България се отказа от ликвидацията на компанията "Бургас - Александруполис"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

България се отказа от ликвидацията на компанията "Бургас - Александруполис"

През 2009 г. имаше граждански протести срещу изграждането на петролопровода в Поморие

България се отказа от ликвидацията на компанията "Бургас - Александруполис"

Страната ни е прекратила делото срещу останалите акционери - три руски и две гръцки компании и гръцката държава

14533 прочитания

През 2009 г. имаше граждански протести срещу изграждането на петролопровода в Поморие

© Георги Кожухаров


Гръцката страна е предложила компанията да продължи да съществува като основа за други съвместни инфраструктурни проекти.

България е прекратила делото за ликвидацията на проектната компания "Транс Болкан пайплайн Б. В." за петролопровода "Бургас - Александруполис", който трябваше да преминава през България и Гърция, заобикаляйки Босфора и на чието изграждане беше сложена точка още през 2012 г. Това е съобщил финансовият министър Владислав Горанов пред "Медиапул".

Съдебният иск беше заведен от страната ни пред търговския съд в Холандия, където проектната комапния е регистрирана. Причината за него беше, че останалите акционери в проекта - три руски компании - "Транснефт", "Роснефт" и "Газпром нефт", с общо 51%, две гръцки и гръцката държава, които държаха 24.5% се отказаха да ликвидират дружеството. Българският акционер в лицето на министерство на финансите има 24.5% в проекта.

Причините

По думите на Горанов делото е било прекратено, защото гръцката страна е предложила компанията да продължи да съществува като основа за съвместни инфраструктурни проекти между двете страни. Дали обаче това означава, че руските компании са се съгласили да излязат от проектната компания, не става ясно.

Горанов допълва, че запазването на компанията няма да струва много. В края на миналата година Министерски съвет отпусна за издръжката й 34 хил. лв., а през април 2016 още 88 хил. лв. Общия капитал на дружеството пък е 24.27 млн. лв., а за миналата година финансовият резултат е загуба от 770 хил. лв., показва отчетът на дружеството в Търговския регистър. В българското поделение на компанията има трима служители - Александър Гаргов, Мария Веселинова и Иван Еничеров. Преди прекратяването на проекта за неговата подготовка са били похарчени близо 20 млн. лв., от които българският дял е бил 12.8 млн. лв.

Защо беше спрян проекта

Проектът "Бургас - Александропулис" стартира през 2007 г., като идеята беше да бъде изграден с капацитет от 35 млн. тона годишно (с възможно разширение до 50 млн. тона). Тръбата трябваше да свърже Бургас с гръцкото пристанище Александруполис и да направи по-евтин преноса на петрол, заобикаляйки проходите Босфора и Дарданелите. Срещу проектът обаче имаше много протести заради екологичните проблеми, които може да нанесе на Черноморието. Допълнителна тежест върху решението на ГЕРБ за прекратяването му обаче беше и неговата икономическа нецелесъобразност. Според доклад на министерството на финансите за двадесетгодишния му експлоатационен срок проектът ще натрупа дефицити между 6.8 и 7.9 млрд. долара. Така през 2011 г. по време на първото правителство на ГЕРБ, проектът беше спрян, а официалното му прекратяване от българска страна беше през март 2012 г. Тогава Русия се закани, че ще предяви сметката за направените разходи по проекта на България, но досега подобни дела срещу страната ни не са заведени.

Гръцката страна е предложила компанията да продължи да съществува като основа за други съвместни инфраструктурни проекти.

България е прекратила делото за ликвидацията на проектната компания "Транс Болкан пайплайн Б. В." за петролопровода "Бургас - Александруполис", който трябваше да преминава през България и Гърция, заобикаляйки Босфора и на чието изграждане беше сложена точка още през 2012 г. Това е съобщил финансовият министър Владислав Горанов пред "Медиапул".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    subsonic avatar :-|
    subsonic

    Загуба от 770 хил.?

    Интересно за какви услуги е платила компания без никаква дейност и проходи?

  • 3
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    До коментар [#1] от "subsonic":

    Нали виждаш - трима служители само българи, сигурно петима гърци, че там имат повече братовчеди и поне десетина в Масква. Офисчета за всички по места, вероятно и служебни коли за всеки, няколко пътувания бизнес класа да се срещнат в Москва и по гръцкото крайбрежие със съответните луксозни хотели и вечери. Трябва да си имат и борд на директорите - те с хонорар също.

    Бе така като ги напиша, направо ми се струва че за 770 хиляди са пестили... Можеха с два-три милиона без проблем да ни отнесат...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK