Защо трябва да се учи за комунизма

Фондация "Истина и памет" е предложила на МОН 26 факти и процеси, които да се изучават в училище

"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", каза един от учредителите на новосъздадената Фондация "Истина и памет" проф. Евелина Келбечева
"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", каза един от учредителите на новосъздадената Фондация "Истина и памет" проф. Евелина Келбечева    ©  Анелия Николова
"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", каза един от учредителите на новосъздадената Фондация "Истина и памет" проф. Евелина Келбечева
"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", каза един от учредителите на новосъздадената Фондация "Истина и памет" проф. Евелина Келбечева    ©  Анелия Николова

Миналата седмица изобилстваше от публични прояви, реабилитиращи тоталитарния комунистически режим у нас. В началото на седмицата новоизбраният лидер на БСП Корнелия Нинова подчерта новия курс на партията, като поднесе цветя на паметника на Тодор Живков в родния му Правец. В края ѝ пък премиерът Бойко Борисов обеща да спре разрухата в изоставения Дом-паметник на БКП на Бузлуджа.

"Аз съм против непрекъснато да се отрича всичко и да се правят квалификации като тоталитарно изкуство", каза премиерът, малко след като откри музей на розата в Казанлък, направен с негово "лично съдействие", както стана известно от обиколила социалните мрежи снимка.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    Би било прекрасно, стига тези факти и процеси да се преподават обективно. А обективността практически никога не е присъствала като част от нашето училищно и дори университетско образование. Главният проблем на българското образование у нас е че преподаваната българска история, най-вече възрожденската, съзнателно се използва като идеологически възпитателен инструмент. Сегашната й версия обслужва преди всичко идеологията на национализма, за което оглупява и озлобява все нови и нови поколения българи.

    "Смисълът на историята е в извличането на уроци от нея. Когато тези уроци са верни, те са полезни за всички. Макар че който трупа знания, винаги трупа и тъга. Но когато поуките са грешни, хората лесно биват лъгани и употребявани. Точно поради това историята често се митологизира. Казано по-просто - заради конкретни политически цели истината целенасочено се подменя с лъжи."

    Този цитат е от "Роля на историята в българската история" (https://ids777.wordpress.com/), където се разглеждат много от историческите фалшификации, които съзнателно са внедрени в учебните планове. Тези фалшификации имат дори определена закономерност - колкото описваните от тях събития и процеси са "по-славни", толкова по-голяма е вероятността те да са фалшиви.

    Съвсем логично е най-голямата фалшификация на българската история да е най-светлият български образ - този на Васил Левски. В това, което ни учат за него, няма практически нито една дума истина. Звучи невероятно, но практически всичко е лъжа. А най-голямата от всички е че е бил деец на национално-освободителното ни движение. В действителност той само е използвал тази теза да лъже хората. Интересите му са били съвсем други.

    И докато тези вековно традиционни лъжи се преподават по училищата, как да повярваме че ще се намери обективност за толкова скорошни събития като комунистическия период? Аз лично много се съмнявам в това. Но пожелавам успех на авторите.

  • 2
    gosho61 avatar :-|
    гошо

    и какви са били интересите на Левски

  • 3
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    До коментар [#2] от "гошо":

    Дейността на ВРО (вътрешна революционна организация), която у нас е известна като "комитетска мрежа" е била в две основни насоки.

    Първата - шпионаж в полза на Русия. Самата организация е създаден по проект "Безсмъртно общество" изготвен от руското разузнаване, по-специално негов ръководител за България полковник Иван Кишелски (българин от Котел на руска служба).

    Втората насока е приносът на Каравелов. Това е създаване на политическа организация сред българската общност, която да я оглави. Тук са били използвани два основни инструмента - агитация сред българите и терор срещу българи.

    Първият от тези инструменти ни се и поднася традиционно като подготовка за национално освобождение. В действителност, хората са били лъгани за да се включват в организацията. За тези, които са разбирали истинските цели на Каравелов и Левски, е бил вторият инструмент - терорът. Т.е. убийства, покушения (има доста несполучливи опита за убийство), обири, изнудване. Само и единствено на българи. Арабаконшкия обир е единствената акция против османската власт.

    Този инструмент практически изцяло е скрит от нашата историческа пропаганда. Понеже точно това е била основната дейност на Левски, понякога я споменават като събиране на средства от чорбаджии и т.п.

    Впрочем, ако наистина те интересува, прочети в мрежата "Васил Левски - идеал или идол". Ще ти бъде интересно.

  • 4
    gosho61 avatar :-(
    гошо

    чел съм го но въобще не ми беше интересно
    Напъните за оригиналничене със скодоумни разсъждения без никаква фактология не са ми по вкуса

  • 5
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    До коментар [#4] от "гошо":

    Гошо, ти явно си от умните ...

  • Lazar Madjarov

    За да сме на днещното деридже като народ и държава основната причина се крие в манипулиране на истината за онези 50 години,известни като социализъм и комунизъм преди всичко в БГ,но и по света.Тези манипулации бяха върховн успех на специалните служби/ДС,РУМНО/и мозъчния тръст на БКП-БСП.Липсата на информация или нейната абсолютна недостатъчност в учебните програми на училищата и университетите допринесе в значителна степен за това.Тук включвам и основната роля на медиите:печатни и електронни ,впрегнати в тази посока.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход