Сметната палата разкритикува МОН за управлението на професионалното обучение

Липсващи връзки с бизнеса и с нуждите на различните региони, както и неефективно обновление на материалната база са основните проблеми, установени от одитната институция

Според Сметната палата ключов недостатък в работата на МОН е липсата на фокус за развитието на професионалното обучение
Според Сметната палата ключов недостатък в работата на МОН е липсата на фокус за развитието на професионалното обучение
Според Сметната палата ключов недостатък в работата на МОН е липсата на фокус за развитието на професионалното обучение    ©  Надежда Чипева
Според Сметната палата ключов недостатък в работата на МОН е липсата на фокус за развитието на професионалното обучение    ©  Надежда Чипева

Министерството на образованието и науката (МОН) не е било достатъчно ефективно в осигуряването на условия за провеждане на качествено професионално образование, което да отговаря на потребностите на трудовия пазар. Това е заключението на одитен доклад на Сметната палата, публикуван в понеделник на сайта на институцията. Държавният одит е провел проверката за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2014 г., който обхваща управлението на шестима министри от пет кабинета - Сергей Игнатов, Стефан Воденичаров, Николай Милошев, Анелия Клисарова, Румяна Коларова и Тодор Танев. Изводът е, че отговорността за състоянието на системата е споделена, а неспособността за справянето с проблемите от страна на МОН - системна.

В резултат от извършения одит са дадени 22 препоръки на министъра на образованието и науката, които трябва да бъдат изпълнени в срок до шест месеца, съобщават от Сметната палата. Само часове след публикуването на доклада от МОН изпратиха прессъобщение до медиите, че зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов ще създаде работна група, която да подготви изпълнението на препоръките на Сметната палата. По думите на Стаматов в работната група ще влязат експерти, преподаватели, включително ще бъдат поканени и представители на бизнеса.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29
    • + 1

    То важи за цялата система на образованието, а не само за професионалното. Има ли представа министерството колко точно студенти по дадена специалност завършват всяка година от всички висши учебни заведения и за колко всъщност от тях като брой има потребност? Кое налага всяка година да завършват по 12 000 юриста и колко от тях ще си намерят и ще имат шанс да си намират работа? Какви стимули създава държавата, за да се развиват и да станат атрактивни специалности, които не са толкова атрактивни, но пък има потребност за тях? Ина ли държавата визия за 10-15 г напред иска ли да развие високо технологични специалности, които да повдигнат впоследствие икономиката и развитието на държавата или ще останем в нискоквалифицирани персонал за международните компании и ще продължим да битуваме в люлката на мизерията.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Завърших специалност "Икономическа информатика" в престижна гимназия. Взех си изпита за професионална квалификация (2-ро или 3-то ниво, не помня). За годините си там съм изучавал ексел около половин учебна година, word - още толкова. Занимаваха ни с Corel Draw и Microinvest, а образованието по програмирането беше на Pascal.

    В резултат на изброеното, естествено се отблъснах от програмирането (за мое щастие, временно). Най-абсурдното е, че 5 г. по-късно пак се прилагат същите програми. А Visual Studio вече е безплатно. Eclipse също.

    Как може държавата да продължава да толерира подобни архаизми?!

    Нередност?
Нов коментар