Билборд на две колела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Билборд на две колела

Столичната система за велосипеди под наем ще дойде в комплект с поне 8-годишна концесия за външна реклама

Билборд на две колела

Концесията за велосипеди под наем в София тръгва, без да е ясно дали ще работи добре

Мария Манолова
16477 прочитания

Столичната система за велосипеди под наем ще дойде в комплект с поне 8-годишна концесия за външна реклама

© Цветелина Белутова


Ако има нещо, което отличия като "Столица на спорта" или "Зелена столица" дават, то не е нито повече спорт, нито загриженост за околната среда. Градовете, които се борят за подобни титли, се интересуват най-вече от репутацията и добрите възможности за маркетинг, които идват с тях.

Управата на София вероятно е наясно с този факт. След като изгуби битката за Европейска столица на културата в сблъсък с Пловдив, Столичната община успя да се нареди като Европейска столица на спорта през 2018 г. Около изборите и смяната на главния архитект зелената политика също стана голяма тема, като дори през последната седмица кметът на Любляна Зоран Янкович пристигна в помощ на Йорданка Фандъкова за кандидатурата на София за "Зелена столица на Европа".

Ако успее да използва двете отличия (макар и все още да не е избрана за зелена столица), общината може да направи много, така че наистина да засили града по орбитата на по-бързото развитие. Това може да значи подкрепа за иновативни проекти и подобрения в инфраструктурата. Същевременно градската управа ще може да се упражни в още три много важни неща - делегирането на дейности, дългосрочното планиране и привличането на частния сектор.

Предстоящата концесия за обществени велосипеди в София е едно от първите по-големи усилия, което трябва да донесе на Столичната община точки и по спортната, и по зелената тема, като промени начина на придвижване на обитателите на града и намали замърсяването. Тя беше гласувана от общинския съвет в началото на годината и сега бавно се придвижва към събирането на крайни оферти от фирми. Това ще е тест по всички параграфи - както за това колко сериозно и дълбоко общината приема двете теми, за които иска да бъде отличена, така и за способността й да управлява умно и ефективно подобни процеси. Първите сигнали около процедурата обаче подсказват, че е възможно София да търси бързия ефект, а не истинска промяна.

Концесия на бързи обороти

"Това, което предстои след един-два месеца, е първият проект за градски колела в София. В Любляна има градски колела и велоалеи, така че това е много важен проект за нас", обясни през седмицата Йорданка Фандъкова. "Това е първият етап. Ще видим как ще заработи и дали ще се хареса", каза още кметът за концесията, която включва около 400 велосипеда и 33 велогардероба. На практика проектът ще изглежда така: бъдещият концесионер ще трябва да постави велогардеробите на предварително определени от общината места в центъра на града - от бул. "Мария Луиза" до бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и от НДК до Софийския университет. В замяна на това фирмата ще трябва да плаща концесионна такса най-малко 93 хил. лв. на година без първата година на договора, когато ще изгради инфраструктурата. Концесионерът сам ще определя цените, на които гражданите ще могат да наемат велосипеди, но в първите 30 минути използването им ще карат безплатно. В замяна на това общината дава безвъзмездно на фирмата изпълнител 150 малки билборда от типа "ракета" или "ситилайт" по протежението на 14 улици, булеварди и площади в центъра на града. Срокът на концесията ще бъде между 8 и 12 години.

На пръв поглед идеята за безплатни велосипеди звучи добре, но веднага се набива на очи, че концесията тръгва бързо, без достатъчна обосновка и без обществено обсъждане. Според източници на "Капитал", близки до общината, причината за това е именно форсирането на всички проекти покрай подготовката за спортната година на София. Велосипедният търг се подготвя от доста време и е удобен аргумент, с който столицата да отчете усилия, а и този въпрос е далеч по-лесно разрешим от например задънената улица с провалената концесия и саботажа на ски съоръженията на Витоша.

Критиките

"Никой не може да каже до момента дали концесията ще заработи добре - няма проучвания на нагласите и потребностите", обяснява обаче Радостина Петрова от "Велоеволюция". Сдружението, както и някои от участниците в конкурса, са изпратили конкретните си притеснения до общината. Повечето от тях обаче не бяха взети предвид, а процедурата е вече задвижена.

Така например концесията трябва да тръгне с около 400 велосипеда за град с около милион и половина жители - според проучванията на "Велоеволюция" нормалният коефициент за брой велосипеди на 10 хиляди жители е между 6.2 и 15.6, а този в София ще бъде 2.7. Същевременно схемата за поставяне на велосипедите е направена така, че да не може да се променя динамично. "Обикновено системите в другите европейски градове доста бързо се разширяват след първоначалното въвеждане, защото хората, когато им се провокира интересът, започват да търсят услугата в други квартали и други части на града", казва още Радостина Петрова.

За целта ползването и движението на велосипедите трябва да се анализира постоянно и схемата да се оптимизира. Вместо това на практика местата за велогардероби, които трябва да бъдат изградени през 2016 г. или 2017 г., са одобрени още през 2012 г. (преди да започнат например сериозните промени около строежа на метрото или да се вземат предвид предстоящите ремонти на централните градски части). За всички бъдещи години на концесията фирмата изпълнител ще може да изгради общо до 15 нови стоянки по преценка на общината. Процесите в градската управа обаче са изключително тромави. Промените би следвало да се одобряват от направление "Архитектура и градоустройство" и общинския съвет, което може да отнема месеци.

Процедурата изобилства и от неразрешени въпроси за фирмите изпълнители. Така например не е ясно как велосистемата ще бъде свързана с тази на градския транспорт (освен механичното поставяне на стоянки на няколко централни метростанции), както и дали и как колелата ще могат да се ползват със същите превозни документи. Кой ще застрахова велосипедистите също остава неуреден въпрос, тъй като не е разписано те да се ползват със същите привилегии като возещите се в градския транспорт. Същевременно ще трябват промени и в правилата за движение по пътищата. В момента законът изисква велосипедистите да имат светлини и звънец, което едва ли ще бъде изпълнено с тази концесия. "Не може просто да хвърлиш концесионера и да му кажеш оправяй се", коментира пред "Капитал" един от потенциалните участници в процедурата, според когото тя крие прекалено много рискове и непредвидимости за фирмите.

За хората или за имиджа

Изследване на Обсерваторията за градска мобилност към Европейската комисия показва, че успехът на обществените велосипеди зависи от няколко фактора: велосипедната инфраструктура, достъпността на колелата, безопасността, дизайна на велосипедите и велогардеробите, финансовия модел и интеграцията с останалите видове транспорт. Повечето от тези теми в София обаче остават под въпрос. Бургас, който също развива подобна схема от една година, може да си позволи повече експерименти от типа проба-грешка, защото сам притежава, анализира и управлява велосистемата. В София това е проблем, общината е на прага да подпише десетгодишен договор с частна фирма, който ще й дава малко възможности за промяна.

Бъдещата концесия страда и от друг порок - обвързването й с безплатни рекламни площи. На концесионера се предвижда да бъдат раздадени 150 малки билборда, които от години се използват от частна фирма без конкурс и без такса към общината. Именно провалът на конкурса за отдаването им под наем крие съмнения дали градската управа не чака да ги даде на определена фирма в комплект с велоконцесията. Дори и да не е така, двата риска пред обществените велосипеди в София са огромни. От една страна, градската управа да прибързва с процедурата само за да покрие критерии за отличие, а от друга, частните фирми да се интересуват от нея само заради "безплатната печалба" от рекламно пространство, без да изпълнят велосипедната система достатъчно качествено. И в двата случая гражданите на София няма да спечелят нищо от медалите "Столица на спорта" или "Зелена столица".

Ако има нещо, което отличия като "Столица на спорта" или "Зелена столица" дават, то не е нито повече спорт, нито загриженост за околната среда. Градовете, които се борят за подобни титли, се интересуват най-вече от репутацията и добрите възможности за маркетинг, които идват с тях.

Управата на София вероятно е наясно с този факт. След като изгуби битката за Европейска столица на културата в сблъсък с Пловдив, Столичната община успя да се нареди като Европейска столица на спорта през 2018 г. Около изборите и смяната на главния архитект зелената политика също стана голяма тема, като дори през последната седмица кметът на Любляна Зоран Янкович пристигна в помощ на Йорданка Фандъкова за кандидатурата на София за "Зелена столица на Европа".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    epoh avatar :-P
    Надеждата умира последна

    Софийска община с по-голям успех би дала каналите и реките на града на концесия за обществени лодки и гондоли. Все пак, има повече реки от вело-алеи в този град.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Къде в София видя толкова много реки? Това са по-скоро канали за отводняване, по които има малки потоци. Честно казано не си представям гондола по Евлоги Георгиев....дори в най-смелите си мечти.

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Реки като Искър, Тунджа, Места, Арда, Огоста и други няма в София. По-скоро да помислят как да се използва мястото над реките.

  • 4
    radost.petrova avatar :-|
    radost.petrova

    Ако концесията за велосипеди се реализира в този вид, София ще е първия град който така директно обвързва рекламата с оперирането на системата. Дяволът и тук е в детайлите. Параметрите предполагат концесионера да се интересува предимно от печалба от реклама. Няма заложени никакви индикатори с които общината да си гарантира старание на концесионера да постига високи нива на ползване на велосипедите. Вярно е, че това изисква и усилия и планиране от страна на самата община. Но определено концесията не е резултатно ориентирана за да предложи реална транспортна услуга, за което именно служат системите за обществени велосипеди по света. Пропусна се шанса услугата да се обвърже с ползването на градски транспорт чрез единно таксуване. Предстои София съвсем скоро да се сдобие с електронна система за таксуване в градския транспорт. При това системата за велосипеди ще е поредния оазис (след Метрополитен), който ще си има собствена независима система и тарифна политика. Редно е да има повече внимание сега в началото на въвеждане, за да последва съдбата на обществените велосипеди в Рим - хаос, война в общинския съвет, разруха и ръжда и много малко видимо движещи се велосипеди от системата. Цялото становище на Велоеволюция е тук: http://velobg.org/обществени-велосипеди-в-софия


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK