Хаос, корупция и тефлон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хаос, корупция и тефлон

Хаос, корупция и тефлон

Какво всъщност е сбъркано в сградата на ул. "Дякон Игнатий"

Калина Горанова
19885 прочитания

© Цветелина Белутова


През изминалата седмица един ирландски търговски директор пристигна в България, за около 15 минути нахвърля няколко добре известни пазарни закономерности, взе си куфара и си замина. Прагматичната директност дойде от Дейвид О'Брайън от нискотарифната авиокомпания Ryanair. Low-cost превозвачът е известен с агресивния си модел, с който разбива статуквото където стъпи и разбутва настанилите се удобно играчи. Компанията не изневери на себе си и О'Брайън успя да хвърли в лек смут транспортното министерство и националния авиопревозвач "България ер", част от холдинг "Химимпорт".

С две думи, О'Брайън каза, че неплатените десетки милиони за летищни такси от "Бъгария ер" към столичната аерогара са непозволена държавна помощ, поставяща останалите авиокомпании в неравностойно положение. И второ - че ако цената, която държавата иска да вземе от концесията на летище София, гласувана в Министерския съвет в същия ден, е твърде висока, това ще доведе до вдигане на таксите, оттам на цената на билетите и накрая до стагнация на авиопазара.

Това което ирландецът не каза, но се подразбираше, е, че решенията, взимани във високата сграда до Народния театър, където се намира Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, имат видими, дългосрочни и важни ефекти върху живота ни. Удивително е всъщност как въпреки многото си етажи това министерство в последните години удобно остава в сянката.

Подчинените на Ивайло Московски са важни по няколко основни причини. Те контролират превозвачите по суша, въздух и релси. Раздават шофьорски книжки, отговарят за техническите прегледи. Министерството е собственик на най-големите държавни мастодонти извън енергетиката. В тях работят общо над 27 хил. души, получават огромни дотации от бюджета и предоставят услуги на огромни части от обществото и бизнеса. Ведомството отговаря за управлението на входовете и изходите на страната, каквито са пристанищата и летищата, от които зависи развитието на цели региони.

С толкова ресурс под контрол има огромно значение кой и как управлява това министерство. А то не се управлява добре. Министерството вече десетина години изгражда сложното електронно управление с пари от европейските и българските данъкоплатци. Появяват се отделни дигитализирани услуги на различни институции, но то дотолкова не се справя, че има идея цялата тази дейност да бъде извадена от него. Същото е с контрола на транспорта. Проблемите на различните превозвачи като наличието на голям сив сектор, лошите транспортни схеми, ограниченията, които се налагат от чужди държави пред българските компании, стоят все така на трупчета. Корупцията дотолкова е проникнала в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", че вече не е новина, когато арестуват шефа й, както стана в края на март. Още една изпълнителна агенция на ведомството беше обезглавена - "Гражданска Въздухоплавателна Администрация", пак по подозрения в нередности (виж текста). Огромни структури като НКЖИ от години си живеят на тъмно, като раздават много пари на един познат кръг от дружества (повече тук и тук). Стана ясно, че след дълго протакане вече никой не желае да си купи "БДЖ - Товарни превози". Така нереформираната железница ще разчита да излезе на чисто с парите от концесията на летище София.

Това е най-голямата сделка, която се очаква да сключи министерството на Московски. Самият той очаква 1.2 млрд. лв от нея. И в най-добрите традиции на министерството нищо покрай нея не е ясно, подхвърлят се различни числа и се обещава държавен ресурс да се отдаде за 35 години, а историята на досегашните концесии на министерство на транспорта не блести с особени успехи (виж тук).

От тефлона на Борисов

На въпроса кой е най-големият му успех като министър Ивайло Московски отговори на "Капитал" така: "Аз съм част от правителството на страната ни и за мен са важни успехите на правителството като цяло. Секторите транспорт, информационни технологии и съобщенията са част от икономиката на страната."

Московски наистина вече втори мандат на ГЕРБ е устойчива част от правителството. Нито един от тези скандали не полепва по него, а той се радва на присъствие в най-близкия кръг на премиера Бойко Борисов. Московски гради образа на съдействащ на разследващите институции, въпреки че би трябвало да върви преди тях и да контролира администрацията си.

От бранша казват, че имат добър диалог с министъра. Това обаче е странен диалог. Той например подкрепи намеренията им да си отмъстят на гръцката държава, като затворят границата за Великден. Подкрепи и таксиметровите шофьори, когато протестираха срещу плановете секторът им да стане по-прозрачен и отворен за конкуренция.

Министерството отговаря за информационните технологии и би следвало да бъде напредничаво. Когато Uber започна да разбутва таксиметровия пазар в София обаче, то не взе отношение за промяната на разпоредбите, а жителите на столицата трябваше да се сбогуват с възможността за алтернативна форма на таксиметрова услуга. След срещата с автобусните превозвачи ползвателите на Facebook изтръпнаха, че може да се посегне и на сайтовете за споделено пътуване. След това Московски трябваше да обяснява, че всъщност не е казал, че ще спре тези групи.

Активно не правим нищо

Като всеки транспортен министър Московски не може да се похвали и с голяма твърдост пред синдикатите в подопечните му дружества. След като стана ясно, че за "БДЖ - Товарни превози" няма кандидат, основната тема отново беше дали ще се съкращават служители, като дори беше съобщено, че ще се мисли в посока прехвърляне на част от тях на свободните щатни бройки в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Втората и сама има достатъчно финансови проблеми и раздут щат.

Едновременно с това товарното поделение постоянно губи пазарен дял и е на път е да се раздели с най-големия си клиент - миниите, свързани с Христо Ковачки, който сам си направи жп превозвач. От ръководството на БДЖ казват, че поради голямата себестойност на услугата трудно се конкурират с частните компании. А във всеки момент кредиторите на железопътния холдинг биха могли да обявят компанията в несъстоятелност. За да се реши ситуацията, Московски отново избра решение по най-малкото съпротивление. Просто парите от концесията на летището ще отидат в една нереформирана система, където ще потънат, както винаги досега.

Мастодонтите остават огромни получатели на субсидии, като колкото по-малко адекватни са на пазара, толкова повече расте и нуждата от държавна дотация за тях. Екипът на Московски не само не направи нищо, за да разреши този въпрос, но и позволи дружествата да са разпределителни гари за държавни средства под формата на обществени поръчки. Така например любимец в строителството на Национална компания "Железопътна инфраструктура" е свързаната с Делян Пеевски "Водстрой 98". Катарзисът на Бойко Борисов така и не засегна търговете на НКЖИ, където се очаква в следващите години да се излеят близо 1.2 млрд. лв. (колкото се очакват от летището).

По темата с управлението на държавните компании Московски обясни: "Както при всяко стопанско звено, вероятно има и пропуски или слабости, смея да твърдя обаче, че при констатирането на подобни те своевременно се отстраняват, като се предприемат незабавни мерки."

По етажите на властта

Опитът от този и от предишния мандат на министър Московски показва, че концесионери на пристанищни терминали и летища стават все добре познати местни играчи. При различните търгове имаше масово само по един кандидат и нулево чуждо участие. Статистиката показва, че в последните години най-големи ползи от концесионната политика на ведомството са извлекли Кирил Домусчиев, който, след като приватизира Параходство "Български морски флот" (БМФ), вече държи и основните терминали на пристанище Бургас. Концесионери станаха още варненската група "Химимпорт", Цветан Василев и Делян Пеевски, а наскоро към групата се присъедини и Румен Гайтански-Вълка с летището в Горна Оряховица.

В средата на март тази година стана ясно, че собственик на два етажа от споменатата вече висока сграда на улица "Дякон Игнатий" в София е "Параходство Български морски флот", контролирано от братята Кирил и Георги Домусчиеви. Причината да се разбере тази новина беше, че Министерският съвет пусна съобщение, че държавата ще изкупи обратно собствеността си в министерството и това удоволствие ще струва около 1 млн. евро.

Генезисът на този нелеп случай е около приватизацията на морския превозвач, като с разпореждане на Министерския съвет от 1999 г. управлението на въпросните етажи е предоставено на министерството и е разпоредено да се намали капиталът на параходството с балансовата стойност на помещенията. След като е приватизирана, компанията завежда дело за тези етажи и съдът приема, че процедурата по намаляване на капитала на едноличното търговско дружество не е била завършена. А тъй като частната компания няма място в министерството, имотите й трябва да се изкупят.

Звучи забавно, но историята с етажите в министерството е показателна за дейността му. Проблеми, нерешени с години, които изникват отново и отново, струват още и още пари на държавата и облагодетелстват определен кръг от хора.

Най-странно е, че никой от тези скандали досега не вреди на самия Московски. Въпреки провалите в подопечните му агенции, хаоса в дружествата под негов контрол и липсата на дългосрочни решения за основните проблеми на сектора министърът излиза чист от блатото под себе си. Има два варианта за това: или той не знае и не вижда проблемите, което само по себе си би значело, че не става за този си пост. Или ги вижда, но не прави нищо, защото не може или не иска.

Имотната връзка Московски - Домусчиев

Имотната връзка между Домусчиев и министерството на транспорта обаче не се ограничава само с двата етажа на ул. "Дякон Игнатий". Например има твърдения, че министър Московски обитава на свой ред апартамент 166 кв.м в комплекса на "Есте пропъртис" в София - част от "Адванс пропъртис" на братя Домусчиеви. Московски не е собственик там, като той не декларира наличие на имоти пред Сметната палата. Собственост обаче има Маринела Тодорова, която пак по неофициална информация в медиите е жената, с която министърът живее и имат деца.

На писмен въпрос какви са отношенията му с Маринела Тодорова Московски отговори "отлични", което, разбира се, е доста широко понятие. Следа за връзка между тях има в Търговския регистър. Според визитката на Московски на сайта на министерството той е бил управител на фирмата "БГ нит" в периода от 2003 до 2009 г. Според документите министърът е бил и едноличен собственик на на дружеството. През август 2009 г. го прехвърля на Маринела Тодорова, като дружеството сега е в ликвидация.

От справка в имотния регистър се вижда, че имотът в комплекса "Есте" е купен през лятото на 2011 г., малко след като Московски става министър. Цената на сделката за апартамента и гаража към него е 247 хил. лв. Ползван е кредит, като ипотеката е заличена през 2014 г. На въпрос дали смята, че собствеността на Маринела Тодорова в комплекса на "Есте пропъртис" може да бъде определена като конфликт на интереси предвид отдаването на концесия на пристанище Бургас на дружества, свързани с Кирил Домусчиев, Московски отговори "не смятам".

През изминалата седмица един ирландски търговски директор пристигна в България, за около 15 минути нахвърля няколко добре известни пазарни закономерности, взе си куфара и си замина. Прагматичната директност дойде от Дейвид О'Брайън от нискотарифната авиокомпания Ryanair. Low-cost превозвачът е известен с агресивния си модел, с който разбива статуквото където стъпи и разбутва настанилите се удобно играчи. Компанията не изневери на себе си и О'Брайън успя да хвърли в лек смут транспортното министерство и националния авиопревозвач "България ер", част от холдинг "Химимпорт".

С две думи, О'Брайън каза, че неплатените десетки милиони за летищни такси от "Бъгария ер" към столичната аерогара са непозволена държавна помощ, поставяща останалите авиокомпании в неравностойно положение. И второ - че ако цената, която държавата иска да вземе от концесията на летище София, гласувана в Министерския съвет в същия ден, е твърде висока, това ще доведе до вдигане на таксите, оттам на цената на билетите и накрая до стагнация на авиопазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Бе тоя колко е "черен"... много повече, отколкото в действителност изглежда. А е шушумига от класа, евала му, че оцелява години наред без проблем. И отдавна трябваше да е в затвора барабар с цялото управление на страната. Ма отде ще изкараме тоя късмет...

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    Абе слабичка е статията. Не че министърът е цвете, ама някак от нищото искача всичко това. Все известни сучаи и то не особено добре обобщени - има ли изобщо новина? Оставам с впечатлението, че има обидени от изхода на някой търг и сега се лае.

  • 3
    vanchev avatar :-|
    nikivan

    Малко е странен тоя от Райън с това нападателно поведение... Защо примерно не отговори за измамата, която врътна в РайънЕър в Пловдив, която е и причината изобщо сега директора им да е в България?

  • 4
    barona3 avatar :-P
    barona3

    В карето отдолу - "Имотната връзка Московски-Домусчиев", най-накрая лъсна причината за системните атаки на Икономедиа към Московски. Просто издателят Прокопиев още не може да преживее, че Домусчиев го замести като председател на КРИБ. :)

    А иначе и на мен не ми е симпатичен много (не се кефя на ГЕРБ), но ми се издигна в очите по време на гръцката блокада. Всички бяха в почивка, докато той се мъчеше нещо да направи там. И даже ме изкефи как само дето не напсува гърците в ефир. :)

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    Тъй, концесионери са все известни бг мутри-милиционери: Химимпорт хординг (ТИМ), Р. Гайтански (Вълка), Пеевски, Домусчиев, Цв. Василев, който уж го търсят под дърво и камък. И никой не иска да купи БДЖ (нещо познато май, както никой не искаше да купи БГА Балкан, и накрая почти подариха компанията). Сега ще концесионират една златна кокошка (летище София) и ще ги изсипят в бедънните джобове на БДЖ, за да го подарят на някого.

  • 6
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Както казвал Ленин :" При комунизма всяка готвачка ще може да управлява държавата."
    Е , сега го виждаме на практика как изглежда.
    Само не беше предполагал, че готвачката ще е крадлива .

  • 7
    zztop11 avatar :-P
    zztop11

    До коментар [#5] от "historama":

    Абе мутри или не, на всички без Василев много добре им се получават компаниите... Но си прав, че най-тъпото, което може да стане, е да се излеят кажи-речи половин милиард в БДЖ! По-добре да си построим още един гьол ала Белене за тия пари, все ще е по-полезно :)

  • 8
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    До коментар [#7] от "zztop11":

    ако беше точно така, нямаше България Ер да дължи н'ам колко си милиона на летището, ида си реаздаде самолетите под наем по света.

  • 9
    anton_mk avatar :-|
    Anton Kartselyanski

    До коментар [#8] от "vaskoangelov":

    Хайде да не преувеличаваме. Няколко десетки милиона, при това по признание на самото летище разсрочени и редовно плащани, нищо не са в авиобизнеса. Сам казваш, че Бг Еър дават самолети под наем - че то само 1 струва доста повече... Но друго е важното, това са детайли. Човекът по-горе е прав - ченгета от ДС, комунисти, демократи, мутри, милиционери, каквито ще да са, вероятно 90% от бг-бизнеса е в ръцете на такива като Домусчиев. Хубавото е, че не сме в 90-те. Печалбата на едрите капиталисти не е в ущърб на потребителя вече. На мен лично, каквото и да мисля за Пеевски, Лафка ми е много удобна. Доволен съм от Лукойл повече от Шел. Пазарувам си в близкия мол и по никакъв начин не ми пречи на кой е... Но стига с рекламите. Дано концесията е прозрачна, както министъра се кълне. :)

  • 10
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Хаос, корупция, беззаконие...Гласувайте пак за Бойко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK