Раздялата със софийското летище

След като раздаде инфраструктура само на познати местни играчи, сега транспортният министър обещава прозрачна и добра концесия на най-скъпия си актив

Пиронът в сделките на транспортното министерство е факт - тази седмица държавата най-накрая взе решение да започне процедурата по търсене на опитен частен стопанин на летище София. Срещу най-ценния си транспортен актив министерството търси приход от 1.2 млрд. лв. за 35 години, като с първата половина ще бъдат платени дълговете на нереформираното БДЖ. Конкурсът обаче трябва да бъде направен максимално умно и честно, тъй като всякакви непозволени маневри биха ощетили пътниците, данъкоплатците и бизнеса и биха понижили още повече имиджа на страната пред чуждите инвеститори. За съжаление досегашният опит не говори добре.

Концесионната политика на пристанищата и летищата е една от най-важните задачи на министерството на транспорта. Опитът от този и от предишния мандат на министър Ивайло Московски показва, че концесионери на пристанища и летища стават все добре познати местни играчи. При различните търгове имаше само по един кандидат (изключение прави този за две кейови места на пристанище Видин-юг) и нулево чуждо участие. А министерството, което иначе много старателно известява медиите за валидирането на всяка пощенска марка, не намира за необходимо да съобщава например кога ще има отваряне на оферти за концесия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
34 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grantovprotester avatar :-|
    grantovprotester
    • - 7
    • + 14

    София има нужда от ново летище, по-голямо, западно от града, с високоскоростна ЖП връзка до цяла България и балканските столици.
    Като център на полуострова София може да обедини малките балкански пазари и да предложи полети до далечни дестинации като Америка, Азия, Африка, с което да конкурира Истанбул. Защото до Истанбул или който и да е хъб в Европа или емирствата трябва да пътуваш със самолет и да висиш два пъти по летищата, а до София ще може да се стига до 2 часа с високоскоростен влак от Белград, Букурещ, Солун, Скопие, Прищина, което в крайна сметка да спести и време, и пари.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 10

    Само 1 изречение за БДЖ! Кога ще се заговори за този проблем?! Защо ще се изплащат дълговете на дружеството без ангажимент за реформи?! Защо?!

    Нередност?
  • 3
    baudolino avatar :-|
    baudolino
    • - 2
    • + 10

    Моментното състояние на операциите и управлението на летището би трябвало отдавна да бъдат обект на разследвания и ефективни присъди за безстопанственост и в този смисъл общественият интерес от преминаването им в частни и опитни ръце не може да бъде поставян под никакво съмнение (за сравнение са летищата в Белград, Будапеща, Вилнюс, пакетът от регионално летища в Гърция и тн) За да бъде защитен интересът на българския данъкоплатец е необходим адекватно и внимателно структуриран конкурентен процес за формиране на най-изгодното за България концесионно споразумение, но нито една от тези стъпки не е по силите на който и да е от екипа на неграмотния мошеник Московски и доказано неспособното да борави с публични ресурси правителство на Борисов (справка - „спрените“ обществени поръчки, управлението на ситуациите около КТБ и приватизацията / разграбването на Булгартабак и т.н.) Абсурдно е държава, която няма лилвидни проблеми и се радва на рекорно ниски лихвени нива при набиране на дълг на външни пазари да слага 90% тежест за първоначално плащане при 35 годишна концесия - загубата за хазната е огромна. Която и частна компания да спечели търга (в случай, че се съгласим да се правим на глупаци вярвайки, че „търг“ ще има), тя по правило се финансира при по-неизгодни условия от българската държава – тоест за България е по-изгодно да вземе дълг, да покрие дупката в железниците като успоредно осъществи реален и открит конкурентен процес, с който да осигури най-добрите условия за отдаване на операциите на Летище София в частни ръце, а с доходите си плаща дълга за БДЖ. Когато операторът е истински (и по възможност зад гърба му не е любима групировка от Варна) и има контрактен интерес от развитието на актива, инвестициите в облагородяване и увеличаване на оборота идват естествено (казва се пазар). При договарянето на концесионното споразумение е само и единствено в ръцете на държавата да си гарантира, че пазарът ще функционира конкурентно и здравословно в периода на концесията. За всички тези детайли обаче са необходими истински експерти, с признание различно от това на оракула в Банкя или руското посолство. Концентрацията от лъжи в комбинация с фрапираща некомпетентност водят до поредната нагла кражба на обществени ресурси и лишаване от бъдещо развитие и както обикновено всичко това се случва открито пред очите ни.

    Нередност?
  • 4
    cde44434219 avatar :-|
    cde44434219
    • - 5
    • + 3

    До коментар [#1] от "grantovprotester":

    Това е нереалистично. От къде пари? Това е утопия. Не и по нашите географски ширини.

    Нередност?
  • 5
    grantovprotester avatar :-|
    grantovprotester
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#4] от "cde44434219":

    От заеми. Ясно е че само с парите от ЕС няма да си изградим транспортната инфраструктура и след 30 години - не ни дават колкото на старите членки. Т.е. ще си живуркаме още десетилетия наред и няма да отлепим от дъното. И така докато не изчезнем напълно. Както когато почваш бизнес взимаш кредит, така и държавата за да стане развита трябва да вземе и да ги инвестира в инфраструктура, образование, наука.

    Нередност?
  • 6
    just avatar :-|
    just
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":

    Може би защото е удобно, "куче касичка", разбирай-партийна касичка и никой с достъп до нея няма намерение да си затвори този сладък източник на безотчетни приходи. БДЖ, фирми от енергетиката и митниците винаги са изпълнявали и такива функции.

    Нередност?
  • 7
    ahasver avatar :-|
    ahasver
    • + 11

    Построихме нова писта , Терминал 2 , прокарахме метро до последния . Трябваше да продължим и метрото до Терминал 1 и после да го дадем на нашите хора. Та малко избързахме. Явно ,че пари няма. И от къде ще има като всичко отдавана е наместено. Колко милиарда взехме след Орешарски ? И продължаваме да вземаме.
    "Да приберем парите на народа !"
    "Нито стотинка неоткрадната !"
    Не ни изпращайте , моля !

    Нередност?
  • 8
    antubis avatar :-|
    antubis
    • + 6

    Като извадих калкулатора излиза, че концесионера трябва да иска по 10лв от пътник, за да си изплати само концесионната такса от 1.2 милярда за 35 години. (при 4 млн. пътника на година). За да е на печалба - още по 10лв. Ако е умен концесионера най-вероятно половината ще си ги докарва от наеми на заведения и други, които не удрят директно пътниците. Въпроса ми е какво ще получа аз за тези 10лв.? В момента летището ни е скръб, в сравнение с останалите летища на ЕС.

    Нередност?
  • 9
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • - 6
    • + 6

    До коментар [#1] от "grantovprotester":

    На ясно ли си, че само в Истанбул и околностите живеят 3 пъти повече хора от цяла България и поне 10 пъти повече хора, спрямо София и околностите.

    Шансът София да се конкурира с Истанбул е нулев!

    Нередност?
  • 10
    grantovprotester avatar :-|
    grantovprotester
    • - 3
    • + 5

    До коментар [#9] от "Ал Бънди":

    В радиус на 400 км от София (по шосе и ЖП линия, не по въздух) живеят поне 30 млн. души. Разстоянието от София до Букурещ, Белград, Солун, Скопие, Прищина е по-малко, отколкото до Варна. София се явява географски и транспортен център на Балканите, тук се пресичат 3 паневропейски транспортни коридора, а е сравнително близо и до 3 морета и 1 плавателна река.
    С малко акъл и инвестиции София има шанс да се превърне в истински транспортен хъб на Балканите и да съчетае в една точка летище, жп-гара, международен и междуградски автобусен превоз, да започват няколко линии на метрото и пр.
    Истанбул ако иска и 50 млн да е, аз не твърдя че София ще се конкурира с Истанбул за турците, а за населението от България и близката част на съседните страни. И то не за всички линии естествено. Най-близките големи летища са чак в Истанбул и Виена, а между тях няма нищо, т.е. има свободна ниша за големо летище с полети до Азия и Америка, което ще даде силен тласък на българската икономика и туризъм.

    Нередност?
Нов коментар