Има ли пилот в самолета

Министерството на транспорта се проваля пак и пак в контролните и управленските си функции. Това не се отразява по никакъв начин на министър Ивайло Московски

Ивайло Московски е близък до премиера Борисов, което може би го спасява при поредицата от скандали във ведомството му.
Ивайло Московски е близък до премиера Борисов, което може би го спасява при поредицата от скандали във ведомството му.    ©  Цветелина Белутова
Ивайло Московски е близък до премиера Борисов, което може би го спасява при поредицата от скандали във ведомството му.
Ивайло Московски е близък до премиера Борисов, което може би го спасява при поредицата от скандали във ведомството му.    ©  Цветелина Белутова

Ивайло Московски е на поста министър на транспорта от средата на 2011 г. до началото на 2013 г., после отново от ноември 2014 г. Преди това е почти две години зам.-министър в същото министерство. Трудно е да се очакват чудеса от някого, който управлява бавни и стари мастодонти като БДЖ и "Железопътна инфраструктура", корумпирани системи като Агенцията за автомобилна инспекция и контролира разнородни дейности като такситата, тировете, пристанищата и съобщенията. Но дори с това условие ведомството на Московски се справя лошо с контролните и управленските дейности.

Структури като НКЖИ разпределят милиарди по сенчест и странен начин и без скандалите да се отразяват на ръководството там. Агенции като ДАИ (сега ИААА) биват посещавани през година от ДАНС, а шефовете им са арестувани показно, но въпреки това министерството продължава да не показва някаква стратегия как да бъде прочистена тази система. Приватизацията на БДЖ вече закъсня дотолкова, че скоро ще бъде невъзможна. Сектори като таксиметровия получиха подкрепа от Московски за борбата си срещу това да станат по-прозрачни и отчетни. С две думи, това министерство има проблеми по въздух, суша и вода.

Същото ведомство сега ще прави концесията на летище София. Това е огромна сделка - очакванията на самия министър Московски са за над милиард лева. Проблемите около нея са два: всичко до момента е забулено в мъгла и неясноти, и второ - начинът, по който министерството на транспорта прави концесии, далеч не е най-публичният.

Концесията на летище "София" е добър повод да си припомним, че има нужда от по-добро и по-прозрачно управление в този сектор, от който зависят толкова много обществени ресурси и толкова много хора.

Вижте повече по темата в свързаните текстове.