Раздялата със софийското летище
След като раздаде инфраструктура само на познати местни играчи, сега транспортният министър обещава прозрачна и добра концесия на най-скъпия си актив
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Пиронът в сделките на транспортното министерство е факт - тази седмица държавата най-накрая взе решение да започне процедурата по търсене на опитен частен стопанин на летище София. Срещу най-ценния си транспортен актив министерството търси приход от 1.2 млрд. лв. за 35 години, като с първата половина ще бъдат платени дълговете на нереформираното БДЖ. Конкурсът обаче трябва да бъде направен максимално умно и честно, тъй като всякакви непозволени маневри биха ощетили пътниците, данъкоплатците и бизнеса и биха понижили още повече имиджа на страната пред чуждите инвеститори. За съжаление досегашният опит не говори добре.
Концесионната политика на пристанищата и летищата е една от най-важните задачи на министерството на транспорта. Опитът от този и от предишния мандат на министър Ивайло Московски показва, че концесионери на пристанища и летища стават все добре познати местни играчи. При различните търгове имаше само по един кандидат (изключение прави този за две кейови места на пристанище Видин-юг) и нулево чуждо участие. А министерството, което иначе много старателно известява медиите за валидирането на всяка пощенска марка, не намира за необходимо да съобщава например кога ще има отваряне на оферти за концесия.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
34 коментара
София има нужда от ново летище, по-голямо, западно от града, с високоскоростна ЖП връзка до цяла България и балканските столици.
Като център на полуострова София може да обедини малките балкански пазари и да предложи полети до далечни дестинации като Америка, Азия, Африка, с което да конкурира Истанбул. Защото до Истанбул или който и да е хъб в Европа или емирствата трябва да пътуваш със самолет и да висиш два пъти по летищата, а до София ще може да се стига до 2 часа с високоскоростен влак от Белград, Букурещ, Солун, Скопие, Прищина, което в крайна сметка да спести и време, и пари.
Само 1 изречение за БДЖ! Кога ще се заговори за този проблем?! Защо ще се изплащат дълговете на дружеството без ангажимент за реформи?! Защо?!
Моментното състояние на операциите и управлението на летището би трябвало отдавна да бъдат обект на разследвания и ефективни присъди за безстопанственост и в този смисъл общественият интерес от преминаването им в частни и опитни ръце не може да бъде поставян под никакво съмнение (за сравнение са летищата в Белград, Будапеща, Вилнюс, пакетът от регионално летища в Гърция и тн) За да бъде защитен интересът на българския данъкоплатец е необходим адекватно и внимателно структуриран конкурентен процес за формиране на най-изгодното за България концесионно споразумение, но нито една от тези стъпки не е по силите на който и да е от екипа на неграмотния мошеник Московски и доказано неспособното да борави с публични ресурси правителство на Борисов (справка - „спрените“ обществени поръчки, управлението на ситуациите около КТБ и приватизацията / разграбването на Булгартабак и т.н.) Абсурдно е държава, която няма лилвидни проблеми и се радва на рекорно ниски лихвени нива при набиране на дълг на външни пазари да слага 90% тежест за първоначално плащане при 35 годишна концесия - загубата за хазната е огромна. Която и частна компания да спечели търга (в случай, че се съгласим да се правим на глупаци вярвайки, че „търг“ ще има), тя по правило се финансира при по-неизгодни условия от българската държава – тоест за България е по-изгодно да вземе дълг, да покрие дупката в железниците като успоредно осъществи реален и открит конкурентен процес, с който да осигури най-добрите условия за отдаване на операциите на Летище София в частни ръце, а с доходите си плаща дълга за БДЖ. Когато операторът е истински (и по възможност зад гърба му не е любима групировка от Варна) и има контрактен интерес от развитието на актива, инвестициите в облагородяване и увеличаване на оборота идват естествено (казва се пазар). При договарянето на концесионното споразумение е само и единствено в ръцете на държавата да си гарантира, че пазарът ще функционира конкурентно и здравословно в периода на концесията. За всички тези детайли обаче са необходими истински експерти, с признание различно от това на оракула в Банкя или руското посолство. Концентрацията от лъжи в комбинация с фрапираща некомпетентност водят до поредната нагла кражба на обществени ресурси и лишаване от бъдещо развитие и както обикновено всичко това се случва открито пред очите ни.
До коментар [#1] от "grantovprotester":
Това е нереалистично. От къде пари? Това е утопия. Не и по нашите географски ширини.
До коментар [#4] от "cde44434219":
От заеми. Ясно е че само с парите от ЕС няма да си изградим транспортната инфраструктура и след 30 години - не ни дават колкото на старите членки. Т.е. ще си живуркаме още десетилетия наред и няма да отлепим от дъното. И така докато не изчезнем напълно. Както когато почваш бизнес взимаш кредит, така и държавата за да стане развита трябва да вземе и да ги инвестира в инфраструктура, образование, наука.
До коментар [#2] от "Георги Георгиев":
Може би защото е удобно, "куче касичка", разбирай-партийна касичка и никой с достъп до нея няма намерение да си затвори този сладък източник на безотчетни приходи. БДЖ, фирми от енергетиката и митниците винаги са изпълнявали и такива функции.
Построихме нова писта , Терминал 2 , прокарахме метро до последния . Трябваше да продължим и метрото до Терминал 1 и после да го дадем на нашите хора. Та малко избързахме. Явно ,че пари няма. И от къде ще има като всичко отдавана е наместено. Колко милиарда взехме след Орешарски ? И продължаваме да вземаме.
"Да приберем парите на народа !"
"Нито стотинка неоткрадната !"
Не ни изпращайте , моля !
Като извадих калкулатора излиза, че концесионера трябва да иска по 10лв от пътник, за да си изплати само концесионната такса от 1.2 милярда за 35 години. (при 4 млн. пътника на година). За да е на печалба - още по 10лв. Ако е умен концесионера най-вероятно половината ще си ги докарва от наеми на заведения и други, които не удрят директно пътниците. Въпроса ми е какво ще получа аз за тези 10лв.? В момента летището ни е скръб, в сравнение с останалите летища на ЕС.
До коментар [#1] от "grantovprotester":
На ясно ли си, че само в Истанбул и околностите живеят 3 пъти повече хора от цяла България и поне 10 пъти повече хора, спрямо София и околностите.
Шансът София да се конкурира с Истанбул е нулев!
До коментар [#9] от "Ал Бънди":
В радиус на 400 км от София (по шосе и ЖП линия, не по въздух) живеят поне 30 млн. души. Разстоянието от София до Букурещ, Белград, Солун, Скопие, Прищина е по-малко, отколкото до Варна. София се явява географски и транспортен център на Балканите, тук се пресичат 3 паневропейски транспортни коридора, а е сравнително близо и до 3 морета и 1 плавателна река.
С малко акъл и инвестиции София има шанс да се превърне в истински транспортен хъб на Балканите и да съчетае в една точка летище, жп-гара, международен и междуградски автобусен превоз, да започват няколко линии на метрото и пр.
Истанбул ако иска и 50 млн да е, аз не твърдя че София ще се конкурира с Истанбул за турците, а за населението от България и близката част на съседните страни. И то не за всички линии естествено. Най-близките големи летища са чак в Истанбул и Виена, а между тях няма нищо, т.е. има свободна ниша за големо летище с полети до Азия и Америка, което ще даде силен тласък на българската икономика и туризъм.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.