Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 юни 2016, 16:11, 14341 прочитания

България се отказа от ликвидацията на компанията "Бургас - Александруполис"

Страната ни е прекратила делото срещу останалите акционери - три руски и две гръцки компании и гръцката държава

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Гръцката страна е предложила компанията да продължи да съществува като основа за други съвместни инфраструктурни проекти.
България е прекратила делото за ликвидацията на проектната компания "Транс Болкан пайплайн Б. В." за петролопровода "Бургас - Александруполис", който трябваше да преминава през България и Гърция, заобикаляйки Босфора и на чието изграждане беше сложена точка още през 2012 г. Това е съобщил финансовият министър Владислав Горанов пред "Медиапул".
Съдебният иск беше заведен от страната ни пред търговския съд в Холандия, където проектната комапния е регистрирана. Причината за него беше, че останалите акционери в проекта - три руски компании - "Транснефт", "Роснефт" и "Газпром нефт", с общо 51%, две гръцки и гръцката държава, които държаха 24.5% се отказаха да ликвидират дружеството. Българският акционер в лицето на министерство на финансите има 24.5% в проекта.

Причините
По думите на Горанов делото е било прекратено, защото гръцката страна е предложила компанията да продължи да съществува като основа за съвместни инфраструктурни проекти между двете страни. Дали обаче това означава, че руските компании са се съгласили да излязат от проектната компания, не става ясно.
Горанов допълва, че запазването на компанията няма да струва много. В края на миналата година Министерски съвет отпусна за издръжката й 34 хил. лв., а през април 2016 още 88 хил. лв. Общия капитал на дружеството пък е 24.27 млн. лв., а за миналата година финансовият резултат е загуба от 770 хил. лв., показва отчетът на дружеството в Търговския регистър. В българското поделение на компанията има трима служители - Александър Гаргов, Мария Веселинова и Иван Еничеров. Преди прекратяването на проекта за неговата подготовка са били похарчени близо 20 млн. лв., от които българският дял е бил 12.8 млн. лв.


Защо беше спрян проекта

Проектът "Бургас - Александропулис" стартира през 2007 г., като идеята беше да бъде изграден с капацитет от 35 млн. тона годишно (с възможно разширение до 50 млн. тона). Тръбата трябваше да свърже Бургас с гръцкото пристанище Александруполис и да направи по-евтин преноса на петрол, заобикаляйки проходите Босфора и Дарданелите. Срещу проектът обаче имаше много протести заради екологичните проблеми, които може да нанесе на Черноморието. Допълнителна тежест върху решението на ГЕРБ за прекратяването му обаче беше и неговата икономическа нецелесъобразност. Според доклад на министерството на финансите за двадесетгодишния му експлоатационен срок проектът ще натрупа дефицити между 6.8 и 7.9 млрд. долара. Така през 2011 г. по време на първото правителство на ГЕРБ, проектът беше спрян, а официалното му прекратяване от българска страна беше през март 2012 г. Тогава Русия се закани, че ще предяви сметката за направените разходи по проекта на България, но досега подобни дела срещу страната ни не са заведени.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд. 1 Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд.

И още: Борисов реши, че детската болница все пак няма да се строи върху старо скеле

27 май 2020, 1125 прочитания

Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума

НАП претендира за вземане от 135 хил. лв., а причината е ползван данъчен кредит за ремонт на имота

27 май 2020, 1975 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Съдът бави регистрацията на ДОСТ със странни аргументи

От партията на Лютви Местан поискаха отвод на съдията

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10