Сега Здравков ще трябва да докаже дали всичко това е възможно и по неговите сили.

Ще пребори ли Здравко администрацията

От първите срещи с новия главен архитект може да усетите две неща. Първото е желанието му да се разграничи от модела "Диков" и концентрирането на цялата административна власт в един човек. Второто е, че Здравков ще се опитва да реформира НАГ, без да обръща дирекцията "с краката нагоре" , ще търси приемственост и е убеден, че мястото на главния архитект е като помощник и изпълнител на визията на кмета на един град. Вероятно началото на мандата на Здравков ще се определя именно от напрежението между тези две негови виждания, защото общинската администрация едва ли ще направи рязък завой в положителна посока без твърда ръка зад волана.

"Искам да променя репутацията на Направление "Архитектура и градоустройство". Някои го сравняват със Звездата на смъртта. Не смятам, че този екип от 130 души е точно това. Но смятам да работя за подобряване на имиджа на направлението", обяснява Здравков в разговор с "Капитал". "Между мен и служителите трябва да се изгради доверие. Очевидно, след като влиза ново лице, настройката е като на организъм, който реагира на външен дразнител или вирус - той ще вдигне температура, ще се опита да го изхвърли, ще реагира спонтанно. Очакванията ми са постепенно да изградя доверие и да се сработя с екипа", признава обаче новият главен архитект. Той казва, че ще промени начина, по който се случват обществените обсъждания, ще работи с неправителствените организации и че звеното трябва да има PR, за да се чуват и "добрите неща, които се случват, но не стигат до медиите".

Според Здравков най-големият проблем в НАГ в момента е бавната скорост, с която се обслужват гражданите. "Очевидно е необходима реформа. Основният ми приоритет е спазването на сроковете, защото точно това е едно от нещата, които са предпоставка за възникване на корупция. Считам, че моите промени могат да ускорят процесите на придвижване на документите", обяснява Здравков. "Идеята ми е основно да създам максимален брой дигитални услуги, за да намаля предпоставките за комуникация на граждани със служители", казва още той. На въпроса има ли корупция в общината до момента и как ще се справи с нея Здравков казва следното: "Откакто ме номинираха за главен архитект, ме бомбардират непрекъснато какви ли не съобщения. Аз не съм свидетел на такова нещо, но ще бъда изключително нетърпим на подобни сигнали."

Новият главен архитект обявява, че до два месеца ще е готов с идеите си за реформа в направлението, за които обаче ще разчита на решение на общинския съвет. Междувременно Здравков обеща да уеднакви формулярите и процедурите в 24-те района на столицата, които в момента работят на самостоятелен принцип, както и да им разпредели повече отговорности. "Целта ми е постепенно да разсредоточа част от правомощията към архитектите на районите. Има 24 районни архитекти, не е необходимо да се фокусира цялата власт и отговорност в НАГ", казва Здравков. Паралелно с това той иска да изгради "експертна банка" от хора, които да идват на помощ на НАГ при различни проекти вместо казионните Съюз на архитектите и Камара на архитектите, които сега единствени имат досег до работата на общината.

София 2020

За това колко са добри градоустройствените идеи, проекти и откровени бъгове от последните години - презастрояването на кварталите, строежът на естакадите, проектите за Ларгото и НДК и други, Здравков няма директен отговор. "Не искам да коментирам проектантските решения, тъй като те са взети от предишното ръководство, но за да бъде една реализация качествена, тя трябва да бъде проследена от началото до края. Една добра идея може да бъде много лесно компрометирана със заместването на материали", казва той.

"Функциите бяха натоварени изцяло върху архитект Диков и се очакваше от него да взема всякакви решения - по отношение на визията, на организирането на конкурсите, на администрирането. Моята идея е чисто мениджърки това нещо да се разсредоточи", смята Здравков. "Една от моите основни задачи е качественото провеждане на конкурси. [Ще създам] звено за градско и пространствено планиране, което да се занимава с провеждане на архитектурни конкурси и да следи целия процес - от изготвянето на заданието за проектиране, през обществените обсъждания до създаването на проектната документация и процеса на реализация на проекта", казва наследникът на Петър Диков.

Здравко Здравков казва, че няма да се намесва в проектите за реновация на центъра, които вече са одобрени, но още не са започнали. "Трите зони, след като получат финансиране, би трябвало колегите, които имат авторски права, да си довършат работата, но смятам да работя за останалите пешеходни пространства, за да получим едно качествено обвързване на всички пешеходни пространства с пешеходни маршрути", обяснява Здравков. Той има идея как да изглежда центърът на града - която не включва високо строителство и бизнес сгради. "Трябва да си отговорим какъв искаме да бъде - дали да е исторически и туристически, дали да е жилищен, дали да е бизнес. Според мен ценността на нашия град е добре оформеният исторически център. Ние имаме всичко - от най-ранната археология, османска архитектура, социалистическа архитектура. Ние не можем да впечатлим туриста с една свръхмодерна сграда - тях вече ги има и са наредени като дизайнерски бутилки в Дубай. Но е факт, че сме една от най-старите столици заедно с Атина и това натрупване на пластовете култура е нашето най-голямо богатство", обяснява Здравков.

Решението според него е "модерен периметър и исторически център". "Мястото [на големите модерни проекти] e в периферията и с доказан транспортен анализ, защото една такава сграда генерира към себе си трафик от около 1000 - 2000 нови автомобила", казва новият главен архитект. Освен обитателите на една висока сграда около нея се насища с услуги, ресторанти, заведения, които постепенно започват да насищат пространството около сградата. В един момент започва трафикът около нея да става все по-интензивен. Без такъв последващ анализ не може да кажем къде би могло да се развие високото строителство. Тя може да остане безжизнена, ако няма как да се достигне до сградата", смята архитектът. За целта Здравков дава заявка, че ще създаде правила за строеж на високи сгради, които да включват предварителен анализ на транспорта и комуникацията.

И ежедневните проблеми

Преди всички големи планове обаче ще трябва да бъдат решени многото ежедневни дефекти на устройственото планиране в София. За презастрояването на кварталите Здравко Здравков казва, че "проблемът е на градоустройствените планове и за това сме виновни изцяло архитектите. Плановете са обърнати изцяло към сградите, а не към хората. Създадени са в желанието да осигурим на предприемачите малко допълнителна РЗП." На въпроса какво трябва да се случи в квартали, които вече имат устройствени планове, като "Младост" той отговаря уклончиво. "Има райони, в които нещата са изпуснати. Презастроено е, липсва качествено паркиране. На съществуващите райони би трябвало да се изградят паркинги по периферията, за да се успокои транзитът или трафикът вътре. Всяко място трябва да се разгледа само за себе си", смята новият главен архитект.

Решението на Здравков е да се променят политиката и приоритетите. "Един качествен план трябва да осигури няколко неща. Първо, достъп до парк в рамките на 10 минути. Всеки има право да стигне лесно и бързо до място, където да седне, да почине, да отиде до детска площадка. Всеки има право да види през прозореца си дърво, а не калкана на комшията", казва той. Здравков не спира да говори за превръщането на София в "град за хората", което трябва да се случи поне по три начина: чрез изграждане на качествени велотрасета (обвързани и безопасни, а не "с боя по асфалта"), специално внимание към пешеходните пространства и развитието на масовия градски транспорт. "Няма как развитието на прекрасна транспортна инфраструктура да не мотивира хората да използват личните си автомобили", смята Здравков. "От 60-те години има изследвания, които доказват, че с осигуряване на пропускливостта на трасетата се получава обратният ефект. Човек си казва "я виж какъв прекрасен път, защо не купя една кола на сина си, на жена си". Ние сме на едно от първите места в Европа по наситеност на автомобили на 1000 души. В София са малко над 700", казва новият главен архитект.

За всичко това, разбира се, ще трябва много, много време. За това кога според него ще може да се усети промяна Здравков казва, че в устройственото планиране политиките са дългосрочни. "Но нещата трябва да се поставят на правилната платформа, за да може малко по малко сами да тръгнат да се подреждат", казва той.

Ако има едно безспорно нещо около смяната на главния архитект на София, то е, че новият градостроител ще трябва да поеме горящ пожар в голи ръце. Дирекцията, която движи всички строителни, архитектурни и пространствени проблеми в столицата, е добре смазана и непокътната от години чиновническа машина, но в тежка репутационна криза. От една страна, непрекъснатите провали с обществените пространства в София (едва ли ви трябва повече от една разходка край НДК в дъждовно време, за да си изградите мнение) правят Направление "Архитектура и градоустройство" фокус на недоволството на гражданите. От друга, бизнесът също не може да работи добре с общината заради тежката, бавна и често безсмислена бюрокрация и съмненията за корупция.

Оставката на доскорошния главен архитект Петър Диков беше плах опит за потушаване на недоволството от управлението на строителството и градските пространства в София. Този ход, разбира се, не постигна нищо, освен да осигури сравнително спокойствие на Диков, след като месеци наред беше под постоянния критичен обстрел на неправителствени организации и граждани.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    transnational avatar :-|
    transnational

    Прочетох до половината:
    Главната му цел била да увеличи скоростта на обслужване на гражданите (между другото, драги Капитал, скорост може да бъде висока или ниска, не бърза или бавна). Голямата визия, няма що. Звучи като поредния посредствен софийски чиновник.
    И спрях да чета.

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    Ох , наслушалисме се на това кой , какво ЩЕ направи . Ми хайде , ама обикновенно , който говори той не работи .

  • 3
    alehandro77 avatar :-|
    alehandro77

    Думи и пак думи...а дела кога???

  • 4
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    Звучи идеалистично. Ако е искрен мазните функционери в общината ще го изядат за закуска!!!

  • 5
    finlip avatar :-|
    finlip

    До коментар [#1] от "transnational":

    Не знам какво ще направи но намеренията му са много точно премерени и достойни за уважение! Дано ги сбъдне!
    София трябва в най- скоро време да реши най- важния си проблем: колко милионен град иска да бъде, защото с тези темпове на инвестиране и развитие скоро ще се превърне в Будапеща.

  • 6
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    До коментар [#1] от "transnational":

    Това е идеята - главният архитект е чиновник, не визионер. Той не може и не бива да формулира градоустройствената политика на града, а само да отчита законосъобразността на отделните проекти. Визионерството трябва да е в експертна дирекция, която да планира, проучва, анализира и предлага, а решенията да се взимат от кмета и от СОС.

    https://www.youtube.com/watch?v=ED_3D9lKBtw

  • 7
    SliceOfLife avatar :-|
    SliceOfLife

    Негативните коментари на база на какво са? Работил е дълго време и нищо не е свършил ли? Имате по-добри идеи за София ли? Нека да се остави човекът да работи, пък ще видим след време дали ще спази нещата, които говори. Успех

  • 8
    petrof avatar :-(
    petrof

    Най-голЯмия капацитет, който можеше да бъде избран!!!
    Главното му достойнство е, че е бил главен архитект на Червен Бряг. Нищо лично към жителите на това градче....

  • 9
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫

    не разбрах, иска да развали и без това развалените пътища за да ползваме градски транспорт ??!! да не би на градския транспорт да не му трябва хубава инфраструктура? вместо да помисли за паркинги (подземни и тн), щял да разкарва автомобилите. нещо като сталин - има човек, има проблем, няма автомобил, няма проблем.

  • 10
    marchovski avatar :-|
    Инко Инков

    Да се надяваме,че ще намери време и за измамния ПУП-Подлозище(Горна баня),където Диков лично е наредил подмяната на чл.16 с чл.17(защото никой няма да забележи).Тоя ПУП пада в съда,просто за това нарушение на закона давност няма(някой да си спомня кв.Витоша .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.